usb MIDI host, simpel, goedkoop?

Astrogator

Analoge Levensvorm
Lid sinds
4 juni 2019
Berichten
325
Locatie
Amsterdam
Ik heb er al een hoop gegoogel op zitten, maar heb nog niks bruikbaars kunnen vinden: ondertussen ben ik er achter dat ik dus een usb-midi host nodig heb om m'n usb-only keyboards aan te sluiten op m'n synths zonder er een afgedankte netbook oid tussen te prutten die slechts dient om de boel te kunnen verbinden, en steeds moet worden opgestart en ingesteld (zoals ik nu heb). Kan ik allemaal wel uiteindelijk automatiseren, maar ik wil het gewoon op elkaar kunnen aansluiten met een simpel snoertje en eventueel klein kastje ertussen waar ik verder niks mee hoef aan te rommelen. ideaal is zowel MIDI-DIN uit als USB uit/in (ik wil er toch ook best af en toe een computer aan hangen zonder alles weer om te pluggen. De 2 synths die ik in eerste instantie met (liefst 2) usb-only keyboards wil aansluiten hebben zowel USB-midi als DIN-midi, en ik heb eigenlijk maar één USB-midi of din-midi out nodig, hoewel, 2 zou ook leuk zijn: 2 monofone synths en 2 keyboards... maar daar heb je kanalen voor natuurlijk.
Kortom, een simpele USB-midi host met tenminste een usb aansluiting waarop een usb-only keyboard kan, of meerdere (dat kan dan evt via een hub toch?), en uit naar usb- en/of din-midi.
Iemand een idee, liefst niet al te prijzig? Een beetje knutselen is geen bezwaar.
 
Wat dacht je van een diy oplossing in de vorm van een arduino? Die kun je zowel serieel (DIN) als via USB met midi laten communiceren.
 
PRima, maar hoe configureer ik dat? ik ben echt helemaal oldschool en duik net pas weer in deze boel, arduino's enz is allemaal nhieuw voor me. Heb er ondertussen al wel het een en aner over binnen gekregen, maar ik zou er echt geen weg mee weten. Geef me een oude 8-bit pc en een volledig analoge modulaire synth, no prob. Maar nu zit ik dus met 2 mooie nieuwe oldschool anologe synths met din-midi en en usb, en 2 prima usb-keyboarsd die ik al een tijd heb, met nu dus een netbookje ertussen. Een paar jaar geleden heb ik me in de pc/midi toestanden, de linux-music studio enz verdiept zonder er toen echt iet mee te doen. Kortom, ik be zeker geen leek, maar ik loop laten we zeggen 30 jaar achter, en heb nog wat meegekregen 10 jaar geleden, en nu redelijk waat gestudeerd op vandaag, zonder enig ander nieuw spul te hebben dan die 2 synths en usb-keyboards (en een fatsoenlijik pc enz natuurlijk, maar op mdat gebied dus) (en eeen HEEEELEBOEL oude meuk nmatuurlijk, grotendeels ongebruikt de laatste 15-25 jaar)
 
Ik heb een miditech usb host doosje te koop.
evt ruilen voor gitaar pedaal anders 60 euro invl verzending.
 
Axoloti is ook best handig als usb midi host ,kan je 1 keer een patch naar smaak in flashen en daarna niet meer naar om hoeven kijken ,en je kan m ook nog eens ergens anders voor inzetten ,ik gebruikte m ook vaak voor de op-1 als midi din in/out toevoeging ,laatst waren ze nog te koop voor rond de 60 euro volgens mij
 
Axoloti is ook best handig als usb midi host ,kan je 1 keer een patch naar smaak in flashen en daarna niet meer naar om hoeven kijken ,en je kan m ook nog eens ergens anders voor inzetten ,ik gebruikte m ook vaak voor de op-1 als midi din in/out toevoeging ,laatst waren ze nog te koop voor rond de 60 euro volgens mij

Wooohooo dat is een gaaf stukkie tech!! Dat is direct de volgende op m'n verlanglijstje! Wellicht had ik me die Raspberry PI kunnen besparen als ik dit net iets eerder had gelezen, want ik hoopte daar ook wel dit soort dingen mee te kunnen doen. Maar ach, niks verloren, ik wilde vooral een klein kastje om alles aan te sluiten en dat krijg ik nu en dan kan ik zo'n axoloti meer dedicated gebruiken. Die Pi is ook goedkoper trouwens, en gaat nog een hoop andere leuke dingen mogelijk maken (al heb ik nog geen idee wat :-P ik wil er al jaren 's eentje hebbuh) .
Als ik het goed begrijp kan ik daarmee dus bv m'n droom-effectpedaal voor de Stratocaster mee patchen en als ik die zat ben weer een ander, zonder verdere harware? Of een extra virtual analog synth, of, nog mooier, een aantal extra modules voor m'n eurorack spul met een midi-to-cv interface eraan? enz?
 
