Lucid ada8824 (oud 'high-end) vs. Behringher ADA8200 (nieuw 'instappertje').

Lucid ada8824 (oud 'high-end) vs. Behringher ADA8200 (nieuw 'instappertje').


  • Totaal aantal stemmers
    9

Steve303

aka WOLF
Lid sinds
13 oktober 2002
Berichten
1.686
Locatie
Gent - België
Je komt toch wel mooi ouder materiaal tegen aan mooie 2dehandsprijzen.
Zoals in dit geval bijvoorbeeld de Lucid ADA8824 adat converter.

Nu maken ze ook betaalbaarder nieuw materiaal zoals de Behringer ADA8200.

De technologie heeft ondertussen niet stilgestaan en vergelijken we dus een oude'hi-end' converter met een nieuwe 'instap' converter.
Wat koop je dan? Normaalgezien kies ik altijd voor ouder high-end materiaal maar hier wou ik toch graag eens een topic over maken.
Pre-amps heb ik niet nodig en die van de ada8200 zijn niet echt een aanvulling. Ze zijn uiteraard wel beter dan die van de voorganger; de ADA8000.

Dus neem ik het risico om een oude high end converter te kopen of koop ik gewoon dat nieuwe modernere instappertje.
Budgetair is het 300€ voor de Lucid een 100 euro voor de Behringer (beide zijn 2dehandsprijzen).
Beide zijn bij een defect volgens mij quasi onherstelbaar en de Lucid heeft in dit geval zijn leeftijd al tegen.

Ervaringen met de Lucid ada8824 anno 2019 zijn dus ook zeer welkom.
 
Als het zou werken zoals je omschrijft, stonden alle grote studio’s vol met Behringer AD/DA. Maar dat is niet het geval. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook nog jaren plezier gehad van een Apogee AD-16x (die toen al 9 jaar oud was). Yes, technologie gaat verder. Maar R&D voor hoogwaardige AD/DA is nog net zo duur. Net als de bouwkwaliteit waarmee een fabrikant zich richt op een doelgroep. Daardoor is een 2e hands high-end converter kopen die 10+ jaar oud is, nog steeds een high-end apparaat. Iets waar Behringer zich absoluut niet op richt. Nou heb ik persoonlijk geen ervaring met de Lucid, maar ik ken wel mensen die ‘m nog steeds naar alle tevredenheid gebruiken in hun studio (en goed klinken).
 
Als je naar de dynamic range van de toestellen kijkt dan weet je vaak al voldoende . Is dat belangrijk, ja en nee . De Behringer AD's hebben een dynamic range van 105 dB, die van Lucid 113 dB. Je zou ook kunnen gaan vergelijken met AD convertors die nu nieuw 300/400 euro kosten ,kijk daar ook eens naar de dnamic range van die AD's . Maar die lucid zit dan nog altijd redelijk goed denk ik ...

Veel synths hebben natuurlijk niet zo'n goede noisefloor , denk maar aan noise en andere bleed through door je VCA soms, als die dicht staat. Digitale controle van analoge parameters bij synths doet aan de dynamic range meestal ook niet veel goed , zeker in de jaren 80 niet ... dus in dat opzicht is een dynamic range van 105 dB nog altijd niet slecht he ...
 
Niks ten nadele van Behringer(ik heb genoeg van hun spullen) maar de ADA8200 is niet echt best.
Ik heb 2 van die dingen. De inputs zijn kwalitatief best goed maar hebben meer overspraak dan een betonnen jaren-50 flat.
De outputs zijn "ok" maar ook niet meer dan dat.
Ik gebruik ze bij mij alleen nog maar om wat extra inputs te kunnen routen. Er hangt dan ook niet meer aan dan een TV en een BlueTooth ontvanger.
Voor mijn in- en outputs tijdens producties val ik altijd terug op m'n RME.

Ik ken de Lucid niet persoonlijk maar ik zou met de rest mee gaan en voor oude high-end kiezen.
 
Dank allen voor de reacties.
Ik was in eerste instantie op dit moment nog niet van plan om extra geld uit te geven aan converters maar het blijven toch belangrijke onderdelen in de studio.
Ook omdat ik van plan ben om mijn studio nog eens te herbekabelen en daarbij kwamen ook de converters aan de beurt.
Ondertussen heb ik 2 Lucid ada 8824 gekocht wat dus wil zeggen dat alles met XLR naar jack kan gekableerd worden.
Eerste indrukken zijn zeer goed, degelijk gebouwd, goede klank maar ze worden wel zeer heet dus ik zal zeker vrije ruimtes dienen te voorzien in het rack.
Wat er dus weer op neer komt dat mijn huidige rack te klein is en ik dus ... :).
 
Kon die Lucid aan de digitale kant niet zowel met adat als AES overweg? Meen me zo iets te herinneren. Wellicht dat je dan ook signaal van adat -> AES en van AES -> adat kunt sturen. Als dat klopt en je dat handig aansluit/ patched, zou de Lucid dubbel dienst kunnen doen als format converter. Eens over nagedacht en als dit werkt en 48Khz is genoeg, weet ik zo snel geen goedkopere 8 kanaals format converter, en dan doet ie ook nog ad/da! :-)
het is maar net of je hier warm van wordt natuurlijk. Ik zou in ieder geval voor de Lucid gaan omdat dit potentieel een brug slaat tussen een hoop de wat goedkopere audio interfaces die allen zowat adat hebben en wat meer professioneel digitaal spul :-)
 
Back
Top