Dringende vragen over livesetup!

Maar de PLF was wel lang open. Maar goed. We dwalen een beetje af. Succes met je liveset, maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik niet geloof dat je in 2 maanden tijd klaar bent.
Het is namelijk erg moeilijk. Dus succes!

Ik hoop dat ik ongelijk heb!
 
Ik hoop ook dat je ongelijk hebt:)
Ik heb al wel heel veel materiaal liggen (in fruityloops, impulsetracker en Cubase). Ik moet het allemaal overzetten naar de RS7000 (ja ja , echt KUTwerk dus) en vervolgens er een samenhangend geheel van maken. Als het zover is en er is een optreden dan wordt dat natuurlijk hier gepost.

Bedankt voor je waardevolle adviezen!
 
ik stop geen bestaande nummers in m'n liveset

me liveset maak ik helemaal nieuw
het meeste zelfs improviserend

misschien gebruik ik wat samples die ik eerder heb gebruikt maar me liveset is bij mij een aparte unit
heeft niks met me 'studiowerk' te maken eigenlijk
 
Maar als je je studioset live wil laten horen, dan moet je toch iets. Het om zetten van bestaande tracks uit bijvoorbeeld FT naar je live setup is erg lastig.
Mij is het nog niet lekker gelukt. (Heel vroeger maakte ik een soort prodigy shit op FT.) Daarom streven wij er in ons 'studio' ook naar om zo veel mogelijk met de live set te werken. Hoogste wat extra apparaten op een apart mengpaneel die dan eventueel gesampled kunnen worden om het geluid voller en gevarieerder te maken.
Het is maar waar je je prioriteiten legt. Wij leggen het inmiddels bij live optredens.

Studio komt nog wel een keertje (hoop ik)..
 
Beperkingen

Beperkingen

Doordat we in de studio zowel aan als met onze liveset werken leg je jezelf een aantal beperkingen op. Maar omdat je die live ook hebt.. is het juist erg positief om met die beperkingen om te leren gaan.

1000 knoppen live.. allemaal leuk en aardig.. maar teveel variabelen zorgen er dan voor dat je heel snel je eigen live-set de soep in kunt draaien.

We kiezen nu heel zorgvuldig apparaten uit die live meegaan.. en samplen wat we niet meenemen.. of wat niet hoeft te veranderen (baslijntjes voor de 'flow' bijvoorbeeld.. of bizarre sounds uit de A-100).
 
hmmm erg interessant allemaal wat hier staat !
heb sinds 2 weken de RS in huis en meteen ook een Rm1xje erbij genomen, we hebben namelijk wel optredens al gebooked staan voor september (hard werken ik weet t !)

We hebben al genoeg nummers voor een uurs set in de studio gemaakt, ook wij willen deze live gebruiken (dus het idee en de tops van de tracks! en de rest allemaal live) problemo bleek al snel dat de RS7000 geen songs kan wisselen zonder op stop te drukken, dat de RS7000 geen Patternchains kan wisselen zonder op stop te drukken en dat de RS7000 een paar honderdste secondjes haperd in zijn audio weergave bij het wisselen van styles.... deze haperingen zijn trouwens wel weg als je er een song van heb gemaakt !!!!

we denken het nu op te lossen door er 1uurs song van te maken, maar dat zien we ergens ook weer niet zitten, omdat we dan niet de lengte van de tracks kunnen aanpassen en alleen de volgordes, mutes en volumes kunnen veranderen live... of kan dit wel ? is er een update voor te krijgen ;)

Voor de mensen die gaan zeggen dat een live act wel af en toe stil mag komen te liggen (ff naar volgende lied) , is niet onze bedoeling ! we willen een uur of desnoods een half uur achter elkaar door als super veredelde dj's met live instumenten en veel inbreng van de knoppies draaier (moi)
tis immers live progressive techno en andere shit !

maar goed, ik ben benieuwd hoe jullie het zouden doen ?
ik ben er nog niet uit, en ben al vrij hard bezig met inprogrammeren van de nummers die al prachtig in cubase gemixt en gemastered stonden (ook met audio!) dus kan elke tip nu hard gebruiken ;) jeetje wat een cut werk is dat zeg...

