Dringende vragen over livesetup!

Nolet

verkeerd in goede staat
Lid sinds
10 oktober 2001
Berichten
2.315
Locatie
Utrecht
Beste live-muzikanten, ik ben momenteel bezig om een live techno-set in elkaar te draaien. Het plan is om samen met een vriend van mij (die DJ is) een liveset te doen waar we om beurten wat laten horen (in 1 vloeiende set naturrlijk). Aangezien ik tot nog toe alleen in de studio muziek maakte zit ik met een aantal brandende vragen die waarschijnlijk alleen mensen met live-ervaring kunnen beantwoorden. Mijn live setup bestaat uit:
-Yamaha RS7000 als sampler + sequencer en synth
- Nord II voor de raspende en zagende sounds
- een Tr909
- een JP8000
- Een mackie sr24_4 mixer
- Wat effecten op de aux sends
- een Filter Factory over de stereo mix.

Alle instrumenten zijn gekoppeld aan de RS7000 via Midi (duh!).

De vragen:

- Hoe zorg ik ervoor dat ik 2 of 3 of 4 nummers achterelkaar krijg zonder haperingen of stops. Deze nummers heb ik van te voren gemaakt met misschien wel 10 weken tussenpoze. Wat is dan de beste manier om ze live precies zo te laten klinken als in de studio en dat dan ook nog achterelkaar? Moet ik alle synth sounds sysexen naar de sequencer?

- Mijn mixdesk is per nummer verschillend ingesteld. Het is ondoenlijk om per nummer de mixer compleet nieuw in te stellen. Voor een digitale tafel heb ik (nog) geen geld.

- Wie heeft meer tips om de switch van studio naar live makkelijker te maken? het belangrijkste vind ik dat de nummers die ik maak met minimaal gedoe en gezeik op het podium weer goed klinken: Dus met de juiste synth sounds, juiste instellingen op de mixer en een goede overloop naar het volgende nummer.

Alle tips zijn meer dan welkom
 
Dit is inderdaad altijd erg moeilijk.

Als je geluiden nodig hebt uit apparaten die je niet meeneemt live dan zou ik zeggen, samplen die hap. Ik zou die filterfactory dan op een AUX zetten zodat je die over je samples heen kunt zetten zodat je nog steeds een beetje live in die samples kunt gooien. Natuurlijk kun je ook je effecten van de RS7000 gebruiken alleen je moet daar naar mijn mening niet te veel mee doen.
In de studio is het misschien eenvoudig om drie menu's diep een parameter te wijzigen en in het zelfde nummer ergens anders drie menu's diep een andere parameter te wijzigen. Live is dit echter een hels karwei.
AUX zijn makkelijk te vinden en dan weet je wat er gebeurd.

Verder moet je proberen zo min mogelijk extremen te hebben op je mengpaneel. Door je koptelefoon luisteren naar levels in namelijk live niet te doen! Er staan namelijk 1000 Watt monitor boxen naast je. Daar moet je echt mee oppassen.

Verder zou ik voor je JP8000 program changes in programmeren in je RS7000. (Als dat tenminste kan). Dus niet zelf naar patch xxx gaan, maar dat je sequencer laten doen.

Nogmaals. Thuis heb je al duizend keer voor dat nummer handmatig naar patch 28 geswitched. Live twijfel je of het 28 of 27 was...

Succes.
 
En dwing een goede soundcheck af. Dat is waarschijnlijk het belangrijkste wat er is. Je monitoren geven natuurlijk een heel ander geluid dan het geluid in de zaal.
Je denkt misschien op het podium dat er weinig hoog in zit of juist heel veel en dan blijkt het in de zaal helemaal niet zo te zijn.
Helaas heb je je settings op je mengpaneel dan al veranderd en dan klink het voor jou op het podium vet en in de zaal kloten.
 
live

live

Thanx!

Die program changes kan je zeker in de RS7000 stoppen. Is het niet handiger om te sysexen? Dan weet je 100% zeker dat het geluid de juiste is. Misschien gebruikte ik in de studio wel patch 28 en heb ik die 5 weken later overschreven met wat anders...?

Toch weet ik nog niet hoe ik nu die overloop van nummer A naar nummer B moet doen. Er komt een moment dat je alles gaat veranderen (of dat nu met sysex of Program changes of whatever is). Hoe kan je dit camoufleren?

Dat van die soundcheck is inderdaad belangrijk en dat ik zoveel mogelijk moet samplen was ik al achter. Je hoort het verschil toch niet in een livesituatie.

Keep the tips coming!
 
