Yamaha TX16w + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Daar ben ik weer.
Deze keer met de combinatie zoals vermeld in de titel.

Het flashen van de Gotek en installeren ging inmiddels op routinebasis, dus daar zal ik nu geen woorden meer aan vuil maken.
Echter bleek de Gotek floppy emulator niet meteen goed te werken in de Yamaha TX16w.
Het opstarten ging goed.
Het OS (Typhoon uiteraard) laden ging ook meteen goed.
Maar zodra ik een andere image koos reageerde de sampler niet.

Op het HXC forum las ik dat dit een bekend fenomeen is.
Iemand schreef dat hij dit had opgelost door alle bestanden in Amiga formaat te zetten.
Hier kwam ik niet helemaal uit dus heb ik hierover een vraag gesteld op dit forum.
En weldra kreeg ik antwoord in de vorm van een geschikte config file.

Die post ik hier zodat mensen hier er ook gebruik van kunnen maken.
Veel plezier!
 

Attachments

  • YamahaTX16wHXCSDFE.zip
    183 bytes · Bekeken: 155
Even nog een korte toelichting:

- Jumper setting: enkel op S0 een jumper, verder nergens.
- Floppy kabel en voeding kabel kunnen op dezelfde manier worden verbonden als ze zaten op de originele diskdrive
- het duurt een paar seconden voordat de Yamaha de inhoud van het gelecteerde image herkent. Even geduld dus.
- je kan images formatteren op de Yamaha zelf.
 
leuk dat je dit deelt.

Ik heb nog en Tx16w op de vliering staan, maar die doet het nog wel op floppen als het moet.

Dus wat zijn de voordelen, en wat kan je er nu mee?
 
De voordelen zijn niets groots natuurlijk.
Als je het ok vindt meer floppen te werken is er geen voordeel
Ik vind het fijn om geen floppen te hoeven gebruiken.

Maar los daar van stel ik voor daar je die sampler als de wiedeweer van de vliering haalt ;) en gaat gebruiken.
 
Misschien toch maar een stap voor stap procedure hier plaatsen ?
Het is toch iets wat voor het nageslacht bewaard moet blijven.
En ... misschien trek je toch een willekeurige bezoeker hiermee over de streep ;)
 
Als willekeurige bezoeker word ik ook wel benieuwd of ik nu ook een TX16w op de vliering moet hebben.
 
Ok dan, bij deze:

- flash de Gotek met HXC software. Hoe dit te doen is in deze thread te lezen: http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416
- bouw de Gotek in de Yamaha TX16w. Het is handig om zowel de onder- als de bovenplaat van de TX16w te verwijderen. Je kan dan haal makkelijk bij de schroeven waarmee de diskdrive is bevestigd en hier de Gotek voor in de plaats installeren.
- Floppy kabel en voedings plug moeten aan de Gotek op dezelfde manier bevestigd worden als ze op de orignele diskdrive zaten. (ik lees soms op ineternet dat de kabels omgedraaid moet worden (reversed cable) maar dat is dus in mijn geval niet nodig).
- formatteer een USB stick en gooi het bestand wat ik in post 1 neerzette erop (dit moet dus in de root. Dus geen andere bestanden vooraf erop zetten!).
- Zet daarna een image van het Typhoon OS erop en denk eraan dat alle image bestanden de naam DSKA00000, DSKA0001, DSKA0002 etc moeten hebben.
- maak vervolgens een image file door met HXC software een diskette te lezen of gebruik het bestand wat ik hier heb geupload. Dit is een lege image file waarin je dus kan saven.

Als alles goed werkt moet je even rekening houden met het feit dat het een paar seconden duurt voor dat de Yamaha een nieuw ingeladen image herkent.


Bijlagen:

DSKA0000.hfe = Typhoon2000 OS image
DSKA0001.hfe = empty disk image
 

Attachments

  • Typhoon en empty disk images.zip
    475,5 KB · Bekeken: 154
Hij staat op de vliering omdat hij 25 jaar geleden in mijn live setup zat en toen goed voldeed. Helaas had het OS wat gebrekjes en dat is nooit goed opgelost door yamaha, dus kwam er een alternatief OS: typhoon. De 3MB ram die ik er in had, moest ik laden van 5 floppen. Inmiddels zijn de samples verhuist naar 1G flash in mijn MOXF en naar Kontakt.

