Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Ja, prachtig exemplaar, maar het prijskaartje vind ik niet zo mooi.:D Marktplaats, 2ehands en Ebay-Kl... houd ik uiteraard nauwlettend in de gaten, ;)
 
De EPS is (mijn persoonlijke mening) wel z'n geld waard. Heb er zelf eentje, met een geheugenexpansie, is een 14-bitter, en heeft tal van editing opties tov van een S900. Hij heeft polyfone aftertouch,
maar dat werkt op veel EPS-en niet meer goed, ik zou me er eens moeten in verdiepen hoe dat te verhelpen is... Anywayz, ik hou wel van samplers, omdat:

Ik het mooi blijf vinden hoe "boers" een sampler werkt. Lagere pitch dus ook een langere tijdsduur. Mooie vind ik, dat als je op deze manier instrumenten samplet waar
reeds modulatie in zit, bijvoorbeeld LFO op pitch of filter, dit lekker meegenomen wordt en er voor zorgt dat die trager is in de lagere octaven en noten... Dat maakt het
uitermate gevarieerd, en dat lust ik wel.

Ik heb ook een X-7000 bakje, en dat is rauwe kost. Daar moet je echt met de beperkte sampletijd copen, en dat is wel leuk an sich, is een 12-bitter (de KB versie van de S700).
Deze zou je ook moeten kunnen bewerken via midi sample dump (midi SDS) maar dat is me nog niet gelukt, ik ben sowieso wel nieuwsgierig om Steinberg Avalon er eens op
los te laten, met de Atari ST, maar dan moet ik eens plaats en tijd maken... De quickdiskdrives begeven het wel eens, maar de mijne werkt gelukkig (nog) wel... Er zit een expansie
op waarmee het interne geheugen "fors" opkrikt... Ik vind hem underrated, je vindt er haast niets van op youtube.

Ik heb een S900 met een nieuwe backlight een ASK-90 Trigger board en een Gotek. De sound is allen bekend. Ik hou er van, om er piano in te zetten, en daar een space echo achter
te chainen, een piano gelayerd met strings. En dan de maximale capacity gebruiken voor 1 sound, niks multisample, en dan lekker pingelen... Hier kreeg ik ooit sds sample dump op
aan de praat, onder een dos programma, maar met Wavelab 6.0 is me dit nog niet gelukt, andere windows software ook nog niet, maar dat ligt wellicht aan mij...



Een S1100 staat hier ook, en die is al iets vriendelijker naar Wavelab en windows toe. Leuke is dat die de S900 samples lezen kan (mits je ze niet "compressed" met OS4).
Het scherm en de interne FX zijn natuurlijk leuk. Als je de S900 sounds op de S1100 afspeelt hoor je toch dat het een S1100 is, al speelt ie de S900 sounds af. Een S900 is een S900...
Hier heb ik ook een backlight opnieuw ingezet, en een Gotek. Doch gebruik ik deze het minst... Er is ook een SMTP kaart in.

Ik waardeer mijn samplers voor elk zijn kwaliteiten.

De EPS is versatile, en heeft een sequencer, en tal van opties. Zeker wat modulatie betreft. Buildquality kan nogal eens een issue zijn...
S900: Stoffige drumbak, lekker zonder midi laten meedraaien met een TR-808 en je hebt een sound die je de sigaret uitblaft.
S1100: clean en exact. Vocals etc... Met de FX samen leuk. (te nieuw voor mij voelt het wel...)
X7000: geheugen van een okkernoot en daardoor leuke compromissen... Lang samplen en hem zoals een verjaardagskaart met muzek laten klinken, of kort en drums... Wel leuk
omdat hij met loopen ruw is, en dat kan ook wel eens fijn zijn...
 
Emu Emulator III XP
Emu ESI-32
Akai S6000
Kurzweil K2600 XS
Kurzweil K2000 Rack
Kurzweil K250
Roland S750
Greengate DS-3 + Appel II
Yamaha TX16W


Soms nog om de origenele sound library te laden.
 

Attachments

  • emu 3.jpg
    emu 3.jpg
    36,1 KB · Bekeken: 118
Volgens mij had die verkoper op MP van de EPS Classic vroeger ook met enige regelmaat mooie spulletjes te koop.
 
Emu Emulator III XP
Emu ESI-32
Akai S6000
Kurzweil K2600 XS
Kurzweil K2000 Rack
Kurzweil K250
Roland S750
Greengate DS-3 + Appel II
Yamaha TX16W


Soms nog om de origenele sound library te laden.