Maar hoe snel is Sysex.. Ik weet namelijk niets van sysex af.

Wij gebruiken PC (program changes) om de ATC en de Micro Modular van patch te laten verwisselen. De ATC heeft meteen zijn geluid en de MM doet er een seconde over. Daardoor kunnen wij NOOIT (!) een nieuwe track met een MM laten beginnen.

Als Sysex snel is en vrij eenvoudig te implementeren in je set dan moet je dus voor Sysex kiezen.

Alleen ik heb een vermoeden dat je bij een Sysex dump de rest niet door kan laten gaan. Bij een PC kan dat wel.

Wij hebben al onze nummers als volgt gemaakt:
Als het hoofd patroon 4 maten is dan hebben we 8 maten in de MPC. In de eerste 4 maten staan de partijen en de PCs. Vervolgens loopen we maat 5 t/m 8 zonder de PCs. Als je gaat loopen met PCs dan staan de filter settings ook steeds weer terug bij af. En dat wil je niet. Vervolgens muten we verschillende parts en draaien aan de filters.

Samples zijn saai, dus daarom maken we veel gebruik van LFOs op de filters (op de S2800i) of van de Sherman. Verder gebruiken we veel samples om een bepaalde flow in een nummer te creeeren. Die veranderen helemaal niet.

Wij hebben ooit 100.000 draaiknoppen op het podium gehad en toen wisten we helemaal niet meer welk geluid we konden verwacht. We zijn onze set ook aan het minimaliseren daardoor. We hebben daar van geleerd.

Verder moet je van te voren goed nadenken hoe je de overgangen wilt maken. Wij maken van te voren een setlist en we weten dat bijvoorbeeld Decandence met een 303 sample begint en een rustige drum. Dan moeten we dus zorgen dat het nummer ervoor een beetje hetfig eindigd zodat de overgaan goed hoorbaar is maar niet storend. Vroeger maakte ik altijd overgangen die bijna niet te horen waren. Nummer eindigen met een melodietje en dan het volgende nummer met het zelfde melodietje laten beginnen, ect. Dan lijkt het net een groot nummer en dat is toch ook weer niet de bedoeling. (vind ik).

Maar goed. Lang genoeg gelult. Verdomme. Wat is live optreden toch gaaf!

Maar dit is wel ECHT live... Toch? Geen Harddiskrecordertje...
 
Ok! dit zijn de ervaringen die ik wil horen! Toch nog een vraag:
Je hebt 2 nummers gemaakt en dat zjn 2 losse .mid files of wat dan ook. Hoe plak je die goed aan elkaar, of laad je live een nieuwe file? Dit kan mijn RS7000 niet. Hij kan wel uit verschillende files losse nummers importeren en dan zo achterelkaar plakken.

Het wordt trowens een echte live-set! geen HD-recorder!
Het wordt wel gecombineerd met platen van mijn partner in crime. in het begin meer platen en later zal het 50/50 zijn.
 
Hoe je dat op een RS7000 moet doen dat weet ik niet. Ik heb er nog nooit eentje gezien.

Wat wij doen op een MPC is het volgende. We hebben alle sequences geladen. We loopen dus enkele maten en dat is dan onze 'track'. Vervolgens muten we een heleboel kanalen en zo maken we het nummer. Als we beide doodgaan op het podium dan zal het blijven herhalen en zal er dus geen wijziging in de muziek komen. Na een tijdje gaan we naar de volgende 'track' en dan geven we dat aan in de MPC. Nu gaat hij automatisch na het einde van die maten naar de volgende sequence.

Ik neem aan dat je zoiets ook met een RS7000 moet kunnen doen. Kun je daar ook je sequences loopen?
 
Ik mag dus aannemen dat je de liesdjes in song mode hebt gemaakt. Dat gaat dus niet want dan moet je elke nieuwe song selecteren of inladen. Wat ik doe is alleen patterens gebruiken die kan je zeer gemakkelijk aan elkaar chainen en dit moet als het goed is helemaal mogelijk zijn op de rs7000.

Kijk eens of je een functie hebt die songs kan omzetten naar patterens.

Kijk zo is mijn live setup.

Ik heb een QY 700 ik maak ook liedjes maar die leidjes bestaan allemaal uit patterns van 16 tracks (1 track is een midi kanaal)(zoveel gebruik ik er dus nooit)

Als ik een song bouw heb ik een stuk of 8 patterens (dit is ook mijn beperking) elke pattern heeft wat een intro een fill in enz. Terwijl de muziek loopt kan ik dus een pattern indrukken die ik wil (variatie zelf inbrengen). Het nadeel is dat je een mogelijkheid moet hebben om de patterns een tijdsduur mee te geven (bijv speel deze pattern 3 keer en ga dan naar pattern 4) of je moet een collega hebben die je meehelpt met filteren ed.

