ISLA SP-2400

Click image for larger version  Name:	FB_IMG_15516386630012713.jpg Views:	1 Size:	37,2 KB ID:	3672635


Click image for larger version  Name:	FB_IMG_15516386499084954.jpg Views:	1 Size:	42,9 KB ID:	3672636


Click image for larger version  Name:	FB_IMG_15516386571363607.jpg Views:	1 Size:	62,6 KB ID:	3672637


Bron: https://www.facebook.com/10372739429...57758/?app=fbl

Knoppen lijken nog wel steeds een tender render.
 
Titel aanpassen: ISLA SP-2400
Lijkt me wel gepast nu bekend is dat het hoogstwaarschijnlijk geen Behringer is. ;)
 
Ondertussen zou bevestigd zijn dat (helaas) de bitreductie/aliasing sofwarematische naboots wordt ,dus het is een VSTi sampler in een SP-1200 look doos met SSM2044 filters op de outputs zeg maar.
 
Ondertussen zou bevestigd zijn dat (helaas) de bitreductie/aliasing sofwarematische naboots wordt ,dus het is een VSTi sampler in een SP-1200 look doos met SSM2044 filters op de outputs zeg maar.


Aliasing is toch iets wat je gratis en voor niks krijgt, door geen oversampling en andere filtering toe te passen? De werking van zo'n DAC kunnen ze prima nabootsen in het digitale domein lijkt mij.. Het analoge gedeelte, de pre-amp op de input, de oompfh die het 2044 filter toevoegt en de Low pass functie, dat wordt een lastigere klus qua emulatie..
Verder lijkt het mij dat ze prima de simpele maar doeltreffende werkwijze uit de SP's kunnen implementeren.. maar dan verreikt met de faciliteiten op gebied van data uitwisseling uit deze tijd :)
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind die nieuwe buiten fotos er ook aardig nep uitzien trouwens. Hoe het licht valt op de machine bij de eerste foto vs op de tafel... Ik weet t niet hoor!
 
Ondertussen zou bevestigd zijn dat (helaas) de bitreductie/aliasing sofwarematische naboots wordt ,dus het is een VSTi sampler in een SP-1200 look doos met SSM2044 filters op de outputs zeg maar.

Een S950 (en een Fairlight, en nog wat andere apparaten) hebben een kloksignaal per stem. Transponeren gebeurt door deze klok op lagere of hogere snelheid te laten lopen. De SP1200 gebruikt deze methode echter niet; er worden bij het transponeren bitjes overgeslagen (of dubbel afgespeeld). Dit gebeurt alleen in software en juist omdat je geen sinc-interpolatie en dergelijke kunsten hebt die latere samplers wel toepasten voor hogere kwaliteit hoeven er dus geen tussenliggende samples verzonnen te worden. Er zitten geen dure DSPs in de SP1200 en het hele sla-over-of-speel-dubbel-af verhaal is juist gebruikt om de kosten te drukken; het klinkt zoals het klinkt om dat dat 1) technisch haalbaar en 2) goedkoop was.

De afspeelsnelheid is 26kHz op 12 bits. Als je de DAC met die specs hebt ben je er in feite; al het andere wat er in de machine loopt heeft als taak de DAC-buffer tijdig gevuld te houden.
 
Mooi verhaaltje hier boven ;-) iemand als die zn SP1200 kwijt wil..
 
Mooi verhaaltje hier boven ;-) iemand als die zn SP1200 kwijt wil..

Tja, ik kan wel praten als Brugman en dat laat de naald van de vraagprijs natuurlijk niet bewegen; wat dat wel doet is de daadwerkelijke release van een product.

Als de MS101 eindelijk daadwerkelijk in de schappen ligt kun je pas zien wat er gebeurt met de prijzen van de originele versies. Natuurlijk gaan mensen de hoofdprijs voor te vragen, maar net zoals de markt besloot te geven kan de markt ook weer wegnemen. Ik kan er geen medelijden mee hebben, al is het wel zuur als je er een fortuin voor neertelt en het morgen nog maar half zoveel waard was; maar dat fortuin was het op dat moment ook waard, anders betaalde je het niet.

Deze klonen lijken - in tegenstelling tot Roland's eigen TR reissues - niet in te leveren op outputs, en da's mooi.

Het is altijd interessant en leerzaam om te weten hoe zoiets nu echt in elkaar zit. Als dat betekent dat het algoritme reverse-engineered kan worden doet dat alsnog niks af aan het behaalde resultaat en de impact die het origineel heeft gehad.
 
Wou er tijd terug een kopen. Lukte niet.. Wou de vraag prijs betalen, wou die meer. Ik zie die nieuwe niet als concurrent van het originele. Alleen al die lampjes in die knoppen.. Die Dinsync RE-303 dat is mooie clone. MiniMoog Re verder geen mooie clone gezien.
 
