samplers "wat je er in stopt komt er niet meer uit"

Alleen al het herinneren van hoe al die apparaten werken zou voor mij al teveel zijn :)

Dat is inderdaad een puntje.
Maar er zit ook een voordeel aan als je er veel hebt: elke keer als je een andere pakt lijkt het net alsof je een nieuw apparaat gekocht :)
 
Super video! De sound van de A4000, wauw 8~

Daar ging ie inderdaad een beetje mis ja 8>, maar ach. ik luister niet naar JunkieXL zn filmpjes omdat ie zo geweldig veel verstand heeft van techniek. Wel geweldig om te zien hoe iemand een studio vol met klassieke spullen op zo'n manier weet te gebruiken. Ben altijd wel benieuwd naar wat voor hem werkt. Hoe zijn workflow met die spullen in elkaar zit en waarom hij dingen op zijn manier doet.
 
Toch mis ik weer de DSS-1 en de DSM-1 in het filmpje van J, XL..
Als het zo'n sampler liefhebber is zou ik graag van hem een review over de bovenstaande horen en dat hij zeker naar deze modellen moeten kijken.
 
Vind ik ook Pal.

Trouwens Pal: heb jij nog iets vernomen over de ontwikkelingen van de DSM-1 upgrade van Straylight?
Heel af en toe krijg ik een automatisch berichtje dat iemand op het forum van Straylight heeft gepost (altijd berichten met inhoudelijke strekking dat de poster geinteresseerd is in de upgrade). Maar ik zie verder geen nieuwe info. Het lijkt stil te liggen oid. Of kijk ik dan niet goed?
 
Hmmm ik ben echt verknocht aan lofi.
Iets op een portable cassette opnemen via de mic dan via de speaker weer samplen via een mic.

mijn lofi samplers zijn:
- ensoniq mirage... heerlijke filters... had een nieuwe ADC bestelt want ik dacht dat die niet samplede... chips aangedrukt en yes hij sampled!
- Casio SK1 4 voice brute lofi 8 bit.
- TE OP1 heel lofi :)

Het is leuk om bv een kinderkeyboard via de SK1 te samplen. Dan op de portable recorder op te nemen en dan op half of double speed te af te spelen en weer te samplen.

Of via de Mirage de synth sounds van de OP1 te samplen.
 
Degene die ik zelf heb (gehad), van kapotte sound naar cleane sound:

Casio SK-1
MPC60 MK1
Emu ESI32
MPC2000XL
S3000XL
S1000
S1100
S3000
MPC3000
Yamaha A4000
S5000/S6000
MPC4000
Alles na MPC4000 ongeveer hetzelfde
 
Casio Sk1 is zo cool.
Ik ben er een 4 voice analoog filter voor aan het maken en een octaaf switch.
Mocht je interesse hebben voor een pcb voor de octaaf switch laat maar horen.
 
Casio Sk1 is zo cool.
Ik ben er een 4 voice analoog filter voor aan het maken en een octaaf switch.
Mocht je interesse hebben voor een pcb voor de octaaf switch laat maar horen.
Yo!

Ik heb er twee. Eentje heb ik vroeger eens gecircuit bend en mist hier en daar een toets. Ik dacht er idd aan om die nog eens te benden en te twisten. De andere is perfect en die houd ik zo!

Heb jij een mod om de samples nóg lager af te spelen? Want dan blijft er van de sound niet veel meer over buiten een pak aliasing :) Maar dat in combinatie met wat gesoldeerde pots op het main PCB kan wel interessant zijn
 
Degene die ik zelf heb (gehad), van kapotte sound naar cleane sound:

Casio SK-1
MPC60 MK1
Emu ESI32
MPC2000XL
S3000XL
S1000
S1100
S3000
MPC3000
Yamaha A4000
S5000/S6000
MPC4000
Alles na MPC4000 ongeveer hetzelfde
Vind je de EMU esi32 zo vervormen? Ik had altijd dat klinkt wel redelijk “transparant “ maar mss deed ik het wel “verkeerd”
 
Van wat ik heb staan of heb gehad kom ik op het volgende lijstje uit, waarbij ik momenteel alleen nog een MPC One (veruit de meest gebruikte), Ensoniq EPS 16+ (rack) en Akai S950 heb staan.

01. Ensoniq EPS16+
Wat mij betreft de best klinkende sampler die ik ken. 16 Bit monobak, maar toch heel warm en gruizig. Veel van m'n lievelingsplaten zijn ermee gemaakt (oude Wu-Tang, oude Mobb Deep, alles wat El-P geproduceerd heeft. Wat mij betreft dé sound van jaren 90 New York hiphop. Doe er helaas veel te weinig mee, maar is wat mij betreft echt eentje die ik nooit weg ga doen.

02. Ensoniq ASR10
Net wat meer hi-fi (en ook stereo) dan nummer 1, en daarom staat ie niet op 1 simpel gezegd.

03. Akai S950
Mooie 12bit sound. Toen ik nog alles deed met m'n MPC2500 (zie nummer 6) trok ik m'n samples eerst hierdoor, puur vanwege het karakter van de S950 en ook omdat ik de MPC2500 van zichzelf niet mooi vond klinken.

04. Akai MPC One
Momenteel m'n vaste go to sampler. Klinkt heel open en clean, maar niet doods. Doet me denken aan m'n oude Motu interface. Samples klinken hier heel mooi door, maar echt vervorming is er niet. Leuke extra zijn de ingebouwde SP1200, MPC60 en MPC3000 emulatie en de ingebouwde synths/instrumenten.

05. Roland SP404
Tijdje gehad. Kon er totaal niks mee. Wat een rukinterface. Maar klonk altijd nog wel beter dan...

06. Akai MPC1000/2500
Beide gehad en jarenlang veel plezier van gehad, maar vond ze beide hetzelfde klinken - vandaar de gedeelde 6e plek - en dat vond ik vooral redelijk suf/dof 16 bit klinken. Topapparaten, maar qua klank dus niet zo.

Moet zeggen dat ik nog best wel eens een MPC uit de Roger Linn tijd zou willen bezitten of een SP1200 (of de reissue), maar ik gok dat dat eerder GAS is dan dat ik er praktisch gezien veel mee zou doen. En de sound van de S950 is min of meer dezelfde als die van de MPC60 dus dat geloof ik verder wel.

Maar die MPC One is all round echt zo'n prachtapparaat. Ben verliefd op dat ding. Doe er vort echt alles mee.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top