Galmveer zonder buitenste behuizing: klankverschil?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb 3 van die mooie grote Hammond galmveren, en wil ze misschien in m'n nieuw te bouwen Eurokastje bouwen. Nou vroeg ik me het volgende af: er zit een dikke zware stalen kast omheen die in een veerophanging de aluminium strip met twee veren bevat. Dat is een behoorlijke hoeveelheid bulk en gewicht. Dus alleen die 3 aluminium strips met die veren in dat kastje ophangen zonder al dat staal eromheen leek me een mooie oplossing, minder zwaar en vooral ook minder ruimte. Maar ik vraag me af of dat de klank beinvloed. Kan me eigenlijk niet voorstellen van niet, en toch, je weet het nooit.
Iemand daar ervaring mee?
 
De klank is niet anders
wel de gevoeligheid voor instraling van andere apperatuur of voedingen
dus meer kans op brom , ruis
en op termijn de stof , beschadigingen ed natuurlijk

gebruik vaker veren los, zeker bij jammen , is omdat ik dan geen passende gesloten (liefst metalen ) kastjes heb voor de verschillende veren

ps vermona heeft zelfs een volledig open galmveer waar je voorzichtig op kan tikken en zo
 
De ophanging in de grote kast is om de mechanische schokken op te vangen. Het voorkomt allerlei geplop. Als je de losse inbouwt in een kast met een geaarde afscherming, heb je geen last van extra brom of ruis (uitgaande van een stille voeding). Een goede pre-amp op de uitgangsspoel is van groot belang. Een SSM2019 bijvoorbeeld die je zo kort mogelijk bij de spoel monteert.
 
Een SSM2019 bijvoorbeeld
ZIet er interessant uit, mooi chipje. Prijzig wel, zeker omdat ik er drie nodig heb. Is dat echt veel beter dan een TL084?
En hoeveel dB versterking heb ik op die SM nodig? Er staat in datasheet voor zover ik kan zien alleen een tabel R-waardes (en een formule) die naar dB vertalen.
Wat de TL084 betreft, ik heb ergens een schemaatje voor een veervoorversterkertje daarmee, kan me zogauw niet herinneren met welke versterkingsfactor (in aantal keer uitgedrukt dan), kan jij dat zo uit je hoofd zeggen hoeveel ongeveer? Ik meen dat dat voorversterketje een niet inverterende configuratie was, waarschijnlijk geeft dat een 'schonere' input op de opamp (die hoogohmig is immers) dan een inverterende?
 
De ophanging in de grote kast is om de mechanische schokken op te vangen.
Die ophanging, met de veertjes, zal ik ook wel in de kast monteren (een paar pinnetjes waar de veertjes inhaken, zodat het hangt net als in die stalen kast), ik ga ze er natuurlijk niet zo inschroeven recht op de kast, dus dan moet het weinig uitmaken lijkt me. Wat afscherming betreft: de veren zitten in een soort alu schaal, als ik het andersom monteer, met blik op de plank waar het op zit (kast is hout), dan moet dat, als ik dat alu-chassistje aard, voldoende afschermen, magneetvelden zijn in de kast niet te verwachten lijkt me aangezien er geen trafo in zit.
 
Back
Top