Wat is er speciaal aan een mpc-3000

Hoho Nick, we hadden het over de 3000 - de 60 is een heel ander verhaal. Mijn SP1200 klinkt ook heeeeeeeeeeeel anders dan m'n MPC2000xl. Dat kun je gewoon niet vergelijken. Wat swing betreft kun je die volgens mij op alle MPCs in stapjes van 1% tussen 50% en 75% instellen. Op de SP heb je voor de swing slechts keuze uit 50,54,58,63,67 en 71%

En dan heb je dus gasten die vinden dat 67% op een 3000/60 (roger linn), of op een SP12(00) beter klinkt dan op de nieuwere MPCs. Ach ja. Met de 60/3000 heb ik geen ervaring. Ik ben gek op de SP1200 voor beats, maar als die lekkerder swingt dan komt dat volgens mij meer door het geluid, en bijvoorbeeld het feit dat je de samples wat slordiger knipt dan op de MPC.
 
Origineel geplaatst door lo-fi
het feit dat je de samples wat slordiger knipt dan op de MPC.

Bedoel je omdat je dit op het gehoor moet doen i.p.v. grafisch ? De MPC60 heeft dat namelijk ook niet grafisch.
Ik denk ook dat dit 1 van de oorzaken is waarom hij zo lekker klinkt als je namelijk grafisch knipt dan knip je meestal aan het begin van de sample (waar dus de golfvorm begint) En daarom klinken beats wat levendiger (omdat de samples niet zo strak zijn geknipt) en uiteraard zal de Groove ook wel meespelen.
 
de swing van de mpc series is hetzelfde gebleven d8 ik tot de 4000
moet wel zeggen dat het geluid op gehoor knippen en niet op zicht idd meer "leven" geeft
 
Ik was ook benieuwd of de swing van de 60 hetzelfde was als die van de Linndrum..(Beide Roger Linn)
Wel ooit vergeleken en vond hem erg in de buurt komen ware het niet hetzelfde (niet vergeleken door op elkaar te leggen maar lijkt me wel eens interessant)

Maar ja verder boeien ! De 60 Rockt & Funkt !!!!!:D
 
Ja het moet op het gehoor, en de kleinste stapjes die je kan maken zijn ongeveer 25 samples (soms zelfs 50), in plaats van 1 sample op de MPC. Nou is 50 samples bij 26khz maar 2ms, maar toch.

Bij grafisch knippen op de MPC gooi je je startpunt vaak in 1x met de slider naar waar de waveform begint. Als het op het gehoor moet is het meer 'if it sounds right, it IS right'. Soms klinkt een sample beter als je een miniscuul stukje van de attack af knipt, of als je er juist 'n stukje voor laat zitten. En dat is natuurlijk ook weer van invloed op de swing van je beats - een sample waar nog 'n paar milliseconden voor zit, komt altijd 'n paar milliseconden later.
 
Origineel geplaatst door lo-fi
Soms klinkt een sample beter als je een miniscuul stukje van de attack af knipt, of als je er juist 'n stukje voor laat zitten. En dat is natuurlijk ook weer van invloed op de swing van je beats - een sample waar nog 'n paar milliseconden voor zit, komt altijd 'n paar milliseconden later.

Nu heb je daar niet perse een MPC voor nodig natuurlijk, dit kan overal op, op die manier.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben zeer gecharmeerd van de MPC serie.

Ik heb 2 2000XL's gehad.
Ik kon alleen niet aan de sound wennen, dit is dezelfde als de S3000XL en ook die vind ik dun.

Als ik er een koop wordt het voor mij de MPC3000, soundengine vind ik top.
Dezelfde sound zit ook in mijn S3200Xl, vind dit echt beter klinken.

Ik heb vrij recent een S3000XL naast mijn S3200XL gezet en deze van de zelfde drumsamples
voorzien (808 ed).
Ik heb ze 1 op 1 laten lopen met dezelfde syquence en dan switchen op het zelfde volume van de 1 naar de
ander: oei, dit was een groot verschil in het voordeel van de 3200XL, deze heeft meer punch, meer kracht
en meer karakter.
De "oempf" factor ligt vele malen hoger in de kicks v/d S3200XL.
Zoals ik zei, de MPC2000xl maakt gebruik van de zelfde sound engine als de S3000XL.

