SPL Vitalizer, waarom? en wie gebruikt ze?

Harry Turtle

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2009
Berichten
769
Locatie
Pernis
Recent vond ik in een kringloop een SPL Vitalizer voor een prikkie, de MK2.
Zijn er andere SF users die er eentje hebben en voor welke specifieke zaken gebruiken jullie die Vitalizers?
Moet ik het zien als een enhancer? Voor zo ver als ik het hoor is het een heel genuanceerd apparaat.
Ben benieuwd.
 
Hartstikke leuk ding. Is een eq . Ik heb er 6 ... tijdje terug gekocht. Als je er twee hebt kan je zoonbeedje een virtuele eqp1-a imiteren. ... beetje dan.
 
Ik gebruik een MK2-T, die goudkleurige, voor wat extra low end met een tube randje op basslines. Je moet even de slag te pakken krijgen ermee, de manual van SPL legt het wel goed uit. Ik krijg dat effect niet met plugins voor elkaar.
Maar misschien heb jij de blauwe, ik weet niet hoe die verschilt met die goudkleurige. Super om zoiets bij een kringloop tegen te komen.
 
tof das wel een leuke vangst in de kring loop.
Gewoon effe proberen toch?
Volgens mij kun je met dit ding mooi harmonishe toevoegen.
Zo kun je je geluiden "dikker" maken en sub baslijnen hoorbaar maken op speakers die geen sub hebben.
Das natuurlijk maar 1 van de mogelijkheden.

RTFM! :) https://spl.audio/wp-content/uploads/9319_9320_OM_E.pdf

The HARMONICS are accentuated by the STEREO VITALIZER with equalizer technology, unlike other procedures. Previously, so-called »Exciters«, devices to generate harmonic tones, produced their harmonics with the aid of a generator which mainly added type K3 and type K5 distortions to the signal (odd harmonics of 3rd and 5th order). The familiar disadvantages of this principle are as follows: although odd harmonics do add to the brilliance of the audio signal to a significant degree, they tend to be somewhat sharp, which leeds to hearing fatigue for listeners. Another pitfall is that the distortions added were not part of the original signal. The STEREO VITALIZER accentuates the harmonics which are also part of the original signal! The HARMONICS filters are designed in such a way that even and odd harmonics (K2, K3, K4, K5...) are accentuated equally. This makes the processed signal more natural with a soft, silky-sounding top-end. Once you have selected the setting for the HARMONICS control you can sit back to listen to the new sound image.
 
Heb dat destijds gekocht maar snel terug verkocht,je hebt idd dat effect van sub-sound maar vond dat het de mix met fuzz verziekt.

Echt een miskoop en was toen vrij duur.
 
vipal ja ik heb de blauwe unit. voor 15 euro best een leuke vondst. ik merk op drumbussen dat hij de mufheid er uit kan krijgen en sprankel kan toevoegen. snappy bass of meer rond, dat doet hij ook. gek ding. het is anders dan ff wat eq'bands opentrekken...
 
overigens kan je het ook snel verkloten. het klinkt als een duitse chirurgen tool. niet heel inspirerend maar wel effectief voor n beetje twist.
 
ik heb hem op die arturia microfreak gepleurd. idioot. die haal ik er nooit meer af. alles klinkt ineens plat en levenloos uit dat ding.
 
Ik heb er hier ook 1 staan (mk2tube), en wordt best veel gebruikt. Hele eindmixen gaan erdoorheen. Een belangrijke tip: Zet hem op een aux of send zodat je dry en wet kan mixen. Dat helpt heel erg!!! Dat was voor mij het grote geheim met dit ding. Klaus Schulze had er een hele trits staan voor Moondawn, en ik kom bij diverse studios toch nog wel tegen.
 
Back
Top