Filterbak voor de MPC

Toch ben ik er niet zo weg van. Akai staat niet bekend om zijn (weer mannelijk!) sterke filter kant. Maar ook hier geldt eigenlijk: Eerst horen, dan beoordelen.
 
Mieke

Mieke

Mieke (Gillis) was er niet zo over te spreken.. ze had het erover dat Akai hun concept gejat had. En gezien de layout, mogelijkheden etc. van die FB16 (zo heet ie toch ?) moet ik 'r toch enigzins gelijk geven..
 
Kanttekening..

Kanttekening..

Hoewel ik ZEKER liever een Sherman heb dan welke filterbak dan ook.. het is wél handig om de filterbank settings in je sampler/sequencer op te slaan.

Daar kan Sheman nog een puntje aan zuigen.. :p
 
Even wat uitleg..

Even wat uitleg..

De MFC van Akai (was toch van Witron JB?) kan een 'snapshot' van zijn settings versturen naar de MPC.. die dat vervolgens fijn kan opslaan.

Een Sherman filterbank ontvangt wel midi controllers (dus.. ) maar kan ze (bewust overigens) niet uitsturen.
 
Ik zit er over te denken om een Akai MFC42 filterbank te kopen en als standalone te gebruiken (dus niet icm een MPC). Onder andere, omdat de meesten al een Sherman Filterbank (II) hebben en ik heb graag net iets anders.
Nu vraag ik me af of deze Akai wel kan concurreren met de Sherman ?? Hebben er al meer mensen harde ervaringen / feiten ??
 
heb je de specs wel eens vergeleken? die 2 dingen zijn niet te vergelijken.....

kijk ook eens bij vermona: http://www.vermona.com/en/frames.html

die hebben 2 analoge filters, waarvan het action filter speciaal voor DJ's is ontworpen.schijnt erg goed te klinken allemaal
 
Ik heb deze thread opnieuw naar boven gehaald door een reactie te posten. Niet om oude threads terug te zien maar omdat bovenstaande meningen mij nog niet genoeg zeiden en ik graag meer ervaringen/reacties wil. Er is immers alweer een jaar verstreken... :D
 
Ik heb een mfc, is echt wel een relaxt ding, wat wil je weten?
 
Ik wil eens flink met bassdrums gaan spelen (beetje a la Promo maar dan net niet hetzelfde hoop ik (hij gebruikt een Sherman)). Is dit mogelijk? En kun je ook via MIDI realtime instellingen veranderen aan de filters/eff zonder dat ie heel even stil valt of andere bijverschijnselen gaat vertonen?
 
Zeker interresant. Maar als ik bv op me MPC een stukje heb gesampled, kan ik er dan achteraf de filets overheen gooien. Of moet ik dat meteen doen als ik sample (dus tussen met platenspeler en MPC hangen)

thnx alvast
 
Want mischien kan deze wel meer dan ik er mee wil gaan doen. Ik sample alles van platen. En wil de filters gebruikem om bv een "zang" sample wat extra's mee te geven. Of om wat hoog uit me drums te halen. Want die snapshot functie begrijp ik niet helemaal. Bij andere filter banken moet je die tussen je geluidbron en je opneem (sampler) plaatsen. Maar is het dus mogenlijk dat je bij de mpc de sample achteraf pas kan bewerken?
 
Origineel geplaatst door Kaymir
Want mischien kan deze wel meer dan ik er mee wil gaan doen. Ik sample alles van platen. En wil de filters gebruikem om bv een "zang" sample wat extra's mee te geven. Of om wat hoog uit me drums te halen. Want die snapshot functie begrijp ik niet helemaal. Bij andere filter banken moet je die tussen je geluidbron en je opneem (sampler) plaatsen. Maar is het dus mogenlijk dat je bij de mpc de sample achteraf pas kan bewerken?

Hier staan de exacte specs. De MFC heeft een phono input, dus je kan er direct 'n draaitafel aanhangen zonder eerst door 'n DJ-mixer oid te hoeven gaan. Als je NA 't opnemen van je sample wil filteren, dan moet je het resultaat opnemen naar DAT, HD, MD of whatever, en vervolgens weer terugsamplen. Of, als je meerdere outputs op je MPC hebt, kun je 2 kanalen permanent door de MFC routen, en alles wat je wil filteren naar die kanalen sturen. Ik denk dat dat vooral de bedoeling is. Mensen zonder extra outputs kunnen 'live' alleen hun hele mix (uit de MPC dan) filteren.

Het handigste is misschien wel om je filter op 'n subgroup out van je tafel te zetten. Dan kun je met 'n druk op 'n knop elk willekeurig kanaal door je filter halen. Zo heb ik mijn MicroModular, die ik alleen als filter/effect gebruik, ook aangesloten. En dat is feest: "Hmm, leuk geluid. Wat zou er gebeuren als ik 'm door 'n mad filter/distortion/phaser patch haal? -klik- Oh dit dus!"
 
dank je Lo-Fi je heb het duidelijk voor me gemaakt!

dan denk ik dat ik toch een goedkopere filter bank ga zoeken. Wat is het echte voordeel van midi op een filter bank?
 
Midi is handig als je je filter sweeps wil opnemen en weer afspelen. Die sherman kan dat ook, maar dan moet je dus met 'n andere controller de sweeps doen, omdat de knoppen van de FB zelf geen controllers uitsturen. De MFC doet dat wel.

Als je 'n goedkopere filterbank zoekt, zou je bijv. naar 'n 2ehands electrix filterfactory kunnen kijken, of die pedaaltjes van bijv. Frostwave.com. Met een tweedehands Virus A of MicroModular kun je trouwens ook bruut filteren, en heb je ook Midi, plus een vette synth.
 
thnx man!

heb gezocht voor een filter factory maar kan die niet vinden. Maar die Verona action filter vind ik ook wel een goede optie. Zit ook een phono input op. voor 255 bij thomann vind ik dat heel netjes.
 
Ja, 245 geloof ik zelfs; geen geld. Er staat een review van in de nieuwe SoS, maar die heb ik nog niet gelezen. Ik ben heel benieuwd hoe die klinkt, vooral of ie lekker te oversturen is....
 
Back
Top