voor mensen die van yamaha zijn of ze persoonlijk kennen !
IK WIL STYLEZZZZZ WISSELEN ZONDER HAPERING EN IK WIL CHAINS EN SONGS WISSELEN ZONDER OP STOP TE DRUKKEN EN ZONDER HAPERING!!!!!

ik vraag dus eigelijk hoe jullie zo''n set zouden inprogrammeren en in hoeverre jullie de mix live doen (zijn immers ontiegelijk veel schuiven en knoppen :S heb handen te kort!)
 
een discman of CD speler met pitch meenemen met een CD-R etje met soundfx ofzo....of loops erop...en die ertussen mixen...

of een dikke dub delay met flink veel feedback over het eind van je song knallen zodat het flink door blijft dubben..en dan de volgende song erin zetten
 
Origineel geplaatst door olafmol
een dikke dub delay met flink veel feedback over het eind van je song knallen zodat het flink door blijft dubben..en dan de volgende song erin zetten


Dat werkt prima ja! Die zit trouwens ook op de mastereffect sectie van de RS...
Helaas is het niet op elke muziekstijl toepasbaar.
Een tweede RS dan maar?? heheheh..
 
Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Maar de PLF was wel lang open. Maar goed. We dwalen een beetje af. Succes met je liveset, maar ik moet je eerlijk vertellen dat ik niet geloof dat je in 2 maanden tijd klaar bent.
Het is namelijk erg moeilijk. Dus succes!

Ik hoop dat ik ongelijk heb!

De PLF was 1fifty1 geworden, dat was de enige tent die nog laat open bleef, maar dat trok veel :maffia: Ik heb nog een live optreden daar gedaan om vijf uur, om vier uur werd het altijd druk. Maar twee weken daarna is er een meisje doodgeschoten, pleurislijers. Nu is het dicht en terecht!
 
Ik zou graag op Mstudio1 willen reageren, maar dat doe ik dan vanuit het perspectief van een MPC2000xl en niet van een RS7000, simpel weg omdat ik geen RS7000 heb.
Wat je vraagt kan allemaal in een MPC2000xl. Helaas heeft de MPC2000xl geen interne geluiden, dus als je die als basis nodig hebt houdt het op. Een tweede RS lijkt me niet echt heel zinnig, doordat ze meestal MIDI gesynced gebruikt zullen worden en dan stopt nog alles tegelijkertijd. Een MPC als main sequencer en daarmee je RS7000 aansturen lijkt het beste.
 
De ene keer dat ik heb opgetreden had ik voor de zekerheid een A4tje naast m'n mengtafel liggen met in grote duidelijke letters aangegeven welk synt, sampler, etc op welk kanaal zit.

Ik vindt het niet leuk om bestaande nummers in z'n geheel af te spelen. Ik had m'n mpc meegnomen en onder elke pad zat een ander loopje.
De beat werd door de 808 verzorgd. Die had ik in schrijfmode staan.
De MPC stuurde ook nog een paar synths aan en daarop zat ik nog wat met de filters te klooien.

Ik wil eigelijk wel weer eens gaan optreden.
Moet er maar eens achteraan gaan.
 
hey!
dit was een zeer boeiende thread om te lezen :okdan:
heel erg leuk en leerrijk!
er is wel 1 ding dat ik me afvraag, gaat de fun er niet vanaf door
zoveel voorbereidend werk te moeten doen? Ik begrijp dat dat noodzakelijk is,
je wil nie ter plaatse de mist in gaan natuurlijk!
maar goed, ik lees hier dat er heel wat bij komt kijken.
in hoeverre improviseer je en werk je écht life als je die dingen op voorhand allemaal
sampled en zo? of maak je dan soms life met de "oude" loopjes en samples toch
min of meer "nieuwe" dingen?

enfin ja, ik weet soms een beetje moeilijk wat ik er mij bij moet voorstellen en
door er weinig van te weten, zie ik idd soms het onderscheid niet met zeer veredeld
"dj-en" (zonder mensen te willen beledigen of grove dingen te willen formuleren)

greetz

cloudy
 
Origineel geplaatst door cloudman
..in hoeverre improviseer je en werk je écht life als je die dingen op voorhand allemaal
sampled en zo? of maak je dan soms life met de "oude" loopjes en samples toch
min of meer "nieuwe" dingen?

