MPC1000 beperkingen/frustraties

sander

_
Lid sinds
17 juli 2001
Berichten
8.398
Locatie
Alphen a/d Rijn
Als jarenlange MPC2000XL gebruiker ben ik niet echt blij met de MPC1000 voor thuisgebruik.
Live meenemen is natuurlijk ideaal vanwege de afmetingen, maar voor in de studio is het toch 1 en al frustraties.

Ik wil in dit topic een goed overzicht maken van alle beperkingen van de 1000 tov de 2000XL, want sommige dingen zie je nog nergens vermeld. En aangezien er toch vaak vragen zijn betreffende welke iemand zou moeten aanschaffen

De MPC2000XL met flashcard reader en 10 outputs blijft uiteraard de ultieme bak!!!! 8)

Ok laat ik maat beginnen met een paar. Kunnen andere mensen deze aanvullen. Dan kunnen we uiteindelijk 1 dudelijke lijst maken.

Gaarne alleen beperkingen melden tov de MPC2000XL. De postitieve punten komen later wel.
Dus NIET replyen met, ja maar de 2000 is klote, want die heeft dit en dat niet enzo.


Hier een paar die me zo effe te binnen schieten:

- Je kan per kanaal niet ff door je patches van je externe synthesizer/drumcompuer heen browsen.
Je moet nu persee naar het stepeditscherm toe om een program change in tevoegen.

- Wanneer je een track een naam wil geven, heb je geen numerieke toetsen tot je beschikking.
Je moet dus een eeuwigheid aan het datawiel draaien. Echt heel iritant.

- Je kan geen midinoten transposen. Dus je moet iets opnieuw spelen op een andere toonhoogte.

- Er is geen hold funktie voor de de noterepeat besachikbaar. Dus je moet persee met 1 vinger die knop inhouden.
Das een vervelende beperking. Live is het erg relax als je noterepeat aankanzetten, om vervolgens nog beide
handen vrij te hebben. Zo kan je namelijk sampeltjes triggeren of gave melodietjes op de pads maken.

- Automatische note toewijzing zit er ook niet op. Je moet als je een sample inlaad, handmatig de sample over iedere pad
verdelen en een andere noot selecteren. Ok, je zou eenmalig een template kunnen maken. Maar toch nog steeds
heel onhandig dat je dan weer een template moet laden in je huidige nummer enzo en die dan weer aanpassen dat deze werkt met de sample in kwestie, etc.
 
Laatst gewijzigd:
als trouwe reason/fruity gebruiker mis ik echt al die effecten die je normaal kan toewijzen..

misschien toch maar een digitale mixer halen met effecten..
 
Na uitgebreid onderzoek heb ik voor de 2000xl gekozen.
Als ik het me goed kan herinneren:

de 1000:
-heeft geen 'velocity->filter/amp envelope' modulatie
-heeft minder sequencer geheugen
-heeft maximaal 4 outputs
-heeft geen delay fx
-heeft een minder intuitieve hardware interface (drumpads worden voor allerlei andere functies gebruikt)
-heeft 128 Mb (wat veel voor een drummachine ;) )

mijn 2000xl:
-heeft 10 outputs
-heeft een 9 Gig HD
-straks ook een cardreader/scsi->usb kabeltje
-32 Mb (40 als ik m'n flashrom aan de praat krijg :( )
-multi fx kaart
-een vette MFC 42 filter eropgeschroefd
 
of was t nou 256 Mb voor de 1000?

In ieder geval mijn 2ehands 2000XL was maar een klein beetje duurder dan een nieuwe 1000
 
over die outputs gesproken, weet iemand of het mogelijk is om deze 6 outputs (met bijv. een geluidskaart die 6 inputs heeft) aan te sluiten op je pc en er voor zorgen dat hij in 1 keer al die verschillende outputs allemaal op een aparte track opneemt?(zodat je op de pc nog alles per spoor kan bewerken etc)
 
Hmmm heb ze ook beide gehad de MPC2000XL en de MPC1000 (heb nu een MPC60)

In 1ste instantie was ik best onder de indruk van de 1000 maar na er verder wat mee gewerkt te hebbn kwam ik tot de conclusie dat het wel menuutjeswerk was (wat op de 2000XL veel minder was) Voordeel was uiteraard drag & drop met de USB kabel maar wat ik een groot gemis vond was een Dedicated MPC1000 Editor (en dan WEL van Akai) Ik kan niet begrijpen dat Akai daar niet over nagedacht heeft....met de techniek van nu moet dat toch kunnen ? Al is het maar filterinstelligen loslaten met een Editor en simpel knip en plak werk..