Hahaha....mooi man :okdan:
 
Freakydile:

Ik heb het vermoeden dat wij samplers op een andere manier gebruiken. Ik gebruik een sampler niet echt als een synthesizer. Jouw filmpje doet me denken hieraan:



De S700 stond ook op m'n lijstje, maar is al een paar keer aan m'n neus voorbij gegaan. Geeft niet, in een ver verleden heb ik al eens een S950 mogen uitproberen. Het zal niet precies hetzelfde klinken, zoals jij ook aangeeft dat de S1100 weer anders klinkt dan de S900, maar de klank van de S700/X7000 zal vast ook wel herkenbaar Akai zijn. En ik ben ook wel benieuwd naar het filter. Het kleine geheugen van de S700/X7000 is wel een uitdaging en die ASK-70 zie je niet zo vaak te koop staan.

De EPS is vast zijn geld wel waard, alleen wil ik niet meer dergelijke bedragen betalen voor iets dat ik waarschijnlijk sporadisch zal gebruiken. Wie weet komt er ooit een minder gaaf exemplaar voor een leuk bedrag op mijn pad. Alleen je opmerking over de bouwkwaliteit die ik vaker gelezen heb, maakt me dan weer wat huiverig.
 
Freakydile:

Ik heb het vermoeden dat wij samplers op een andere manier gebruiken. Ik gebruik een sampler niet echt als een synthesizer. Jouw filmpje doet me denken hieraan:

Ja... Klopt denk ik... Ik speel die als een synth... Maar soms ook als een sampler... Dat is het leuke aan die dingen...

De X7000 is echt een beestje apart... Zoals je zegt, de beperking maakt het soms net leuk...

Betreffende de centjes voor de EPS die daar op marktplaats staat, dat snap ik... Echter moet ik wel zeggen dat het keyboard deel van de sampler naast mijn DX-7
even lekker speelt... Ik heb gemerkt dat de aanslag van een keyboard veel doet met hoe je een instrument bespeelt... Een DX-7 is niet echt mijn übernatte droomgeluid,
maar het klavier maakt me wek KEER op KEER creatief, en zo ook de EPS. En die beestjes zijn idd gevoelig... Het is niet een keyboard waarmee je een avondje stappen gaat...
Het geluid is apart, anders dan de akai's...

In de X7000 heb ik geluiden zitten die ik layer... 1 Quickdisk is dan 1 sound (heeft twee kanten, zo een QD). Gek genoeg als je een perfect geloopte sample opslaat, en weer laadt
erna, dan lijkt de loop iets anders te zijn, met kans op "tikken"... Eigenlijk moet een sample ook niet altijd zo smooth zijn vindt ik... Een beetje 1988 kan geen kwaad...

Heb wel eens gekeken voor een S1000KB, maar de sound is denk ik wat steriel als ik naar een S1100 kijk... Dus minder spannend.

Ik hou wel van het "what you see is not what you get" gehalte van de bovengenoemden.
 
Mooie link en info allemaal :)

Wat Freakydile schrijft over de EPS kan ik bevestigen.
Ik heb er ook eentje en vind het klavier ook heel fijn spelen.
De polyfone (keys) aftertouch werkt op mijn exemplaar formeel nog wel, maar dat verdient helaas geen schoonheidsprijs wat betreft speelgemak.
Dat probleem herken ik dus ook.
Als dat opgelost zou kunnen worden zou het helemaal top zijn! :D

[Edit]
Kleine correctie op post 283: het is geen 14, maar een 13 bitter volgens mij.
 
Laatst gewijzigd:
Mooie link en info allemaal :)

Kleine correctie op post 283: het is geen 14, maar een 13 bitter volgens mij.

Juistem!!! My bad... 13-bit is the sh*t :okdan:

Jah... En 8 samples layeren is ook heavy... Ik heb de EPS eens laten nakijken, maar de polyfone aftertouch was
toch niet gefixt... Voedingsingang was destijds stuk en diskdrive plots... Dus dat was verholpen... Leuk display heeft die ook...
 
En wellicht heeft de SP303 nog geheimen die alleen bekend zijn bij jarenlange gebruikers. Zijn er hier fans van de SP303 toevallig?