Hangt idd van de werkwijze af: in de zgn. 'pattern'-mode ben je wat flexibeler. Oftewel je moet zelf bedenken hoe je de intro, het verloop van 't nummer en het eind gaat doen. Dit is in Song-mode min of meer dus al vast gelegd.
Je kan terplekke (als je daarvoor kiest) 'gokken' welk loopje of geluidje je erbij propt.

Je moet zo'n optreden natuurlijk niet zien als zoiets als een rock-bandje, die alle melodieën terplekke ECHT speelt.
Met sequencers is 't meer 'loop'-gericht (duh..).
Maar geloof me, dit wil NIET zeggen dat 't daarom altijd goed gaat!!!!

En om JB te quoten: "Wat is live optreden toch gaaf!" :biertje:
 
:)

het is een ganse "methodiek" denk ik toch die je moet hebben om succesvol (zonder in de mist te gaan)
live te gaan... en idd, het is nie hetzelfde eigenlijk als een rock-bandje he.
nolet sprak hier van "verschillende nummers" die hij brengt. Dat heb je bijvoorbeeld veel minder in
"Live in Burmingham 1997" van Daft punk: je hoort verschillende nummers, maar eigenlijk klinkt het geheel
als één groot nummer eigenlijk. en dat is wel zeer uniek op zichzelf.
hoe zij dat brachten weet ik echter niet. kzou nog eens moeten op zoek gaan of er daarover nog ergens een handvol info te vinden is op het net.

grtz
 
ik heb ongeveer een vergelijkbaar livesetup.

extra tips:

- gebruik pattern J altijd om je sysex in te zetten. 'Maar vergeet niet ook daar een basisgroove in te planten want in de live hectiek kun je vergeten die sys ex door te sturen.

- maak gebruik van de scene-memories

- tweede RS is een must, een SU700 kan ook. die kun je dan syncen en zo heb je geen problemen meer met pattern mode. Als je dance muziek maakt vind ik dit fijner werken dan song mode. Als je live speelt vind het publiek dat rauwe soms rommelige wel cool. Alles voorprogrammeren brengt zekerheid voor jezelf, maar kan je sound ook dood maken.

- met de setup die jij noemde (Nordlead, RS, JP8000) neem ik aan dat je niet in je eentje bent, en anders zou ik of er iemand bij halen, of je setup kleiner maken. Het is leuk om veel knoppen te hebben, maar zonder handen om eraan te draaien kom je nog niet veel verder.

- programmeer drastische veranderingen in de synths in de RS. Als je live optreedt heb je vaak zelf niet door dat je baslijn bijvoorbeeld al heel het nummer hetzelfde klinkt omdat je geconcentreerd bent op die ene snare.

- Als je scene morphing hebt op je synth (NL2 heeft dat iig) is dit ook echt vet tijdens een optreden. Je morpht dan van de ene synth instelling naar de andere, en dat hoor je op platen eigenlijk nooit.

- Zorg dat mensen kunnen zien dat je live speelt. Sommige liveacts werken met abbleton live, en ik vind het jammers als ze zich dan achter die apple verbergen. Die kan beter schuin naast je staan. Als je synths hebt kijk dan of je ze op een standaard op het podium kan zetten. Laatst was een vriendin op bezoek en die wilde weleens een plaatje draaien. Ze legde daarna de naald van de gemini op de slibmat, en was verbaasd dat er alleen gekraak klonk! :erm: Niet iedereen in het publiek snapt wat je doet, maar als ze kunnen zien dat je het terplekke maakt krijg je altijd meer waardering


- en ja, al die voorbereiding is het zeker waard, want als alles goed loopt, en het publiek gaat uit zijn dak, wat is live optreden dan toch vet!!
:biertje:
 
Back
Top