Is dit misschien een aardig beginpunt om te zien wat je met een arduino zou kunnen: https://www.instructables.com/id/Ard...MIDI-Converter ?

Heer Beeblebrox, dank voor die link, ga ik nog wat uitgebreider bestuderen. Ik heb indirect je raad gevolgd en na doorgooglen en Youtuben (met wat ik ook al eerder opgepikt had) vanmiddag een Raspberry Pi besteld. DIe lijkt me wat veelzijdiger in dit geval en meer geschikt dan de arduino, alle connectors zitten er bovendien al op enz. Nu nog uitvogelen hoe ik dat toepas, maar dat moet niet al te moeilijk zijn, heb al een en ander gevonden zonder me er al echt in te verdiepen.
 
Laatst gewijzigd:
Axoloti
Holy *&%#@! Dat is ECHT een waanzinnig apparaatje! Als ik het goed begrijp kan ik daarmee dus ook een wwanzinnige helemaal naar eigen inzicht ontworpen anologe modelling synth maken en de knoppen van m'n midi-keyboard toewijzen aan de parameters, kortom m'n eigen virtual analog synth bouwen op de pc en dan zonder pc gebruiken, naast m'n 'echte' spul? En evt ook nog via de pc bedienen?
 
aatst waren ze nog te koop voor rond de 60 euro volgens mij
Ai, het lijkt er verdacht veel op dat de Axoloti-gasten problemen hebben, let op de tekst: Orders placed today will be shipped on Jun 11. , en natuurlijk 'out of stock'... Enig idee waar ik dit nog (of weer) zou kunnen krijgen? Kan me niet voorstellen dat zoiets gaafs zomaar verdwijnt toch? Zelfs al zouden de makers wat domme zaken gedaan hebben... Of zouden ze het gewoon te druk hebben en komt er een hele nieuwe bubs aan met nog meer mogelijkheden? Enig idee?
 
OK ik heb een Raspberry Pi gekocht, en om te beginnen de simpelste oplossing gebruikt: https://neuma.studio/rpi-as-midi-host.html
Een simpel image van een uitgeklede versie van Raspbian met de scripts om alles wat aan midi is aangesloten met elkaar te verbinden. Inprikken, aanzetten en alles werkt meteen (nou ja, na booten). Zonder toestenbord, monitor, enz.
Heb er wat wildere plannetjes mee ondertussen, aangezien toch alle midi erdoorheen gaat en er een audio-uitgang opzit wil ik er ook een virtuele poly-synth op draaien; liefst een waarbij ik een hoop parameters via de knoppen op m'n keyboard kan bedienen (heb een M-Audio Oxygen 49). Ook nog een leuk ideetje: een virtuele modulaire monosynth, een stel extra modules daarvan gebruiken bij m'n eurorack, midi-to-cv moduletje erbij, mappen naar de knoppen van het keyboard en hoppesa!
Als iemand suggesties heeft voor software, scripts etc hiervoor graag, ik ga altijd liefst de simpele weg, zoals ik nu gedaan heb - ik stond al klaar om de hele handleiding te gaan volgen en al die scriptjes te copieeren enz toen ik zaag, bovenaan de pagina, dat ik ook gewoon direct een kant en klaar image kon downloaden en flashen... Dat combineren met m'n ansdere plannetjes zal echter niet gaan, dus ik zal er toch aan moeten geloven uiteindelijk, tenzij er dus een veel uitgebreider kant en kilaar oplossing is...
 
en er een audio-uitgang opzit wil ik er ook een virtuele poly-synth op draaien;
De audio uitgang van een Raspberry Pi is van heel slechte kwaliteit en kun je beter links laten liggen, dit komt voornamelijk door de PWM converter. Als je goede kwaliteit audio wil kun je bijvoorbeeld de HDMI gebruiken en daar het signaal van aftappen of een monitor met audio uitgang gebruiken. De Raspberry Pi zou ook moeten werken met elke -class compliant- audio interface. Daarnaast bestaan er ook uitbreidingen zoals de HiFiBerry voor audio en de Pisound voor audio en MIDI.
 
