akai s3000 vs akai s5000

anoniempje

hobby knooier
Lid sinds
30 september 2003
Berichten
4.873
Hoi,

Ben mijn s3000 eigenlijk een beetje zat, scsi, geen usb, hij past gewoon niet meer in mijn manier van werken. Scsi heb ik sinds de weder opbouw van mijn studiootje niet meer aangesloten en ook geen behoefte meer aan eigenlijk. Ik gooide samples over met recycle naar de sampler of met chickensys naar een scsi hd, belemmert de creativiteit en de snelheid van werken nogal + flink omslachtig.

De s5000 lijkt me een stuk beter geschikt, hopelijk meer van hetzelfde plus de usb om waves te droppen. Tenminste als hij waves leest in plaats van .snd files zoals de s3000 doet.

Wie heeft beide staan of gehad en kan er wat meer over vertellen.
Vooral kwa sound, is het echt zo verschillend of maakt het weinig uit? Kwa sound is de s3000 wel erg belangrijk voor me, sample er alle kicks mee en haal ze er ook weer uit waarna ik het weer door het een en ander aan processing gooi.
 
Veel gehoorde (=gelezen op Inet....) klacht is dat Akai van S950 naar S6000 steeds sterieler klinkt, de S3000 zit daar dan zo een beetje tussenin denk ik?
 
Grappig dat iedereen achteraf zo praat over 'de sound'. Ten tijde van de s2000/S3000xl hoorde ik niemand lyrisch over de Akai sound praten. E-Mu was dé sampler qua sound. Over de ESI serie was men bijvoorbeeld erg enthousiast met zijn warme e-mu sound voor een betaalbare prijs.

Tegenwoordig zijn die ESI's niks meer waard... ik hoor niemand nog over die warme sound praten. Alleen de 12 bit Akai's en de S1100 zijn qua klank populair. De rest van de Akai's is niks speciaals aan lijkt het..
 
Hoi,

Ik gooide samples over met recycle naar de sampler of met chickensys naar een scsi hd, belemmert de creativiteit en de snelheid van werken nogal + flink omslachtig.

De s5000 lijkt me een stuk beter geschikt, hopelijk meer van hetzelfde plus de usb om waves te droppen. Tenminste als hij waves leest in plaats van .snd files zoals de s3000 doet.

Waar ben je nu niet echt tevreden over?.
Ik heb zelf 2 S3200XL's en een S1100. Ik kan naar beiden typen 16 bit wav samples dumpen via SCSI (met bv Recycle, Wavelab, en naar de S3200XL met Millennium of MESA etc.)
Of je dit nu doet via SCSI of USB lijkt me niet zoveel verschil maken toch?.
Sterker nog ik gebruik een USB naar SCSI kabel. komt bijna op hetzelfde neer dan.

Als je bedoelt dat je Multi's/programs/samples vanuit de sampler rechtstreeks op de PC wilt opslaan; dan ben je waarschijnlijk beter af met een S5000 al lees ik (zelf geen ervaring mee) dat Ak.sys voor de S5/6000 ook niet altijd feilloos werkt onder moderne besturingssystemen.

Qua sound? Geen idee hoe de S5000 klinkt.
De S3200XL klinkt zeker anders dan de S1100. Welke beter? De S1100 is beter/anders in het hoog en lijkt wat beter in de mix te liggen, maar ruist ook meer dan mijn S3200XL's. Die zijn nagenoeg stil.
 
USB is bij de S5000 niet standaard, dus let erop dat je een S5000 koopt met USB uitbreiding.
Verder moet je niet teveel verwachten van de USB poort. Het is nog USB 1.1 en dus erg traag.
In de nieuwere OS'en werkt bovendien Aksys niet echt lekker wat de USB optie niet eens zo heel nuttig maakt.

Ik zou eerder voor een Z4 of Z8 gaan, dan kun je bovendien ook gewoon IDE drives gebruiken.

Wat betreft de klank van de S5000 was ik wel erg tevreden. Een S3000 heb ik nooit gehad, dus vergelijken kan ik het niet.
 
Tenminste als hij waves leest

Ja. Maar geen 24-bit (en die converteert hij ook niet, daar verslikt hij zich gewoon in).