Je kan hier dus oneindig lang mee doorgaan je hebt niet echt een song maar speelt patterns af en zo creeer je je song on stage. (net zoals busca zei)

Ok het mag allemaal wat raar klinken maar ik ben nog geen pro (daarom heb ik dit forum ook opgezet) ;)
 
de rs7000 loopt zich een ongeluk! Eigenlijk is de RS7000 een soort Tracker programma of een soort fruityloops. Eerst maak je de loopjes en dan kan je ze aan elkaar plakken zodat het een nummer wordt. Per loopje (pattern in yamahanees) kan je ook nog 's alle midi-instellingen, effecten en mixer instellingen veranderen.
Nadeel is: je blijft altijd in loopjes werken.

Nog een vraag: Hoe weet je welke loop op welk kanaal zit. JE kan natuurlijk de tracks namen geven maar als je 12 verschillende songs hebt met ieder zo'n 16 tracks dan weet je nooit meer wat je nu bedoelde met "AcidBuble07" op kanaal 7!
Ook op je mixer is dat natuurlijk lastig. Wat zit waar in welke nummer !?!
 
Orgineel geplaatst door Nolet
Nadeel is: je blijft altijd in loopjes werken.

Nog een vraag: Hoe weet je welke loop op welk kanaal zit. JE kan natuurlijk de tracks namen geven maar als je 12 verschillende songs hebt met ieder zo'n 16 tracks dan weet je nooit meer wat je nu bedoelde met "AcidBuble07" op kanaal 7!
Ook op je mixer is dat natuurlijk lastig. Wat zit waar in welke nummer !?!
Alleen in loopjes werken ervaar ik dus als een voordeel! Het maakt je live setup flexibel.

Over de verdeling op je mengpaneel:
Dit is alleen te verhelpen door ervaring. Bij ons zit de basskick altijd op kanaal 5 en de snare altijd op 6. Dingen logisch op je mengpaneel plaatsen is het enige dat helpt. Baslijnen bij baslijnen, drums bij drums, samples bij samples en fx bij fx. Verder kun je handig gebruik maken van je subgroepen op je mengpaneel. Persoonlijk doen wij dat nooit.

Naam gevingen op je sequencer is het moeilijkste wat er is. Ik er CraZ zijn daar nog niet helemaal uit. Standaard benamingen zoals SN_ROF (Snare roffel), KICK (Kick), XKICK (Extra Kick op de laatste tel), S_303_F1 (Sample 303 Flow) gebruiken wij erg veel zodat je ze live meteen herkend.

Wij reorganiseren ook vaak onze nummers om uniformiteit te krijgen. Op pad 1 van bank D bijvoorbeeld altijd de kick. pad 5 bank D altijd de hihat, enzo. Mocht het in een ander nummer anders zijn dan programmeren we de boel om.

Daardoor kunnen wij live, een vrij zekere, vrij flexibele, maar zeer constante set geven. En toch hij klinkt elke keer anders! (Soms dus ook niet!)
 
Laatst gewijzigd:
Wel relaxt dat al de dingen die je zegt ik eigenlijk al in mijn kop had. Bevestiging is het fijnste wat er is!!!
Er stond een paar maanden terug een 2-delige serie "Going live with a midi-setup" in de Sound on Sound waar ook heel veel van
dit soort tips in stonden. Als je die nog niet hebt dan zou ik zeker even een backissue bestellen want er
staan erg handige dingen in. De nodige voorbereidingen heb ik op basis van dit artikel al gedaan:
alle kabels labelen, sequencer tracks vaststellen (precies zoals jij zegt met de kick op 1 etc.) en de mixer labellen.
Ik heb nu alle instrumenten bijelkaar (Nord, 909, RS7000) zodat het muten, eq-en en FX makkelijker wordt.
Ik moet zeggen dat ik jullie nog nooit live gezien heb. Wel heb ik de Acid junkies, Speedy J, Johannes Heil en Quazar gezien.
Johannes heil was kut trouwens.
 
Ik heb dat nummer niet gezien. Kun je me vertellen om welk nummer het ging, dan ga ik dat zeker doen.

