Een synthesizer op basis van relais?

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.547
Locatie
Zeist
Bestaan er ook synthesizers op basis van relais? En zouden die überhaupt mogelijk en/of interessant zijn?
 
Het spaart dan in elk geval een luidspreker uit, een minimalistische ritmebox? :D Op deze site werd ook ergens gelinkt naar een instrument op basis van het geluid van draaiende harde schijven, iets dergelijks zou met relais ook moeten kunnen...

Verder zijn relais ook gewoon schakel-elementen waarmee je een primitieve computer kunt bouwen. En daar kunnen dan weer eenvoudige audioprogramma's op draaien. De uitdaging zal er dan vooral in zitten met deze minimale middelen iets te maken het toch het aanhoren waard is.
 
Verder zijn relais ook gewoon schakel-elementen waarmee je een primitieve computer kunt bouwen.

Daar dacht ik ook aan. Vond het getal van 100 microseconden voor de snelste schakeltijd wat kennelijk mogelijk is, dan moet het in realtime kunnen, in principe.
 
Bij zo'n low-tech benadering past geen computer, vind ik. Dan is het alleen maar net alsof.
Dus hoe wil je die relais dan besturen?
 
Ja, leuk! :) Dat is een begin.


Bij zo'n low-tech benadering past geen computer, vind ik. Dan is het alleen maar net alsof.
Dus hoe wil je die relais dan besturen?

Denk dat zoiets juist een leuke demonstratie is dat een computer fundamenteel niet high-tech hoeft te zijn, maar het juist met low-tech middelen is te realiseren.

Je kunt zoiets aansturen met een pianorol van papier, zodat het werkt als sequencer. Waar een gaatje zit maak je een elektrisch contact en voert de relais-computer de juiste instructies uit. Of een keyboard die de contacten maakt, als je met de hand wil bespelen. Zoiets.

Edit:

Hele snelle relais zijn hoogstwaarschijnlijk solid state, puur mechanische zijn veel te langzaam voor dit doel. Dus is het een beetje "valsspelen", maar toch wel leuk.
 
Laatst gewijzigd:
De eerste electronische instrumenten waren allemaal electromechanisch. Denk toonwielorgels, electrische pianos en recenter de motorsynth.
Ik denk dat relais dan niet de interessantste onderdelen zijn. Met een schakeltijd in de tientallen ms kan je er net een blokgolf oscillator mee maken. En die zal ook redelijk snel stuk zijn. Die dingen kunnen miljoenen keren schakelen. Maar daar ga je snel doorheen op audio frequenties.
Ik kan me wel voorstellen dat die dingen interressant kunnen klinken. Ieder onderdeel heeft zn eigen onvolmaaktheden. relais kunnen klapperen bijvoorbeeld waardoor de flanken van je blokgolf wat storing krijgen. Ben benieuwd hoe dat klinkt.
 
Jazeker, maar dan kun je die relais ook wel weglaten.

Als die relais (een heleboel) een digitale computer vormen, dan niet natuurlijk. Aan de uitgang zet je D/A converter, een R-2R weerstandsladder. Om het low-tech te houden met potloden die als weerstanden dienen. :) Maar realtime met mechanische relais gaat niet lukken. Je zou de pianorol heel langzaam kunnen laten lopen, net als de mechanische relais-computer en de output opnemen. Daarna op hoge snelheid afspelen. Niet realtime en weer een beetje meer "valsspelen", dat wel.
 
leuk idee.

Maar bedenk dat een relais een max aantal keer kan schakelen totdat die " end of life" heeft.
Dat is gemiddeld zo'n 50.000 tot 100.000 keer [ natuurlijk afhankelijk van type en spanning].

Neem dus een frequentie van 50 hz als voorbeeld .. dat is dan 1000 seconden ............
hogere frequenties , om een melodietje te maken gaan naar een gemiddelde van 7000 Hz max ?
dat is dus plus/minus 10 seconden tot "end of life"

succes ;)
 
Er staan al heel wat video's op YouTube over computers op basis van relais!

Zie hier zelfs een video van een geheel mechanische computer:

 
Een combinatie van toonwielen (voor de hoge frequenties) en relais voor de aansturing en het in- en uitschakelen van effecten moet kunnen. Dan houd je het toch allemaal elektromechanisch.
 
Maar bedenk dat een relais een max aantal keer kan schakelen totdat die " end of life" heeft.
Dat is gemiddeld zo'n 50.000 tot 100.000 keer [ natuurlijk afhankelijk van type en spanning].

Pessimistisch om dat aan te nemen voor een schatting, als de load klein is zal het al gauw enkele miljoenen zijn. Bovendien kun je hier rekening mee houden in het ontwerp, zoveel mogelijk parallellisme zodat het aantal keren dat een relais daadwerkelijk moet schakelen om de computer naar de volgende state te brengen gemiddeld een stuk lager is dan 1. Stel dat een relais 2 miljoen keer kan schakelen, en door parallellisme slechts in 10% van de gevallen moet schakelen. Als we uitgaan van een samplerate van 8kHz, dan kun je een stukje audio produceren van ruim 40 minuten. Een album vol. :)

Hier een project van een Nederlander die een computer maakt met relais.
 
Back
Top