Vooral kwa sound, is het echt zo verschillend of maakt het weinig uit?

Qua sound is het volgens mij vanaf de S5/6000 allemaal "vlak". Dus voegt niks toe en haalt niks weg. Daar moet je ze zeker niet voor nemen.

Verder moet je niet teveel verwachten van de USB poort. Het is nog USB 1.1 en dus erg traag.

En het is ook geen usb host, dus je kunt geen USB-sticks of -drives aansluiten. Als je dat wil moet je aan de Z4 of Z8.
 
Waar ben je nu niet echt tevreden over?.
Ik heb zelf 2 S3200XL's en een S1100. Ik kan naar beiden typen 16 bit wav samples dumpen via SCSI (met bv Recycle, Wavelab, en naar de S3200XL met Millennium of MESA etc.)
Of je dit nu doet via SCSI of USB lijkt me niet zoveel verschil maken toch?.
Sterker nog ik gebruik een USB naar SCSI kabel. komt bijna op hetzelfde neer dan.

Waar ik niet tevreden mee ben is de hele heisa van scsi, je noemt het zelf al op. Recycle, wavelab, of chickensys, zo deed ik het ook altijd en daar heb ik geen zin meer in. Ik wil gewoon samples droppen net als bij de mpc1000 of mpc5000 in het geheugen laden en weer verder gaan.

Multi's laden heb ik niet nodig dat gebruik ik eigenlijk niet. Het gaat eigenlijk om simpele dingen zoals sample flink bewerken en richting sampler gooien. Is het dan nog niet goed ga ik weer verder knooien en stuur ik hem weer richting sampler. Het hele scsi verhaal werkt gewoon niet in die workflow, het zorgt ervoor dat als ik een creatief idee heb ik al zoiets heb van laat maar zitten geen zin om al die extra handelingen te doen die nodig zijn bij scsi.

En ja kwa klank, ik ben nogal content met de klank van de s3000. Hier haal ik me kickjes uit en die trek ik dan weer door de mengtafel vervolgens door compressors en een akai filter met distortion aan en dit bepaalt nogal hoe mijn kickjes klinken. Dit wil ik niet kwijt. Als ik de samples trek uit een output van mijn esi waveterminal geluidskaart en vervolgens hetzelfde traject bewandel klinkt het in mijn beleving een stukje slapper, de punch is eruit ofzo.

Ik zou eens kunnen proberen hoe die kickjes uit de mpc5000 klinken, nooit aan gedacht eigenlijk. Die is toch weer een flink stuk nieuwer en zou dan misschien wel "sterieler" zijn.

24 bit is het probleem niet, wat ik eruit trek zijn echt oneshot samples. usb 1.1 is ook snel zat om een sampletje te sturen.

Dan nog, heen en weer sturen gaat natuurlijk niet lukken vanwege de dat de s5/6000 geen host is. Een cardreader zal dit wel kunnen. Lastig in te bouwen, moeilijk aan te komen? Oh ik kan natuurlijk wel met mijn pc gewoon lezen van de s5/6 schijf.
 
Is het niet bijna handiger om een software oplossing te zoeken? Het gemak dat je zoekt ga je niet met een s5000 vinden.
 
Grappig dat iedereen achteraf zo praat over 'de sound'. Ten tijde van de s2000/S3000xl hoorde ik niemand lyrisch over de Akai sound praten. E-Mu was dé sampler qua sound. Over de ESI serie was men bijvoorbeeld erg enthousiast met zijn warme e-mu sound voor een betaalbare prijs.

Tegenwoordig zijn die ESI's niks meer waard... ik hoor niemand nog over die warme sound praten. Alleen de 12 bit Akai's en de S1100 zijn qua klank populair. De rest van de Akai's is niks speciaals aan lijkt het..




touché​
 
Geist is 60% goedkoper dit weekend, sxhijnt wel een goeie softsampler te zijn.
 
