Ensoniq EPS

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Sinds kort heb ik een Ensoniq EPS sampler in the house.
Gaaf ding.

Zijn hier fervente EPS gebruikers?
Het lijkt me leuk wat te leren van de doorgewinterde EPS gebruiker.

Tot nu toe komt de EPS op mij over als een niet al te ingewikkelde machine.
De klank valt me erg op.
Wat je erin stopt komt er niet uit.
Dat vind ik wel een meerwaarde.

Het keyboard valt me wat tegen.
Ik heb hem o.a. gekocht vanwege de polyfone aftertouch.
Dat werkt prima en ik ben er blij mee, maar wat ik jammer vind is dat de aftertouch niet erg gevoelig is.
Je moet vrij hard drukken voordat het klavier eftertouch zendt.
Ik heb in de menustructuur de instelling al gevonden waarmee je de gevoeligheid kan instellen, maar dat levert voor mij helaas onvoldoende op.
Zijn hier nog andere oplossingen voor?
Misschien het klavier schoonmaken of misschien zijn er onderdelen die degeneren over de tijd die vervangen kunnen worden?
 
yow.

Wat ik je ooit al eens vertelde hebben die oude kasten vaak alleen een strip/schakelaar voor de aftertouch , net als de alpha juno e.d
De "gevoeligheid is een lange vilt lag onder alle toetsen.
Als je dus een toets indrukt ,heb je de weerstand dus van dat vilt.
wil je hiermee experimenteren, moet je dus hier wat aan doen .

Wil je echt een gevoelige aftertouch is de ensoniq denk ik niet de geschikte bak daarvoor.
 
Ik denk dat je gelijk heb Hill.
Dat van die strip weet ik overigens niet want volgens mij moet er voor poly aftertouch onder elke toets een meting gemaakt worden.
Maar goed...los daarvan denk ik dat het EPS Keyboard inderdaad niet gaat voldoen als master master klavier.
Maar voorlopig wel als moderate master klavier :D
 
Vandaag heb ik in de EPS een Gotek USB floppy emulator geinstalleerd.
Dit is goed gegaan en verliep op dezelfde manier zoals het gegaan is met de andere samplers die ik onder handen heb genomen.

Key features:
- Gotek flashen naar HXC
- Jumper op A0 verder geen jumpers.
- voeding kan gewoon overgeprikt worden zoals hij zat op de originele diskdrive.
- 34 pins kabel ook (niet reverse doen dus).

Ik heb een OS disk, Empty Disk en een sample disk met de HXC software ingelezen en opgeslagen als image.
Dit werkt goed.
 
Zo'n floppy emu, pakt die wel grote volumes of emuleert hij echt losse floppies? Ik moet namelijk de zip-drive vervangen in mijn ASR-10 en misschien is het makkelijker de floppy ipv SCSI interface te pakken? Is SCSI nog sneller of zo?

Beste feature vind ik toch gewoon dat je met zo weinig handeling samples maakt. Dan krijg je echt zin om hem vol te stouwen met eigen geluiden.
 
Ik weet het niet zeker, maar wel bijna zeker bikkel:

De foppy emulator emuleert losse floppy's.
Dus volgens mij is het zo dat als je een sampler hebt met een groter geheugen van een floppy kan opslaan je moet spreiden over meerdere images.
Ik denk het dat het slimmer is om de SCSI interface van jouw ASR10 te gebruiken en daar evt een SCSI - SDcard unit op te plakken oid.
 
Ik weet het niet zeker, maar wel bijna zeker bikkel:

De foppy emulator emuleert losse floppy's.
Dus volgens mij is het zo dat als je een sampler hebt met een groter geheugen van een floppy kan opslaan je moet spreiden over meerdere images.
Ik denk het dat het slimmer is om de SCSI interface van jouw ASR10 te gebruiken en daar evt een SCSI - SDcard unit op te plakken oid.

Ja ik heb er nog de maximale geheugenuitbreiding voor liggen dus dan worden floppies al zijn ze virtueel toch wel onpraktisch.
 
Ja ik heb er nog de maximale geheugenuitbreiding voor liggen dus dan worden floppies al zijn ze virtueel toch wel onpraktisch.

Ja zip/hd is veel praktischer.
 
gave tekst :D

Strikt genomen staat er dat ie dus kapot is. :D Matt houdt van niet werkend materiaal.. :)
Nu heb ik ook wel een zwak voor lekker gruizige sample niceness trouwens!

Now playing: Kid Koala bv.
 
hey macgyvergear, je hebt de EPS16+ nu dus met flash geheugen?
dit is denk ik de beste en zeldzaamste uitbreiding en lijkt me ook de allercoolste, nooit meer hannessen met het OS.
 
Hey.. Ja. idd!! En ook nogeens de rack versie natuurlijk.. :) Ben er erg blij mee.
Was de Flash niet standaard bij de rack trouwens?
 
Back
Top