Yamaha A4000 Factory Reset vraag

softtarzan

Done deal
Lid sinds
15 februari 2005
Berichten
193
Hallo,

Ik heb een Yamaha A4000 sampler kunnen lenen en heb daar wat problemen mee. Alle samples die ik van de ingebouwde HD inlaad, alsook de nieuwe samples die ik maak klinken alsof ze afgespeeld worden op een slecht cassettedeck met vuile koppen. Er gaan heel veel frequentnies verloren, het klinkt allemaal nogal slap. (Alles analoog in stereo van een Supernova II op 44.1 kHz. gesampled)

Ik heb al eerder een A4000 in bedrijf gezien en gehoord en was toen juist onder de indruk van het heerlijk volle en rijke geluid. Ik heb allerlei instellingen in de sampler nagekeken - ik zie niets wat me vreemd voorkomt, threads op dit forum gelezen, alle ext. kabels vervangen, maar niets helpt.

De eigenaar is voorlopig niet bereikbaar, maar ik dacht misschien moet ik maar een Factory Reset doen. In de handleiding staat enkel hoe deze Reset uit te voeren en dan de waarschuwing: "When this operation is executed all memory contents are restored to the original factory settings". Wat samples in Ram betreft maakt dat natuurlijk niet uit, die klinken nu allemaal ruk, maar ik vroeg me af of zo'n Reset ook de instellingen van de samples op de HD terugzet naar de fabrieksinstellingen ??? Misschien een domme vraag, ik weet weinig van computerspul, maar ik zou dit natuurlijk niet kunnen maken naar de eigenaar.

Iemand het verlossende woord?
Alvast bedankt !
 
Instellingen op je HD worden NIET beinvloed door een reset.

Check je sample / filter / effect instellingen eerst eens voordat je de A4k reset.
Ik vermoed dat de fout hier ergens in zit !?!
 
Klinkt als niet-compatible geheugen. Wat je even kan doen om dit te testen is alle geheugenmodules er uit halen. Dan heeft hij standaard 4Mb onboard. Als je er dan geen last meer van hebt ligt het aan de gebruikte geheugenmodules. De A4000 is nogal kieskeurig wat dat betreft.
 
Dank voor de reacties !

Ik ga vanavond alles uitproberen.

Alvast goed om te weten dat de HD niet wordt geraakt.

Ik duik dan nog even goed in Utilities.

Geheugen zou in orde moeten zijn. Hij geeft de volle geinstalleerde 128 Mb. aan als beschikbaar, of zou -ie dat nog kunnen aangeven zonder dat -ie er ook echt mee overweg kan? Maar waarschijnlijk had de eigenaar dat echter dan al lang gemerkt.

Sample / filter / effect instellingen check ik ook nog even goed !

Thanks again :okdan:
 
Origineel geplaatst door softtarzan


Geheugen zou in orde moeten zijn. Hij geeft de volle geinstalleerde 128 Mb. aan als beschikbaar, of zou -ie dat nog kunnen aangeven zonder dat -ie er ook echt mee overweg kan? Maar waarschijnlijk had de eigenaar dat echter dan al lang gemerkt.
Het kan gewoon dat de sampler het geheugen herkent, maar dat het niet correct werkt. Ik heb het zelf meerdere keren meegemaakt. Soms lijkt het te werken, maar als je dan een wat grotere sampleset neemt dan klinkt het toch in ene heel vaag, met storingen enzo.
 
Het geheugen kan ook getest worden in het testprogramma.
Dan weet je zeker of de sampler er problemen mee heeft of niet.
 
Het lijkt me inderdaad de Master EQ die de boosdoenner is!
Anders de effect sectie eens langslopen.
Dat het een probleem is van het geheugen lijkt me sterk. Het geheugen werkt wel of het werkt niet! Het zal in iedergeval de klankkleur niet veranderen!

Restore naar factory reset kan inderdaad 1 van de keuzes zijn!

gr,
Paul
 
Ik heb laatst een nummer gemaakt met al het hoog er uit op de master EQ, hoe het kon dat die zo ingesteld stond snap ik niet maar het heeft me wel veel tijd gekocht omdat m'n hele mix verkeerd was.

Ik denk dat dat je probleem is, zit onder utility en heet master EQ op de A5000 zal op de 4000 wel net zo heten.

Druid
 
Ik zou naar de filterinstelling kijken.. staat er geen LP filter aan met de cutof dicht? Daarnaast moet je even kijken naar je gain, die kun je instellen op de sampler.. gaat dacht ik tot iets van 24db.. dan knalt het geluid er wel uit.

Ik had ook iets vreemds toen ik hem voor het eerst gebruikte.. hij regaeerde niet op velocity, maw, hij speelde samples niet af met verschillende velocity aanslagen... Later bleek ik dat te moeten instellen.. Pfew, was wel een opluchting. Kdacht dattie kapot was...
 
Allereerst weer dank voor alle nieuwe reacties!

Ik heb alle suggesties gisteravond nagelopen en/of uitgeprobeerd. Het probleem is nu verdwenen, maar uiteindelijk lukte dat me toch alleen door een Factory Reset uit te voeren.


Er stonden bij de Master E.Q. inderdaad een paar zaken wat vreemd ingesteld, het lag niet aan de instellingen van de filters of de effecten volgens mij, en het geheugen lijkt ook volledig te werken.

Wat ik tijdens het testen gisteren ook nog merkte is dat na het maken van een (zelfs vrij korte) sample de A4000 minimaal een halve minuut, vaak nog langer!, nodig had om deze 'te verwerken' (hoe noem je dat ook alweer?) Dus de metronoom stond driftig en wel héél erg lang te zwaaien in het display voordat ik de sample kon spelen.

Ik kwam er niet uit wat er dan nog mis kon zijn. Uiteindelijk die Factory Reset uitgevoerd en allles loopt nu als een trein!Eerste indrukken zijn dat dit een geweldige bak is! De werkwijze met toekennen van samples en de hele mikmak zal me nog wel een tijdje bezighouden (Yamaha heeft beetje merkwaardige structuur geloof ik) maar ik kan in ieder geval aan de slag nu!

Thanks again !
 
Back
Top