Ze zijn allemaal welkom tegenwoordig, een Akai S3000 klinkt gewoon dik en heeft karakter tegenover samplen op de pc, dat me echt veel te steriel is. Moet er gewicht aan hebben. De S5000 is ideaal voor orchestrale samples die echt clean moeten zijn, of latin percussion ofzo. De S3000 voor bass, en dikke drums voor mij persoonlijk. Ze zijn allemaal sterk in hun eigen ding. Ze waren toch de standaard voor dance destijds tegenover de Emu's en Rolands, elke studio had er eentje. Emu's misschien voor drum 'n' bass ja... Wil je een beetje opvallen ipv te verzuipen tussen de oceaan aan volledig met pro tools, ableton of whatever geproduceerde tracks, hou dan je samplers. Is voor mij gewoon de sound van de plaatjes waar ik het meeste van hou. Maarja dat is mijn mening. Het gaat erom dat je een sound hebt die van jou is, die anders is. Word er gek van dat alles hetzelfde klinkt tegenwoordig. Just my two cents. Word ziek van plaatjes die volledig afhangen van samples die gemaakt zijn met moderne software. Zo steriel en zuiver, platte kak. Ze klinken voor mij niet als een plaat.

S3200XL en een Atari:

 
Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af, als je nu een PC-tje inricht als stand alone sampler, en een zooitje gaming geluidskaarten (Soundblasters e.d.) koopt in de kringloopwinkel, interfaces die juist niet bedoeld zijn om zo klinisch en neutraal mogelijk te klinken. Met een beetje geluk krijg je dan een computer sampler met een eigen dikke sound, zoals EMU, Akai en Roland die ook hebben door de convertors. Heb je wel Asio4all drivers nodig voor lage latency. Sommige van die oude kaarten hebben zelfs een midi aansluiting.

Het gemak van een computer en toch een eigen sound. Zeker als je de sound door een analoge mixer haalt voordat het terug de computer ingaat. Of door een paar (mono) gitaarpedaaltje, compressor, of lichte overdrive o.i.d.

Ik heb begrepen dat b.v. de Roland S760 samples een hele korte high frequency boost geeft bij afspelen (paar milliseconden), dat nabootsen zal niet lukken als dit niet in Kontakt of Sampletank zit.

Zo maar een idee hoor, maar de kracht van oude samplers zit in de convertors, niet in het OS.
 
Ik heb begrepen dat b.v. de Roland S760 samples een hele korte high frequency boost geeft bij afspelen (paar milliseconden), dat nabootsen zal niet lukken als dit niet in Kontakt of Sampletank zit.

Een simpele hf boost aan het begin is niet zo moeilijk in Kontakt (Sampletank ken ik niet). Maar ik vermoed dat het geen simpele hf boost is maar een traag niquist filter of zo. Dat geeft naast wat extra hoog ook artefacts. Da's dan geen feature maar brakke hardware :D

De vraag is echter of er ooit iemand is geweest die speciaal een S760 gekocht heeft voor dat effect. Oftewel, hoe belangrijk is het dan een softsampler dat ook kan?
 
Ik bedoel pre-emphasis:

ik vond een quote hier:
http://www.emusician.com/prntarticle.aspx?articleid=145219

For instance, Roland samplers use pre-emphasis/de-emphasis during sample recording and playback, which often makes the samples sound brighter than normal on non-Roland samplers.

http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Pre-emphasis

Het fijne weet ik er niet van hoor..... Dit soort trucs bepaken mede de specifieke klank van een sampler, lijkt me. Een software sampler zal in vergelijking wat sterieler of platter klinken.
 
Ja emphasis en de-emphasis werden meer gebruikt bij oude A/D en D/A's. Feitelijk is het een compressor ervoor en een decompressor erachter, om het dynamisch bereik te vergroten. En die maken ze dan deels frequentie-afhankelijk. In dit geval meer op de hoge frequenties. Feitelijk net als Dolby B of C op een cassettedeck. Die paar milliseconden is het aanslaan van de compressor, en als de input iets afwijkt van de output krijg je een frequentie-boost (vergelijk opnemen met Dolby en dan afspelen zonder: dat geeft ook meer hoog).

Maar mijn vraag was meer of iemand daar een S760 voor zou kopen. Als je meer hoog wil kun je ook gewoon aan de EQ draaien.
 
