MPC....dompertje

Hooihuis

Acta est fabula
Lid sinds
8 juli 2004
Berichten
4.890
Locatie
tha Bleep City
Sinds afgelopen zaterdag heb ik, eigenlijk per toeval, een Akai MPC2000XL. De afgelopen dagen ben ik er uiteraard flink mee bezig geweest en heb ik het hardware sequencen eigenlijk zo’n beetje herontdekt. Ik ben dan ook flink enthousiast geworden over deze bak; hij is geweldig strak (weet iedereen natuurlijk al) en de bediening is subliem (mede door zijn stevigheid). Helaas is dat enthousiasme sinds gisteren een beetje getemperd.

Uit de handleiding kan ik namelijk opmaken (maar verbeter me alsjeblieft als ik het mis heb) dat de trackmutes niet te programmeren zijn in een songstructuur. Met andere woorden: als je een sequence wilt gebruiken in een song dan zal je voor elke combinatie van spelende en uitstaande (“gemute”) tracks die je nodig hebt, simpelweg een andere sequence moeten aanmaken. Weliswaar kan je dit met kopiëren oplossen maar het is verre van overzichtelijk en handig. Ik begrijp ook niet waarom Akai dit zo gedaan heeft want een extra schermpje in het OS is denk ik eenvoudig te realiseren. Twee andere hardware sequencers die ik ken werken overigens wel met programmeerbare mutes in een song (EPS-16+ en EMU XL-7), misschien verwacht ik ten onrechte dat het zo hoort?

Erg jammer dus want verder is het een fantastische machine. Ik vraag me dan ook af: zijn er meer mensen die hier tegenaan lopen of zit ik gewoon te zeuren? Hoe is een en ander werkbaar in de praktijk? Als het voor mij niet werkbaar is dan verkoop ik de MPC namelijk weer en ga ik mijn XL-7 als hardware sequencer gebruiken (ook al is die op een aantal punten duidelijk minder; alleen al het veel kleinere display!).

Ben benieuwd naar de reacties cq. tips.! By the way, ik heb volgens mij O.S. 1.12 (zit op mijn werk dus kan het even niet checken).

Groetjes,

Erwin
 
Re: MPC....dompertje

Origineel geplaatst door Hooihuis


(ook al is die op een aantal punten duidelijk minder; alleen al het veel kleinere display!).

Ben benieuwd naar de reacties cq. tips.! By the way, ik heb volgens mij O.S. 1.12 (zit op mijn werk dus kan het even niet checken).

Groetjes,

Erwin

Ik heb wel een tip: gebruik de XL-7 als sequencer. Die vind ik als hardware sequencer echt superieur aan de MPC. Enige reden om de MPC boven de Command Stations te verkiezen is de ingebouwde sampler.
Het scherm is inderdaad kleiner en daar past niet zoveel op, maar dat heb je amper nodig met dedicated track-mute knoppen met status led.
 
Ik werk maar met 1 sequence en doe track mute/unmuten live. De songmode gebruik ik niet.

En stel ik dat wel zou doen, dan werkt het toch niet zo moeilijk.
Gewoon beginnen met alle ingrienten in 1 sequence en dan voor elke variatie die je wil gebruiken een copy maken naar een nieuwe sequence.
Het zou pas rot zijn als de track mute informatie niet mee werd gekopieerd, maar dat gebeurd dus wel.

Alle sequences kan je eventueel een herkenbare naam geven.

Dus als je alles hebt staan in sequence 01, dan geef je die ff een naam als template of master en je mute alle traks. Dan kopieer je de complete sequence naar bijv 20 nieuw sequences. Vervolgens loop je de sequences door en geef je ze een nieuwe naam. En je gebruikt steeds een volgnummer. Of je gebruikt sequence namen die het geluid beschrijven, maar dan mot het allemaal niet ingewikkeld zijn. En ze kunnen ook niet zo lang zijn denk ik.

En ik elke opvolgende sequence stop je er weer 1 geluid bij, oftewel selcteer sequence, druk op track mute sherm en unmute het extra geluid. Simpel!!

Na de hand kan je ook makkelijk nog sequences uit de song verwijderen of invoegen, etc.
 
Het klopt, je kan geen mutes per pattern opnemen in song mode. Mij maakt dat niet uit want ik gebruik song mode niet. Ik laat 'm in pattern mode en doe m'n opbouw live naar stereo - heel veel mensen werken zo met de MPC, ik weet o.a. van Sander dat ie ook zo werkt. Het fijne is dan ook dat niet alle mutes/unmutes op de 1 van een nieuwe bar komen.

