Akai S1100 ervaringen?

Stefan

budget freak
Lid sinds
20 februari 2002
Berichten
721
Locatie
Woudenberg, Nederland
hey mensen,

gezien mijn recente AkaiDisk ervaringen ben ik op zoek gegaan naar een mogelijke vervangen voor mijn S20, eentje die MIDI Data Dumps kan ontvangen vooral zodat ik alsnog makkelijk samples van de computer naar de sampler kan krijgen. mijn oog viel op de feedback site op de S1100 die ze daar hebben. 32Mb geheugen zit er al in. als ik em omruil voor de s20 zal ik waarschijnlijk een 275 euri moeten bijbetalen.

nou ga ik liever niet over een nacht ijs, zeker omdat 275 euri voor een startende ondernemer toch nog best wel wat geld is, maar ik heb die sampler gewoon nodig, al helemaal omdat ik binnenkort een remix moet opleveren ;)

hoe dan ook: is het wat, die S1100? hoe zijn de effecten erop (ook een groot voordeel, want die S20 heeft geen effecten!)? klopt de 5/5 rating op sonicstate een beetje?
 
Midi data dumps ?
Weet je hoelang dat gaat duren ?.........enorm lang.
Kun je beter een sampler kiezen met scsi om op die manier samples over te zenden van computer naar sampler. Waarom kies je overigens niet gewoon voor een softsampler, werkt een stuk flexibeler ?
 
Origineel geplaatst door C-Code
Midi data dumps ?
Weet je hoelang dat gaat duren ?.........enorm lang.
Kun je beter een sampler kiezen met scsi om op die manier samples over te zenden van computer naar sampler. Waarom kies je overigens niet gewoon voor een softsampler, werkt een stuk flexibeler ?

de S1100 heeft ook een SCSI poort, dus dat is een mogelijkheid ;)

ik wil niet met softsynths werken omdat ik niet met computers wil werken. tenminste, voor editting enzo wel, maar ik wil (vooral live) niet afhankelijk zijn van een computer. ik wil liever in de hardware blijven.
 
Origineel geplaatst door C-Code
Ok, maar dan zou ik op de 1100 inderdaad kiezen voor scsi. ;)

ja, dat snap ik. al moet ik even kijken hoe dat werkt met een computer die geen scsi heeft. er zijn vast converters daarvoor ;)
 
right, dat bedoel ik. ik heb nog niet met scsi apparatuur gewerkt, wissik dus niet.

zijn er nog andere mensen met een mening over dit apparaat toevallig? :)
 
Idd het beste Scsi gebruiken, een kaartje kopen voor in de PC/Mac en dan
in een edit programma je samples bewerken.
Als het goed is kun je ook in de S1100 een Interne hd plaatsen,
Verder kun je overwegen voor een CD.rom ,Zip drive of om een externe HD te plaatsen.
Als je afstand tussen de computer en de sampler langer is dan 3 meter zal ik
voor een verwisselbaar medium kiezen bijv: Jazz drive ( 1gb ), MO Drive etc...
 
Je moet het zelf weten, maar wat lang geleden de industriele standaard was is nu redelijk achterhaald (de S1000/S1100 dus). Voor 100 euro meer koop je denk ik een meer recente EMU sampler die sneller werkt, meer mogelijkheden biedt (en wellicht betere geluidskwaliteit heeft).
De timestretchfunctie v/d oudere AKAI samplers is natuurlijk wel uniek, maar dit is middels software ook makkelijk na te bootsen (samples via SCSI transferren).
 
ik heb 3 s1100 samplers gehad en ik moet zeggen dat ik toch overweeg om er weer een te gaan kopen

de s1100 heeft een heel mooi karakter wat samplen betreft wat er in gaat komt er ook uit maar dit model heeft iets appart wat samplen betreft (lekkere convertors)
wat het mooie is dat er 32 MB in zit dus maximaal sample geheugen en als er eprom 4.3 er in zit kan je zelf direct to disk recording doen
de effecten vind ik persoonlijk niet echt denderend maar ze zijn wel bruikbaar op sommige samples
wat heel relaxt is dat je 10 outs hebt en standaard scsi en dat werkt prima met recycle 1.6 en natuurlijk je hebt gebalanceerde inputs en een digitale aansluiting
bij de hogere versies van recycle zit er geen scsi ondersteuning meer op maar dan is het wel mogenlijk via midi samples te transporteren
houd er wel rekening mee dan je geen samples van 10mb gaat over gooien van je pc naar je 1100 want dat kan dit beestje niet altijd aan
via scsi een harddisk aansluiten is geen probleem en werkt perfect voor sample opslag of DD recording
de sampler op zich zelf is makkelijk te bedienen en heeft de juiste mogenlijk heden aan boord die je nodig hebt
midi van de s1100 si goed en ik heb er zelf nooit problemen mee gehad alles werkt zoals het moet

