Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Zover ik weet is deze route vrijwel onmogelijk, ik neem aan dat het de bedoeling is om images te maken van floppen van oude samplers? Als dat de bedoeling is werkt dat alleen met een oude pc met floppydrive en bv omniflop of HxC software.

Oops, goed om te weten... ja, ingebouwde floppydrives in oude desktops konden (al dan niet vanuit DOS) zowat alles wel schrijven (ik herinner me bijv images voor Roland S-series & Peavey SP-samplers), maar via laptop & zo'n USB-drive is dat dus kennelijk een heel ander verhaal ?! Bedankt voor de tip.
 
OK, eens simpel beginnen met wat SMF-files (MID-file, dus geen sounds), hoe zat het ook alweer...

Als ik 'n floppy in een hardware sequencer zelf geformatteerd heb (ja, hardware-samplers, dan ook hardware-sequencers erbij ;-) )
dan kan 'ie door een PC (old style desktop) gelezen worden, dat werkte.

Hoop dat zo'n USB-floppy drive dat ook kan lezen/schrijven.
 
Laatst gewijzigd:
Nee dat is hetzelfde verhaal, het zou kunnen werken als de sequencer DOS format gebruikt.
 
Onlangs nog een hoop verkocht! S900, S3000xl en mpc2000xl zijn er nu uit.

Heb nog een TX16W staan, die de s900 en s3000xl overneemt. 12 bit drums met bijna dezelfde mogelijkheden als de s3000xl, de filter van de s900 doe ik nu gwn via een butterworth 6th order lp plugin. Klinkt voor mij hetzelfde en is in de mixfase ook handiger.

Heb een digitakt gekocht ipv de mpc2000xl, werkt stuk sneller en met overbridge en sample transfer ideaal voor hybride setup. Scheelt weer aantal stappen in adda conversie en dat ding is echt tof om geluiden mee te manipuleren!
 
Heb nog een TX16W staan, die de s900 en s3000xl overneemt. 12 bit drums met bijna dezelfde mogelijkheden als de s3000xl, de filter van de s900 doe ik nu gwn via een butterworth 6th order lp plugin. Klinkt voor mij hetzelfde en is in de mixfase ook handiger.

Misschien dit iets voor je ??? https://www.tx16wx.com/

Zou leuk zijn als men een blinde test tussen de hardware en de software sampler zou kunnen doen. Laatst werd ik in behoorlijk in de verleiding gebracht door filmpjes over de RX950 plugin. Dat deze plugin goed klinkt en er leuk uitziet, dat moge duidelijk zijn, maar nergens wordt de S950 ernaast gezet om een echte vergelijking te kunnen maken. De klank van de TX16W ken ik niet en waarschijnlijk de meesten niet, dus dat zou zo'n test extra interessant maken.
 
On topic, zelf heb ik nog m'n Roland MS-1, m'n Akai S2000 en m'n Steinberg Halion samplers. Allemaal in de originele doos, allang niet meer in gebruik en ze zullen waarschijnlijk ook nooit meer gebruikt worden. Maar ze vertegenwoordigen haast geen verkoopwaarde en wie weet komen ze ooit nog eens van pas, dus ik bewaar ze maar gewoon.
 
Nou ik kan igg wel vertellen dat die rx950 totaal niet hetzelfde klinkt als de s9x0, zelfs de filter niet.

Mss dat ik ooit nog wel eens zon vergelijkig doe tussen de tx16w en de software versie, al denk ik dat t vrijwel hetzelfde zal zijn als met de rx950
 
Is die tx16wx nou freeware of is er een Pro versie oid? De website is nogal wazig...
 
Is die tx16wx nou freeware of is er een Pro versie oid? De website is nogal wazig...

De tx16wx is freeware en de pro versie niet. :D

"TX16Wx Professional uses the same binary as TX16Wx Free, only the execution mode determines which features are available."
 
On topic, zelf heb ik nog m'n Roland MS-1, m'n Akai S2000 en m'n Steinberg Halion samplers. Allemaal in de originele doos, allang niet meer in gebruik en ze zullen waarschijnlijk ook nooit meer gebruikt worden. Maar ze vertegenwoordigen haast geen verkoopwaarde en wie weet komen ze ooit nog eens van pas, dus ik bewaar ze maar gewoon.
Mee eens, MS-1 handige bakjes, met zo'n PCMCIA-adapter slikken ze bijv SD-cards, kwamen live goed van pas voor laaange samples.
 
Nou ik kan igg wel vertellen dat die rx950 totaal niet hetzelfde klinkt als de s9x0, zelfs de filter niet.

Ik heb de verleiding toch niet kunnen weerstaan en heb de RX950 VST gekocht. Nu heb ik een aantal jaren geleden kort een S950 gehad. Ik meen me te herinneren dat de klank wat "metaliger" (klank is wat lastig te omschrijven) was dan de RX950. Nu ben ik alleen vergeten of dat kwam door het omhoog pitchen, samplen en weer omlaag pitchen of dat het ook zo klonk zonder pitchen. Dit pitchen kan de RX950 niet en dan mis je het aliasing effect. Al weet ik nog wel dat dat heel subtiel was bij de S950 in vergelijking met andere samplers uit die tijd zoals de SP12.
 
De SMACKOS LEMURIA Vintage Sampler Simulator doet alles wat je wilt en meer, check Legowelt.org
 
Ik gebruik geen DAW en heb een tijd nog hardware samplers geprobeerd. De laatste was een volkomen uitgebouwde ASR-X met sd-kaart modificatie etc. Het lastige menuscrollen op een klein schermpje ging me uiteindelijk toch de keel uithangen. Nu gebruik ik Kontakt (standalone) op de pc, beetje kil maar wel makkelijk in gebruik. Zou graag die smackos sampler willen checken maar die is niet standalone zo te zien.

Als die replica's van de SP1200 (de SP2400 of misschien eerder nog deze) uitkomen wil ik wel weer eens een hardware sampler proberen. Die lijken me simpel genoeg in gebruik en als 1 van die 2 de klank kan nailen zou het helemaal fijn zijn.
 
Vanavond eens naar de filmpjes over die SP1200 clone van Low Hiss kijken. Hardware samplers zijn aan mij niet meer besteed, denk ik. Ik ben op zich al tevreden met de SP emulatie van Maschine. Ik wou alleen dat ik de strips van m'n Maschine Jam controller kon gebruiken om de parameters in te stellen zoals je met de faders van de echte SP doet.
 
Back
Top