In heel veel soorten dance kun je het grootste deel van je nummer in 1 pattern kwijt vind ik, en dan misschien 2 of 3 extra patterns voor 'n break en 'n intro ofzo. Verder live kloten met mutes enzo. Dat moet je wel 'durven', en het gaat altijd 'n paar keer mis. Ik doe meestal 2 of 3 mixen voordat ik tevreden ben, maar dat vind ik 1000x leuker om te doen dan blokjes schuiven in Logic of patterns aan elkaar zetten in song mode. Ik vind het lekker om je opbouw 'op gevoel' te doen, en niet te veel naar blokjes te kijken of in nummers te denken - als het tijd is om dat hihatje erbij te gooien dan voel je dat wel aan.

Het schijnt trouwens dat je op de MPC songs naar patterns kan converteren, en dat je de veranderingen die je maakt in het 'mix' scherm kan opnemen. Ik weet niet of je daar wat aan hebt maar goed.

De meeste mensen hebben OS 1.14 in hun MPC2000xl - OS 1.2 is net 'n paar weken uit en is precies hetzelfde, behalve dat het ATAPI cardreaders ondersteunt. Sander en ik gaan die binnenkort inbouwen; 512mb kaartje van 5 tientjes erin, af en toe 'n backup branden, en nooit meer klooien met ZIPs. :)
 
Had ik kunnen weten - Sander was op het zelfde moment ook 'n reply aan 't tikken...
 
Dit is iets waar ik ook tegenaanliep tijdens het bouwen van een liveset.

Dit kun je als volgt oplossen:

Optie 1:

Wat je moet leren is dat je tussen track mute en je hoofdscherm kan switchen met de track mute button.
Zorg er voor dat de cursor op de sequence naam staat (helemaal boven in het hoofdscherm).
Wat ik doe tijdens een set is muten / unmuten op de mpc, en als ik van sequence wil wisselen druk ik nog een keer op track mute, en sta ik in het hoofdscherm. Nu heb je je grote datawiel, als je daaraan draait kun je vorige en volgende sequences kiezen. Helemaal onder in je scherm staat dan next: <<sequencenaam>>. De huidige sequence wordt verder afgespeeld en daarna begint ie aan de door jou gekozen sequence, zonder hikken of wat dan ook.

Optie 2:
Gebruik de next sequence button, links van de track mute(of was het nu pad mute?) button.
AP106.jpg


De werking is verder hetzelfde als bij optie 1, maar een leuke feature is dat je ook met de pads sequences kan kiezen. Hiervoor moet je optie PAD kiezen rechtsonder in je schermpje. Je ziet nu een scherm wat op track mute lijkt, maar dan met de sequence namen. Je kunt zo een sequence kiezen, die braaf nadat de huidige sequence afgelopen is begint.
Hou je de knop vast onder menu optie sudden en druk je op een pad, dan begint ie meteen met de gekozen sequence.
Wat hier leuk aan is, is dat je je sequence kunt triggeren op een stotterende manier (alsof je een loop uit een sampler triggert). De sudden functie is afhankelijk van de quantize instelling. Dus als je quantize op 16-en hebt staan dan kun je maximaal met 16e noten je sequences triggeren. Je moet net iets voor de maat triggeren anders ben je te laat en loopt je sequence uit sync met de vorige. Na wat experimenteren vind ik het effect van op 8-en triggeren goed genoeg, en gaat het nagenoeg niet mis qua timing.
AP107.jpg


Voor jezelf moet je maar beslissen of je deze extra handeling (handmatig volgende sequence kiezen) wilt doen tijdens een liveset of eventueel een song opnemen op deze manier. Het is natuurlijk een risico dat je te laat bent en je nog een keer 16 maten moet wachten voor je verder kan. Aan de andere kant... Met een liveset weet niemand hoe het moet klinken dus ruimte zat voor al dan niet bedoelde improvisatie.

Ik hoop dat ik je helderheid heb kunnen verschaffen m.b.t. de MPC, mutes en sequences kiezen.

-C-
 
Laatst gewijzigd:
Je vraagt oom tips, heb helaas geen mpc maar wel een RS7000. Daarmee kan je mutes programmeren in songstructuur. Maar wat ook kan is de mute/scene geheugens gebruiken. Dat zijn programmeerbare knoppen waaronder je een bepaalde mute groep kan zetten. Dus met 1 druk op de knop kan je dan bv track 1-4 en track 6-8 ofzo in 1 beweging muten. De scenes is weer een ander verhaal, daarmee kan je (ook onder 1 knop) in 1 beweging alle settings voor alle knoppen/fx/midi etc etc.. oproepen. Heerlijk voor live..