Een S950 (en een Fairlight, en nog wat andere apparaten) hebben een kloksignaal per stem. Transponeren gebeurt door deze klok op lagere of hogere snelheid te laten lopen. De SP1200 gebruikt deze methode echter niet; er worden bij het transponeren bitjes overgeslagen (of dubbel afgespeeld). Dit gebeurt alleen in software en juist omdat je geen sinc-interpolatie en dergelijke kunsten hebt die latere samplers wel toepasten voor hogere kwaliteit hoeven er dus geen tussenliggende samples verzonnen te worden. Er zitten geen dure DSPs in de SP1200 en het hele sla-over-of-speel-dubbel-af verhaal is juist gebruikt om de kosten te drukken; het klinkt zoals het klinkt om dat dat 1) technisch haalbaar en 2) goedkoop was.

De afspeelsnelheid is 26kHz op 12 bits. Als je de DAC met die specs hebt ben je er in feite; al het andere wat er in de machine loopt heeft als taak de DAC-buffer tijdig gevuld te houden.

Dat is dan echt deprimerend als je ziet wat ze er softwarematig van gebakken hebben volgens die korte demo.
 
Een S950 (en een Fairlight, en nog wat andere apparaten) hebben een kloksignaal per stem. Transponeren gebeurt door deze klok op lagere of hogere snelheid te laten lopen. De SP1200 gebruikt deze methode echter niet; er worden bij het transponeren bitjes overgeslagen (of dubbel afgespeeld). Dit gebeurt alleen in software en juist omdat je geen sinc-interpolatie en dergelijke kunsten hebt die latere samplers wel toepasten voor hogere kwaliteit hoeven er dus geen tussenliggende samples verzonnen te worden. Er zitten geen dure DSPs in de SP1200 en het hele sla-over-of-speel-dubbel-af verhaal is juist gebruikt om de kosten te drukken; het klinkt zoals het klinkt om dat dat 1) technisch haalbaar en 2) goedkoop was.

De afspeelsnelheid is 26kHz op 12 bits. Als je de DAC met die specs hebt ben je er in feite; al het andere wat er in de machine loopt heeft als taak de DAC-buffer tijdig gevuld te houden.

Bits overgeslagen? Ik ben maar een leek maar bits heeft volgens mij met dynamisch bereik te maken.
 
Bits overgeslagen? Ik ben maar een leek maar bits heeft volgens mij met dynamisch bereik te maken.

Er worden samples overgeslagen: de techniek heet drop sample interpolation. Een sample bestaat uit 12 bits, dus technisch ben je inderdaad bits aan het overslaan, maar je opmerking is correct ;)
 
Er worden samples overgeslagen: de techniek heet drop sample interpolation. Een sample bestaat uit 12 bits, dus technisch ben je inderdaad bits aan het overslaan, maar je opmerking is correct ;)

Hehehe

Voor de correctheid: bits overslaan betekent ook technisch wat anders. Tenzij we de context gaan veranderen ;)
 
4 bit en 300 kHz? Ok! Ben benieuwd.

Iemand die effe 500 euro neerlegt?
 
Isla Instruments SP 2400 drummachine & sampler is nu beschikbaar voor pre-order

Isla Instruments SP 2400 is een nieuwe hardware drum / sampler die zwaar is geïnspireerd op de legendarische EMU SP 1200.
De ontwikkelaars beschrijven niet als een kloon maar als een spirituele opvolger.
Het biedt dus een dubbele audio engine, samples zijn eenvoudiger te importeren, enzovoort.

http://www.synthanatomy.com/2019/06/...MkOH0zeNUQVE-8
Features
  • Sturdy 4-piece Steel/Aluminium enclosure.
  • Mains Powered 100-250V AC.
  • Dual Audio Engine: 12-Bit/26.04khz Lo-Fi Engine (Classic SP Sound) and 24-Bit/48khz Hi-Fi Engine
  • Stereo Recording/Playback.
  • Channels 1-8 Pannable to Main out L/R Channels 7+8 can be ‘linked’ to support stereo audio content.
  • Headphone Output (9-10) w/independent monitoring of channels.
  • Dedicated Microphone Pre-Amp.
  • Looper Pedal Mode (with full duplex recording/playback).
  • Record and overdub live audio during playback.
  • USB Host & Device Ports: Connect USB thumb drives, keyboards, midi controllers directly into the SP2400.
Isla Instruments SP 2400 is available now for pre-order for $949.00 USD. You can use the code Flux302 to get $50 OFF, thanks to Ken of Fluxwithit.

Shipping is estimated for December 2019 / January 2020. Bi-weekly progress reports will be given via this website, social media channels, and emails.
Existing Isla Instruments customers prior to 6/16/2019 will be the first to be shipped.



Click image for larger version  Name:	Isla-Instruments-SP-2400.jpeg Views:	1 Size:	40,9 KB ID:	3689935



 
Back
Top