Welke hardware voor een sampler?

Xfreez

Nieuwkomer
Lid sinds
17 november 2013
Berichten
10
Hallo ,

Kan iemand mij wat raad geven omtrent een sampler die ik zou willen aanschaffen, deze moet de voorwaarden hebben:

- Moet zonder pc kunnen werken (afspelen, live)
- Moet over een redelijk groot geheugen kunnen beschikken, of samenwerken met een kaart waarop ik samples kan zetten
- moet verschillende banken hebben, zodat ik overzichtelijk kan kiezen voor de nummers , live

dank op voorhand!

Groeten Xfreez
 
Ik heb zelf enige tijd geleden een EMU Esi 4000 gekocht (standalone te gebruiken). Ook in de gedachte om hem live te gebruiken.
Maar feitelijk heb ik hem nooit gebruikt.
Hij zal fantastisch klinken, althans dat hoor ik de hele tijd, maar dat hele gekut met SCSI schijven, het feit dat je allerlei laadtijden hebt en dat EMU formaat vinnik niks.
Ik denk dat je dan richting de Akai Z4 achtige apparaten gaat maar dat is weer wat meer dan ff wat leuks kopen voor een grijpstuiver, nog afgezien dat e.e.a. misschien niet heel erg portable is.

Hoe dan ook, toen ik de ESI4000 kocht heb ik in ieder geval alle daarover beschikbaar zijnde threads op dit forum afgezocht.
Dat is trouwens ook wat beter dan dit soort open vragen stellen, want een aantal uitzonderingen daargelaten (iig Yoozer / Hanz) krijg je dan van die wijdlopige beschouwingen over van alles en nog wat en bovendien de nodige tegenvragen.
 
Ja als het echt een stand-alone hardware sampler moet zijn met een beetje moderne eigenschappen ga je wel op een Z4 of een Z8 (afneembaar panel, kan handig zijn voor live) uitkomen. Die ondersteunen USB (ook sticks en disks) en hebben max. 512MB (meer ga je in hw sampler land niet vinden). Met de multi's laad je zo elke keer een hele andere setup in.

Grijpstuiver gaat denk ik niet lukken, maar aan de andere kant raak mijn Z4 aan de straatstenen niet kwijt, dus erg waardevol zijn ze blijkbaar ook niet meer :D
 
Wat noem je een "redelijk groot geheugen"? 128 MB? 512 MB?

Dat met die kaart is niks anders dan de harddisk vervangen door een Compact-Flash kaartje. Stiller, lichter, beter.

De tijd van de hardware rack-samplers is in ieder geval voorbij. Dan kom je zoals chilistein zegt op een Z4 of Z8 terecht. Echter - ze leven nog een beetje voort in modules zoals de Roland Fantom XR. Daar kun je gewoon 1 GB insmijten, alleen is het programmeren dan wat meer gedoe (alles via de PC er in zetten, maar dan moet je 'm los kunnen koppelen).

De ESI heb ik zelf ook en ik zou 'm niet aanraden; voor wat meer heb je een E-mu Ultra. De belangrijkste reden om voor een zo nieuw mogelijk exemplaar te kiezen is beschikbaar geheugen en compatibiliteit met .wav files. Anders moet je alles gaan omzetten (rotwerk - oude Win98 PC met SCSI-kaart en vage ouwe software vereist) of opnieuw gaan opnemen.

Wil je gewoon wat sound effects triggeren? Kijk dan naar een SP404 of zo.
Wil je Ableton in een doosje (min of meer): Octatrack.
Wil je uitgebreide libraries (symfonisch e.d.) inladen? Akai Z-serie, al wens ik je geluk met het zoeken naar libraries.
Wil je iets anders? Zeg 't :)
 
Hmmm samplers...

