Hoe zit het met geluidskaarten ?

Sjuz

Ingeburgerd
Lid sinds
9 oktober 2006
Berichten
39
Locatie
Oud-Beijerland
Heej,

Ik heb een vraagje over geluidskaarten.. Ik heb namelijk pas geleden een laptop gekocht waar natuurlijk niet echt een denderende geluidskaart in zit. Dus ik ben is op zoek gegaan naar externe geluidskaarten van een niet te dure prijsklasse.

Nou is eigenlijk mijn vraag: Als ik op dit moment een VSTi synth een beetj zwaar instel lange delay enz.. dan gaat het haperend afspelen omdat het blijkbaar gewoon te zwaar is. Dit iets staat ook in verband met de Latency van de kaart als ik het goed begrijp? Is het dus zo dat als ik een andere (betere) geluidskaart aanschaf ik betere Latency heb en dus ook zwaardere of meerdere VSTi tegelijk kan gebruiken?

( Eigenlijk een beetje het Videokaart principe, als je een nieuwe videokaart aanschaft kun je ook zwaardere 3D graphics sneller renderen zegmaar :P )

Alvast Bedankt voor jllie info! ;)

p.s. Nog een tip voor een fijne externe Geluidskaart?
 
Doorgaans gebruikt een on-board geluidskaart cpu cycles om zijn werk te kunnen doen. at is dus slecht nieuws....een USB of firewire (of cardbus) oplossing kan hier zeker uitkomst bieden.

Ik heb zelf een Laptop met een Penrium M 1.4 GHz cpu erin (geen snelheidsduivel dus) en kan met m'n M-audio USB audio interface in Ableton Live 6 met reaktor 5 de cpu usage tot 90% opjagen zonder ook maar 1 glitch te krijgen.

Met de onboard sound lukt me dat tot 40% ofzo.....dus echt een wereld van verschil inderdaad!
 
Origineel geplaatst door Sjuz
dus het komt er op neer dat een betere geluidskaart meer overneemt van de CPU usage?

Nee, andersom. Een goede geluidskaart vraagt (vrijwel) niks van de CPU. Een slechtere geluidskaart is eigenlijk nauwelijks een geluidskaart maar meer iets waarmee de CPU zelf geluid kan afspelen. Subtiel verschil. Want mijns inziens hoort een geluidskaart geen CPU te gebruiken, ook de goedkopere niet. Maar in de praktijk wordt daar duidelijk anders over gedacht. Dus het is niet kwestie van dat hij dingen overneemt, maar dat hij doet wat hij hoort te doen (namelijk geluidskaart zijn).
 
Origineel geplaatst door Dj Tony-E
probeer eens asio4all drivers te gebruiken

Dit scheelt idd al een stuk 8) ... Thanx!

Maar ik ga idd tog wel een externe geluidskaart aanschaffen ;)

Ik zit dan te denken aan zoiets ..:

!http://www.m-audioshop.nl/mobilerecordings/fasttrackpro.html
fasttrackprop2.jpg


hiermee zou mijn probleem dus al een end opgelost zijn ? .. :D

Goede tips voor een kaart zijn altijd welkom!

Grtz Sjuz!
 
Laatst gewijzigd:
ik heb kort geleden de edirol ua-25 aangeschaft en ben daar zeer te spreken over. Edirol is een submerk van roland dat zich richt op computer gerelateerde items.
 
Back
Top