Samplers. Welke heb je nog en waarom?

Hierbij een eenvoudig loopje bestaande uit twee samples (de drum break en de strings) en een aantal onboard geluiden (closed hi-hat/ride cymbal/tambourine/mute bass/clavinet). Dit doet me sterk denken aan m'n beginperiode toen ik met een Roland MS-1 sampler, een Yamaha MU-5 geluidsmodule en Cubasis for Windows m'n eerste beats maakte. Diezelfde onboard geluiden zaten ook in m'n MU-5 namelijk. Genoeg hints gegeven, lijkt me. 8)

't Is dat de geluidskwaliteit beter is en de beat anders, maar het doet me toch aan de Optigan denken qua vibe... maar die is 50 jaar oud ;-)
 
't Is dat de geluidskwaliteit beter is en de beat anders, maar het doet me toch aan de Optigan denken qua vibe... maar die is 50 jaar oud ;-)

Ik ook bijna. :D

Hmm... Optigan, leuk dat je dit interessante instrument onder m'n aandacht brengt. Ik ben bekend met de Mellotron, maar de Optigan ken ik nog niet zo goed. Eens in verdiepen...
 
EMU E6400 ultra. Voor die typische DnB bass sounds.
Een Akai S-950, lekkere 12bit sound en ook een heerlijke analoge filter, leuk om mee te experimenteren. Ik hou ook van de smerige time-stretch die erop zit.

Ergens in een kast bij mijn ouders ligt er nog een 8bit Philips Music-Module:


Doet me denken aan de Replay 16 cartridge voor Atari, maar die is met z'n 16 bit in deze discussie een beetje overdone ;-)
 

Attachments

  • replay_16_microdeal_cart.jpg
    replay_16_microdeal_cart.jpg
    31,4 KB · Bekeken: 106
Zeg maar gewoon over welke rare bak-die-toevallig-ook-samplet je het hebt ajb, want er is geen normale sampler-sampler uit 2000 met die specificaties. Ben benieuwd.
 
Vooruit dan maar. Zo raar is deze bak eigenlijk niet.

577aeed5c47ef800177116c3.jpg?auto=compress%2Cformat&blur=0&ch=Width%2CDPR%2CViewport-Width&dpr=2&fit=max&fm=jpg&h=2000&w=2000&s=c1d68cd588c9332030cfd69b193f94a4.jpg


Hierbij nog een voorbeeldje van de 8 bit klank.
 

Attachments

  • Lotuz Skull Snaps 22050 8 mono.wav
    1,1 MB · Bekeken: 115
Een EPS, wilde iets van Ensoniq hebben dat nog betaalbaar is (ESQ-1 is dat helaas niet meer), poly-aftertouch keyboard is leuk, en ik kwijl over VFD schermpjes (Akai AX80 ook niet te betalen).
Een DSM-1, hoop nog een keer een MIDI interface erbij te maken om de 16 analoge filters los te laten.
 
Een Ensoniq EPS (de 13 bit Classic?) en nog een Korg DSM-1 erbij. Mooi stel samplers heb je.:okdan: Al moet ik bekennen dat ik dat alleen maar zeg op basis van de specs. Ik heb ze helaas (nog) niet zelf kunnen uitproberen en weet dus niet hoe ze klinken. Al zal de Ensoniq klank niet heel veel anders zijn dan die van de EPS16 en de ARS-10, verwacht ik. Maar de DSM-1 is een grote onbekende voor me.
 
Hmm... Optigan, leuk dat je dit interessante instrument onder m'n aandacht brengt. Ik ben bekend met de Mellotron, maar de Optigan ken ik nog niet zo goed. Eens in verdiepen...
Optigan is erg leuk! Als je een iPad/iPhone hebt is iOptigan een aanrader. Alle discs voor weinig geld en klinkt prima. 1 van de weinige muziekapps die ik daadwerkelijk gebruik.
 
Thanks. Even wat YouTube filmpjes bekeken. Die Motown schijf klinkt erg funky. En ik hoor nog wel meer bruikbare geluiden. 8)
 
Thanks. Even wat YouTube filmpjes bekeken. Die Motown schijf klinkt erg funky. En ik hoor nog wel meer bruikbare geluiden. 8)
Ja, heeft een lekkere vibe. Leuke is dat je de virtuele disks ook omgedraaid er in kunt doen voor reverse. En dan de pitch omlaag, heerlijk!
 
Optigan is erg leuk! Als je een iPad/iPhone hebt is iOptigan een aanrader. Alle discs voor weinig geld en klinkt prima. 1 van de weinige muziekapps die ik daadwerkelijk gebruik.