Ik vind me octatrack best een geinig apparaat.. maar dat is niet echt een "normale" oldskool sampler.
meer nieuwerwets en eigenzinnig... erg sterk in REALTIME samplen.. leuk om mee te freaken.. stuk minder leuk als je er "ambachtelijk en ouderwets" mee wil samplen.. ik noem even een voorbeeld:
Men neemt een C-noot piano sample.. ik pleur m in me sampler.. en hoi ik heb een piano die ik chromatisch en polyfoon kan spelen.. .. Dat doet ie niet.. een beetje chromatisch.. maar polyfoon nee.. mag je opeens meerdere tracks voor gebruiken.. en dat hangt je heel snel de keel uit.. als je daar veel behoefte aan heb
Er zit geloof ik 86mb sampling geheugen in!! samples kan je wel uitlezen van kaartje (ook als je sample 10gig is)

MV8800 .. net een computer uit 1997.. harstikke tof.. vooral voor ouderwetse sampler-pret.. keyzones/keysplits/multilayer chromatisch patches en al die blabla.. leuk voor in de studio, fijne sequencer.
doet multitrack recording als je dat leuk vind.. grote harddisk.. veel geheugen..
maar niet leuk voor live-optredens.. te groot / te statisch / weinig geschikte live-gerichte dingetjes..
Samples moeten in het geheugen.. harddisk is alleen om te bewaren.. er past wel 512mb geheugen in.

MC909 .. groot log apparaat.. wel de ouderwetse samplerpret.. en leuke gekkigheid om er mee op te treden
wel sampling.. geen realtime sampling zoals octatrack.. leuke fx... kan max 256mb geheugen in geloof ik
mag je er wel een kaartje bij zoeken waar dat oppast.. anders kan je niets bewaren.. (op 16mb na)

Korg kaospad3 .. is een sampler volgends de doos.. maar vind dat die marketeer gemept mag worden wegens leugens.. ja het sampled.. ja het looped.. ja het werkt.. maar een sampler... nee. (wel een looper)

Korg ESX-II .. leuk drumsamplertje.. maar eh beperkt in geheugen en toepassing.. leuk voor in de tuin lekker pielen, x0xb0x erbij.. maar dan heb je het wel gehad..

Yamaha DJX v1: gaaf .. 15seconde sampletijd :)

Boss Sp404 .. leuk pads meppen.. sampletje hier.. sampletje daar.. voor simpel ding, best hoop lol mee gehad
maar een volwaardige sampler met complete trukendoos.. nee..

En ik geloof dat dit alle samplers waren die ik in hardware vorm in me studio heb gehad.
Elk was weer anders, en had andere toepassing.. tis maar net wat je wil..
ik geloof dat van de hele lijst.. de mc909 het meest veelzijdige was:

bijna elke tutorial over sampling op het internet, kon ik er wel mee nabootsen
Het doet een hoop verschillende dingen.
simpele maar doeltreffende sequencer
leuke fx

hijs alleen behoorlijk groot..
 
Hartelijk bedankt voor de meningen!! maar bijvoorbeeld zo iets:

Zou ik daarmee aan men trekken kunnen komen omtrent de flexibiliteit van vb mp3 in te laten en om beurt te laten afspelen.

AkaiMPC500_l.jpg
 
Kijk ook eens naar de Korg ESX. Schijnt ook wel makkelijk te zijn.
 
Hartelijk bedankt voor de meningen!! maar bijvoorbeeld zo iets:
Zou ik daarmee aan men trekken kunnen komen omtrent de flexibiliteit van vb mp3 in te laten en om beurt te laten afspelen.

Ik ken geen hardware samplers die letterlijk mp3's lusten..
wel .au of .wav al moet je ze soms importeren/converteren naar een huis-eigen formaat van de fabrikant.

je heb zegmaar een paar mogelijkheden kwa samples:
Oneshots (drum-hits, 1-noot synth geluidjes.)
loops (1 of meerdere maten aan geluid)
SingleCycle-Waveforms. . (letterlijk gezien een sample van 1 cycle van een vco of dco)

die one-shots zijn leuk voor drumsamplers.. als je sampler chromatisch kan pitchen
kan je opeens melodietje spelen met je one-shot.. keysplits/keymapings zijn meerdere
one-shot-samples bijeengebracht.. om minder pitch-shift-artefacts te krijgen..
de mc909 en de mv8800 zijn hier best sterk in...

