Akai S950 combineren met een soundcard

jeveettoch

Nieuwkomer
Lid sinds
3 mei 2005
Berichten
7
Hallo,

Ik heb een 950 staan waar ik tamelijk gelukkig mee ben. Voordien gebruikte ik hem op een 2in/outs geluidskaart...
Nu, zou ik graag die 8 individuele outputs van die 950 gebruiken. Zodat ik kicks, hats, snares, etc. allemaal appart kan regelen. Hoe doe ik dit het best?

Doe ik dat best via een mixer en/of geluidskaart met 8 ins? Of zijn er andere oplossingen?
En, natuurlijk, moet "de solution" ook betaalbaar blijven <500 euro (er komen nog nieuwe monitors bij ook).

Ik heb een tijd rondgesurft op internet voor info hier omtrent, maar niet echt iets degelijks gevonden.
Thanks in advance...

Ronny
pz'
 
het idee van verschillende outputs is dat je elk geluid nog afzondelijk kan bewerken nadat het je sampler uit komt
eq en effecten kunnen je mix aanzienlijk verbeteren
(reverb op je snares, sublaag uit je kicks weg-eq-en, een phaser over je hihats... enz.)

een mixer heb je in elk geval nodig om met verschillende outputs, effecten en eq te werken
het is alleen aan jou de keus of je een echte mixer gebruikt of een "software" mixer.
een softwaremixer is handiger want die neemt geen plaats in omdat die op je pc draait
bij de meeste geuidskaarten zit standaard wel een software mixer maar je gaat al heel erg de kant op van compleet binnen het domein van je pc werken en dan heb je eigenlijk al geen sampler meer nodig want daar zijn ook wel plug-ins voor te vinden.
ook zal je dan eq en effecten op je pc moeten draaien.

gezien je al met een outboard sampler werkt is het dan ook misschien aan te raden om opzoek te gaan een echte mixer
(let wel dat je dan ook outboard effectapparatuur nodig gaat hebben)

voor een goeie mixer van ongeveer 500 euro kom je uit bij de behringers als je er eentje nieuw wilt
ik heb een 19" behringer gehad en die zijn best goed.
alles zit er op en er aan, meerdere send/returns per kanaal voor je effecten en een goede uitgebreide eq
sommige behringermixers hebben zelfs goeie 24bit effecten ingebouwd!!
ook kan je met de behringer lekker oversturen wat met een digitale mixer dus echt niet gaat.
een ander voordeel is dat je met een echte mixer karakter aan je mix geeft.
je geluid krijgt er een visitekaartje mee wat met digitaal mixen niet zo is...

snuffel hier maar eens rond.

het 1 hoeft het ander niet uit te sluiten
een geluidskaart met meerdere in- en ouputs gaat prima samen met een outboard mixer
ik werk al jaren naar tevredenheid op die manier :)
 
Laatst gewijzigd:
deze heb ik gehad... nu rond de 300 euro, ouder model... met ingebouwde effecten:

http://www.behringer.com/UB2442FX/index.cfm?lang=ENG

ub2442fx_medium.jpg
 
Ik heb eens rondgepiept op die site, en de XENYX 2222FX bevalt me wel...

Alleen krijg ik soms te horen dat Behringer niet zo'n goede kwaliteit zou zijn. De prijs daarentegen bevalt me wel, hehe.
Deze mixer heeft zeker genoeg inputs, omdat de kans er dik inzit, dat vroeg of laat live instrumenten opgenomen worden. Die 950 kan ik hier ook zeker op aansluiten. En die Brittish eq zou (beweert Behringer zelf) de shit moeten zijn.

Kan je me eventueel nog hints geven naar mixers binnen andere merken. Die Behringer XENYX 2222FX neem ik zeker in overweging, wil alleen nog wat verder vergelijken...

Enige ideeën voor een soundcard? Of is deze overbodig met zo'n mixer?
Als ik zou multirack heb; is het dan nog nodig om meerdere inputs/outputs te hebben op de soundcard? Is dan een Mbox 2 van digidesign goed genoeg bevoorbeeld, of zijn er nog andere goede kaarten ook? Of kan je toch maar best een soundcard hebben met bijna evenveel ingangen/uitgangen als de mixer die je staan?

Bedankt voor je antwoorden, zo geraak ik er stilaan uit.

pz'
 
Ik zit daar zelf ook even mee te stoeien, ik heb een prima mixertje, de 802 van die nieuwe Behringer reeks. Die 1222FX is ook helemaal prima hoor. Prima mixertje, maar zelf wil ik eentje die analoog een volwaardige mixer is, maar ook met m'n computer kan werken. Toen kwam ik al snel op deze;

http://www.alesis.com/product.php?id=93

12 Firewire inputs, analoog te mixen en laten ook nog op je computer te bewerken.

Aanrader! :-) (Phonic heeft er ook een, maar voor de 12 ingangen variant is die weer duurder)

r.
 
Bedankt voor jullie antwoorden...

Wat me nog niet echt duidelijk is: Heb ik bij zo'n firewire of USB-mixer nog een geluidskaart nodig, of is het gewoon 'tsjak' de computer in, en beginnen maar.
Dat zou natuurlijk aardig zijn, want dan kan ik een beter mixermodel kopen omdat ik dan geen geld moet uitgeven aan een geluidskaart.

