Een noob vraag:

Unregistrated

tekunikaru
Lid sinds
25 februari 2005
Berichten
166
Locatie
Plaisierbosch 33
Hoi, ik wil heel graag samples realtime tweaken, alleen gaat (of kan ik) dit niet zo geweldig met mijn XP-50.

Bestaat er een midikeyboard die uit zichtzelf samples kan tweaken (doormiddel van draaiknoppen), terwijl het apparaat waar het midik op aangesloten zit dit niet kan?

Dan kan ik de XP-50 als geluidsbron gebruiken en toch lekker draaien aan knoppen. Of kan dit pas als ik effecten van de XP-50 verwijs naar de draaiknoppen van het midikeyboard?



Dit is misschien allemaal wat adakadabra, maar ik ben echt supernoob. Misschien kan ik ook wel vragen "bestaat er een midikeyboard met een eigen effectenprocessor?" Maar ik weet niet of dat klopt :)

Please help een noob in nood! :)
 
Re: Een noob vraag:

Origineel geplaatst door Unregistrated
Hoi, ik wil heel graag samples realtime tweaken, alleen gaat (of kan ik) dit niet zo geweldig met mijn XP-50.
Sterker nog, helemaal niet, want je XP heeft geen sampler onboard ;).

Bestaat er een midikeyboard die uit zichtzelf samples kan tweaken (doormiddel van draaiknoppen), terwijl het apparaat waar het midik op aangesloten zit dit niet kan?
Wat jij bedoelt is denk ik een knoppendoos, aka controller. Daar heb je overigens alleen maar de knoppendoos voor nodig, een keyboard is een overbodige extra in dat geval.
Dan kan ik de XP-50 als geluidsbron gebruiken en toch lekker draaien aan knoppen. Of kan dit pas als ik effecten van de XP-50 verwijs naar de draaiknoppen van het midikeyboard?
Andersom - je wijst de knoppen van de doos toe aan de parameters van de XP-50. Probeer eens een Behringer BCR2000 - is goedkoop, -heel- veelzijdig, en al door diverse SF leden voorzover ik weet in gebruik met volle tevredenheid.

Om even wat noobigheid weg te halen : de XP gebruikt sample-gebaseerde oscillators die vervolgens door een synthesis-"engine" worden gehaald - 1 tot 4 oscillators met allemaal hun eigen filter, duale toewijsbare LFO's, 3 fixed T/L envelopes en generale routingstructuur.

Da's een mond vol.

Wat je dus eigenlijk tweakt zijn de filters, de envelopes en de LFO's. De samples die je als ruw bronmateriaal gebruikt worden niet geacht te veranderen.
 
Re: Re: Een noob vraag:

Re: Re: Een noob vraag:

Okay, ik denk dat ik snap wat je bedoelt. Maar ik ga toch nog even verder op de noobtour. :)

Andersom - je wijst de knoppen van de doos toe aan de parameters van de XP-50. Probeer eens een Behringer BCR2000 - is goedkoop, -heel- veelzijdig, en al door diverse SF leden voorzover ik weet in gebruik met volle tevredenheid.
Wat heeft een knoppendoos in zich zitten zodat deze met parameters kan knoeien?

Wat je dus eigenlijk tweakt zijn de filters, de envelopes en de LFO's. De samples die je als ruw bronmateriaal gebruikt worden niet geacht te veranderen.
Dit doe je met de knoppendoos?
 
Back
Top