Het mengpaneel labellen is wel handig, maar daardoor word je afhankelijk van je labelling. Stel je voor dat het donker is.... Dan zie je het opschrift niet. Okee, op onze Mackie 1604 zit een lampje dus daar heb je nu geen last meer van, maar ik vind het zonde. Het is overgins ook stoerder zonder... :L

Verder leer je van elk live optreden. Zo heb ik ook geleerd dat je met zijn tweeen moet zijn. Als er eentje eventjes een iets mindere dag heeft dan kan de andere het opvangen en je kunt leuk op elkaar inspelen.

Ben jij alleen samen met die DJ (wat denk ik erg moeilijk is!!!!) of met zijn tweeen?

Groeten!
 
p.s. Ik vind in 'patternmode' (zo noem ik het maar eventjes) pas ECHT live. Door songmodes te gebruiken heb ik het gevoel dat je set een stuk statischer wordt.
 
Ik weet niet zeker welke nummers (het is over 2 delen verspreid), maar als ik thuis ben zoek ik het wel ff op en dan post ik het morgen.

Dat labellen is natuurlijk wel handig om altijd dezelfde instrumenten op hetzelfde kanaal te hebben. En zo'n gooseneck lampje ga ik ook aanschaffen.

Het plan is met zijn tweeen te gaan. Ik voornamelijk achter de knoppen en hij achter de decks. Maar hij kan zelf ook goed met midi-apparatuur overweg, dus als er geen plaat opstaat kan ie gewoon meedoen. Zijn compositionele skills zijn nog niet zo ontwikkeld, dus ik maak de nummers en hij draait. Mijn draai-skills zijn completely nonexistent. Ik kan net een CD aanzetten, maar dan houd het op!;)

Wanneer treden jullie weer op? Ik zou het graag een keer zien.
 
15 december pas in Doetichem. Ons is ook ooit beloofd dat we in de AXL in Utrecht zouden mogen spelen, alleen die mochten ineens geen live acts meer.... Grrrrrr.

Utrecht is namelijk erg tof!

Maar waar en wanneer moeten jullie en onder welke naam?
 
We hebben nog geen optredens maar al wel contacten. Ik heb net pas mijn RS7000 dus ik kan nu pas beginnen met alle nummers te maken en er in te programmeren. Ik denk dat we zo'n 2 maanden er overdoen om alles gereed te hebben voor een optreden.
De Vloer in Utrecht heeft een maandelijkse techno-avond en de mensen die dat hosten zijn vrieden/goede bekenden van mijn maat. Verder ken ik een hoop lui die zelf feesten geven en mensen die bij clubs als Tivoli en Ekko (beiden in Utrecht) werken.
Ik gok er dus op dat we eind dit jaar begin volgend jaar up & running zijn. Ik wil het niet gaan haasten: Het moet wel goed worden en niet "best leuk voor een keertje".

Dat Utrecht tof is de understatement van de maand:D

Over namen zitten we nog te twisten: Van den Akker en Nolet ligt niet lekker in de mond. Ik zat zelf aan "Dead Inventors" te denken. Roept wel leuke associaties op.
 
Okee..

  • De vloer is kut, duur en saai!
  • Tivoli is een disco vol kinderen. Live optredens beginnen om 20.00 uur en stoppen om 23.00 uur. Dat is niets.
Ekko ken ik niet. UDS is daar geloof ik begonnen. Geen oordeel.

Verder de winkel van Sinkel... tja. Ik vind Utrecht vooral goed om zijn kleine gezellig kroegjes. Of het moet zijn dat je me uitnodigd voor een of ander vet (illegaal) feest. Dat zou tof zijn. Leer ik je meteen in het echt kennen.
 
De Vloer is echt niet zo kut en lang niet zo duur als andere clubs. Het ligt er aan wanneer je komt. Bij Technolab hadden ze laatst secret cinema en daarvoor James Ruskin. Dat was echt wel leuk! Tivoli zelfde verhaal. Ik heb daar echt gave avonden gehad maar ook zeer studentikoze aangelegenheden!
Het is maar net met wie en wanneer je er bent.
De Ekko is de "alto" disco maar heeft soms ook gave dingen.
Club Risk WAS heel leuk maar is nu elke zaterdag Erick E en meer van dat geneuzel. Eerst (2 jaar geleden ofzo) draaide daar op zaterdag Luke Slater, Kenny Larkin, Angelo etc.. Dat was gaaf.
Er zijn genoeg illegale kraakfeesten in Utrecht al is er laatst een door de cops met geweld de kop ingedrukt. Ik laat wel weten wanneer er weer iets cools is.
 
PLF is geloof ik dicht he?
 
Back
Top