R
 
Ik vind trouwens dat song mode een beetje afdoet aan de spontaniteit van een liveset.
Wat ik nog vergeten was te typen over de mogelijkheid om met je pads sequences te kiezen, is dat het geweldig is om een stukje wat goed aansloeg bij je publiek terug te halen. Het mooie is dat alle track mutes precies zo stonden als toen je die sequence verliet. Het kan een nadeel zijn, maar als je die sequence hebt opgebouwd, verder gaat met een paar anderen en dan een 'reprise' doet met die ene fijne sequence, die je nog verder op kan bouwen of verzin zelf maar wat je allemaal gaat uitvreten tijdens je set (ik ben zelf nogal ontoerekeningsvatbaar tijdens het spelen ;) sequencer stoppen en starten tijdens de set noem maar op) en na je gefreak gewoon netjes verder gaan waar je gebleven was in je set.
Ik doe altijd alles in mijn eentje en vind nog tijd om te mixen, synths te tweaken en af en toe een slokje te drinken terwijl ik de MPC aanrand ;).

-C-
 
Ja de RS7000 mag dan wel voordelen hebben, maar ja ik heb geen zin om op iets anders over te stappen. Recorden van track mutes is natuurlijk wel ideaal. Stepsequencer ook, maar ja, zonder kan je ook leuke dingen doen.

Wat ik wel mis zijn tempo change event binnen 1 sequence. Ik werk namelijk in 1 sequence met verschillende nummers en dan ga ik dus van bijv 120 naar 125. Nu mot ik ff naar het hoofdscherm en dan met datawiel (in geval van mpc1000) of numerieke toetsen en/of datawiel met de 2000 een nieuw tempo selecteren.

Dit is niet erg, alleen als je het vergeet, klink het zo brak :D
 
Als het goed is kun je die tempo change veranderingen inprogrammeren.
Als je op het tempo meter staat en je drukt op open window, dan krijg je een lijst waar je de tempo's en tijd/plaats waar het moet veranderen kan inprogrameren
 
Zo, al veel reacties in een korte tijd! Bedankt allemaal hoor.....

Ik denk dat ik het voorlopig even ga proberen op de wijze zoals Sander het adviseert en ik zelf ook al een beetje in het hoofd had. Ik speel nooit live; het is alleen voor in de studio, maar als ik aan het recorden ben naar 2 sporen heb ik het meestal zo druk als een behanger met 1 arm :D (tweaken met synths e.d. en mijn analoge bakken staan helemaal in een andere hoek) zodat ik de sequencer het liefst al helemaal heb voorgeprogrammeerd.

Ik wil dus in ieder geval een project op deze wijze gaan doen en misschien valt het best wel mee inderdaad. Het is wellicht gewoon even een andere manier van denken.....

Ik heb ook het idee opgevat om een soort van standaard-sjablonen (tracksheets) te maken op A4 formaat die ik met pen kan invullen, zodat ik een beetje overzicht heb. Daar zou ik bijvoorbeeld de nummers en namen van diverse sequences op kunnen invullen, en welke tracks per sequence er precies aanstaan. Zou best handig kunnen zijn! Ga ik dus maar even op broeden....

Nou lieden, nogmaals bedankt voor het meedenken en tips blijven natuurlijk welkom :halleluja
 
Origineel geplaatst door Hooihuis
Ik heb ook het idee opgevat om een soort van standaard-sjablonen (tracksheets) te maken op A4 formaat die ik met pen kan invullen, zodat ik een beetje overzicht heb. Daar zou ik bijvoorbeeld de nummers en namen van diverse sequences op kunnen invullen, en welke tracks per sequence er precies aanstaan. Zou best handig kunnen zijn! Ga ik dus maar even op broeden....

Ik gebruik ook zo een sheet voor mijn MPC4k... zie hieronder. Het is een Excel file, maar ff gezipt... have fun!
Belangrijk is dat ik met een nummer pas met maat 5 begin... de eerste vier maten gebruik voor program changes ed te versturen en de apparatuur kans te geven zich aan te passen...
 

Attachments

  • musictracks.zip
    3,3 KB · Bekeken: 58
Origineel geplaatst door Lacertus
Ik gebruik ook zo een sheet voor mijn MPC4k... zie hieronder. Het is een Excel file, maar ff gezipt... have fun!
Belangrijk is dat ik met een nummer pas met maat 5 begin... de eerste vier maten gebruik voor program changes ed te versturen en de apparatuur kans te geven zich aan te passen...