Loops, zijn weer leuk als je ze A, leuk kan verknippen.. of B kan syncen aan huidige bpm.
de mc909 doet A en B.. de octatrack doet A en B .. de mv8800 doet alleen A, en B alleen als je m als multitrack gedoe gebruikt.
de Eletribe-S doet B, en dan nog eens heel beperkt (de ESX geloof ik weer iets beter)

die mpc500 die je laat zien, die verknipt ze alleen, maar ben er niet helemaal zeker van of die ze ook synced.. kan zijn dat je er dan nog extra firmware hack opmoet zetten (jj-os ofzo) dat mag je even zelf googlen..


Echt meerdere maten muziek afspelen en gekke dingen meedoen.. dus eigenlijk 1 stap meer als loops afspelen.. maar eerder complete stems (grote lange opnames) mixen.. en dan ook nog eens live.. dan ben je wel verplicht de octatrack te pakken (als je in mijn studio zou staan)
de rest doet het gewoon niet.. (nouja de mv8800 doet het als multitracker, maar das niet zo live)

Dus ja, zowel smaken, zoveel toepassingen... maak maar voor jezelf een lijstje met wat je ECHT wil
wat heb JIJ nodig om je muziek te maken.. en koop het apparaat wat beste bij je past (of mischien wel 2)

denk dan aan:
Hoe stand-alone moet het zijn.
hoeveel liedjes moeten erin passen
wil je een sequencer
wil je veel knoppies
wil je klein compact / groot lomp
wat voor samples wil je afspelen
vind je het leuk als er een rompler bijkomt
moet het stereo-samples afspelen (doet ook niet elke sampler)
moet het 24bits samples kunnen afspelen (doet ook niet elke sampler.. maar t word/is wel beetje standaard geworden op de meeste sample-cd's die hier voorbij komen)

kortom, vragen en gedoe.. soms moet je ook gewoon eens wat proberen om te leren wat je echt wil :)

geniet van je zoektocht..
 
Laatst gewijzigd:
MP3tjes slikken samplers inderdaad niet. Dit ivm licentiekosten aan Fraunhofer (en sue-happy bedrijven).

MP3 kun je wel heel snel naar .wav omzetten - Winamp en Foobar ondersteunen met LAME makkelijke export naar .wav.

Het feit dat je uberhaupt mp3tjes noemt beantwoord voor mij al de vraag wat je er mee wil gaan doen. In dat geval is het goedkoper om gewoon een mp3-speler aan je mengpaneel te haken waarmee je de tracks opstart, ga daar vooral geen sampler voor gebruiken. Ga je niet pitchen en timestretchen? Is het geen vereiste dat de samples met hoge accuraatheid worden getriggerd? Zoniet: geen sampler nodig.
 
Noem eens één goede sampler die Akai gemaakt heeft, één serieus genomen baanbrekend apparaat? Behalve de hele MPC en S reeksen dan? Nou? Nou? :D
 
Akai is wel een B merk, wil nog wel eens crashen met de FX, slecht programmeerwerk.

Nu weet ik waarom het maar niet lukt met m'n S5000 ! :D
(dat ding blijft hier mooi staan en is een POWERDOOS)

maar aan de andere kant raak mijn Z4 aan de straatstenen niet kwijt, dus erg waardevol zijn ze blijkbaar ook niet meer :D

Het grote voordeel aan een sampler is dat wat er in stopt, er ook weer uit komt.
Dat je bv 4-8-16 en nog veel meer samples kan layeren en als dus danig tot wel behoorlijk geschifte resultaten kan komen. Voorbeeldje ?
 
Ipad met een sampler app, zijn echt meer dan genoeg apps te vinden, alleen samplers (Sampletank), geïntegreerd in een DAW (b.v. Beatmaker), of samplers met sequencers (Samplelab), etc.
 
En wat blijft er dan van je geluidskwaliteit over? Hou verhoudt zich dat tot een redelijke kwaliteits sampler?
 
TS wil mp3 triggeren, dan is geluidskwaliteit (denk ik...) niet heel erg belangrijk.

Maar je kan aan een Ipad/Iphone een goede DAC hangen, dan is de geluidskwaliteit uitstekend. Latecy is sowieso standaard goed bij Apple.
 
Back
Top