Samplers. Welke heb je nog en waarom?

In het verleden veel met mn Akai S-20 gedaan maar als ik tegenwoordig samples wil gebruiken in mn daw-less setup dan gebruik ik de Digitakt en OP-1. (deze informatie is gratis)
 
M'n eerste hardware sampler was een Ensoniq ASR10. Fantastische sound, maar gekocht op een moment dat ik nog lang niet ver genoeg was met t maken van muziek om die bak te begrijpen. Dus weer verkocht en geinvesteerd in een pc dedicated naar muziek. Vanaf toen tot laten we zeggen, 3 jaar terug, alles op pc gedaan.

Ergens in 2007 van een vriend een gratis Akai S950 (stock) gekregen. Af en toe gebruikt om een sample te kleuren, maar weinig mee gedaan. Maar goed, hij was gratis, een klassieker en stond niet in de weg dus lekker laten staan.

Een jaar later bij diezelfde vriend een Akai MPC 1000 gezien en er ook 1 gekocht. Vond het eenmaal thuis erg verwarrend, plus t was 't oude model met die gare pads dus dat werkte ook niet mee. Maar stond ook niet in de weg en binnen hiphop is de MPC toch wel beetje de holy grail dus zag het niet zitten om een MPC te verkopen zonder dat 't nodig was (net zoals ik ook nooit m'n SL1200' s zal verkopen).

In 2015 kreeg ik een kantoorbaan (t.o.v fysiek werk) en had ik in m'n vrije tijd echt geen zin meer om achter de pc te zitten. Heb toen via MPC stuff aantal onderdelen gekocht en zelf die MPC 1000 gerepareerd. S950 aan m'n djsetup gehangen, S950 resamplen in de MPC 1000 gaf me persoonlijk die ouwe 90s hiphopsound waar ik zo van hield.

Jarenlang met veel plezier mee gewerkt, alleen had de MPC 1000 geen MTC standaard en dat maakte het tracken nogal kut. Vorig jaar in de gebruikelijke vakantiegeldperiode voor heel weinig geld een praktisch nieuwe Akai MPC 2500 gekocht, de interne HD uit m'n MPC 1000 gehaald en toen de MPC1000 doorverkocht aan een vriend.

Akai MPC 2500 in combi met de S950 (resamplen) werkt ideaal, alles op de interne hd opslaan, alle drumbreaks bij de hand, geen gekut met floppies... Heerlijk.

Maar goed, het bloed kruipt waar het niet gaan kan en ik zat al jaren te azen op een Ensoniq EPS 16+ (gebruikt door RZA, Havoc, El-P) en toen er vorige week eentje met volledig werkgeheugen voor een normale prijs opdook op Marktplaats gelijk richting Friesland gereden om hem op te halen. Ben nu alleen bang dat ik m'n hele studio om moet gooien qua inrichting, maar wat een sound... Wow. Ben nog beetje aant puzzelen of ik em standalone ga gebruiken of in combi met de MPC, maar erg tevreden mee. Wil er wel een gotek ingooien als dat kan omdat het OS inladen van floppies vragen om gezeik is...

Oh en ooit nog een Roland SP404 gehad maar dat was em niet voor mij. Irritante bak qua samples knippen en de sequencer was ook ruk. Effecten gebruik ik in feite pas tijdens 't mixen dus die heb ik vrij snel weer verkocht.

Hardware samplers blijven toch iets leuks en magisch hebben in mijn ogen.
 
Mooie aankoop, Christov. Het is zeker leuk en magisch om met dezelfde apparatuur van je grote helden te mogen spelen. En werken met hardware kan inderdaad verfrissend zijn als je al de hele dag achter een computer zit. Ik hoop dat je binnenkort weer wat laat horen in het "stukje Hip Hop" topic.
 
Ik had vroeger een S900....die heb ik ingeruild voor de S3000XL...meer geheugen en makkelijker om mee te werken. Wist ik veel!

Verkocht in 2003.

4.5 jaar geleden een EPS-16 Plus gekocht...wist ik veel. Nu heb ik nog een Mirage, EPS-16 Plus, ASR-10 omdat het gewoon te gekke samplers zijn. Ik ben niet zo van het 'beats samplen', ik hou meer van klanksynthese in dat opzicht. Voor Ambient dingen is het te gek zo'n EPS-16 Plus en/of ASR-10.

https://www.youtube.com/watch?v=-Iy_0OSV7GM
 
Ik heb een Emu ESI 4000 gekocht ooit voor de filters, een tijdje mee gewerkt om samples te bewerken en dan de computer in, na de verhuizing niet meer uitgepakt. Verkocht krijg ik hem ook niet meer dus ik ga hem bij mijn Dj setup neerzetten samen met een nog aan te schaffen Digitakt en dan lekker sampelen. Ben ik van de computer af in eerste instantie en heb ik de Emu sound binnen handbereik. Altijd leuk.
 
