Waarschuwing ivm jack kabels

klinkske

Zit volgens de 10ers in de kelder alweer te niksen
Lid sinds
21 december 2007
Berichten
9.569
Locatie
Streek rond Herentals - België
Ik leerde net na uren zoeken, waarom ik geen geluid krijg als ik mijn recent gekochte multicore jacj jack kabel gebruik op mijn samson patchbay.
De jacks zijn te kort. Ze duwen vermoedelijk de juiste switches niet open of dicht en no sound.

Is deze kabel, 7,5 * 8m jack jack bij Thomann

https://www.thomann.de/be/cae_8181875_multicore.htm

Ik heb nog een multicore en die heeft net ietsje andere jacks en werkt al jaren. De jack die slecht is herken je aan 't uiteinde thv de kabel: daar heeft die jack een zilveren uittrekbare veer die de kabel moet beschermen tegen knikken, dit is dus 't jack probleemkind.



Ik leerde nog iets: als je een kabel soms bij een synth (zoals de korg monotribe) helemaal induwt, geen geluid. Trek 'm 1 mm terug en boem, werkt. Bah
 
Laatst gewijzigd:
Ik leerde net na uren zoeken, waarom ik geen geluid krijg als ik mijn recent gekochte multicore jacj jack kabel gebruik op mijn samson patchbay.
De jacks zijn te kort. Ze duwen vermoedelijk de juiste switches niet open of dicht en no sound.

Is deze kabel, 7,5 * 8m jack jack bij Thomann

https://www.thomann.de/be/cae_8181875_multicore.htm

Ik heb nog een multicore en die heeft net ietsje andere jacks en werkt al jaren. De jack die slecht is herken je aan 't uiteinde thv de kabel: daar heeft die jack een zilveren uittrekbare veer die de kabel moet beschermen tegen knikken, dit is dus 't jack probleemkind.



Ik leerde nog iets: als je een kabel soms bij een synth (zoals de korg monotribe) helemaal induwt, geen geluid. Trek 'm 1 mm terug en boem, werkt. Bah

Thnx voor de heads up. Ik heb een tijdje terug deze kabel gekocht om mijn RD-8 op een samson patchbay aan te sluiten: https://www.bax-shop.nl/multikabel-...ultikabel-8x-6-35-mm-ts-naar-8x-6-35-mm-ts-5m. Geen dure fancy pancy kabel, maar doet wat ie moet doen.
 
Die kabel bij Bax kende ik niet eens. de zoekfunctie is echt vreselijk. Ik heb net een multikabel besteld van stagg bij bax, ik had een 5 m nu heb ik er eentje besteld en 15 m
goedkoop gegoten stekkers maar het werkt!
 
Nu ik dus wel. Ook hun laatste levering van 1m nog wat in kleur voelt aan als uitgedroogd. Na weken hangen zie je nog steeds hoe ze opgerold waren. Ben daar ook nt tevreden over want kocht er al n shitload die ok waren
 
Ik zie dat jij dan eigenlijk nog verwijst naar de PRO serie van de ssssnake serie; das nog straffer. Verdoelijk is er een slechte batch of hebben ze een andere leverancier (misschien maakt Uli de almachtige nu ook als kabels :D).
Ik koop altijd de goedkope met aangegoten jacks.
Aangezien deze gebruikt worden voor vaste verbindingen tussen instrumenten en patchbays zie ik er het nut niet van in om die dure te kopen en ik heb er ook nog geen nadelen van ondervonden.

Ik kan hierover nog een tip meegeven omdat ik weet dat je veel gear hebt:
Om de bekabeling naar mijn gear op de Jaspers stand zo compact en ordelijk te houden koop ik dus die multikabels.
Nu zijn de losse aders uit die multikabels (50cm ofzo) te kort om alles in de buurt aan te sluiten.
Ik strip dus gewoon de buitenmantel van de kabel af totdat ik overal aan kan om aan te sluiten.
Zo heb ik bij het bekabelen van mijn studio de spaghetti tot een minimum kunnen houden.
Daarna nog wat aan de slag met een rol dubbelzijdige velcro en je kan het allemaal vrij keurig houden.
Ik ben elektricien dus het strippen van buitenmantels en keurig leggen van bekabeling zit me wel wat in het bloed ;).
Geen rocket sience maar het kan wel handig zijn voor andere SF leden.
 