Thanx, zoiets bedoel ik inderdaad...ga ik ook als leidraad nemen dus!

Is die sequencer van de MPC4000 trouwens anders voor wat betreft de trackmutes, of heeft deze dezelfde beperking?
 
Ik heb geen idee, want net als velen met mij, maak ik geen gebruik van de song optie... ik maak een loop van 16maten, en plak die achter elkaar, en ga dan knippen en wat break, sweeps enzo invoegen...
 
Origineel geplaatst door sander
Die tip van opschrijven had ik ook in m'n hoofd, maar ik dacht van dan zullen ze me wel voor gek verklaren. :D

De gekken hebben de halve wereld! Praise the Madness! :halleluja :D
 
Re: MPC....dompertje

Origineel geplaatst door Hooihuis
Uit de handleiding kan ik namelijk opmaken (maar verbeter me alsjeblieft als ik het mis heb) dat de trackmutes niet te programmeren zijn in een songstructuur. Met andere woorden: als je een sequence wilt gebruiken in een song dan zal je voor elke combinatie van spelende en uitstaande (“gemute”) tracks die je nodig hebt, simpelweg een andere sequence moeten aanmaken. Weliswaar kan je dit met kopiëren oplossen maar het is verre van overzichtelijk en handig. Ik begrijp ook niet waarom Akai dit zo gedaan heeft want een extra schermpje in het OS is denk ik eenvoudig te realiseren. Twee andere hardware sequencers die ik ken werken overigens wel met programmeerbare mutes in een song (EPS-16+ en EMU XL-7), misschien verwacht ik ten onrechte dat het zo hoort?

Ik was ook een beetje bang voor die feature, ik had eerst een MP-7 en dacht dat ik dat zou missen, maar nee hoor :)

Ik vind het zelfs een groot stuk overzichtelijker werken!!

Ieder zijn meug, ik vind dit beter eigenlijk. Je kunt zo bvb elke sequence in de rij een aparte naam geven. track mutes kun je trouwens heel gemakkelijk programmeren; druk op main screen, druk op track mute, en met het data wiel kun je dan sequence per sequence afgaan (sequencer moet wel gestopt zijn), en de tracks naar believen muten en unmuten. werkt echt vele malen sneller dan op m'n Emu.
 
Origineel geplaatst door sander
Ja de RS7000 mag dan wel voordelen hebben, maar ja ik heb geen zin om op iets anders over te stappen. Recorden van track mutes is natuurlijk wel ideaal. Stepsequencer ook, maar ja, zonder kan je ook leuke dingen doen.

Wat ik wel mis zijn tempo change event binnen 1 sequence. Ik werk namelijk in 1 sequence met verschillende nummers en dan ga ik dus van bijv 120 naar 125. Nu mot ik ff naar het hoofdscherm en dan met datawiel (in geval van mpc1000) of numerieke toetsen en/of datawiel met de 2000 een nieuw tempo selecteren.

Wat is dat nu, Sander... Lees de handleiding dan toch!!

Je kunt de sequencer zo instellen dat hij in het tempo speelt zoals dat in elke sequence geprogrammeerd is (op de 2000XL toch). Enige wat je moet doen is in het veld naast dat van het tempo SEQ selecteren ipv MAS. Of wist je dit al?
 
ik heb een mpc2000, (zal wel ongeveer t zelfde zijn
de mixer kan je ook sequencen. daar kan je ook muten dus. ik weet niet zeker of je dit bedoelt ..
je wilt dus in een song live trackmuten? of gewoon muten in t algemeen tijdens de song.?
je kan iid ook (in de song modus) van korte song een track maken en daar je veranderingen uitvoeren.. (maar dat is een omweg denk ik)

ik kan wel ff checken .als t niet lukt..
 
Origineel geplaatst door Steven V
Wat is dat nu, Sander... Lees de handleiding dan toch!!

Je kunt de sequencer zo instellen dat hij in het tempo speelt zoals dat in elke sequence geprogrammeerd is (op de 2000XL toch). Enige wat je moet doen is in het veld naast dat van het tempo SEQ selecteren ipv MAS. Of wist je dit al?

Ja, maar binnen 1 sequence, kan je toch geen tempo change onder een track gooien?
Ik heb er wel eens mee zitten klooen, met insert tempo event enzo, maar dat ging niet ofzoiets. Heb al lang niet meer geprobeerd. Laatst op de 1000 lukte het biet.
 
Back
Top