Akai s2000, Yamaha A4000 of EMU ESI-2000

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Pjotr G

funky lid
Lid sinds
1 november 2001
Berichten
4.580
Locatie
Nieuwkoop
Ik ben van plan om over een tijdje een sampler aan te schaffen en ik heb mijn oog op de volgende drie samplers:

- Akai S2000
- Yamaha A4000
- EMU ESI 2000

Ik had graag gehoord van mensen die er ervaring mee hebben wat enkele voor/nadelen van je sampler zijn? (denk nu dat t een emu wordt)

Tnx
 
De Emu en de Yamaha hebben de beste "synth-mogelijkheden", dus filters etc.
De Yamaha heeft leuke ingebouwde effecten, maar traaaage SCSI.
De S2000 is door zijn afkomst compatible met een enorme sample library en erg goedkoop.

Mijn keuze: A4000. Als A3000 gebruiker ben ik natuurlijk bevooroordeeld, maar hij biedt domweg het meeste waar voor je geld. Eerlijk gezegd vind ik de drie modellen niet echt vergelijkbaar. Je mag de Yammie best met duurdere modellen vergelijken: bijv Akai S3000XL+effectboard
 
ja die interne fx zijn mooi meegenomen en Yamaha leest ook nog eens .wav files...

maar maakte me beetje zorgen omdat emu en akai toch meer n geschiedenis hebben op sampler-gebied


bedankt voor je mening!
 
Ik zou NIET voor de Yamaha gaan. Je wilt immers geen motor gaan rijden, maar muziek maken. (Mensen, niet happen!)

Ik zou voor de EMU gaan, simpel omdat hij goedkoop is en hij een eigen geluid heeft. De Akai heeft ook een eigen geluid, maar ik vind de edit mogelijkheden op een S2000 niet voldoende.

Misschien is deze EMU wat
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=292
Een ESI-4000 helemaal uitgebouwd.
 
Hij staat al een tijdje te koop, dus hij zal er ook nog wel een tijdje staan. Is van een maat van mij die al een jaar of x geen muziek meer maakt.

Ik persoonlijk hou ook erg van Akai, maar een S2000 is te minimaal, vind ik...
 
Ik heb nog een akai s2000 tekoop staan, het is een gewoon een goede standaard sampler zeker als je de basis van het werken met een sampler nog door moet krijgen en geen midicontroleerde parameters verwacht.. De SCSI is ook supersnel en met progje milleniium valt er echt goed mee te werken Als je echt geinteresseerd bent kan je m wel een keer komen proberen
 
now...denk dat ik toch voor emu ga...nu nog ff wachten tot ik centen heb 8)
 
hmm ik ben nu ook bij dit vraagstuk aangekomen inmiddels,
komt ongeveer neer op het volgende:

emi esi2000
akai s/cd3000
yamaha a3000

ik weet t nog niet hoor.... heb maar een budget van 1500 op het moment... wat kan ik daarmee ?
 
Laatst gewijzigd:
ok, mijn mening over de grote samplervergelijking (btw, ik heb zelf een A3000 OS2 dus ben wel een beetje bevooroordeeld, maar ken de akai's en emu's ook)

Yamaha A-series: best bang for the buck....qua synth-engine zeker aan top samen met EMU, qua effecten etc. gaat ie EMU lachend voorbij...
erg creatieve sampler, een soort synth met RAM, beetje typische interface maar wie niet teveel akai balast heeft kan er supersnel mee werken....SCSI transfer snelheid is traag vergeleken met EMU en Akai, maar zeker niet onwerkbaar, tenminste als je geen GB's aan data wilt overpompen...met een interne HD en een paar instellingen werkt het zeker snel genoeg vind ik....
import van andere formaten (bv) Akai gaat redelijk goed, maar als je veel met sample libraries werkt dan kan je beter een Akai (of emu als je met emu libraries werkt) op de kop tikken...kost echt geen kont meer, dus erg veel waar voor je geld...
envelopes zijn zeer snel, veel filtertypes die ikzelf erg goed vindt klinken....sommige mensen trekken de yamaha sound overigens niet...is niet beter of slechter maar anders....

Akai: workhorse..beetje prijzig voor wat ie kan..maar als je puur een basic sampler nodig hebt die goed met libraries overweg kan dan zit je met Akai goed..

