Yamaha A4000: gebruik van 'programs'??

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.104
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Waarschijnlijk is hier wel vaker over geschreven, maar dit geeft niet helemaal antwoord op mijn vraag/idee.

De opbouw van de AxK is als volgt:

samples
sample banks
programs
sequence (niet belangrijk)
volumes



Ik heb de A4k nu zo''n 4 jaar en ik heb echt nog nooit de programs gebruikt, simpelweg omdat ik de logica ervan niet helemaal vat. Alle geluiden die ik in een track gebruikte kon ik gewoon in een volume op de interne harddisk saven en klaar is kees. Samplebanks voor drums en of layers. Programs???

Ik ben de laatste tijd veel bezig met het uitbuiten van de synthese mogelijkheden van mijn A4k. Hiervoor gebruik ik natuurlijk veel effecten. PEr program kan ik maar drie effecten gebruiken.
Als ik dan in een ander program andere geluiden ga maken, kan ik weer andere effecten toewijzen.
Is dit nu ook de functie van de program? Ik ga ervan uit dat als je in een track meerdere programs gebruikt, je in het nummer via midi gewoon een programchange kan aangeven, zodat ie bijvoorbeeld van program 1 naar program 2 gaat.

Verder is er ook nog een program lfo en er zullen nog meerdere opties zijn die ik nog nooit gebruikt heb.

Is er iemand die mij kan vertellen of het bovenstaande klopt en/of uitlegt hoe hij/zij de programs gebruikt. Het hoe en waarom zeg maar.
Op één of andere manier zie ik het nut van de programs niet helemaal in.....


ALvast bedankt....
 
IK heb mn a3000 nog maar pas in huis maar ik denk het een beetje te snappen allemaal:

Een program is een multimbrale setup.. Je song van dat moment bv 'hiphop song'. Per song verander je die dus niet.

In program 'hiphop song' plaats je:

-losse samples, per sample geef je aan op welk midi kanaal je die aanspreekt
-samplebanks (een verzameling samples, bv 'TR-808 kit'). Bij deze bank geef je ook aan op welk midikanaal je die aanspreekt. Je kan over zo'n hele bank nu bv je je filters toepassen...

Je kan dus snel switchen tussen je setup van liedje (program) 'hiphopsong' en liedje (program) 2 'housekraker'
Je ingeladen samples kunnen dus in beide programs gebruikt worden, dat geef je aan bij toPgm in je setup.

Volume is simpelweg een 'map' op je harde schijf of op een zipdisk of jazz of cdrom....
 
Samples kan je in programs stoppen...net zoals op een Akai of een EMU. Elk program heeft zijn eigen parameters. Wat de Yamaha kan is dat je samples eerst ook nog in banks kan stoppen en meerdere banks weer in een program. Zo kan je groepen van samples (banks dus) binnen een program gemakkelijk aanpassen. Bijvoorbeeld alle hats in een bank stoppen en alle kicks in een andere...en dan de EQ voor alle hats aanpassen zonder de kick te verneuken.


In 'dos' termen kan je het zo zien:

File (sample)
Subdirectory (bank)
Directory (program)

Ik vind dat juist een sterk punt van de Yamahas...dat je heel flexibel je eigen programs kan bouwen.
 
De manier waarop ik de A4000 gebruik is als volgt:

-pomp hem vol samples
-maak een samplebank aan
-zet de samples in een samplebank
-Command --> arrange in het geval van drumsamples om alles achter toetsen te zetten of handmatig via het (edit) map/out scherm
-dan maak of rename ik een program. In (play) samples kun je een program nummer toewijzen aan je samplebank.
***hier zit um de kneep, je kunt ook meerdere samplebanks toewijzen aan een program zodat je een vette multilayer sound krijgt!***
...als ik dr zo over nadenk kun je waarschijnlijk ook samplebanks aan meerdere programs toewijzen...
-hier na ga ik naar (edit) envelope, filter en wederom map/out om per sample de uitgang in te stellen, de panning, eq etc
-filtertypes stel ik in voor de gehele samplebank

-C-
 
Wat ik niet snap.. ik was van de week bezig aan aan track..

ik gebruikte "prg001 'hiphoptrack' " en zette die in volume 'hiphoptrack' op mn zip disk...

gisteren begon ik opnieuw, en maakte ik een nieuwe track.. "prg001 'house' ", en sloeg dit op in dezelfde volume 'hiphoptrack'.

Wat er dus gebeurde is dat 'hiphoptrack' gewist is.. de samples staan er nog wel, alleen het prgm is weg.
Het lijkt er dus op dat hij niet naar de naam kijkt, maar simpelweg naar het prg nummer....

Best iritant.. wat doe ik fout?
 
Als je naar save gaat, kun je kiezen voor all(wipe), alledited, oneprogram, all samples etc.
Waarschijnlijk heb je save oneprogram gedaan.
Linksonder zie je dan het programnummer wat je wilt saven, en het programnummer waar je naartoe gaat saven.
Dit kun je wijzigen met de 2 linker draaiknoppen. Het blijft link om dat te doen :D.

-C-
 
Jep, een volume is eigenlijk een 'patchbank' net als op een synth. Elk programma kan je saven onder zijn eigen nummer. Je het waarschijnlijk gewoon program nummer 1 gebruikt...voor beide programs.

