ASR-10 OS naar MicroSD met ChickenSys

bikkel

Everything is on the One
Lid sinds
14 november 2001
Berichten
12.714
Locatie
Utrecht
Ik heb ChickenSys Translator Lite geïnstalleerd, een 2GB SD kaartje in mijn Mac zitten en deze inmiddels succesvol geformatteerd naar ASR formaat. Ik heb ook twee EFA bestanden gedownload voor het OS. Maar hoe krijg ik nou een bootable OS image op die SD kaart?
 
Hoe is die SD kaart in jouw ASR10 gebouwd?
Gaat dat via SCSI interface?
Of gaat dat via de diskdrive interface?
 
Ok.


Ik weet daar bijna niets van.
In de toekomst gaat dat veranderen want ik heb ook sinds kort een ASR10 en wil daar ook een SD card in bouwen.
Maar ik weet nog helemaal niet welke type converter ik dan moet hebben dus ik kan je helaas niet verder helpen met jouw vraag.
 
Volgens mij is SCSI2SD zo'n beetje de beste optie. Gaat tot 2GB met de snelheid van SCSI, dus 16MB heb je zo geladen.
 
Ah klein detail: Ik heb geen floppy disk meer om nieuwe disks te kunnen formatteren en de ZIP-drive is een beetje dood vrees ik.

Edit: de ASR-10 staat niet hier, ik had de reparateur aangeboden het OS op een kaartje te zetten. Dus ik wil niet voor nop daar naar toe gaan, ik kan me ook niet voorstellen dat alleen formatteren genoeg is.
 
Ik denk dat ik er uit ben:

Operations -> Format Preferences

Selecteer:
- Ensoniq
- Show all Ensoniq Files
- Prompt for file during formatting

Als je dan gaat formatteren krijg je nog een extra stap waarbij je een image kunt selecteren. Selecteer een EFA bestand. Hij gaat dan verder met formatteren. Ik heb nu twee files in de root staan as ik in ChickenSys kijk:

00 ASR-10 OS 191KB
05 MACROFILE 1 1KB

Dit is in orde denk ik? Hij gaf wel een melding over dat er te weinig ruimte was op de disk, maar blijkbaar heeft hij in ieder geval het belangrijkste weg geschreven. Zo even testen.
 
dit wil ik ook !!!
SCSI naar Sd
 
Thx for sharing Bikkel,


Ik heb jouw post opgeslagen voor in de toekomst.
Eerst maar eens een SCSI-SD interface scoren voor mijn ASR10.
Dan ga ik ook aan de gang:)
 
Je kan met het formateren zorgen dat hij direct het os erop zet als je je efa file selecteert idd, werkte altijd perfect met ZIP drives.

[edit] Die scsi converters zijn wel stuk betaalbaarder geworden zeg!
 
Je kan met het formateren zorgen dat hij direct het os erop zet als je je efa file selecteert idd, werkte altijd perfect met ZIP drives.

[edit] Die scsi converters zijn wel stuk betaalbaarder geworden zeg!

Denk je dat het klopt wat ik gedaan heb? Ik heb over een paar uurtjes een meeting bij de dude die hem repareert
 
De dude heeft weinig kunnen regelen behalve hem inbouwen. Ik heb de SCSI2SD-util draaien, daarmee heb ik de firmware kunnen updaten en settings kunnen wegschrijven.

Ik heb het als volgt ingesteld in de util:

attachment.php


attachment.php


Alle SCSI ID's geprobeerd. Hij gaat aan, SCSI installed, searching for SCSI dev, please insert disk. Hij knippert een keer op de SCSI2SD als er een kaartje in zit, als er geen kaartje in zit blijft het LEDje constant branden. Kaartje heb ik als volgt geformatteerd:

attachment.php


Ik tast een beetje in het duister nu. Volgens mij moet ik ergens gewoon een magische setting omzetten voor een ASR-10 maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
 

Attachments

  • Screen Shot 2016-11-25 at 7.30.12 PM.jpg
    Screen Shot 2016-11-25 at 7.30.12 PM.jpg
    26,3 KB · Bekeken: 103
  • Screen Shot 2016-11-25 at 7.30.20 PM.jpg
    Screen Shot 2016-11-25 at 7.30.20 PM.jpg
    26,6 KB · Bekeken: 100
  • Screen Shot 2016-11-25 at 7.31.45 PM.jpg
    Screen Shot 2016-11-25 at 7.31.45 PM.jpg
    46,1 KB · Bekeken: 98
er staat : Standard SDSC (1GB maximum size) dus 2 gb werkt dan niet? maar 1 gb is natuurlijk al er veel
 
Ik heb hem open gedraaid en het volgende aangetroffen:

attachment.php


Het lijkt er op dat hij gewoon netjes power krijgt.

attachment.php


SCSI board

attachment.php


Nog een boardje...lijkt wel een ISA of PCI kaart?

attachment.php


Slecht zichtbaar op de foto. Er zitten twee pinnetjes in voor jumpers neem ik aan, allebei leeg. Ik weet niet precies welke revisie ik heb, ik ging er van uit dat ik de laatste had.
 

Attachments

  • IMG_3710.jpg
    IMG_3710.jpg
    77,5 KB · Bekeken: 111
  • IMG_3711.jpg
    IMG_3711.jpg
    126,5 KB · Bekeken: 107
  • IMG_3712.jpg
    IMG_3712.jpg
    63 KB · Bekeken: 104
  • IMG_3713.jpg
    IMG_3713.jpg
    95,2 KB · Bekeken: 100
  • IMG_3715.jpg
    IMG_3715.jpg
    43,3 KB · Bekeken: 104
Op de SCSI2SD staat rev 5a dus ik denk dat die hele

ASR-10 Requires TERMPWR jumper (applies to pre. 5.0 SCSI2SD boards only)

....niet nodig zou moeten zijn

er staat : Standard SDSC (1GB maximum size) dus 2 gb werkt dan niet? maar 1 gb is natuurlijk al er veel

Waar lees je dat?
 
...
 

Attachments

  • scsi2sd.jpg
    scsi2sd.jpg
    41,5 KB · Bekeken: 100
Back
Top