Van yamaha tyros naar synthesiser

jeroen_vis86

Nieuwkomer
Lid sinds
21 oktober 2004
Berichten
2
Locatie
Zevenaar
Ik heb een jaar geleden een Yamaha Tyros aangeschaft. Vorig jaar ben ik ook gaan spelen in een gothic bandje....nu ben ik er achter gekomen dat de tyros niet echt het ding is waar je in een gothic band goed uit de voeten kan.

Afgelopen jaren begon ik steeds minder gebruik te maken van styles op mn keyboard, en nu al helemaal niet meer. Eigenlijk had ik vorig jaar dus een synthesiser moeten aanschaffen, maar daar is het nu dus al te laat voor.

Ik heb dus een simpele vraag, welke synth kan ik nu het beste kopen voor mn doeleinden. Ik had al mensen gehoord die het over een Korg Triton had.

Het zou helemaal mooi zijn als iemand zo'n triton kon ruilen tegen mn tyros incl boxen enzo...maar dat zal wel niet.
 
een tyros levert nog flink wat op tweedehands, meer dan een tweedehands triton. Ik zou als ik jou was de tyros verkopen en met de opbrengst op zoek gaan naar een mooie synth.

Vind je de sounds van de tyros mooi? Mischien kan je dan eens kijken naar andere yamaha producten, zoals een Motif (ES) of een S80/S90. Was je zowiezo al niet echt weg van de sound dan kun je een korg triton / korg karma of een Roland fantom proberen. En vooral zelf luisteren en kiezen wat jij goed vind klinken.
 
Dan is het dus het slimst om naar een synthesiser dealer te gaan en daar die synths uit te proberen neem ik aan. Thnx voor je reactie.
 
Voor goth kun je het beste aan een rompler beginnen: een synth die werkt op basis van (korte) samples. Koren e.d. bijvoorbeeld kun je met de 'klassieke' synths, die werken op basis van golfvormen, niet gemakkelijk maken. Dan kom je qua toetsensynths uit bij [nieuw] de Yamaha Motif ES, Roland Fantom-X, Korg Triton (Extreme) of Kurzweil K2661 of [tweedehands] de Yamaha S03, S08, S30, S80, S90, Motif (of, ouder: SY77 of SY99), of de Roland XV-88, Fantom, Fantom-S (of ouder: JD800 JV-70, JV-90, XP-30, XP-50, XP-60, XP-80), of de Korg Triton of Triton LE (of douer: N5 of N5ex) of de Kurzwel K2000, K2500 of K2600.

Voor het geval dit wel érg veel wordt: je hebt wel in redelijke mate een soort 'sound' per fabrikant. Dus inderdaad, ga naar een winkel (Feedback in Apeldoorn zal het meeste wel hebben staan), probeer van alles uit. Dan nog vragen? Stel ze gerust. Aanrader: gebruik de zoekfunctie van die forum. Dit soort vragen komt om de haverklap terug, dus met een beetje handige zoektermen (zoals: 'rompler' of de bovengenoemde types) kom je in no-time ontzettend veel te weten.
 
Laatst gewijzigd:
Koop een goede synth met 61 toetsen....

3 modellen; Yamaha Motif ES, Korg Triton LE 61 ( veel goedkoper dan de gewone triton) en Roland Fantom X6....

Wanneer je veel waarden hecht aan de realistische acoestische sounds zul je al snel teleurgesteld zijn in de Korg lijn....
Dus zullen er waarschijnlijk
En wat is er mis met een tweedehands Yamaha Motif ( ES) kopen en sparen voor een Roalnd module ?

( 5050 of XR) ... Ik zou gezien jouw situatie zoiets doen...
 
Back
Top