Optigan zekers leuk ding. Hier geen iApple spullen, maar M-Tron (GForce) heeft ook wat aan boord.
Grappig dat die iOptigan ook ondersteboven kan werken, kan me voorstellen dat het geluid dan _nog_ eens verder prettig vergrummeld raakt :doei:


OK, excuss voor het Optigan zijpaadje, terug naar samplers...
 
Ok en nu ben ik een beetje jaloers. Ik vind het een toffe vondst :)

Note to myself:
Voordat je de DJX-II over een paar weken weer op Marktplaats zet, eerst even Warius een PB sturen. :P

Tien nieuwe knopjes zijn besteld, want er ontbreekt één originele en aangezien ik die toch nogal kitscherig vind...
 

Attachments

  • RND_210-00312_01.jpg
    RND_210-00312_01.jpg
    13,2 KB · Bekeken: 114
Wat de sampletijd betreft, je kan 10 semitones omlaag pitchen, dus als je de bron eerst 10 semitones omhoog pitcht, dan kun je per sample zelfs zo'n 5 sec halen.

Na nog een beetje spelen met de DJX-II ben ik erachter gekomen dat de eerste sample (helemaal links op het toetsenbord) via MIDI meer dan drie octaven lager gespeeld kan worden. Hierdoor kun je de sample nog meer meer lofi laten klinken. 8) Luister naar de bijlage voor een sample waarvan de bron eerst drie octaven omhoog gepitcht is en de sample vervolgens weer drie octaven lager gespeeld is.
 

Attachments

  • Lotuz Lofi Sampler Keyboard -36 12032020.wav
    1 MB · Bekeken: 128
Akai S5000 full ram : ooit gekocht voor 73 euro op ebay in nieuwstaat.
Kurzweil K2500RS full ram en met KDFX kaart : veel te goed om ooit nog weg te doen . Krachtige superbak nog steeds na 25 jaar.

Had er graag nog ooit bij gehad :

Emax ( 1 of 2 )
Emulator (3 of 4) of E6400
Yamaha A4000
allemaal in rack
 
Heb ik te veel samplers? Hhmmm, goede vraag... Te veel samplers kan eigenlijk niet toch??

Yamaha A4000, mijn eerste sampler, ooit nieuw gekocht voor de prijs waar je een flinke auto voor kon kopen.
Nog steeds een erg fijne bak en meestal meer als synth gebruikt dan als echte sampler. HD die er zit werkt nog steeds. Vroegah aangesloten op SCSI kaart in studio pc om via SMDI of SCSI samples naar soundforge te sturen. Dat is al wat jaren geleden..

MPC2000xl, heerlijke drumbak, goed geluid, snelle sequencer, met FX die simpel zijn maar erg lekker klinken en echt wat toevoegen. Jammer genoeg wat verouderd qua opslag doordat ik er nooit een cardreader in het gezet

yamaha SU700, heerlijke snelle samplebak. Lekker gruizige sound maar super irritante sequencer waar ik nooit vriendjes mee ben geworden. Wel voorzien van GOTEK floppy emulator
Gebruik deze nog regelmatig om breaks en drum sounds te samplen op lage settings, maar die gaan direct door naar de ...

Akai MPC2500, net zo fijn als de 2000xl, maar dan wel met usb en cardreader. Ideaal om de output van mijn SU700 te samplen, waardoor ik de sound van beide bakken heb. Vervolgens via USB direct naar mijn PC om daar verder te gebruiken of om te sequencen in de 2500 zelf.

Akai MPC500, MPC drums en sequencer op batterijen, voor op schoot op de bank of mee op vakantie of ... Wie wil dat nu niet.

TE OP1, meer voor om mee te nemen en snelle ideeen uit te werken. Nog te weinig echte tracks mee gemaakt, maar wel een erg fijne bak, behalve dan de tape ticks en clicks die af en toe voorkomen.

Euh volgens mij was dat het..

Ooit had ik de Akai S2000, nooit echt veel mee gedaan. FX eruit gehaald en in de MPC2kxl gezet.
Ook ooit een full force Akai S5000 gehad, maar die stond een beetje werkeloos te zijn naast de 2kxl en yammie A4k
 
Yamaha A4000, mijn eerste sampler, ooit nieuw gekocht voor de prijs waar je een flinke auto voor kon kopen.

Vergis je je niet met de prijs van de Fairlight :)) ? Of bedoel je een flinke oude auto...? De adviesprijs van de aanzielijk duurdere en gelijktijdig geïntroduceerde A-5000 was in de UK £ 1.499. De winkelprijs was een paar honderd Euro lager. Die van de A-4000 lag honderden £'s lager.
 
Back
Top