Ik heb 2 weken terug nog wat 3,5 mm 60 cm pro sssnake van Thomann gekregen en die werken goed.
Misschien een slechte batch bij jou?

Die kabel bij Bax kende ik niet eens. de zoekfunctie is echt vreselijk. Ik heb net een multikabel besteld van stagg bij bax, ik had een 5 m nu heb ik er eentje besteld en 15 m
goedkoop gegoten stekkers maar het werkt!

Die zoekfunktie bij Bax is echt hopeloos.
Maar ook het zoeken van kabels bij Tomann is soms hit en miss want dan wordt niet alles wat op voorraad is weergegeven.
 
wolf: ja ik deed electro mechanica dus dat lukt wel, echt alles vast velcro-en is niks voor me, (haha NLers kenne dat woord vaak niet, klitteband, luitjes)ik volg graag mijn kabels bij 't uitvlooien van issues, -je kent dat wel, heb je bezoek en dan moet er dit of dat even snel kabel swap en week later werkt je boel niet zoals eerder en moet je uitvlooien waarom alweer - verplaats al wel eens wat (meubels) dan moet alles opschuiven, of verander de opstelling.
Die goedkoopste sssnake met 4 kabels trek ik ook gewoon van elkaar waar nodig.
Ik hou trouwens wel van spagetti
Ik had graag 7,5m multi maar dat is moeilijk te vinden, die pro snake doet 't niet, ik mag m retouren, dus wordt 't een overbodige 15 m van stagg

off topic

Ben er ook nog steeds niet uit hoe ik 3 patchbays nabij de mixer optimaal overzichtelijk (de details jawel) inzet zodat alles naar die PB's komt, doorprikt naar de mixer met zo veel mogelijk overzicht (vergeten we de fx niet) en dan denk ik nog niet eens aan inserts patchen, of synths hun filters, laat staan cv gate en LFO's want da's next level (in zoverre dat al zou mogelijk zijn, ga ik me niet in verdiepen))
Heb al jaren dat in gebruik maar dat verdient nog wel wat perfection - nadeel aan de samson PB's is weinig plaats voor labeling
Moet even doorbijten en op enkele vloeken in de kerk en ipv in en out te routen enkel out's boven en onderaan, dat scheelt me veel plek
 
Eugh ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb met dat beetje gear van me al 4 patchbays nabij mijn mixer.
1: instrument outs naar adat converter inputs (24)
2: adat converters outs (23) naar Midas inputs.
3: inserts van de mixer bussen en master alsook inputs van de Midas voor fx returns en compressors.
4: Outboard fx.

De bovenste 2 Patchbays zorgen ervoor dat ik een hybrid setup heb die makkelijk werkt (naar mijn idee).
 
Ik leerde nog iets: als je een kabel soms bij een synth (zoals de korg monotribe) helemaal induwt, geen geluid. Trek 'm 1 mm terug en boem, werkt. Bah

is dat niet door balanced kabels ipv unbalanced (of balance vs unbalanced outputs)....dus de Tip/Sleeve of Tip/Ring/Sleeve kan dan problemen geven en werkt het meestal wel als je hem iets terug trekt...
 
Ik gebruik enkel mono kabel TS jack

Wolf: ik zit nog adat loos enkel de master out op te nemen. Kocht ooit 3 ada8000’s maar die staan te koop.

heb ook “maar” de 240 ipv 320.
Maar via pm wil ik wel eens info ivm die adat routing workflow. Vrees dat ik teveel “verlies” aan functies,
in veronderstelling dat je direct out werkt.
 
Laatst gewijzigd:
ik moet ook steeds m'n rekenblad (zie bijlage) erbij nemen om de PB routings te duiden
wb die ADAT routing wil ik ook wel deelnemen aan het groepsgesprek - misschien een nieuw topic?
 

Attachments

  • Routing-20b.txt
    38,5 KB · Bekeken: 155
Back
Top