Compressor is misschien een groot woord (daarbij denkt iedereen hier gelijk aan wat anders), maar de pre-emphasis filters kunnen niveau-afhankelijk zijn.
 
Deze techniek zal de samples wat meer leven geven.

Een S760 koop je voor de algehele hele lekkere klank.
 
Nou een jaar later inmiddels, maar een s5000 met usb is het geworden. Van het weekend maar eens in de studio hangen, weet nog niet of ik de s3000 er ook bij houd als drum sampler want dan kom ik totaal aan 28 kanalen aan hardware samplers ( ook mpc5000) plus nog de outputs van de 909 erbij op en nog 8 pc outputs die ik gebruikte als sampler voor vocals en vsti's. Het was de bedoeling om het wel eenvoudig te houden eigenlijk. Maar ja, ik vind het dan weer zo zonde om de s3000 weg te doen ook al is hij overbodig.

As ik tijd heb eerst maar eens testen met drumkitjes in de 3000 en 5000, hoor ik met compressors, filters en distortions eroverheen weinig verschil dat er toe doet dan mag hij er misschien wel uit want dan zal in de praktijk blijken dat ik de s3000 toch niet meer gebruik omdat het met de 5000 makkelijker werken is.

Tegen de tijd dat ik daar uit ben, ben ik wel een jaar verder denk ik haha. Nu eerst maar eens de pc weer aan de gang krijgen of wat anders neerzetten.
 
Laatst gewijzigd:
Nou ben de s3000 en s5000 en mpc 5000 aan het testen met kicks door dezelfde insert chain, omdat ik eigenlijk alle samplers eruit wil gooien en de mpc5000 wil overhouden.

Dat valt mooi tegen, heb alle levels voor de insert chain gelijk gezet maar elke sampler klinkt echt anders door de insert chain. En dan heb ik het nog niet eens over de filters die dan aan de velocity gekoppeld zitten. Heb een oude track geopend waar ik veel het filter gebruikte van de s3000 met velocity, als ik dat zelfde program op de s5000 laad klinkt het een stuk minder, kan wel de modulatie aanpassen maar zo lekker als de s3000 het doet word het niet.

De mpc lijk ik niet eens het filter aan de velocity te kunnen hangen? Oke het is geen volwaardige sampler maar dit is wel echt heel karig.

Mooi balen weer, toch maar een scsi kaart in de mac hangen? Hoe gaat een mac daar mee om, zeker weer allerlei conversie programma's als chickensys en die ander waarvan ik de naam niet meer weet? verdorie kan ik weer waves gaan omzetten naar snd format. Heb geen windows meer.

Ben weer een beetje terug bij af,
 
Nou ben een paar uur aan het knooien geweest.

Als ik de master volume welke op de s5000 voor alle outputs werkt flink naar beneden draai (op 11 uur) en dan de levels op de mixer weer gelijk trek krijg ik gek genoeg eigenlijk zo goed als de zelfde sound als de s3000.

Wel klinkt de s3000 met resonantie kicks dikker en met meer punch dan de s5000, de s5000 klinkt weer wat strakker en voller met kicks die minder resonantie hebben.

Als ik het filter op de s3000 zelf gebruik met velocity van uit de sequencer ga je meer verschil horen, dat klinkt op de s3000 echt mooier dan de s5000, ik kan het redelijk gelijk trekken door andere velocity waardes aan de s5000 te geven maar helemaal gelijk trekken word het niet, resonantie kicks rochelen lekker na uit de s3000 als het filter dicht gaat terwijl dat op de s5000 een stuk statischer blijft. De s5000 heeft dan wel meerdere filter types maar het lekkerste filter haalt het net niet bij de s3000.

Eigenlijk hebben beide plusjes en minnetjes precies tegen overgesteld. Moeilijk, moeilijk, als ik eind van de maand overga van analoog naar digi mixen ga ik het nog een keer testen in de box met external inserts en dan denk ik dat de s3000 er maar uit gaat.

Had eigenlijk niet zo veel verschil verwacht, waarschijnlijk zou ik het niet horen als mijn tracks alles verwisseld word zonder dat ik het wist. Maar als je in een complete track de beide samplers gaat A/Ben gaan er heel veel dingen opvallen.
 
Back
Top