Samplen met JJ OS

r.5

Vers lid geweest
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
3.460
Locatie
Thuis
Vraagje over JJ OS...

Maakt JJ OS een volwaardige sampler van je MPC (zoals een S-serie of Z-serie)?

Is er op dit gebied een verschil tussen al die verschillende versies van JJ OS?
 
Zelfde synth-engine en edit mogelijkheden in een standaard MPC als in een sampler uit de S- of Z-serie?

JJ OS is idd alleen voor de MPC1000 en MPC2500...
 
JJOS is alleen voor een mpc1000 of 2500, beide hebben geen synth-engine.
Beide mpc's hebben standaard dezelfde edit mogelijkheden als een unit uit de S serie. Maar imo beetje appels met peren vergelijken.

Lees nou even de comparisonchart voordat je vragen stelt :)
 
Handleidingen lezen is voor mietjes :D

Volgens mij waren die MPC2000 series qua hardware vooral gebaseerd op de S3000 en de MPC4000 op de Z4. De MPC2500/1000 is dan weer een downsized model van de Z4.

Anders dan bij bvb een analoge synth waar er vaak een chip of circuit per voice of filter zit, vermoed ik dat de synth-engine en edit mogelijkheden vooral door de software bepaald worden en niet door de hardware zelf (dat is toch uiteindelijk toch maar een CPU met wat geheugen (RAM, HDD, CF), een schermpje, wat I/O's en wat controllers...

Dus kan het toch dat JJ OS er een uitgebreidere sampler van maakt dan het standaard Akai OS?
 
Mooi verhaal.... maar..

Lees even de handleiding van JJOS en bekijk de comparisonchart..
Deze gaan je echt antwoorden geven op je vragen en ja.., door JJOS zal je mpc een uitgebreidere sampler maken omdat het simpelweg features toevoegt. Hoeveel, dat ligt de JJOS versie die je koopt.
 
JJ OS

JJ OS

Alle,

Ik heb een MPC-1000 (blauwe versie) nu staat er volgens mij de JJ OS versie op uit 2011. is tegenwoordig de JJ OS gratis te downloaden? en wat is de laatste versie? is dat tegenwoordig OS2XL.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~mpc1000/

Alvast bedankt!
 
Alle,

Ik heb een MPC-1000 (blauwe versie) nu staat er volgens mij de JJ OS versie op uit 2011. is tegenwoordig de JJ OS gratis te downloaden? en wat is de laatste versie? is dat tegenwoordig OS2XL.

http://www7a.biglobe.ne.jp/~mpc1000/

Alvast bedankt!

Zo even uit m'n hoofd, want het is voor mij al aardig wat jaartjes geleden:
JJ is begonnen met een gratis OS, wat eigenlijk grotendeels gelijk was aan Akai maar met wat bug fixes en nieuwe features. Deze versie 3.xx is nog steeds gratis. Ik meen dat hij de originele source code had als ex Akai medewerker. Of ik vergis me. Misschien was het een vermoeden.

Vervolgens zijn er betaalde OS-en bij gekomen. Die zijn geloof ik weer van scratch af geprogrammeerd. Dat begon met OS 1, 2, 2XL en 3. Tussendoor is er nog 128XL verschenen voor als je kleine scherm door een grote hebt vervangen.

Als je ooit OS 1 hebt aangeschaft dan kreeg je volgens mij in eerste instantie korting op versie2 en vervolgens weer op 2 XL. Je kan niet van gratis 3.xx of Akai gelijk naar OS 2XL of OS3.

Als je je MPC verkoopt, dan is het wel zo fijn dat je wachtwoord meegeeft, anders kan je mogelijk geen toekomstige hoofdversies meer installeren. Ook als je boel helemaal zou resetten naar Akai, heb je code weer nodig.

Verder heb je ook nog dualboot opties, want 2xl en 3 verschillen nogal op een aantal punten en werkwijze. De ene is niet persee beter.
 
Het ligt er ook een beetje aan wat er al op je MPC staat, of heeft gestaan. Als je tegenwoordig een MPC 1000 koopt heb je een grote kans dat een vorige eigenaar er ooit een betaalde JJOS op heeft gezet. Die code blijft in het apparaat staan. Ik had toen ik mijn 1000 kocht ook onverwachts JJOS 2XL er bij. Niet verkeerd. Uitproberen door de JJOS demo versie te downloaden en dan iets proberen op te slaan.

JJOS maakt een MPC wel uitgebreider. Maar helaas geen volledige S-series. Heb ook het idee dat het pitchen in de S-series beter gaat. Wel veel leuke sneltoetsen, waardoor je er snel mee kan werken.
 
Je hoeft geen password door te geven bij verkoop, het jjos verkoop je met je mpc (serienummer) mee. Als je bijvoorbeeld een andere mpc terug koopt, moet je opnieuw jjos aanschaffen.
 
JJ OS

JJ OS

Alle,

Wat is de laatste versie van de JJ OS? Bij mijn exemplaar staat de fabrieks OS er nog op de versie 3.18 of zo iets
 
JJ OS

JJ OS

Onderstaande de laatste OS'en welke is de laatste?
 

Attachments

  • Knipsel.PNG
    Knipsel.PNG
    45,3 KB · Bekeken: 103
JJ - Japanese Jenius :)

Hij was developer bij AKAI, hij is het is brein achter de meest geliefde MPC onder de fans.
De MPC4000 :-).

Hij heeft geprobeerd de meeste functies van de 4000 (incl een xl screen upgrade.) voor de 1000 en 2500 te in een nieuw OS te stoppen.

Zeeeeeer veel meerwaarde. Maar alleen voor het samplen is het onnodig, het is meer gemak dan..

Installatie is gratis, maar dan kun je niets saven. Was toen iets van 100 euro om voor een password. Ik heb uiteindelijk de 4000 gekocht, die build quality van 1000/2500/5000 ;{.

4000:halleluja
 
Je hoeft geen password door te geven bij verkoop, het jjos verkoop je met je mpc (serienummer) mee. Als je bijvoorbeeld een andere mpc terug koopt, moet je opnieuw jjos aanschaffen.

Excuus, ik heb inderdaad wel een password en product id gekregen, maar heb die verder nooit meer hoeven gebruiken, ook niet bij het upgraden/downgraden naar een andere versie van jjos.
 
Back
Top