Niemand? :erm:


Natuurlijk is de Vinyl Sim mij bekend, maar als het alleen daarom gaat, dan kan ik net zo goed de Vulf Compressor van Goodhertz kopen, toch?

Vooraf vroeg ik me echt af of die Vinyl Sim niet één en al hype was en ook bij de eerste probeersels had ik nog zo m'n bedenkingen, maar ik begin het te begrijpen. Het is een weinig subtiel effect en je moet uitkijken dat je het niet overdrijft, maar je kan je samples er heel makkelijk smeuig, levendig en energiek mee laten klinken. Allesbehalve transparant. Ik kan me voorstellen dat dit in bepaalde genres zo'n populair effect is.

Over effecten gesproken, wel zo handig dat je de SP303 niet alleen als sampler kan gebruiken. Als effectenbakkie voor je mic of een ander instrument is hij ook leuk.

De sequencer is vrij eenvoudig en ik zou de SP303 vooral met een externe sequencer gebruiken. Maar het verhaal gaat dat Dilla zijn Donuts album alleen met de SP303 heeft gemaakt, dus het is weldegelijk mogelijk om alleen de onboard sequencer te gebruiken.

Wat de sample rates betreft, ben ik nog steeds van mening dat de SP202 beter klinkt op 15625 Hz dan de SP303 op 22050 en 11025 Hz. Er zit echter ook een lofi effect op en je zou ook de audio eerst door een bitcrusher plugin kunnen laten lopen voordat je met de SP303 samplet. Voelt een beetje als kunstmatig, want je hebt juist een hardware sampler om het echte lofi geluid, maar klinkt desalniettemin niet verkeerd. Een hardware sampler voegt tenslotte meer toe dan alleen maar aliasing.
 
Ja, op de vorige pagina (Chulukinat).

Ah OK! :D

Wat ik heb kunnen vinden over de SP606 is dat deze alleen samplet @ 44,1 kHz, zowel in Standard als in Long grade. En in Long grade zou de bit depth gehalveerd worden van 16 naar 8 bit. Kan dit kloppen?
Roland gebruikt vaak RDAC datareductie, destijds al voor de MS-1 (ik zag dat je die ook had(/gehad hebt), ook voor die VS(R)-recorders, en ook de SP-606. Naar lagere grades gaat dan niet door simpelweg bits af te kappen, maar door zwaarder/lomper te reduceren. Hoe precies weet ik zo even niet, maar niet noodzakelijkerwijs door truncation.

Hoe dit alles (whatever-welke-techniek er gebruikt wordt) dan uiteindelijk geluidsmatig uitpakt is... wel, daar geven jouw experimenten uitsluitsel over :)
 
Ah, Roland Digital Audio Coding. Dat wist ik niet. Er is vast geen VST plugin die dat kan nabootsen. :P M'n MS-1 was 25 jaar geleden m'n eerste sampler en heb ik nog steeds. Die wil ik niet verkopen, al gebruik ik hem zelden. Wellicht dat ik nog eens probeer om de klank met Decimort 2 te benaderen. Dan leeft hij op die manier verder in mijn setup.
 
Lange tijd weggeweest van Synthforum.
Leuk om weer terug te zijn en te lezen wat er allemaal wel en niet is verandert sinds die tijd.

Ik heb een aantal jaren futloos, inspiratieloos en doelloos zitten pielen met de hardware synthesizers.
Wel al die jaren blijven verzamelen van leuke hardware die ooit wel eens van pas zal komen, toch.

De aankoop van een oude Akai CD3000XL heeft mijn sampler interesse weer aangewakkerd.

Mijn verzameling bestaat uit de volgende apparaten:

- Akai S700 met ASK70
- Akai X7000
- Akai S3000XL
- Akai CD3000XL
- Akai MPC500
- Akai MPC1000
- Akai MPX16
- Korg Electribe ES-1
- Roland S330
- Roland S750

De Akai CD3000XL heb ik een maand geleden goedkoop overgenomen maar was in slechte conditie.
Gebogen rack oren, gebogen data encoder potmeter en opgebrande lichtfolie verder werkte alles goed.
Ik heb de gebogen rackoren en data potmeter voorzichtig weer rechtgezet.
De LCD met opgebrande lichtfolie heb ik vervangen door een LED LCD die ik nog had liggen.
De standaard floppy drive heb ik vervangen door in interne Magneto Optical drive met 230mb capaciteit.
De floppy drive heb ik toch niet nodig omdat er een versie 2.0 Eprom in zit.

