ik heb ongeveer een vergelijkbaar livesetup.
extra tips:
- gebruik pattern J altijd om je sysex in te zetten. 'Maar vergeet niet ook daar een basisgroove in te planten want in de live hectiek kun je vergeten die sys ex door te sturen.
- maak gebruik van de scene-memories
- tweede RS is een must, een SU700 kan ook. die kun je dan syncen en zo heb je geen problemen meer met pattern mode. Als je dance muziek maakt vind ik dit fijner werken dan song mode. Als je live speelt vind het publiek dat rauwe soms rommelige wel cool. Alles voorprogrammeren brengt zekerheid voor jezelf, maar kan je sound ook dood maken.
- met de setup die jij noemde (Nordlead, RS, JP8000) neem ik aan dat je niet in je eentje bent, en anders zou ik of er iemand bij halen, of je setup kleiner maken. Het is leuk om veel knoppen te hebben, maar zonder handen om eraan te draaien kom je nog niet veel verder.
- programmeer drastische veranderingen in de synths in de RS. Als je live optreedt heb je vaak zelf niet door dat je baslijn bijvoorbeeld al heel het nummer hetzelfde klinkt omdat je geconcentreerd bent op die ene snare.
- Als je scene morphing hebt op je synth (NL2 heeft dat iig) is dit ook echt vet tijdens een optreden. Je morpht dan van de ene synth instelling naar de andere, en dat hoor je op platen eigenlijk nooit.
- Zorg dat mensen kunnen zien dat je live speelt. Sommige liveacts werken met abbleton live, en ik vind het jammers als ze zich dan achter die apple verbergen. Die kan beter schuin naast je staan. Als je synths hebt kijk dan of je ze op een standaard op het podium kan zetten. Laatst was een vriendin op bezoek en die wilde weleens een plaatje draaien. Ze legde daarna de naald van de gemini op de slibmat, en was verbaasd dat er alleen gekraak klonk!
Niet iedereen in het publiek snapt wat je doet, maar als ze kunnen zien dat je het terplekke maakt krijg je altijd meer waardering
- en ja, al die voorbereiding is het zeker waard, want als alles goed loopt, en het publiek gaat uit zijn dak, wat is live optreden dan toch vet!!