Als je goede kwaliteit audio wil kun je bijvoorbeeld de HDMI gebruiken
Ik was er al bang voor dat die audiouitgang slecht is. Maar is het echt waardeloos of voorlopig wel bruikbaar om mee te spelen en wat opnames te maken waar ik niet al te hoge eisen aan stel? Ik heb al wat zitten kijken naar uitbreidingen zoals de HIFI-berry. De Pisoun kende ik nog niet, die zet ik in het lijstje, mooi ding, maar erg aan de prijs. Nadeel van die hifiberry vind ik dat die zwaar is overgedimensioneerd voor output en geen input heeft, ik heb liever iets in die prijsklasse dat gewoon 48 K/16 bit doet (meer is natuurlijk altijd prima maar niet nodig) met fatsoenlijke in en uitgangen, ken je zoiets misschien? Afgezien natuurlijk van een usb-interface, dat wordt toch duurder geloof ik, en zo'n mooie hat op de pi is weer een kabeltje minder en natuurlijk sowiezo fijn voor het lekkere coole gear-gevoel ;-). Heb ook al zitten kijken naar het Zynthian-spul, maar dat is nog in ontwikkeling meen ik? Enig idee of ik dat ook 'kaal' kan gebruiken, dus zonder die controllerboards en op een gewone monitor enzo? (of remote configureren op m'n pc, beter nog)
Anyway, wat het citaat betreft, want ik dwaalde af: die HDMI had ik ook al aan gedacht, maar ik heb het niet bij de enige mogelijke monitor staan in dagelijks gebruik, wil het ook graag zo klein mogelijk houden, dat kleine kastje achter e synth is een hele verbetering boven het netbookje dat ik eerst als host gebruikte, en ook wel die synthplannen voor had. Is er een simpele en goedkope manier om dat HDMI-audiosignaal te tappen?
 
De audio uitgang is echt waardeloos, als je wilt weten hoe erg t is moet je d'r maar s wat muziek door luisteren. Ik vrees dat t goed genoeg is voor bijna niemand.
De uitbreidingen zoals de Pisound en HiFiBerry zijn inderdaad nogal duur in verhouding, door weinig vraag en aanbod zal dit nooit echt goedkoop worden. Als alternatief kun je bijvoorbeeld een Behringer UCA 202/222 gebruiken, die kosten weinig en zijn prima.
 
Ik heb
Dat is inderdaad heel goed te doen. in een video waar de hifiberry werd vergeleken met de Behringer bleek de Berry een enorme latency te hebben. De Behringer had dieook meende de maker in eerste instantieuit eerdereervaring, maar dat bleek uiteindelijk nauwelijks het geval -te wijten aan een nieuwer OS. Daar is natuurlijk met realtime kernel en jackinstellingen van alles aan te prutten, dus wie weet is het met de Hifiberry net zo goed mogelijk.
De ingangen heb ik op dit moment eigenlijk niet nodig, maar je weet nooit in de toekomst wat ik van plan ben, dus ik denk dat die Behringer op dit moment dan toch de veiligste optie is, die moet het direct ok doen op wat ik nu heb. Hoef ik ook m'n hoofd niet te breken over een nieuwe behuizing voor de Pi :-P
 
Deze gebruik ik:

https://www.iconnectivity.com/products/midi/mio4

Op de host poort heb ik de digitakt aangesloten. Deze heeft zo 4 extra midi outs. Als je in de mio app wat filters instelt kan je de datastroom door de midi poorten aardig beperken waardoor externe apparaten beter in sync lopen.
de mio10 heeft ook een host poort maar die is dan weer een pak duurder.

Je kan op de host poort ook een powered usb hub aansluiten, dan kan je heel wat usb midi apparaten tegelijk gebruiken. Op het iconnectivity forum vind je ergens een lijst met compatibele usb hubs.
 
Laatst gewijzigd:
Mooi machientje, maar poehee, prijzig. Vet overkill voor mijn doel nu, maar ik hou het in mijn achterhoofd, je weet nooit, later...
 
Back
Top