Akai S950 + Gotek + HXC

MatthewLeBlom

Moderator
Staff member
Lid sinds
31 augustus 2003
Berichten
8.514
Locatie
De Efteling
Hallo allemaal,


Sinds kort heb ik een Akai S950 voorzien van een diskdrive emulator.
Hiervoor heb ik een goedkope variant gebruikt van het merk Gotek.
Deze heb ik geflashed met HXC software (dezelfde software als op een Lotharek draait).
Na lang ploeteren is het uiteindelijk gelukt de boel aan de praat te krijgen.

Hier een korte samenvatting van het proces:

- koop Gotek drive (18,- euro ongeveer).
- Flash deze naar HXC. Hier staat beschreven hoe dat moet: http://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=43416
- Bouw de shit in de S950 en let op de dat enkel een jumper op de S0 positie staat. Verder geen andere jumpers gebruiken.
- Formatteer een USB stick op fat 32 en kopieer de configuratiefile HXCSDFE.CFG (indexed mode)
- Kopieer enkele lege disk images naar de USB stick.
- Steel de USB stick in de drive en zet de S950 aan om te rocken.


Hier de bestandjes die je nodig hebt:
 

Attachments

  • HXCSDFE.zip
    178 bytes · Bekeken: 181
  • DSKA0000.zip
    1,3 MB · Bekeken: 176
Als je meer disk images wil moet je de DSKA0000 file kopieren en renamen naar DSKA0001, DSKA0002 etc.
Het is met een Gotek niet mogelijk image files een andere naam te geven tenzij je een groter diskplay installeeert.
Als je dit wil moet je geen indexed mode configuratiefile meer gebruiken maar een normal mode versie.
Er moet dan ook een schakelaar worden toegevoegd welke is aangesloten op de JA jumper positie.
Hoe en of dit goed werkt kan ik verder niet toelichten want ik heb dit zelf niet gedaan en ben dit voorlopig ook niet van plan te gaan doen.
 
Fotooke:
 

Attachments

  • S950HXCGotek.jpg
    S950HXCGotek.jpg
    20 KB · Bekeken: 195
Goed werk Blom.

Ik weet nog de frustratie met die diskdrives. :frons:

Heb hem niet meer overigens.
 
:okdan::okdan::okdan:

Ik ga m'n s950 maar eens trakteren op zo'n Gotek drive. Ik las eerder al prijzen van 100,- voor zo'n soort drive maar dat vond ik ff too much.

Op zich vind ik diskettes ook best okay hoor, geeft me een retro gevoel en ik vind het ook overzichtelijk.. een set samples per disk. Alleen die disks worden onbetrouwbaar.. ik sla nu al alles op op 2 disks. Wat dat betreft is zo'n usb stick beter..
 
Cool dat je dit allemaal op wilt pakken blom.

Zelf heb ik ook al een paar stuks gear omgebouwd met een usb emulator van het merk gotek.
Hier staat de volledige beschrijving van mijn karma https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=179216&highlight=karma voor de mensen die zo'n ombouw ook eens overwegen.
Zelf zit ik er aan te denken om mijn qy700 met een emulator uit te rusten.
 
Ik heb mijn Mirage klaar staan ( ik gebruik dit topic even als leidraad) maar had dat flashen als iets simpelers bedacht.

Hebben jullie zo'n USB-LVTTL converter gekocht? En iemand een idee waar ik die snel vandaan kan halen? Ebay uit China duurt meestal een week of 2

Dank!
 
Ik heb deze gekocht.
http://williewortel.eu/shop/usb-to-ttl-module/

Maar!!
Ik had er twee gekocht (één voor mezelf en één voor iemand anders).
Eén van de twee converters doet het niet.
Ik heb daar geen punt van gemaakt, zal wel een fabrieksfoutje zijn geweest ofzo..
Maar het is natuurlijk knap zuur als je loopt te pielen met flashen en je niet zeker weet of je een werkende converter hebt.
 
Ik heb deze gekocht.
http://williewortel.eu/shop/usb-to-ttl-module/

Maar!!
Ik had er twee gekocht (één voor mezelf en één voor iemand anders).
Eén van de twee converters doet het niet.
Ik heb daar geen punt van gemaakt, zal wel een fabrieksfoutje zijn geweest ofzo..
Maar het is natuurlijk knap zuur als je loopt te pielen met flashen en je niet zeker weet of je een werkende converter hebt.

Dank! Net ook 2 besteld. En ja daar zou ik ook niet moeilijk over doen. Kost geen drol en paypal is zelfs gratis. Dit soort shopjes zijn toch wel erg fijn! Dan hoef je die man niet op extra kosten te jagen om er nog 1 te versturen.

Hoe schakel je qua voeding spanning? Die rode uit het flash topic heeft gewoon een jumper daarvoor.