Ik heb aardig wat samplers gehad:
  • Casio SK1: mijn eerste keyboardje (eigenlijk Realistic Concertmate 500), heb ik dus nog, en alleen al geweldig voor de one-key-play in de sequencer (bestaat er een MIDI out mod hiervoor?)
  • Yamaha VSS30: meer editing maar niet dezelfde warme vibe en envelopes als de casio, ook geen ultrakorte samples mogelijk, weggedaan
  • Roland S10: goede bas, erg mooie double / detune mode die je zelfs met velocity kan bespelen, en handig om via MIDI je samples te kunnen laden ipv niet werkende QD drive. Met alfa-dial kun je een vocal sample compleet fileren dmv er met een korte looptijd overheen te gaan. Weggedaan maar later toch een S220 rack teruggekocht
  • Akai S612: vreemd genoeg dezelfde warme 80s vibe als de Casio maar dan in HQ, leuk filtertje ook. Kan met dezelfde Roland QD werken maar dan in Akai format. Sliders vond ik niet handig, ook geen attack control
  • EMU ESI-32 met SCSI drive: welcome to SCSI hell
  • Ensoniq EPS-16+: goede workhorse met top reverb en effecten met waveboy disks, na jaren wel weggedaan toen ik overstapte op synths
  • Akai S20: phrase sampler, handige matrix maar mist aantal functies die je nodig hebt voor echt productie, weggedaan
  • Korg Electribe ES-1: werd al snel mijn Linndrum, veel plezier van gehad (nog steeds op youtube)
  • Korg Electribe SX: heb ik nog, multifunctioneel, draagbaar en supersnel mee te werken
  • EMU Emulator II: magisch, alles wat je erin stopt, wordt beter dan het origineel, heb aardig wat gear weggedaan hierdoor. Je kunt dmv Samplerobot software en HXC editor veel voorwerk doen waarna je op de sampler alleen nog met de vier sliders de envelopes en SSM filters hoeft in te stellen. Heb ik nog :-)
 
Laatst gewijzigd:
En dan hadden we nog die Peavey 1RU racksamplers: DPM SP (Plus). Benieuwd of er hier nog meer gebruikers zijn/waren.

Deze site met info & diskimages is zowaar nog in de lucht: http://www.spsamplesite.com/

Had er eentje, en toen nog een backup bijgekocht. Bruikbare dingen, standaard 4 outs, meerdere units linkable, maar uiteraard weer een heel eigen OS & mindset.
 
Heb een hele batterij aan hardsamplers gekocht en vaak weer verkocht. Begon met
- Roland W30 (was net uit begin jaren negentig). Sampelde toen alles wat los en vast zat en je kon zo leuk samples toedelen aan het toetsenbord). Leuke herinneringen aan, maar moest wijken uitgebreider spul. Nadeel OS op floppy (kwetsbaar)
- Akai S5000 met zijn 386 processor, die ik nog steeds heb en waar ik eigenlijk geen afscheid van kan nemen vanwege de excellente sound en de vele zelfgemaakt programs. Heeft ook tamelijk uitgebreide synthesizer functies met een bundel filters die alles aangenaam ondersteunen. Aksys draait nu op Windows 7 64 bit met windows virtueel XP. Tijdloos apparaat lijkt het wel. Gebruik hem regelmatig. Tussentijds nog een Z8 gehad van Akai maar die vond ik echt minder, dus snel weer verkocht.
- Emu Esi 32 verkocht want toch te beperkt gevolgd wat EMU's: E-5000, E4XT die ik vrij lang heb gehad vanwege de sound en sounddesign maar heb verkocht omdat ik op de nu nog steeds fantastische software (Emulator X3) overging (niet meer te koop geloof ik). Echt een designers sampler en die klinkt als een dijk. De oude Emu's mis ik daardoor niet meer. Mooiste is nog de enorme kwalitatief hoogwaardige soundbibliotheek die je erbij kreeg(samples van alle EMU hardwaremodules die ooit op de markt zijn gebracht). Kan ook automatisch je Hardware-synths automatisch afsampelen, samples loopen, normalizen en automatisch programma's aanmaken (synthswipe). Echt een aanrader als je hem nog ergens kunt vinden.
- MV8800 met zijn erg leuke/gebruikersvriendelijke grafische sequencer, maar wel erg storend dat de loop-punten van de Wav samples foetsie waren als je ze ingeladen had. Dus opnieuw loopen (lots of work). Jaar of 2 gehad maar toch wel beetje beperkt achteraf dus verkocht. Wel leuke herinnering aan. Vooral het stand-alone werken.
- Yamaha A3000 niet zolang gehad. Had er op een gegeven moment 2. Tamelijk gebruikersvriendelijk maar qua sounddesign kon ik er niet zoveel mee. Wel redelijk mooie effecten. Ergo verkocht voor een appel en een ei.
- Elektron Digitakt. Magische hardware sampler/16 voudige step sequencer (stand alone). Inspirerend klein kastje. Sinds 2 maanden in gebruik en gaat denk ik ook niet meer weg.
- Machine MK3, eigenlijk meer software dan hardware, maar de bediening en de gebruikersvriendelijkheid van het programma en integratie met VST's maken hem voor mij momenteel onmisbaar in mijn huidige setup. Ook sinds 2 maanden in gebruik

Groetjes
DA
 
Over samplers gesproken: zit Mikemix nog op dit forum?


