RAM en CPU-belasting

ProgHead

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
26 februari 2019
Berichten
5.356
Locatie
Zeist
Ik merk dat de CPU van mijn computer bij het gebruik van meerdere VST-plugins flink belast wordt. Nu heb ik nog ruimte voor twee extra RAM-kaarten. Zou dat de CPU-belasting kunnen verminderen?
 
Check ook eens of in je bios cpu throttle, speedstep ed uit staan.
over je ram das de vraag. Sommige mainboards zijn dual channel, je ram gaat dan harder dan als je meer dan 2 sloten gebruikt.
of je meer ram nodig hebt kun je wellicht checken. Hoeveel geheugen er vrij is.
 
Nee, RAM is er voornamelijk voor om je CPU snel van data te voorzien. Meer plek voor data doet nauwelijks wat aan de belasting voor de CPU. Enigste manier om je CPU sneller te maken is overclocken. Meer RAM heeft alleen zin als het RAM vaak vol zit en de computer begint naar de harde schijf te schrijven, daar gaat je performance zwaar naar beneden van omdat de CPU op data zit te wachten.
 
Ik heb de RAM-kaarten al eens eerder aangevuld en dat lijkt op zich nu wel genoeg te zijn.

Alleen zie ik in mijn DAW bij het gebruik van meerdere VST-plugins nu geregeld dat de CPU te zwaar belast wordt.
 
Ik heb de RAM-kaarten al eens eerder aangevuld en dat lijkt op zich nu wel genoeg te zijn.

Alleen zie ik in mijn DAW bij het gebruik van meerdere VST-plugins nu geregeld dat de CPU te zwaar belast wordt.

Zoals eerder al vermeld, overclocken is de boodschap (natuurlijk moet je CPU en MB dat toe laten)
Anders een zwaarde cpu steken

Welke cpu hebt u nu?

Wat je ook kan doen is de audio van de vst opnemen zodat je de vst kan sluiten zo kan je ook cpu belasting verminderen.
 
Hier wat info over mijn computer (ik heb er zelf niet zo veel verstand van):

info1.png

info2.png

infoBlowfish.png
 
Dit is een processor die meer dan 10 jaar oud is. Geen wonder dat je DAW er moeite mee heeft. Wordt helaas tijd voor een upgrade, nieuwe pc of nieuwe laptop. Als je tenminste meer of zwaardere VST's wil openen.
 
Dit is een processor die meer dan 10 jaar oud is. Geen wonder dat je DAW er moeite mee heeft. Wordt helaas tijd voor een upgrade, nieuwe pc of nieuwe laptop. Als je tenminste meer of zwaardere VST's wil openen.

Daar was ik al bang voor. In dat geval ga ik nog een paar jaar met mijn huidige (pas tweedehands aangeschafte) computer verder totdat er ook snellere goedkope tweedehands computers beschikbaar komen.
 
Die lijken mij niet zo moeilijk te vinden. Wat is je budget? Je zou ook aan een upgrade kunnen denken, vervangen van je moederbord, processor en geheugen.
 
Voorbeeldje:
Specificaties:
- Intel i7-4770 3.40GHz
- 8GB DDR3 RAM
- 1TB HDD
- 6 x USB 2.0
- 4 x USB 3.0
- 2 x DisplayPort
- VGA
- Intel HD Graphics
- CD/DVD RW

Voor 200 euro. Blaast je huidige pc het water uit.
 
Ik merk dat de CPU van mijn computer bij het gebruik van meerdere VST-plugins flink belast wordt. Nu heb ik nog ruimte voor twee extra RAM-kaarten. Zou dat de CPU-belasting kunnen verminderen?

Aangezien je al een oudere pc hebt is een van de weinige dingen die je nog kan doen is te kijken wat er op de achtergrond allemaal meedraait en je cpu belast.
Wellicht kan je als je met audio bezig bent wat achtergrond processen uit zetten waardoor je cpu meer voor de audio over heeft.
Je zit op Linux weet ik dus ik kan je niet uitleggen hoe je dat dan doet want ik heb weinig verstand van Linux.
In het Linux topic kan je daar wel vragen over stellen en wellicht krijg je bruikbare tips?
Het lastige is dat er voor Linux ook wat minder op de markt is, eventueel kan je kijken of je oudere maar bruikbare alternatieven zijn voor je plugins die meer afgestemd zijn op de pc's van een aantal jaren geleden.
Het blijft een beetje achter de feiten aanlopen want eigenlijk heb je een nieuwe pc nodig.
Een andere oplossing is eventueel meer met hardware doen maar dat gaat ook geld kosten dus of dat nou de beste oplossing is....?
Waarschijnlijk zal een upgrade set/aanbieding ook niet je eerste keus zijn en ook je pc weer verkopen en iets bijleggen en een iets modernere pc terugkopen niet je keus zijn.
Soms kan het dat bepaalde programma's/plugins elkaar in de weg zitten en op die manier je cpu gebruik omhoog helpen.
Ik vond hier op een LMMS forum een draadje over LMMS en cpu usage, misschien helpt het je; https://lmms.io/forum/viewtopic.php?t=29642
Hier nog meer;
https://www.google.com/search?client...iz.-Vn58GJZs7c
 
Ik zat te denken aan maximaal 50 euro, de huidige computer heb ik voor een paar tientjes bij de Kringloop gekocht. Het heeft ook geen haast, want ik heb met mijn huidige computer nog genoeg te ontdekken.

Buiten dat heb ik er (nog) geen zin in om alles dan weer opnieuw te installeren.
 
@ willem1958

Dank voor de info. Ik hobby nog wel even verder. Ik heb ook met mijn huidige computer nog veel te leren. Wel is mij nu duidelijk geworden dat mijn volgende (hardware) stap een andere snellere computer moet gaan worden. Maar dat heeft nog geen haast.
 
Welke geluidskaart gebruik je eigenlijk?
 
Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar wat bij mij enorm hielp, was het uitschakelen van hyper threading. Ik denk dat ik direct 70% meer cpu tijd had, echt bizar.
 
Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar wat bij mij enorm hielp, was het uitschakelen van hyper threading. Ik denk dat ik direct 70% meer cpu tijd had, echt bizar.

Ik weet ook niet of mijn computer dat doet...
 
Dat weet ik niet. Hoe kan ik dat achterhalen op een Linux systeem?
Je zegt toch in een andere post van jou dat er bescheiden pc speakers aan gesloten zitten op jouw pc.
Ik vermoed dat je die dus aangesloten hebt op de onboard geluidskaart van jouw pc?
Welke daw gebruik je eigenlijk en welke geluidskaart en driver heb je daar gekozen?
ik ben geen linux expert maar eens uitkijken naar een tweede hands geluidskaart op usb raad ik u ten strengste aan,zelfs nieuw keuze genoeg voor elk budget....Alee bijna:D
 
Ik weet niet of dit voor jou van toepassing is, maar wat bij mij enorm hielp, was het uitschakelen van hyper threading. Ik denk dat ik direct 70% meer cpu tijd had, echt bizar.
Dat klopt heb ik ook gemerkt vroeger op mijn muziek pc met een dual core met cubase sl
strange maar twas zo :stupid
 
Back
Top