Of zit ik verkeerd? En kan ik dan alleen de computer maar als recorder gebruiken en geen effecten, bv., meer toevoegen?
Als iemand me een connectieschema kan uitleggen met zo'n USB/firewire mixer, begrijp ik het misschien beter

Nog tips of hints, laat het gerust weten !


Bedankt,
jeveettoch
 
De USB/Firewire mengtafels hebben geen verdere geluidsinterface meer nodig met de pc. De kwaliteit van het geluid wordt door de mengtafel bepaald, dus de kwaliteit daar is wel belangrijk, maar het is meestal allemaal de 'standaard' 24bit 44.1 kHZ verbinding. Let wel dat er genoeg verschillen tussen de tafels zitten.

Bij USB heb je vaak; de tafel heeft bijv. 8 ingangen. Je kan alles mixen en via USB heb je dan het afgemixte geluid via twee kanalen naar je pc.

Bij Firewire heb je dan snel dat als je tafel 8 ingangen heeft dat je ook op je pc 8 afzonderlijke sporen op kan nemen om later gescheiden van effecten enzo te voorzien. De meeste van deze kunnen het geluid vanaf je pc dan ook via (slechts)twee kanalen weer via je mengtafel afspelen.

Nu heeft M-Audio een nieuwe mixer (zie voorpagina synthforum.nl) en deze kan 10 kanalen input en 10 kanalen output ondersteunen, dus dan kun je 'droog' alle sporen opnemen, in je pc de opgenomen sporen bewerken en afspelen over de mengtafel en dan weer voor je uiteindelijjke compositie analoog nog afmixen als je wil.
 
ik heb ook een mackie gehad
was ik zeer ontevreden over
is 2 terug gegaan naar de fabriek
doen hij het de 3e keer begaf heb ik hem omgeruild tegen een behringer
behringers zijn best goede kwaliteit
zeker de busmixers van behringer zijn top

nu werk ik met een allen&heath mixer waar ik ook zeer tevreden over ben
 
@Bounce: Ervaringen kunnen verschillend zijn, maar ik heb toch het gevoel dat Mackie Behringer overklast in kwaliteit. Ik weet wel niet of dat ook zo is voor het zusterbedrijf 'Tapco'.

Rennified, bedankt voor je uitleg. Ik begin het bos door de bomen te zien, echt.


Mij lijkt een firewire dan het beste, denk ik. Zo kan ik de 8 out's van mijn S950 (drums only meestal) apart bewerken op de mixer EN die sporen apart openemen op pc. Effecten en andere toevoegen op pc gaat dan ook, omdat dat voorlopig nog te duur zijn is hardware.

Na een mix te hebben uitgevoerd van de beat (eq, levels, etc op de mixer, fx en alle andere dingetjes op de computer)kan ik deze eindmix terug (stereo) beluisteren van de computer via de mixer.

Dan kan ik van deze 'eindmix' van de beat, een audiomixdown maken op de pc (inclusief de eq en andere dingen die op de mixer waren afgesteld, zodat ik dat niet constant moet opschrijven hoe mijn knopjes stonden op de mixer). Deze mixdown kan ik dan terugplaatsen op een kanaal van de mixer zodoende er bv. raps, cutz, etc. nog bijgesmeten kunnen worden, om daarop bovenstaande proces van effects, eventueel terug kunnen te herhalen...

Klopt mijn bovenstaande redenering?
ZO ja, dan ben ik overtuigd van zo'n firewire mixer en is dat de ideale oplossing...

Heeft iemand nog goede ervaringen met een bepaald type van firewire mixers, dan die alesis? Zo kan ik wat vergelijken.

Nog één probleempje, voor mijn 950 heb ik midi nodig voor paterns te maken... Hoe los ik dat op als ik geen geluidskaart koop? Zijn der aparte midi-oplossingen voor, of iets anders? liefst ook niet te duur ;)


Nog is bedankt voor de commentaren,

Ronny


ps: Alleen snap ik die firewire overdracht technisch niet zo goed. Worden de audiosignalen vanuit de mixer dan omgezet in binaire code of data zodat de pc dit aanvaardt? Of hoe werkt dat? Want, als ik me niet vergis, is firewire toch alleen maar geschikt voor data-overdracht en niet audio.
 
Voor mijn midi heb ik een midisport van M-audio. Dat is een hele eenvoudige 2x midi in and out die naadloos werkt met OSX en windows. Dat is echt heel erg plug and play en makkelijker uitwisselbaar als je ook bijvoorbeeld een laptop wil gebruiken . . .

Let nog even op wat je precies wil voor output. Op zit is 8x in, 2x out genoeg, maar dan mix je de boel verder 100% af op de pc. Wil je later ook de mixer gebruiken voor je eindmix, heb je zo'n 10in, 10out mixertje nodig. Maar ik denk dat je aan 8 in, 2x out al genoeg hebt :-)

SUCCES!


r.
 
Rennified,

Dus mijn bovenstaande redenering klopt dan?
Wil ik even voor de zekerheid weten...

Die midisport van M-audio ziet er goed uit. Meer heb ik daarvoor niet nodig.
Ik geloof dan dat ik inderdaad momenteel toekom met 8in/2out mixer.

Kan iemand mij een korte invulling geven hoe ik dit best allemaal aan elkaar koppel, want hier ben ik nog niet echt uit...

Bedankt
 
ik snap echt niet hoe iedereen gewoon mensen een behringer mixer aan durft te raden. dit lijkt me eerder de meest slecht klinkende mixer die je kan vinden in de gemiddelde muziekzaak.
 
Back
Top