Ms 20 Kenton midi cv

Zo is het verhaal over de inverted kabel mij ooit bij MusicHouse uitgelegd toen ik de MAQ ging ophalen. Het heeft ook altijd gewerkt en dus vond ik het ook heel geloofwaardig. Neemt niet weg dat je mij op technisch gebied vast nog wel meer op de mouw kunt spelden...
 
Zo is het verhaal over de inverted kabel mij ooit bij MusicHouse uitgelegd toen ik de MAQ ging ophalen.
Die ikabel alleen bedoeld om gate naar S-trig te converteren. Om Hz/V naar 1V/Oct heb je meer nodig, anders zou je met twee van die kabeltjes klaar zijn en dat bestaat simpelweg niet. Hier staat de uitleg van Doepfer m.b.t. die kabel (ook met verwijzing naar MAQ 16/3):

http://www.doepfer.de/faq/gen_faq.htm#S-Trig

Je kunt dus wel vrij eenvoudig je gate signaal omvormen, maar voor het CV signaal wat je voor pitch gebruikt heb je echt een convertor nodig, zoals de Kenton Pro-Solo. Sommige sequencers bieden je ook de keuze, 1V/Oct of Hz/V.
Wat jij waarschijnlijk met je MAQ doet is de knop zo instellen totdat je de juiste toonhoogte krijgt op je synth. Dat kan ook, maar sluit 'm met dezelfde instellingen aan op een synth die 1V/oct volgt (wat de MAQ eigenlijk verstuurd) en je zult merken dat het resultaat heel wat anders klinkt qua toonhoogte.
 
Hmkay, dus eigenlijk ben ik gewoon in het ootje genomen toentertijd? Verklaart ook meteen waarom ik nooit een hit heb gescoord met de MS10.
 
Een inverted kabel is iets heel anders. Een inverted kabel heeft een weerstand en een transistor, zodat de gate omgezet wordt naar een s-trigger (shorted trigger). Dit doet niets met de variabele spanning die de oscillator toonhoogte aanstuurt. Om zoiets van 1V/oct naar Hz/V te converteren is er hele wat meer nodig.
Om de curve van de aansturing goed te krijgen zou je toch echt in de Kenton de Hz/V stand moeten selecteren, en dan zou het goed moeten werken. Welke CV ingang gebruik je op de ms20? De VCO CV 1+2 in (onder de volumeknop) zou goed moeten werken.

Ja, inderdaad de vco cv 1 2 ingang.
Ik wacht even af tot ik de goede mono kabels (zonder verloopjes) heb, en reset de kenton dan ook gelijk.
als het dan nog niet werkt dan komt ik hier wel weer om advies vragen.
 
Hmkay, dus eigenlijk ben ik gewoon in het ootje genomen toentertijd? Verklaart ook meteen waarom ik nooit een hit heb gescoord met de MS10.

Het is iig niet het hele verhaal... Maar als je het zelf nooit gemerkt hebt dat de aansturing met de MAQ anders werkt, dan hoeft het natuurlijk geen probleem te zijn. Maar het is niet helemaal zoals het bedoeld is.
Met mijn Pro-Solo knal ik er hit na hit uit, gaat eigenlijk automatisch. Ik ga er nog een keer houten zijkantjes op plakken, dan wordt de CV nog net wat warmer en ben ik helemaal niet meer te stoppen.
 
Back
Top