het nut van audio sample cd's?

Rhy

Ouwe rot
Lid sinds
12 november 2001
Berichten
723
dit zit me even dwars :D

wat is het grote voordeel van audio sample cd's tov Akai, Emu of andere formats?

samples van audio cd's moet je toch eerst 'rippen' wil je gebruik kunnen maken van de samples, of zie ik dat verkeerd?

waarom zijn er meer audio sample cd's dan bijvoorbeeld akai varianten afgezien van het feit dat audio misschien een gangbaarder formaat is?
 
Ik denk dat audio gebruikt wordt voor compatibiliteit (voor de patsers die 3 akai's, een emu en 2 roland samplers hebben staan ofzo...) omdat men ook in samplerland allemaal het wiel opnieuw tracht uit te vinden.


Voor de mensen die trouwens schijtziek worden van cd-rippers staat hieronder een leuk bestandje: Vervang je oude cdfs.vxd door dit bestandje en je kunt je audio-cd's gewoon als wave-file benaderen !


http://www.soundtrackers.de/archives/cdfs.zip
 
het enige wat ik er leuk aan vindt is dat er soms leuke drumloops op staan ,verder ook niet
 
maar om even het verschil aan te geven:
akai, emu, s700, gigasamper, etc. die laad je zo even in

hoe gaat dat bij audio cd's? (afgezien van die .vxd truuk ;-) )
is elke sample een track? dat laat red book toch niet toe? Dus het is dan 1 grote track met allerlei sampletjes die je eerst weer goed moet timen?
 
Ik heb maar een paar sample cd's en dat zijn allemaal audio cd's. Die kan ik gewoon op een cdspeler afspelen, luisteren wat ik een goeie sample vind en dan samplen op m'n S2000.

Ik heb ook geen scsi cdrom en dit werkt prima.
 
ik heb helaas (nog) geen verstand van hardware samplers
maar je kan je gewilde audio sampletje dan zonder al te veel moeite gewoon 'choppen'?
 
  • Ik zet de sample startklaar op de cdspeler
  • stel de sampler in (mono/stereo, lengte, naam, etc.)
  • Zet de sampler startklaar
  • Zodra de sampler een geluidssignaal ontvangt gaat ie opnemen
  • en klaar is kees

Wat bedoel je met choppen? In stukkies hakken? Dat doe ik altijd met Recycle van de propellerheads. Er zijn ook zat hardware samplers die dat kunnen. Yamaha en EMU o.a.

Voor de rest gebruik ik MESA van akai om de samples op de harde schijf van m'n pc op te slaan en programs te bewerken (filters, envelopes etc).

Ik gebruik m'n sampler vooral voor drums, gekke loops/geluiden en vocalen. En al het editen doe ik via de pc.
 
Wat je doet is sound forge kopen.
Die heeft een functie dat je een audio track inleest een druk op de knop en al jouw samples zijn gechopt en op hele goede punten geen stiltes ervoor en erachter. DIt heb ik een keer gedaan met een track van 30 min. ik had hierna 268 samples netjes geknipt en klaar om op te slaan.
 
Ja, ik wist ook niet dat dat met Soundforge kon. Weer wat geleerd :L

Best makkelijk zo'n forum...
 
Zoiets kan met Cooledit ook. Volgens mij kan die niet een hele opname in mootjes hakken maar je kan er wel makkelijk 1 sample mee op maat snijden (edit,find next beat). Ik gebruik Cooledit voor al mijn samples en ik vind het een prachtprogramma.
 
Onder t tools menu. in soundforge

dit moet je doen.

  1. extract audio from cd
  2. auto region
  3. extract regions
    [/list=1]

    Een kind kan de was doen.
    Voor specifieke info moet je toch de manual raadplegen
 
Back
Top