Over de timing hoef ik weinig te zeggen (is het inmiddels opgelost ?) die was toen met 1.05 BRAK (zie Sjeijks thread)
Ik snap niet dat Akai een MPC durft uit te brengen waar de Timing niet strak van is.
Je maakt me ook niet wijs dat ze dat zelf niet hoorden !

ff offtopic
Ik snap zoiezo niet waarom Synthfabrikanten producten uitbrengen waar het OS van nog niet in orde is..Heb een Micro Q gehad die ook softwarematig zijn kuren had en hoe vaak komt het wel niet voor dat je een OS moet updaten voor Bugs ? Wacht dan met uitbrengen tot het wel 100% in orde is.
 
Op de 1000 zit geen MTC sync en geen mogelijkheid om SMPTE in te bouwen
 
Origineel geplaatst door beestachtig
over die outputs gesproken, weet iemand of het mogelijk is om deze 6 outputs (met bijv. een geluidskaart die 6 inputs heeft) aan te sluiten op je pc en er voor zorgen dat hij in 1 keer al die verschillende outputs allemaal op een aparte track opneemt?(zodat je op de pc nog alles per spoor kan bewerken etc)

Uiteraard is dit mogelijk. Je hebt diverse applicaties waarin je in 1 keer meerdere sporen op kan nemen. Je kan dan per spoor een andere input van je geluidskaart selecteren.

Maar eigelijk was deze reply niet voor in dit topic bedoeld.
 
Bericht door een moderator:
R.5 heeft wat nadelen van een MPC2000xl opgesomt in deze thread en dat werkt wat verwarrend. Daarom heb ik die, op verzoek van de onderwerpstarter, gesplitst en hier neer gezet.
 
Origineel geplaatst door sander
Ik heb m'n start post aangepast. Hopelijk komen er dan minder offtopic reacties.

Deze post sloeg dus op een aantal berichten die op mijn verzoek door een aardige moderator zijn verwijderd.
 
Midi werkt niet met de mpc 1000

Midi werkt niet met de mpc 1000

hoi ik had een vraag ik krijg geen geluid in m'n mpc 1000 binnen als ik me synth. aansluit.

iikdoe het zo midi out vanme synth in mpc in , maar moet je de midi out van de mpc1000 ook gebruiken om soundz te krijgen . want al sik me synth aansluit hoor ik alleen m'n drums vanme mpc en niet de soundz vanme synth
 
Re: Midi werkt niet met de mpc 1000

Re: Midi werkt niet met de mpc 1000

Origineel geplaatst door plulider
hoi ik had een vraag ik krijg geen geluid in m'n mpc 1000 binnen als ik me synth. aansluit.

iikdoe het zo midi out vanme synth in mpc in , maar moet je de midi out van de mpc1000 ook gebruiken om soundz te krijgen . want al sik me synth aansluit hoor ik alleen m'n drums vanme mpc en niet de soundz vanme synth

Ten eerste: is deze vraag werkelijk serieus bedoelt?
Ten tweede: lijkt me erg off topic....
Ten derde: laat maar..... geloof niet dat ik hier energie aan moet verspillen...
 
ik denk dat je zo makkelijk 60% van de concurrentie op de "produce-markt" kan wegstrepen :X
 
d.j.conflict, je vraag was niet echt voor dit topic, maar ach:

Je moet het track type wel op Midi zetten en het Midikanaal van je synth selecteren in het Midi veld (rechts onder).

Als je dan op die track staat en een stukkje opneemt van je toetsenspel, dan zou je dat gewoon weer moeten kunnen afspelen op je synth.
 
Back
Top