Jazeker ! ;-)

Zojuist mijn S3000 uit de mottenballen gehaald en een MPC2000XL gescoord.
Wel gelijk allebei aangepast met een deftige card reader.

S3000 blijft favoriet qua sound voor mij, ik pik altijd zo de Burr-Brown PCM 63P eruit.
Blijft voor mij de best klinkende dac qua dynamiek, 3D geluidsbeeld en laag/sublaag.

Ooit was dit mijn stapeltje.
 

Attachments

  • sampler_stack_MD.jpg
    sampler_stack_MD.jpg
    39,3 KB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
S3000 blijft favoriet qua sound voor mij, ik pik altijd zo de Burr-Brown PCM 63P eruit.
Blijft voor mij de best klinkende dac qua dynamiek, 3D geluidsbeeld en laag/sublaag.

Zit die AD/DA ook in de S3000xl, s32000xl of s3200?
 
Een S3200 Zonder XL is een full options S3000. Een S3200 XL klinkt net ff iets anders, Er word altijd gezegd dat je die niet moet hebben. Denk toch het het een leuke machine is. S3200 Zonder XL zie je zelden in NL. S3000 en S3000I die zie je vooral. Heb wel eens S3000 naast MPC3k gehad en het geluid is het zelfde. Of misschien net ff anders. Heb zelf liever de MPC3K, gewoon direct de pads en de motor. Die zie je alleen niet zo heel veel.
 
S3200XL zeker, S3000 zeker niet !
S3200 ken ik niet qua dac.

Je bedoelt waarschijnlijk de "S3000XL zeker niet". De S3200XL heeft inderdaad de hoogwaardige Burr Brown PCM 63P 20 bit converters voor de main outs en 18 bit converters (PCM 61P?) voor de seperate outs als ik het goed heb.
De S3000XL heeft 18 bit converters voor alle outputs (PCM 69A?, volgens mij dezelfde als in de de MPC3000?)
 
Ja, ik bedoel S3000XL zeker niet !
typo, excuus.
ik heb meerdere Sony PCM 7010 pro Dat recorders
die ik nu vooral als dac inzet.
Daar zit ook 2x de Burr-Brown PCM63P-R in.
 
mikemix mooi stapeltje was dat. Overigens heb ik altijd een beetje spijt gehad dat ik mijn mpc2000XL verkocht heb. Wie weet ga ik er toch weer naar 1 op zoek.
 
S3000XL is in “made in Japan” en “made in China” versie.
MPC2000XL worden ook weer nieuwe schermen voor gemaakt, iemand ervaring mee?
 
Kennis van me had een nieuw scherm in zn 2000XL gezet en zag er prima uit. Hij moest wel dingen een beetje zelf op maat maken. 2000 Classic daar weet ik niet van of daar al schermen voor waren. Eerst een hele tijd niet. Zn 2000 Classic vond ik wel leuker dan zn 2000XL/MCD
 
Ik gebruik nog altijd mijn Emu EIV XT Ultra heel intensief. Er zijn ontzettend veel goeie libraries voor gemaakt en als ik binnen de EMU standaard iets niet vind, kan ik me nog altijd tot de S1000 en S3000 standaard van Akai richten. Ondertussen zijn er misschien betere mogelijkheden via computer en software maar ik voel me comfortabel met de user interface van de EMU.

'k Heb ook nog een W30 maar dit doet voor 90% dienst als sequencer voor een Access Virus. De overige 10% gebruik ik nog wel eens een sample uit de oude bibliotheek. Hij blijft een apart geluid hebben.

Dit voor mijn 2 cts

:doei:
 
Ik ben erg content met mijn beide Emu’s

Esi-32 met een zipdrive en scsi cd-rom, de hant ook via scsi aan de PC, waarmee ik via Soundforge wav kan laden, editten, fx, en dan naar de Esi kan sturen. Erg snel en makkelijk.
daarnaast nog een Esi-2000 met HD, met een heleboel emu banks

sindskort een Peavey Sample Player, maar die is wel heel beperkt. Te weinig geheugen en OS 1.4. Met OS 2.0 had ik Akai S1000 samples kunnen laden, maar helaas.

nog een Cheetah M16, maar die moet ik nog helemaal uitpluizen. Beetje beperkt met 512kb geheugen. Maar schijnt lekker cheesy en gritty te zijn.

en de roland s330 die ik nog na moet kijken, dubbelepotmeter voor input/output is kaput.
 
Back
Top