dit is oor mij altijd de beste sampler geweest die ik ooit heb gehad

min punten van de s1100

display (bekend probleem bij alle akai samplers0
zoemende invertor of hij geeft geen licht meer (voor de achtergrond verlichting)
en de voedingen willen wel eens onstabiel zijn

maar dat moet je niet weerhouden om deze sampler te laten staan
mijn mening ;

voor de sound zou ik voor de s1100 gaan
wil je een betere bediening via scsi en de PC kijk voor een s3000XL daar zijn meer programma's voor die de s3000Xl ondersteunen via zoals MESA 2.2 of recycle 2.0

er zullen waarschijnlijk meer programma's zijn maar niet bij mij bekend
 
Origineel geplaatst door sten
Je moet het zelf weten, maar wat lang geleden de industriele standaard was is nu redelijk achterhaald (de S1000/S1100 dus). Voor 100 euro meer koop je denk ik een meer recente EMU sampler die sneller werkt, meer mogelijkheden biedt (en wellicht betere geluidskwaliteit heeft).
De timestretchfunctie v/d oudere AKAI samplers is natuurlijk wel uniek, maar dit is middels software ook makkelijk na te bootsen (samples via SCSI transferren).


daar zijn de meningen nog verdeelt over...
 
matrixxx: dank voor de informatie. je laat het allemaal wel erg aantrekkelijk klinken. en geloof me, na de S20 (die heeft geen display) kan een display me echt niet schelen ;)

alhoewel je em bij de S1100 natuurlijk duidelijk harder nodig hebt voor de bediening.

maargoed, da's inderdaad iets wat gewoon ff wennen is ofzo.

sten: ik heb momenteel niet zo'n hoog budget en bovendien vraag ik niet zo veel van mijn sampler. hij moet samples afspelen. vandaar tot nu toe ook altijd de S20, gewoon simpel en goedkoop. maar ik neem alle opmerkingen mee. ik hoef niet per direct te besluiten, al moet ik wel zeer binnenkort mijn besluit nemen.
 
Origineel geplaatst door sten
Je moet het zelf weten, maar wat lang geleden de industriele standaard was is nu redelijk achterhaald (de S1000/S1100 dus). Voor 100 euro meer koop je denk ik een meer recente EMU sampler die sneller werkt, meer mogelijkheden biedt (en wellicht betere geluidskwaliteit heeft).
De timestretchfunctie v/d oudere AKAI samplers is natuurlijk wel uniek, maar dit is middels software ook makkelijk na te bootsen (samples via SCSI transferren).

De S1100 staat bekend om zijn superieure d/a converters waar iedere sampler een puntje aan kan zuigen.
Zelfs de nieuwere Akais
 
Ik zie heel veel van die Akai's voor weinig geld staan op marktplaats en andere sites. wat ik me afvraag is hoe dat editen op de computer gaat. Kan ik gewoon wav. filetjes sturen naar zo'n sampler en speelt ie dan gewoon af via midi? ook zie ik veel van die samples cd'tjes met samples in akai formaat te koop staan. Kan ik die ook gewoon d'rin gooien? Stel dat ie samples heel groot zijn, hangt dan het maximum aantal samples dat je kan gebruiken alleen af van het intern geheugen of heeft bijvoorbeeld een zipdrive daar ook invloed op.....
Een boel vragen, wie kan me helpen???
 
ook ik sluit me aan bij de s-1100 lovers..

heerlijke bak!
super stabiel

en bevordelijk voor de creatitiviteit maar dat geldt voor elke AKAI Sxxxx sampler..je fietst heel snel door de samples heen
real time!
met hd-recording moet je wel op de OS versie letten..je moet versie 2.00 ingebouwd hebben
van pc naar de AKAI werk ik met zip drives, één in mijn pc. een andere scsi aan de AKAI...via chicken sys translator (full version) kopieer je een hele
map vol waves naar de zip in je pc ...en je stopt die weer in je je AKAI-zip..in 10 seconden heb je dan alles in je AKAI..
 
Back
Top