Heb je de functies niet nodig die de MPC2000XL meer biedt en wil je sound die staat als een huis:

MPC3000

MPC60 heb ik nooit mee gewerkt, dus kan ik niks over zeggen, al maakt deze gebruik van dezelfde 12bits
sample engine als de S950, die ken ik wel qua sound en die is zowiezo goed voor beats!
 
Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door ikke
Mikemix, goed stukje gear-info. Thx :)

.. en hoe verschilt de 3200xl met de S5000? (zie avatar ;) )

Das mijn rack, is een S6000 overigens.
Qua sound zijn ze identiek de 5 en 6000, tis dezelfde soundengine.
Ook deze 2 klinken perfect (ik heb de 5000 voor de 6000 in bezit gehad).
Let wel de S3200XL en de S6000 waren bij introduktie meer dan 10.000 gulden (E4500).
Dit kan je belachelijk vinden voor een sampler, feit blijft wel dat er meer moeite is gestoken in
de convertors en de standaard gebalanceerde in en uit op de units, tov de "goedkopere"
samplers van Akai.

Ik heb wel eens een Akai technicus gesproken en die wist me te melden dat de Japanse
versies de betere zijn (MPC2000(XL), MPC1000 zijn in China gefabriceerd de S3000XL idem,
ook al staat er soms aan de achterkant dat ie uit Japan komt).
De goedkopere prijs zit m toch in de goedkopere produktie en goedkopere onderdelen,
al ben ik de laatste die beweert dat de "China versies" niks zijn.
T' blijft de kok die er wat van moet maken...
 
Origineel geplaatst door mikemix
Das mijn rack, is een S6000 overigens.
Qua sound zijn ze identiek de 5 en 6000, tis dezelfde soundengine.
Ook deze 2 klinken perfect (ik heb de 5000 voor de 6000 in bezit gehad).
Let wel de S3200XL en de S6000 waren bij introduktie meer dan 10.000 gulden (E4500).
Dit kan je belachelijk vinden voor een sampler, feit blijft wel dat er meer moeite is gestoken in
de convertors en de standaard gebalanceerde in en uit op de units, tov de "goedkopere"
samplers van Akai.

Ik heb wel eens een Akai technicus gesproken en die wist me te melden dat de Japanse
versies de betere zijn (MPC2000(XL), MPC1000 zijn in China gefabriceerd de S3000XL idem,
ook al staat er soms aan de achterkant dat ie uit Japan komt).
De goedkopere prijs zit m toch in de goedkopere produktie en goedkopere onderdelen,
al ben ik de laatste die beweert dat de "China versies" niks zijn.
T' blijft de kok die er wat van moet maken...

jajaaaaa 8o) weet ik wel ;)
ik heb al een s5000 gehad. *D .. ik vroeg me gewoon af wat het verschil is qua sound tussen de s3200xl en de s5/6000..
 
:gaap: ,
wij kunnen je eigenlijl alleen adviezen geven van wat wij zelf het beste vinden klinken en werken,
je zou ze zelf eerst uit moeten proberen voordat je gaat kiezen, vraag aan forum leden of je bijv. hun 3000 uit mag proberen etc. dat is het beste, je moet kopen wat je zelf het beste vind werken en klinken en wat in jou budget ligt.

misschien een tip voor lo-fi> als je wilt horen of je sample op de sp een hele cleane start heeft moet je tap/repeat inhouden en dan de knop indrukken waar de sound onderstaat die je aan het bewerken bent, dan word hij snel achtereen herhaalt. ( ik gebruik dit trouwens zelden).
 
Origineel geplaatst door enyo-dog
:gaap: ,
misschien een tip voor lo-fi> als je wilt horen of je sample op de sp een hele cleane start heeft moet je tap/repeat inhouden en dan de knop indrukken waar de sound onderstaat die je aan het bewerken bent, dan word hij snel achtereen herhaalt. ( ik gebruik dit trouwens zelden).

Wist ik; maar ik gebruik het zelf ook zelden. :)
 
Back
Top