Met de acht uitgangen (12 bit) en de filters kan je natuurlijk nog best een leuke sample drumdoos maken of je gaat voor het minimalistische muliti sample geluid van de jaren 80/90

Hier vind je al vast 250MB aan samples
http://madtheory.com/site/muki-pakesch-tx16w-archive/


en hier de originele yamaha flops en veel meer http://soniccharge.com/forum/topic/594-original-tx16w-library
 
Aha felshout,

Leuke links heb je daar gepost.
Thanks.

Ik heb nooit gewerkt met het originele Yamaha OS, maar ik lees keer op keer dat dat een nightmare is.
Typhoon2000 heb ik erop staan en dat werkt prima.
Ik vind het een heel mooie machine.
Ik wil nog wat pielen met het modulatie matrix om te kijken wat daarmee allemaal kan.
Als ik daarmee klaar ben maak ik een thread, geweid aan de TX16w.
 
Ok dan, bij deze:

- flash de Gotek met HXC software. Hoe dit te doen is in deze thread te lezen: http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416
- bouw de Gotek in de Yamaha TX16w. Het is handig om zowel de onder- als de bovenplaat van de TX16w te verwijderen. Je kan dan haal makkelijk bij de schroeven waarmee de diskdrive is bevestigd en hier de Gotek voor in de plaats installeren.
- Floppy kabel en voedings plug moeten aan de Gotek op dezelfde manier bevestigd worden als ze op de orignele diskdrive zaten. (ik lees soms op ineternet dat de kabels omgedraaid moet worden (reversed cable) maar dat is dus in mijn geval niet nodig).
- formatteer een USB stick en gooi het bestand wat ik in post 1 neerzette erop (dit moet dus in de root. Dus geen andere bestanden vooraf erop zetten!).
- Zet daarna een image van het Typhoon OS erop en denk eraan dat alle image bestanden de naam DSKA00000, DSKA0001, DSKA0002 etc moeten hebben.
- maak vervolgens een image file door met HXC software een diskette te lezen of gebruik het bestand wat ik hier heb geupload. Dit is een lege image file waarin je dus kan saven.

Als alles goed werkt moet je even rekening houden met het feit dat het een paar seconden duurt voor dat de Yamaha een nieuw ingeladen image herkent.

Bijlagen:

DSKA0000.hfe = Typhoon2000 OS image
DSKA0001.hfe = empty disk image


Maakt het nog uit welke type Gotek Floppy Emulator je erin stopt?
 
Maakt het nog uit welke type Gotek Floppy Emulator je erin stopt?

Ik heb er voor gekozen de Gotek te flashen met HXC firmware omdat ik dat op andere samplers ook gebruik en me dat goed bevalt. Ik weet niet zeker of de TX16w overweg kan met een standaard out-of-the-box Gotek en als hij dat kan weet ik niet welke types daarvoor geschikt zijn.

Als je ook wil- of moet werken met HXC firmware dan is denk ik op de HXC site (zie link in citaat) te vinden welke types Gotek daarvoor geschikt zijn.
 
Ik heb er voor gekozen de Gotek te flashen met HXC firmware omdat ik dat op andere samplers ook gebruik en me dat goed bevalt. Ik weet niet zeker of de TX16w overweg kan met een standaard out-of-the-box Gotek en als hij dat kan weet ik niet welke types daarvoor geschikt zijn.

Als je ook wil- of moet werken met HXC firmware dan is denk ik op de HXC site (zie link in citaat) te vinden welke types Gotek daarvoor geschikt zijn.

Okido, thanks! Op een Duits forum kwam ik dit tegen: https://www.sequencer.de/synthesizer/threads/tx16w-mit-gotek-floppy-emulator.109329/

Dat lijkt me logisch gezien de standaard-floppy-drive van de TX16w een 720kb DD is. Ik heb er eentje besteld, mocht het niet lukken, dan kan ik hem nog altijd flashes met HxC
 
Back
Top