EMU: de film-score sampler....warme filters, warme klank-karakteristiek....erg uitgebreide modulatie-matrix zodat het net als de yamaha ook weer meer een synth met RAM is...op het gebied van effecten niet goed in de standaard-uitvoering, maar er zijn (dure) expansionboards voor te koop....snelle SCSI transfer....waar de yamaha meer "hard" klinkt is de EMU "warm"...interface is wat meer conform de norm...bij yamaha kunnen sommige afwijkende termen voor verwarring zorgen (bv een program is een multitimbrale setup, terwijl het bij andere samplers een sample is)

eehmm..dat was het wel ongeveer....

Olaf
 
Neem de Yamaha, ik ken de andere alleen van de specs, maar de A3000/4000 bieden gewoon veel meer. Trek je niets aan van de geschiedenis, want de A-serie is geweldig!

Ook die verhalen over moeilijke bediening zijn niet waar. De bediening is heel logisch en vooral vanaf de A4000 hoef je weinig door parameters te scrollen. De A4000 vertoont ook waveforms (het enige minpunt van 3000).

Ik ben het eens met het vorige commentaar: je kunt de Yamaha's niet vergelijken met Akai S2000 en Emu Esi2000. De A3000/4000 is gewoon een klasse beter.

Jos
www.9dayswonder.nl
 
hallo zeg, heb al 2,5 jaar naar tevredenheid die emu!
 
haha ik dacht ook al, die PjotrG wil er nog een EMU bij ofzo? :D

Bah, er moet een zwarte lijst komen voor mensen die ouwe threads ophalen!! :dubbel:
 
tja dit is wel hele oude hap 8o)
 
Tering hadden jullie me ff :)


Origineel geplaatst door Roel

ik weet t nog niet hoor.... heb maar een budget van 1500 op het moment... wat kan ik daarmee ?
Ik dacht nog....koop ze alledrie man!
 
Yamaha A-series zijn heel leuke samplers, veel features voor je geld, vrij handig en overzichtelijk te bedienen met matrix interface, zeer goeie filters, vele leuke FX, en ook allerlei leuke creatieve ingebouwde tools zoals loop remix en ingebouwde "recycle" functie.

Maar er zijn ook een aantal belangrijke tekortkomingen.
1) tergend trage SCSI load/save (tenzij je zeker een scsi hard disk bijkoopt),
2) compatibiliteit met wav-files : SCSI dumps of via floppy inladen, en diskettedrive is bovendien belachelijk traag
3) de 5 draaiknoppen zijn niet altijd betrouwbaar, en verspringen vaak van waarde
4) inladen van Akai CD's : een volledige bank met meerdere programs/presets tegelijk inladen is onmogelijk. Je kan enkel program per program inladen. Dit is een verschrikkelijk trage, omslachtige werkwijze.
5) bij het inladen/converteren van een Akai program/preset worden een flink aantal edit parameters genegeerd of niet 100% juist geconverteerd. Meestal moet je je nieuwe preset nog verder tweaken en editeren, wat natuurlijk wel leuk kan zijn als je veeeeel tijd hebt, maar niet om gewoon op zoek te gaan naar leuke sounds op een CD-rom
6) naarmate je meer en meer samples en presets hebt ingeladen in een bank, wordt de user interface trager (op A3000)
7) alle parameter edits gebeuren op sample niveau, niet op preset/program niveau zoals bij Emu/Akai. Maw, als je in preset 1 een paar edits toepast, dan gaan al je andere presets waarin diezelfde sample gebruikt is, meteen ook anders klinken, zonder dat je je daarvan bewust bent. Met soms heel ongewenste resultaten...

Mijn conclusie : de A-series is een heel leuk en uitgebreid toestel waarmee je heel creatief kunt samplen, maar een sampler zonder sounds, zonder libraries, zonder CD-Roms is gewoon een lege doos. Voor de A-series zijn bovendien niet zoveel eigen CD-Roms op de markt gekomen (en ze klinken meestal :r ), dus moet je best zelf je eigen sample libraries op een hard disk aanmaken. En daarin steek je enorm veel tijd, veel meer dan in het eigenlijke muziek maken.
 
Bericht door een moderator:
vanwege de leeftijd van deze thread gaat ie dicht; de discussie is irrelevant geworden met veel meer mogelijkheden/alternatieven in hetzelfde budget. De thread is ongeveer 2 en een half jaar oud.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top