Ik heb de CD3000XL gekocht omdat ik veel Akai CD-roms heb bewaard die ik nu eenvoudig kan beluisteren.
Dat deed ik eerst met de S3000XL met een externe SCSI cd-rom speler.

Akai S700 en X7000 met defecte QD drives heb ik bewaard totdat iemand mij kan helpen met een HxC emulator.
Deze mogelijkheid komt nu in zicht.
Ik heb trouwens wel in de “Bring it on” thread jaren geleden sample voorbeelden van de S700 geplaatst.

De MPC500 en MPC1000 heb gekocht met het oog op sequencing maar nog niet gebruikt.
Net als de Korg Electribe ES-1 welke een leuke combinatie met de EA-1 en ER-1 is.

De enige sampler waar ik begin jaren negentig wel veel mee heb gewerkt is de Roland S330.
Samen met de MSX muis en MSX monitor.
De diskettes wil ik nu overzetten voordat ze helemaal onleesbaar worden.
Hiervoor ga ik de Roland S750 met externe MO drive gebruiken.
Momenteel gebruik ik een goedkope RGB video naar VGA converter en een 15” LCD display.
Deze wil ik nog wel vervangen door een ingebouwde GBS 8200 arcade video converter.
Hierdoor heb ik in plaats van monochroom zwart wit beeld straks RGB kleuren beeld.
 
Ah, Roland Digital Audio Coding. Dat wist ik niet. Er is vast geen VST plugin die dat kan nabootsen. :P M'n MS-1 was 25 jaar geleden m'n eerste sampler en heb ik nog steeds. Die wil ik niet verkopen, al gebruik ik hem zelden. Wellicht dat ik nog eens probeer om de klank met Decimort 2 te benaderen. Dan leeft hij op die manier verder in mijn setup.

Weet niet of de VS-range v Roland uiteindelijk precies hetzelfde format gebruikten als de MS-1, maar er is destijds wel een 'plugin' voor file-conversie gemaakt (zie ergens op www.vsplanet.com).
Da's echter niet de soort plugin waar jij op doelt; jij zou de klank(mis)vorming vd MS-1 als effect willen gebruiken begrijp ik.
 
jij zou de klank(mis)vorming vd MS-1 als effect willen gebruiken begrijp ik.

Inderdaad. Maar de MS-1 is nu niet zo'n legendarische sampler dat die bovenaan het lijstje van software developers staat. :D Geeft niks, ik heb inmiddels genoeg verschillende kleuren om uit te kiezen wanneer ik m'n samples een Old School tintje wil geven. 8)
 
Inderdaad. Maar de MS-1 is nu niet zo'n legendarische sampler dat die bovenaan het lijstje van software developers staat. :D Geeft niks, ik heb inmiddels genoeg verschillende kleuren om uit te kiezen wanneer ik m'n samples een Old School tintje wil geven. 8)

Terwijl die Roland MS-1 destijds toch best wel een ding was (geen idee of 'ie nu echt een van de allereerste phrase-samplers was, maar 't was/is een prima compromis tussen draagbaarheid en mogelijkheden) ...
... resteert er inderdaad inmiddels nog maar weinig respect voor, gezien dat andere fabrikanten doodleuk andere dingen ook MS(-)1 noemen :D;):beard:8)


Hier regelmatig een paar MS-1's met PCMCIA-to-SD-card converter voor live-gebruik ingezet voor hele lange samples, ging prima.
 
De Zoom MRS4 is een multie tracker (4track) en klinkt erg gritty.
Is echt lekker om beats in te jagen en ook de pre-amp distortion klinkt fijn.
Als iemand een cleane beat upload wil ik wel een voorbeeld maken.

https://www.soundonsound.com/reviews/zoom-mrs4

Kwa samplers heb ik nog een Ensoniq Mirage met Gotek usb floppy en de TE OP-1.
De OP1 klinkt heel erg als MPC en ook gritty dus.
De OP1 is erg tof omdat de sampler het start punt kan moduleren.
voorbeeld rond 0.52 het geluid is gesampled van een kinderkeyboard van mijn meisies.
Ook de 4 track van de OP1 is lofi en gritty.

https://youtu.be/UvhG7NNCR3k

Wat ik begrepen heb is dat hiphop producers soms op hoge snelheid samplen en dan weer op halve snelheid te slicen en af te spelen.
 
Back
Top