Kick Probleem

Origin X

8 Bit
Lid sinds
27 september 2001
Berichten
600
Kheb een vraagie: Ik heb een probleempje met kicks in reason, als je bij professionele (house) producties naar de kick luisterd is die mooi, ook als je hem via een koptelefoon beluisterd. Als ik een kick die 'nice' klinkt door de speakers in reason, luister door mijn koptelefoon is ineens heel de 'punch' weg en klinkt hij gewoon anders, wat ik ook doe met EQ en parametisch EQ... Trouwens, ik vind dat de kicks in professionele producties sowieso beter klinken. Mijn vraag is, waar ligt dit nou aan: moet ik hier een optimizer of een bass expander voor hebben, of is reason gewoon het probleem?
 
Ik denk dat het geluid (geluidskaart) van een computer
nooit zo'n dynamische sound kan creëren als die
van een hardware synth; een sampler voor je kickdrum zal
zou misschien de oplossing kunnen zijn voor je problemen.
 
Last edited by a moderator:
Qua effecten ala EQ en compressie is Reason wel erg beperkt dus
misschien is het voor je wel mogelijk om die kick uit reason te halen. Als je een geluidskaart met meerdere uitgangen hebt kun je de kick ed. op aparte kanalen zetten en dan met hardware te lijf gaan. Heb je dit niet dan moet je misschien toch maar eens kijken of opbreiding op dat vlak een interessante optie is.

Zelf gebruik ik Cubase VST als host en reason 'erin' en kan ik via rewire de drums apart mixen. Zelfs alles wat aparte compressie nodig heeft van Cubase naar een aparte output van m'n geluidskaart naar m'n mixer waar een insertable compressor op zit. Soms is een combo van expander en compressor en evt. EQ een goede om kicks strak en toch lekker te houden. Maar volgens mij zijn er al zat mensen die hun ziel hebben verkocht aan de ultieme kick. ;)
 
Kick als sample..

Kick als sample..

Het is alom bewezen dat je een hele goede kick uit een sampler kunt halen, en daarmee dus ook uit een computer. Je moet dan wél een geluidskaart hebben die het geluid zo weinig mogelijk 'kleurt'.

Feit is dat de kick van bijvoorbeeld een 909 niet twee keer het zelfde is (omdat ie elke keer opnieuw analoog opgewekt wordt).. maar het effect daarvan is in een house- of technoproductie niet zo heel groot.
 
Ik heb Reason vrij snel weer van mijn harde schijf verwijderd omdat ik er met geen mogelijkheid een vette (hardcore) kick uit kon halen, behalve door een sample te laden van een goede kick, maar dan kan je het niet meer bewerken in Reason, en dan is voor mij de lol er af.
 
hoe er wel rekening mee dat er voor een proffi zware mastering word toegepast. maar je moet gewoon een vette kick moeten kunnen maken. Sommige kicks klinken ook niet door mijn se 450 maar over de speakers wel (ligt ook aan de spectrum van die koptelefoon) wat ze bij mastering doen is betaaple boventonen toeveogen zodat het op een radio ook vet klinkt.
(en daar is geloof ik alles onder 80 hz useless.)

Alleen zo vette kick als een sp1200 kan produceren kan je vergeten :-P

ligt trouwens ook aan de mixer hoe vet het klinkt
en distortion is digitaal bijna niet te doen. Analoog is veel simpler
net laten clippen zodat je nog de dynamiek houd want die is bij te veel distrotion zo gone
 
Orgineel geplaatst door MadR
hoe er wel rekening mee dat er voor een proffi zware mastering word toegepast. maar je moet gewoon een vette kick moeten kunnen maken. Sommige kicks klinken ook niet door mijn se 450 maar over de speakers wel (ligt ook aan de spectrum van die koptelefoon) wat ze bij mastering doen is betaaple boventonen toeveogen zodat het op een radio ook vet klinkt.
(en daar is geloof ik alles onder 80 hz useless.)

Alleen zo vette kick als een sp1200 kan produceren kan je vergeten :-P

ligt trouwens ook aan de mixer hoe vet het klinkt
en distortion is digitaal bijna niet te doen. Analoog is veel simpler
net laten clippen zodat je nog de dynamiek houd want die is bij te veel distrotion zo gone


Wat dat betreft baal ik wel eens dat ik een mackie tafel heb !! %%#@%
 
Hoezo ?
mackie klinkt prima hoor en kan je prima oversturen.
Ik heb nu behringer mx8000 en gaat ook prima
(ruisbak maar dat terzijde)
ik had ooit een 1604vlz en ging ook prima
 
Weet je zeker dat het een mackie tafel was ?? Anders moet je mij eens uitleggen hoe dat moet ! Volgens mij niet door um te laten clippen want dan gaat ie gelijk helemaal over zijn nek.
 
Orgineel geplaatst door glennplumber
Weet je zeker dat het een mackie tafel was ?? Anders moet je mij eens uitleggen hoe dat moet ! Volgens mij niet door um te laten clippen want dan gaat ie gelijk helemaal over zijn nek.
niet gelijk hoor
maar je moet er net tegen aan zitten met je gain.
Ik gaf mijn 909 net dat kleine beetje (dat ie net tegen de peak aanzit -) rood lampje boven -20 db ?)
 
Het grote kick probleem zit 'm in het feit dat veel mensen uitgaan van een kickdie je in de disco hoort. Nou, vergeet het maar. Dat gaat je thuis nooit lukken. Een kick kan zeker wel lagerdan 80hz. Het schijnt dat een beetje PA ophoudt bij 30 hz. Dat is erg laag maar ja, nothing sounds quite like an 808!
De kick van mijn 909 begon pas te leven toen ik er een focusrite compounder overheen zette. Dat ding is geweldig en maak die profie kick die je zoekt. Verder nog een beetje eq rond de 200 hz zodat de "klik" wat helderder is en klaar is kees.

Overdrive op een Mackie vind ik ook niet echt lekker klinken. Op mijn oude spirit klonk het mooier.
 
Orgineel geplaatst door Nolet
Het grote kick probleem zit 'm in het feit dat veel mensen uitgaan van een kickdie je in de disco hoort. Nou,
vergeet het maar. Dat gaat je thuis nooit lukken.

Dat is nogal logisch. Wie heeft er nou een PA van duizenden watt's staan. Daar moet je je basskick niet vergelijken. De
muziek die thuis gemaakt en opgenomen is en van redelijke
kwaliteit is zou bij een disco net zo vet overkomen dan de
andere muziek. Dat ligt meer aan de disco dan van je opnamen.
 
de spirit klinkt zeker beter
maar een compunder heb je niet echt nodig vind ik
Ik sample ook vaak gewoon een hele vet kick met de sp1200
en dat komt er prima uit (ook tr 909 met een beetje eq op de behringer) gaat ook prima

maar geen goeie kick uit een 909 ?
lijkt me nog steeds niet logisch
en ja een 808 rules echt tering wat kan die laag zeg
 
Back
Top