Hoe programmeer jij je drums? reason/live/mpc?

C

cryostudio

Guest
Vroeg me of hoe mensen hier hun drums programmeren.

Ik "speel" nu me drums in via yamaha cs1x toetsen en neem ze op in reason. En dan sampel ik dat loopje in Live.
Ik neem alle midi op in reason ipv live omdat ik reason midi editor beter vind. Maar heb het idee dat dit niet zo efficient is. iemand tips over hoe je het beste snel, verschillende beats kan opnemen/inspelen?

Zag pas dat Jeremy Ellis op die MPC en dat spreekt me ook wel aan. Op die pads kun je denk makkelijk "drummen" dan op toetsen van synthesizer? Misschien kun je ergens van die midi pads los kopen die ook op de mpc zitten?

Zag ook dat hij op MPC heel gemakkelijk nieuwe tracks aan kan maken, en dat je makkelijk inspeeld omdat hij midi tonen die op de zelfdebeat vallen vervangt ipv alles afspelen wat op zelfde trigger valt zoals reason doet.
Dat programmeerd beetje kut, want als je dan foutje maakt moet je met de muis noot weghalen. Heel irritant!

Anway ben wel benieuwd hoe iedereen zijn drums programmeerd. Laat maar even horen!?

grtzzz
 
Programmeer zelf altijd mn beats in de midisequencer van live. Pads van mpc zijn los te verkrijgen, maar vind t een belachelijke prijs voor alleen 16 pads:

MPD16_0.jpg


de MPD 16; rond 250 euro
 
ik programeer het op mn mpc
doe eigenlijk alles met mn mpc
de keys neem ik er in op (midi)
noem maar op
 
Re: Hoe programmeer jij je drums? reason/live/mpc?

Origineel geplaatst door cryostudio
Vroeg me of hoe mensen hier hun drums programmeren.

Vroeger programmeerde ik mijn drums altijd in DOS. Later ben ik overgestapt op C++, maar na de opkomst van het internet programmeer ik mijn drums nu nog enkel in JAVA en Flash.
 
Laat maar eens even horen, dat klinkt érg interessant! :D
 
Re: Hoe programmeer jij je drums? reason/live/mpc?

Origineel geplaatst door cryostudio

Zag ook dat hij op MPC heel gemakkelijk nieuwe tracks aan kan maken, en dat je makkelijk inspeeld omdat hij midi tonen die op de zelfdebeat vallen vervangt ipv alles afspelen wat op zelfde trigger valt zoals reason doet.
Dat programmeerd beetje kut, want als je dan foutje maakt moet je met de muis noot weghalen. Heel irritant!

Mijn MPC heeft geeneens een muis, kun je nagaan hoe moeilijk het is om dan een foutje te verbeteren. gewoon geen fouten maken...
 
Met de fijne x0x stepseq van de Korg Electribe R.
Alleen dáárvoor is het ding z'n geld al waard!
 
Origineel geplaatst door Flesje
Momenteel is mijn favoriet de ERA stepsequencer die Battery aanstuurd.

ja, heb ook een tijdje geleden ERA aangeschaft, maar nog niet uitgezocht hoe het werkt met Battery. Ga ik vanavond eens even uittesten. :okdan:
 
Inspelen op mijn Edirol PCR-50 in reason, en daarna eventueel quantizen.
 
reason, mpc, logic, .... met de muis, met pads, met het keyboard, met een qwerty toetsenbord, met een drummer, met turntables, met een djembee, op potten en pannen ... :okdan:
 
ik programmeer een pattern met de stepsequencer van mijn ry30, waana ik vervolgens op de pads wat andere drumgeluiden over heen klop, en eventueel nog met live edit mode aan wat veranderen. Meestal stuur ik met de ry30 mijn mam (drm) aan.
 
Sinds een aantal weken klinken mijn drums een stuk beter dan eerst. Ik neem patterns op via de MPC60. Zet ze in de goede volgorde in de MPC. Selecteer in cakewalk het tijdcodekanaal van de MPC. Nu stuurt mijn comp. tijdcode naar de MPC. Mijn beats lopen veel strakker en de "feel" blijft behouden.
 
Ik speel me drums eerst via me Yamaha CS6x in. Pas later als me track bijna af is, komt Reason om de hoek. Dan maak ik het daar opnieuw. Eventueel pas ik een aantal samples toe, om het wat beter te laten klinken. Uiteindelijk maak ik daar een wavje van, en gooi ik 't terug in me track! Als laatste gooi ik er eventueel nog wat effectjes overheen :)
 
Origineel geplaatst door Scratch
Ik speel me drums eerst via me Yamaha CS6x in. Pas later als me track bijna af is, komt Reason om de hoek. Dan maak ik het daar opnieuw. Eventueel pas ik een aantal samples toe, om het wat beter te laten klinken. Uiteindelijk maak ik daar een wavje van, en gooi ik 't terug in me track! Als laatste gooi ik er eventueel nog wat effectjes overheen :)

Heb je dan nooit ervaren dat bijv. onderdelen uit de loop niet goed in de mix vallen? Zo, ja dan moet je weer opnieuw samplen. wat als je kick te hard is en de snare te zacht?
 
Ik maak m'n beats eerst op de Yamaha Rm1x en daarna neem ik ze in Ableton op voor verdere correcties e.d.
 
Mijn beats ram ik in op de pads van de MPC2000xl. Sommige dingen doe ik ook via het masterklavier.
Qua mixen heb ik zo'n beetje elk drumgeluid op een apart kanaal.
1:kick
2:hihats, crashes, rides
3:claps
4:snares
5:rimshots,cowbells e.d.
6:toms

Per kanaal kan ik de boel EQ-en en sommige kanalen stuur ik naar subgroep 1. Op de sub out hangt 1 kanaal van mijn compressor en die return ik op kanaal 16 van mijn mixer. Zo kan ik over het gecompressede signaal nog een keer wat eq-en en bijvoorbeeld een flinke klap reverb dr over gooien (leuk in een break).

-C-
 
Back
Top