Welke audio kabels gebruik jij en waarom?

synthkey

Stamgast
Lid sinds
10 september 2012
Berichten
146
Locatie
Zwolle
Zoals de titel zegt. Dikte? Afmetingen? En bananenpluggen of niet?
 
Sorry ik was vergeten er bij te vermelden. Voor je stereo installatie om lekker muziek te luisteren in bijv. de woonkamer. Er is mij verteld dat dikkere kabels kwalitatief beter zijn.
 
Sorry ik was vergeten er bij te vermelden. Voor je stereo installatie om lekker muziek te luisteren in bijv. de woonkamer. Er is mij verteld dat dikkere kabels kwalitatief beter zijn.

Dat is voor een klein gedeelte waar maar indertijd toen we nog in de hoogtijdagen van de hifi zaten toen kwamen er van allerlei fabrikanten zoals van den Hull of bijv Monstercable kabels op de markt die geweldig zou klinken maar wel bijv 200 euro voor een meter kost.
Laat je niets wijsmaken, als je gewoon kwalitatief goed snoer hebt van een redelijke dikte dan is elke verbetering die meer geld kost niet meer hoorbaar.

Hetzelfde geld voor een duur loopwerk van bijv Wadia of een hele dure draaitafel, als je gewoon een goed merk hebt bijv Technics, Thorens, Denon oid met een leuk element (Ortofon of Shure bijv) dan hoef je niet meer geld uit te geven.

De meeste winst haal je uit betere speakers en uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat een buizenversterker met goede buizen de investering waard is als je van een rustig geluidsbeeld houdt met dat oude analoge geluid voor een mooie natuurlijke weergave.
Dat wil niet zeggen dat een versterker met transistoren niet goed kan klinken maar ikzelf geef de voorkeur aan een buizenbak.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is voor een klein gedeelte waar maar indertijd toen we nog in de hoogtijdagen van de hifi zaten toen kwamen er van allerlei fabrikanten zoals van den Hull of bijv Monstercable kabels op de markt die geweldig zou klinken maar wel bijv 200 euro voor een meter kost.
Laat je niets wijsmaken, als je gewoon kwalitatief goed snoer hebt van een redelijke dikte dan is elke verbetering die meer geld kost niet meer hoorbaar.

Hetzelfde geld voor een duur loopwerk van bijv Wadia of een hele dure draaitafel, als je gewoon een goed merk hebt bijv Technics, Thorens, Denon oid met een leuk element (Ortofon of Shure bijv) dan hoef je niet meer geld uit te geven.

De meeste winst haal je uit betere speakers en uit eigen ervaring durf ik te zeggen dat een buizenversterker met goede buizen de investering waard is als je van een rustig geluidsbeeld houdt met dat oude analoge geluid voor een mooie natuurlijke weergave.
Dat wil niet zeggen dat een versterker met transistoren niet goed kan klinken maar ikzelf geef de voorkeur aan een buizenbak.

Ik gebruik nu een goedkope dunne kabel van ongeveer 3mm.... welke dikte kabel en welk merk of huismerk een beetje degelijk is , dat is me nog een raadsel. Ik heb een setje B&W DM110i's en wil in de nabije toekomst nog een setje DM330i's daarbij naast zetten.
 
Als je woonkamer een betonnen kubus met parket/tegelvloer is is dat een eindeloos veel groter probleem dan je kabels.

Laat die kabels lekker zitten, investeer in je akoestiek.

De mensen die je "iets vertellen" willen je interconnects a 200 euro per strekkende meter verkopen, of zelf hun eigen aanschaf goedpraten.
 
Dus een dikkere audio kabel maakt niets uit? Dus, zelfs de goedkoopste audio kabels die ik kan vinden van de Action voldoen? Nooit geweten...
 
Oxygen free koper altijd , liefste Mogami goede dikte zodat de bass sound goed kan worden over Gezonden.
 
Oxygen free koper altijd , liefste Mogami goede dikte zodat de bass sound goed kan worden over Gezonden.

Maar, alle koper dat wordt gebruikt voor het geleiden van elektrische signalen, inclusief stroomkabels, is voor 99,90% zuurstofvrij toch?
 
Alles is natuurlijk relatief, wanneer je 100 meter audio kabel hebt is oxygen free Mogami een goeie kwaliteit. maar als je maar 1 of 2 meter hebt zal het niet zo gek veel uitmaken. Een eigen test met audio kabels hebben bij mij uitgewezen dat een goedkope dunne kabel in mijn geval Peavey, vs Mogami . de peavey audio kabel de 808 kick electro niet aan kan. Vandaar dit antwoord. Mogami zonder enige moeite.
 
Wat ik altijd heb gedaan is lenen en luisteren.
Interlinks tussen voor- en eindversterker; Setje 'hematouwtjes', daarnaast een mooi setje van een paar tientjes en en een van 200 euro geleend. Verschil tussen de eerste en tweede was duidelijk. Tussen twee en drie hoorde ik totaal geen verschil.
Zelfde voor luidsprekerkabels. Lekker dik voor weinig geld beviel mij het best. Was een paar euro per meter kwijt, voor een kabel die er ook nog wel aardig uitzag. Dacht dat het 4mm2 OFC koper was.

Grootste verschillen haal je zoals al gezegd uit betere versterkers, waarbij de voeding enorm van belang is, luidsprekers en opstelling/akoestiek.

Tegenwoordig hangt er gewoon Sonos in huis. Ik heb het hele 'high end' gebeuren laten varen voor gemak.
 
bedankt, doorgelezen. In principe is draad van de bouwmarkt dus afdoende. Laat ik nu helemaal niet thuis zijn in alle technische termen , ohms enz. Het enige waar het mij om gaat is goed geluid :)

You're welcome. Ik heb zelf geen draad van de bouwmarkt gehaald BTW, maar zoiets: https://www.allekabels.nl/luidspreker-kabel/4479/1070611/luidspreker-kabel-15mm.html . De dikte weet ik niet precies. Mijn setup is een Onky AV-receiver icm een B&W 600 surround setup. Ik vind het prima klinken met die bekabeling in ieder geval (NB heb zelf ook eerst getwijfeld of ik bv AudioQuest moest kopen, blij dat ik die euro's heb bespaard, kan je toch wel nieuwe leuke gear voor kopen :P)
 
Back
Top