Hoe werkt een drum arpeggiator?

praecox

In & Out
Lid sinds
3 mei 2004
Berichten
191
Locatie
ternationaal
hi allemaal,

Ik kom op sommige plaatsen op het net mensen tegen die laten blijken dat zijn een midi-arpeggiator op drums gebruiken. (vb. op het Ableton Forum)

Vaak wordt de combinatie van arp + NI Battery genoemd.

Hoe wordt dit gebruikt? Hoe stel je ze in? En wat is het resultaat?

zijn er hier mensen die dit doen? zo ja, kunnen jullie even elaboreren over deze techniek?

cheers
 
om dit te kunnen doen is het noodzakelijk om een arp te gebruiken die meerdere noten tegelijk kan afspelen in een arp patroon.

Ik gebruik daar de nieuwe arpeggiator van cubase sx3 voor. Die kan dat prima.
Je programmeert dan je drum patterns in sx3 zelf en die sleep je in het arppegiator window. Deze pattern kun je dan opslaan als preset en op vele manieren hergebruiken.
 
m.a.w. je genereerd je drum loopjes i.p.v. ze zelf te programmeren?

arp's op drumgeluiden zullen wel veel minder herkenbaar zijn dan bij synthgeluiden. Ik vind het altijd oppassen geblazen, je hoort erg snel wat een arp heeft gedaan en wat niet.

maareuh, lijkt me een kwestie van de note range van je arp niet te hoog kiezen en niet te snel zetten.

maar kan het mis hebben.
 
in de sx arp hoef je niet per se noten exact op de maat te zetten. dus je kan ook hele groovy funky patterns arpen daarmee als je dat zou willen
 
Grappig idee zeg, om drums te arpen. Nooit over nagedacht... Zijn er nog meer arps die dat een beetje goed kunnen, behalve de arp van SX3?
 
Ja hoor, de Korg Triton kan dit prima.
Daar kan je ook alles programmeren zoals het hoort. :)

Maar voor een VST(i) ken ik er nog niet echt een.

Greetz
 
Euhh dat deed ik al met m'n Atari en Cubase en een drumkitje in een TG77.
Denk wel iets van 10 jaar geleden of zo.

Maar het werkt vaak via de chaostheorie. Gewoon wat proberen en op een gegeven moment komt er iets bruikbaars uit. Kan heel verhelderend werken als je maar geen goeie drumtrack kan verzinnen.
 
Ik expirimenteer er ook vaak mee op m'n CS6x. Gewoon in de drummode gaan staan en spelen met de arpeggio's. Je kunt tot erg leuke resultaten komen. Als je vervolgens de arp. via midi uitstuurt en opneemt in CubaseSX kun je zo makkelijk delen wijzigen en/of opslaan. Soms komen er echt geweldige creaties te voorschijn....8)
 
Mijn KS5 heeft deze functie ook, alleen lijkt het meer op 30 voorgeprogrammeerde patterns dan een arpeggiator.
 
Origineel geplaatst door 6 trak
ik vind het maar een zinlose functie... een arpeggiator kun je alleen gebruiken voor 1 geluid over het hele toetsenbord is verdeeld maar niet met allerlei losse staccato sounds als drums... not done en per definitie ongein dus...

Wel, ik denk dat het een beetje afhankelijk is van de Host die je gebruikt -als die nu Soft of Hard is, ter zijde -

Heel waarschijnlijk zijn er nog hosts waar het mogelijk is de arp naar verschillende geluiden te zenden, of meerdere arps tegelijk in te schakelen. Waarbij je de mogelijkheden over het hoofd ziet...
Bij de novation Xtreme -dacht ik- was het zelfs mogelijk controller cc enz naar de sound engine te zenden via de arp, wat dus voor mega coole geluiden kan zorgen (tenzij je een harde bent en alles zlf wilt programmeren (voor een maat en dan via copy paste verder ... ;) )

Greetz & have fun making sounds,
Vinny
 
Origineel geplaatst door fuse
Euhh dat deed ik al met m'n Atari en Cubase en een drumkitje in een TG77.
Denk wel iets van 10 jaar geleden of zo.

Maar het werkt vaak via de chaostheorie. Gewoon wat proberen en op een gegeven moment komt er iets bruikbaars uit. Kan heel verhelderend werken als je maar geen goeie drumtrack kan verzinnen.

juist... en elke willekeurige arp in een synth met midi out heb ik het ook nog wel mee gedaan.

nu nog wel eens in de RS, en lekker note shiften erbij, beetje time-stretchen, clockshiften, filtertjes erop, delay eroverheen.. feest :dubbel:
 
kan iemand eens een voorbeeldje posten?

zonder en met arp ...

het zou veel verduidelijken denk ik.
ik snap nu nog steeds niet waarom je het zou doen, maar het is wel vrij grote request op het ableton forum.
 
Back
Top