stretch en slide

roal

Ingeburgerd
Lid sinds
12 november 2001
Berichten
93
Locatie
Zandeweer
hallo allemaal

ben nieuw hier en k,vind het ideaal dat er eindelijk een nederlandse forum is voor synths
vraag over samplen
wat kun je precies met stretchen en slide?
ik weet dat ik het tempo kan veranderen van de sample ,maar dan ?
en ik weet ook dat ik een sample in stukjes kan snijden maar wat kun je er dan mee doen?8)
 
Door een sample te sliden (bijvoorbeeld een ritme loopje) heb je de mogelijkheid om het tempo aan te passen zonder dat de toon hoogte veranderd.

Je pakt bijvoorbeeld een ritme loopje van 1 maat en je snijdt deze in 16 stukjes. Deze 16 afzonderlijke samples laat je dan door een sequencer achter elkaar afspelen. (Liefst monofoon) Als je nu het tempo van de seqeuncer verandert, dan klinkt je beat nog steeds vet. Niet te extreem gebruiken natuurlijk, want dan begin je het te horen!

Verder kun je ook dat zelfde loopje pakken en op de plaats van de oorspronkelijke snare en andere snare plakken, of een bass plakken, of een hihat. enz... Zo is hiphop ontstaan....

Daarom is het handig.

Verder leer je als niet-drummer waar hihat's, kicks, snares en crashes zitten.
 
ik weet niet wat voor sampler je hebt maar als er scsi op zit kan je hem misschien wel aan je computer hangen en dan met recycle je samples bewerken en zo weer terug sturen naar je sampler. handig programma en overzichtelijk. zorg wel dat je sampler de laatste software versie heeft en kijk ook als recycle daarvoor geschikt is. maar recycle kan met veel samplers overweg. zo kan je in recycle de gekste dingen doen met je samples en vooral met drumloops en als je je sample bewerkt hebt kan je hem zo terug sturen naar je sampler echt super. maar leer ook je sampler kennen zo kan je het uiterste eruit halen.
 
aha maar dan heb ik ook een vraag. Ik gebruik wavesurgeon (die is veel goedkoper als recycle en doet t zelfde). Als ik de zoo nu heb gesliced en ik dump t zaakie in mijn sampler waarna hij alles automatisch naar keys mapt dan komt t volgende.

1. Als ik de loop afspeel dan is natuurlijk de ene slice korter of langer als de andere waardoor je dus geen (hele noten om t maar zo te noemen) kan spelen. Ik moet ze dus trigerren.

2. Hoe moet je trigerren als ik de slices op helemaal afspelen zet (de release is dat toch?) dan gaat de hele zooi in elkaar dat klinkt al helemaal niet.

3. Hoe kan ik ervoor zorgen dat als ik de ene slice afspeel door een trigger dat die dan stopt als een andere slice wordt getriggerd?

Snappen jullie een beetje wat ik bedoel?

Ik vindt dit ontzettend moeilijk uit te leggen.
 
Daarom heb ik er ook monofoon bij gezet. Misschien heet het bij jouw sampler mutegroup ofzo.

Op de MPC2000xl kun je je sample op MONO zetten. Daarmee kun je bijvoorbeeld een open hihat laten muten door een closed hihat.
In de S3000xl hebben ze mute groups. Alles met dezelfde mute group mute elkaar dus...

Snappie het een beetje, want ik vind het ook moeilijk uit te leggen.

Hoe het bij Yamaha heet weet ik niet.
 
Daarom heb ik er ook monofoon bij gezet

Ja ik heb m denk ik door. Als ik dus mijn sampler op monofoon zet ipv Polyfoon (meerdere noten tegelijkertijd afspelen) dan kapt ie natuurlijk de ene sample af en gaat verder met de neiuwe sample (noot).

Maar dat is klote :( . dat wil ik niet. Ik wil ook nog andere samples kunnen afspelen ipv een sample. Of kan je dit per sample instellen? :) zeg aub ja.

Ik lees trouwens in mijn manual : portamento refers to the "sliding" of one pitch into the next during replay. daar is dat sliden alweer. maar in t nederlands uitgelegd is dit zeker als de slide functie van een tb303 of niet?
 
Het woord is "Slicen"

Het woord is "Slicen"

Slicen noemen ze dat.. het principe van timestretchen met behoud van klank, toonhoogte (en formant.. zo noemen ze dat geloof ik).

Basically: opknippen van de sample in kleine stukkies.. en die vervolgens ietsje verder uitelkaar (of dichterbij) zetten.. zodat je het tempo kunt aanpassen.

Dat monofone gedrag kun je bij Akai per sample instellen. Maar ook per Keygroup, Program of Multi..
 
Ik heb t gevonden je kan het monofone ook aanzetten per sample bij Yamaha. Dus dat moet gaan lukken. Maar nu las ik ook dat je LFO aan midi kan syncen zodat je loop altijd met t tempo mee kan gaan ipv de loop in de juiste bpm te converteren. Weet daar iemand iets van?
 
Via je LFO? Dat lijkt me vreemd. Ik zou zowiezo niet voor automatisch timestreching gaan, want het kan in sommige gevallen goed klinken in andere gevallen hoor je het goed. ;)

Je LFO syncen is denk ik meer bedoeld om je cutoff freq van je filter me aan te sturen, of je panning van je sample. Natuurlijk kun je ook je pitch er mee aansturen, dan krijg je leuke sirene achtige geluiden.

Ik denk niet dat je je LFO kunt gebruiken zoals je net schetste.
 
Nee dit kan echt er zijn tabellen die aangeven wat de lfo waarde t.o.v. bpm is. Hier is een quote van de yamaha A mailing list:

Go to PLAY > F6.

Turn to the final page and turn the sync to MIDI rather than selecting the BPM manually.

Ik zal wel wat meer proberen te vinden.
 
Ahaa

Ahaa

Ja.. dat kan natuurlijk prima. In plaats van het Tempo zelf in te geven.. het gewoon aflezen uit het binnenkomende Midi signaal.

Jammer is dat Midi geen exact tempo meestuurt.. en je Yamaha het dus met een soort 'Tap' functie moet zien uit te zoeken. Zelf ingeven is dus meestal precieser.
 
syncen van lfo

syncen van lfo

ja dit kan ,tenminste wel met een korg triton ,en je kan de tempo dan ook nog instellen dus de lfo loopt dan gelijk met m,n seq of arp.
p.s bedankt voor de vele tips over slicen en stretchen.
ik kan weer aan de slag8)
 
Back
Top