Synthesizer uit Sweet Dreams

Ja, leuk allemaal .. Yadi Yadi Yadi, maar kan iemand nu met zekerheid zeggen welke synth is gebruikt in "sweet dreams"? Kan je uberhaubt daar iets sluitends over zeggen als je niet met je giegel boven op Steward's lip hebt gezeten in de 80's?
 
als conclusie zou je kunnen stellend at het de combinatie van de synyhs is die de 'Sweet Dreams'sound heeft opgeleverd:
de Roland SH09 met de Oberheim OBX samen.

De Jupiter 8 (waarschijnlijk) voor de break maakt het dan natuurlijk nog wat ingewikkelder...

Gewoon de juiste synthesizer met een goede sound combineren en layeren.


Een OBX klink écht wel zalig samen met een oude Roland (zelf geprobeerd).

Dergelijke effecten zijn ook mogelijk met bv. Korg MS20 + Juno 60. Ook goed.

In de Sweet dreams ssound is het de combinatie van de ruwe SH09 sound met de warme en zacheter OBX die het 'em doen....

Bij bv. 'Here comes the rain again' is de OBX bass op een andere manier gebrukt: meer solo, als je die ook graag 'lust' kan ik maar één raad geven: zoek een OBX!!
 
Altijd gedacht dat het met een stack van casio cz's was gemaakt. Op een cz-101 kwam ik vroegah tijdens gabbertocht aardig in de buurt van SD met preset 4 maar t was toen nog niet helemaal mijn ding. Probeert t maar es als je nog het lef had om er een te bewaren :D
 
Origineel geplaatst door Camiel Toe
Ik neem aan dat je je wel realiseert dat Sweet Dreams gemaakt is, toen Casio alleen nog maar keyboardjes, rekenmachines en horloges maakte?

Ben ik me inmiddels wel bewust van :geslaagd: Maar vind de gelijkenis (wellicht wat slecht in de lage regionen) verdacht toevallig :doei:
 
De Oberheims zijn allemaal echt wel fantastich maar ik vind m'n OBXa toch wel écht een topper...

Zou ik die nu ruilen voor een OBX of niet???


Ik mis ergens misschien nog wat die vette SEM-bass (two voice) zoals in 'Annabel' van Hans de Booy. (en in diverse hedendaagse Engelse House tracks, of in Vangelis' 'danse de feu');

Ik raak wel in de buurt van de Two vpice bass maar er blijft een soort 'digitale' weerstand op die klank zitten.

Zou de OBX dat wél kunnen?
 
Gisteren op de Facebook account van de band, Dave Stewart vertelt: yep we released our Sweet Dreams album 36 years ago today on Jan 4th 1983 !!! We recorded most of the album during 1982 in the eaves of a picture framing factory in Chalk Farm in N. London. It was a very experimental album made on very little equipment as you can see in this pic of me recording at the time.All our gear was second hand and the total cost of all the equipment to make up the studio was under 5,000 which we borrowed from the bank ! We had 1 Soundcraft board mixing desk, 1 Teac 8 track recorder , 1 bell noise reduction system, 1 Klark Technic spring reverb , 1 Roland space echo ( still my favorite) 1 prototype movement MCS drum computer. We used our Roland SH01 synthesizer and we secretly borrowed an Oberheim OBX synth .The only other instrument on the Sweet Dreams Are Made of This track is Annie and I playing milk bottles full of water! Annie laid down the vocal in record time and in fact the single Sweet Dreams is the fastest record we ever made. On the actual album I also love "Love Is A Stranger" "The Walk""This City Never Sleeps" "Jennifer" . in fact I love all the songs we created on this album with the minimal amount of equipment but the maximum amount of creativity , but as they say...Necessity is the mother of Invention....... Dave Stewart #sweetdreams #eurythmics for vinyl vests here smarturl.it/EU_Store
 
[even hier nog wat stof eraf blazen, zo...]
De Eurythmics zijn (waren) één van mijn favoriete artiesten in en na de jaren 80. Dus altijd interessant om zo afentoe nog wat te zien over hoe&wat uit die tijd.
Hier een goed artikel, "how we made sweet dreams": https://www.theguardian.com/culture/...wart-interview
Ook heeft dit jaar die over-enthousiaste YouTuber Doctor-Mix naar aanleiding van het uitkomen van een UVI softsynth, namelijk de obscure Voyetra 8, het nummer Sweet Dreams gereconstrueerd.
 
Gisteren op de Facebook account van de band, Dave Stewart vertelt: yep we released our Sweet Dreams album 36 years ago today on Jan 4th 1983 !!! We recorded most of the album during 1982 in the eaves of a picture framing factory in Chalk Farm in N. London. It was a very experimental album made on very little equipment as you can see in this pic of me recording at the time.All our gear was second hand and the total cost of all the equipment to make up the studio was under 5,000 which we borrowed from the bank ! We had 1 Soundcraft board mixing desk, 1 Teac 8 track recorder , 1 bell noise reduction system, 1 Klark Technic spring reverb , 1 Roland space echo ( still my favorite) 1 prototype movement MCS drum computer. We used our Roland SH01 synthesizer and we secretly borrowed an Oberheim OBX synth .The only other instrument on the Sweet Dreams Are Made of This track is Annie and I playing milk bottles full of water! Annie laid down the vocal in record time and in fact the single Sweet Dreams is the fastest record we ever made. On the actual album I also love "Love Is A Stranger" "The Walk""This City Never Sleeps" "Jennifer" . in fact I love all the songs we created on this album with the minimal amount of equipment but the maximum amount of creativity , but as they say...Necessity is the mother of Invention....... Dave Stewart #sweetdreams #eurythmics for vinyl vests here smarturl.it/EU_Store

Ik heb altijd gedacht dat die lead uit de break door 'n JP8 was gedaan.. de PWM klank daarin deed me daar altijd heel erg aan denken. Maar ga eens kijken op de OBX of dat ook in de buurt komt.
Met de SH01 wordt een SH1 bedoeld waarschijnlijk.. :D Zou ook daaruit kunnen komen maar klinkt niet echt als 'n 1 vco synth. Het zou dan sowieso PWM moeten zijn met de sub eronder voor zover ik het geluid analyseer.. :)
 
Een ding is zeker, er werd gebruik gemaakt van een Roland synth.
Er staan een aantal live optredens van het nummer op YouTube, waarin je kunt zien welke Roland synth het is.
Op de volgende YouTube video kun je zien hoever je kunt komen als je een aantal standaard presets van Roland gebruikt.

https://www.youtube.com/watch?v=jfFe-L0TipU


En hier nog een voorbeeld dat laat zien dat je dit geluid kan maken met "iedere" Roland doos of willekeurige synth.

https://www.youtube.com/watch?v=185K0-2v50E

René
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top