Had trouwens precies dezelfde (die rode) hier gevonden voor 6 euro

http://www.tinytronics.nl/shop/FT232RL-3.3v-5v-TTL-USB-Serial-Port-Adapter
 
Hier is een fotootje waarop je kan zien hoe alles gesoldeerd is en hoe de jumper staat.
 

Attachments

  • TTLconverterGotek.jpg
    TTLconverterGotek.jpg
    76,4 KB · Bekeken: 181
En nog een closeup van de TTL converter met draadjes..
 

Attachments

  • TTLconverterGotek2.jpg
    TTLconverterGotek2.jpg
    117,3 KB · Bekeken: 171
En vergeet de twee pinnen zoals op deze foto te zien niet te verbinden!
Deze draadverbinding kan je doorknippen zodra het flashen klaar is.
De draadverbinding is nodig om de bootloader in de Gotek te kunnen wegschrijven.
 

Attachments

  • Gotekdraadje.jpg
    Gotekdraadje.jpg
    261 KB · Bekeken: 173
En vergeet de twee pinnen zoals op deze foto te zien niet te verbinden!
Deze draadverbinding kan je doorknippen zodra het flashen klaar is.
De draadverbinding is nodig om de bootloader in de Gotek te kunnen wegschrijven.

Dank! Dat is om hem in programmeer stand te zetten toch?

Trouwens volgens mij kan je met zo'n converter ook Tele2 wifi modem/routers hacken btw :D
 
Dank! Dat is om hem in programmeer stand te zetten toch?

Ja volgens mij wel.

Trouwens volgens mij kan je met zo'n converter ook Tele2 wifi modem/routers hacken btw :D

Ik wou dat ik autoriteit was op gebied van dit soort kennis/techniek, maar dat is helaas niet het geval.
Volgens mij kan je vanalles leuks met dit soort dingetjes aanvangen :D
 
Moest wachten op wat kabeltjes die er bij hoorde en die ie vergeten was. Maar is nu binnen. Echter gaat niet van leie dakje.

In de bootloader beschrijving staat: Don't forget to set the voltage jumper on the converter to 3.3V!

Beetje verwarrend dit want je zet hem op 5 volt. Die aansluiting gebruik ik ook van usb naar ttl

Anyway dit is denk ik mierengeneuk van mij

Volgende euvel is dat ie de USB naat TTL niet als USB device herkent. Ik heb ene oude win xp laptop gevonden. Ik vermoed dat er geen servic e pack op staat en dat dat een probleem is

Heb deze driver geinstalleerd maar hielp niet:

http://www.instructables.com/id/Usb-to-SerialTTL-adapter/

Jij een driver geinstalleerd?

En ik heb 1 licentie maar stukje software gaat van up naar down in 2 seconden als ik op connect druk.
 
Hallo MadR,


Herkenbaar wat je allemaal typt.
Die jumper setting is verwarrend inderdaad.
Ik heb datzelfde gedoe gehad.

En w.b.t. de driver van de usb-ttl converter: daar heb ik ook gedoe mee gehad.
Was ik heb gedaan is het typenummer wat op de grootste chip genoteerd staat in Google gevoerd.
Met het woord "driver" erachter...
En dat leverde me een bestandje op wat werkte.

Maar mijn USB-TTL converter werkte dus ook niet out of the box.
Gedoe gedoe
 
Hallo MadR,


Herkenbaar wat je allemaal typt.
Die jumper setting is verwarrend inderdaad.
Ik heb datzelfde gedoe gehad.

En w.b.t. de driver van de usb-ttl converter: daar heb ik ook gedoe mee gehad.
Was ik heb gedaan is het typenummer wat op de grootste chip genoteerd staat in Google gevoerd.
Met het woord "driver" erachter...
En dat leverde me een bestandje op wat werkte.

Maar mijn USB-TTL converter werkte dus ook niet out of the box.
Gedoe gedoe

Dank. Ben al weer 2 pc's verder want ik kreeg niks voor elkaar. Nu op een vista laptop.

Had ook de verkeerde chipdriver. Het is deze: CH340G

http://www.arduined.eu/ch340g-converter-windows-7-driver-download/

Die werkt. Alleen dat HXC app zegt na connect eerst link up en dan meteen weer link down.

Had ik voorheen ook al.

En hoe kom je er achter welke com port ie gebruikt? Kan niks vinden bij die USB parameters bij devices.

Dank alvast!
 
Als de USB-TTL converter herkend wordt verschijnt hij in het drop-down menu van de HXC bootloader software.
Zie dit plaatje:

http://i.imgur.com/NjoGfc6l.jpg?1

Daarop is onderin "com4" te zien.
Kan jij op dat pijltje naar beneden klikken en een com poort selecteren als jouw USB-TTL converter in de computer zit?
 
Back
Top