Spijtig.
 
Origineel geplaatst door Furious5


Best iritant.. wat doe ik fout?

Dit ligt niet aan de naam. Je hebt 128 verschillende programs. Het maakt niet uit hoe ze heten, de AxK schrijft gewoon het nummer over. Als je dus pgm001 al in gebruik hebt op je zipdisk, onder de naam "hiphoptrack" en je bent nu bezig met "housetrack" wat ook in pgm001 staat en je saved dit, dan vervangt ie dus pgm001 op je zip. Hiervoor moet je dus bijv. pgm002 gebruiken. Dan is het geen probleem.

Wel erg zuur dat je nu je shit kwijt bent trouwens...
 
okee:

Dus je hebt de sampels, al dan niet in een bank. Program is dan in feite het 'jasje' om je samples waarin alle instelling staan, zoals effecten etc. Op deze manier kun je dus sample1 in meerdere programs gebruiken waardoor je:
1. ruimte bespaard
2. meer vage dingen kan doen met die ene sample, omdat je in elke program weer alle parameters kan veranderen

Het begint allemaal wel te dagen. Bedankt voor jullie reacties :okdan:

Maar wat nu als je bijvoorbeeld een stemmetje hebt, die in pgm001 zwaar wordt gedistort en in pgm002 een flink echo en reverb eroverheen heeft en je wilt deze in een track gebruiken.
Kun je deze twee verschillende versies dan tegelijk afspelen of maar 1 tegelijk, omdat je moet switchen tussen programs?
 
Origineel geplaatst door dsil
Wel erg zuur dat je nu je shit kwijt bent trouwens...

Nou de schade lijkt mee te vallen (pfeeww...). Aangezien in de sample de keyrange, midi kanaal enzo word meegesaved hoef ik de gebruikte samples uit 'hiphoptrack' alleen maar toe te wijzen aan een prgm. En dan doet mn trackje het weer....

Ik dacht dat je dus per song een prg maakte... en die nooit switchte, je setup van een song dus.. met bijbehorende fx instellingen..
Maar je kan dan natuurlijk ook waarschijnlijk verschillende prgms gebruiken voor 1 song... waardoor je je fx weer anders kan configureren..

Al zet ik er wel wat vraagtekens bij of dit lekker zal gaan.. het lijkt me dat de fx's niet 'naadloos en onhoorbaar' van het ene moment op het andere kunnen switchen.....
 
Origineel geplaatst door Furious5
Nou de schade lijkt mee te vallen (pfeeww...). Aangezien in de sample de keyrange, midi kanaal enzo word meegesaved hoef ik de gebruikte samples uit 'hiphoptrack' alleen maar toe te wijzen aan een prgm. En dan doet mn trackje het weer....

Ik dacht dat je dus per song een prg maakte... en die nooit switchte, je setup van een song dus.. met bijbehorende fx instellingen..


Ja, dat kan...dan werk je in program mode en niet in multimode. Een program is dan eigenlijk een soort 'performance' waarin alle geluiden en effecten zitten opgeslagen. In multimode zijn programs te vergelijken met presets/user geluiden in een synth die je met normale program changes kan selecteren.

Tis maar net welke manier van werken je fijner vind.

Maar je kan dan natuurlijk ook waarschijnlijk verschillende prgms gebruiken voor 1 song... waardoor je je fx weer anders kan configureren..

Jep.

Al zet ik er wel wat vraagtekens bij of dit lekker zal gaan.. het lijkt me dat de fx's niet 'naadloos en onhoorbaar' van het ene moment op het andere kunnen switchen.....

De effecten worden bepaald door (meestal) het program op kanaal 1. (ook dat kan je zelf veranderen)...dus je effectblokken kies je in het programma dat je op kanaal 1 speelt. De routing, keuze voor de effecten en instellingen etc. doe je allemaal daar...je kan dan wel per kanaal/program/sample in de out opties aangeven of je ze door die effecten heen wilt sturen (en door welke)
 
Program mode en multimode?

Bij mij staat hij altijd in prg mode...

Dus je kan ook per program die aan een midi-kanaal toewijzen??

Dus:
'prg001 'piano'....................midi kanaal 1
'prg002 'bass'.....................midi kanaal 2
'prg003 'drums'...................midi kanaal 10

Hmm.. dat wist ik dus niet. Ik kon alleen 1 actieve prgm selcteren..

Zo lijkt het wel de akai setup..

En ja, ik heb de manual..
 
Dit kan dus?
 

Attachments

  • ditkandus.gif
    ditkandus.gif
    5,6 KB · Bekeken: 49
Origineel geplaatst door dsil
eventueel voor de geinteresseerden: Samplers guide voor A4K, A5K, SU200 en SU700

DIe ga ik maar weer eens doorlezen, voor de zoveelste keer....

Die is wel goed die manual. Waarom? Omdat die japaneeeeeezzzz altijd de functie van het apparaat beschrijven (alleen wat het allemaal kan), maar NIET de TOEPASSING. Das nou net het belangrijkste. :)
Bijna bij elke japaneeze manual gaat het zo.

:kimono:
 
Back
Top