MP3/Aux/Cassette adapter voor tape saturatie/feedback loop?

SmartBits

hodie mihi cras tibi
Staff member
Lid sinds
3 oktober 2010
Berichten
4.479
Locatie
Nijmegen
Zijn er mensen die wel eens geprobeerd hebben om zo'n oude MP3/Aux/cassette adapter te gebruiken voor tape saturatie? Zoiets dus:
cassette-adapter-1.5-meter.jpg


https://www.allekabels.nl/autoradio-kabel/1618/1469/autoradio-cassette-adapter.html
Wellicht ook interessant om in een feedback loop te gebruiken van bv een Magneto of Echophon? Is misschien wel eens leuk om te proberen, erg duur zijn ze iig niet meer. :eureka:
 
Tape saturatie ga je daar sowieso niet mee krijgen, bij gebrek aan tape.

Technisch gezien zet je alleen een trafo in je signaalpad (twee spoelen naast elkaar).
 
Heb het niet geprobeerd maar ben toch wel beniewd wat het met het geluid doet. Bv oversturen etc.
 
Tape saturatie ga je daar sowieso niet mee krijgen, bij gebrek aan tape.

Technisch gezien zet je alleen een trafo in je signaalpad (twee spoelen naast elkaar).
Ik bedoelde om deze in je cassettedeck te zetten, en het originele signaal meermaals via de kop er doorheen te halen. Meer signaal degradatie dan saturatie idd.
 
Ik heb ze wel eens geprobeerd in een auto radio zonder aux. Het werkt, maar klinkt ral. Niet muzikaal ofzo. Wellicht dat het wat kan doen als je echt lo-fi wilt.
 
Lol, is het zo veel extra moeite om er een tapeje in te stoppen? Als je een 3 head deck hebt hoef je nog niet eens terug te spoelen om het resultaat te beluisteren. 8)
 
Lol, is het zo veel extra moeite om er een tapeje in te stoppen? Als je een 3 head deck hebt hoef je nog niet eens terug te spoelen om het resultaat te beluisteren. 8)


Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was in de eerste post. Het is niet mijn bedoeling om tape saturatie te bereiken middels zo'n cassette-adapter (kan uiteraard niet want geen tape, ik bedeolde tape head saturatie), maar ben eigenlijk gewoon benieuwd of mensen al eens geexperimenteerd hebben met zo'n ding en of daar leuke dingen mee te doen zijn. Ik werd getriggerd door een post van iemand die daar wat mee bezig is geweest:

If you want to simulate Tape HEAD saturation, not tape saturation itself, there is a old trick to use. Play your tracks through one of those cassette adaptors used to play MP3 players in cars without Aux jacks. Put the adaptor into a cassette deck, put it on play and play your tunes though the adaptor and into the deck. Record the deck's output. It will not be the same as full on tape saturation of course, but you will get a change in sound that you might like. All depends on the deck and the levels of course.


En vooral deze methode lijkt me wel wat in combinatie met Magneto of Echophon:
Insert the feedback loop of the echo through a cheap cassette deck. Take the out of the echo to the adaptor and the out of the cassette deck to the in on the feedback loop. This way every time the echo repeats the loop, a little more distortion gets added to the signal. Without the echo loop insertion, the effect will not add each play. Depending on how hard you hit the adaptor and what type of cassette you are using (stereo, mono, 4-track Portastudio) you will get different results.


Mijn eerste distortion was een gemodificeerde walkman, ik kan me nog herinneren dat die erg smerig klonk. Dus als dit bv een manier is om een dergelijk effect te krijgen zonder te modden dan zou dat voor mij al interessant zijn. Heeft dus niks te maken of ik wel of geen moeite wil doen om iets met echte cassettes maar meer uit interesse of zo'n cheapo adapter als effect bruikbaar is. Wellicht is het juist leuker om een oude walkman met versleten kop te gebruiken dan een hi-fi cassettedeck. Ik ben iig niet op zoek naar een cleane sound...
 
Clean blijft het signaal in ieder geval niet, want die dingen klonken altijd vreselijk slecht. Ook als je ze op de normale manier gebruikte :P
 
Ok, dan snap ik hem beter :-)
Oude walkman is idd ook een optie. Bij de versies die kunnen opnemen zit vaak ook nog een limiter/compressor op de ingang. Je zou ook nog eens een dictafoon kunnen gebruiken. Bitcrusher in je DAW werkt ook wel. Verder willen oude el cheapo mixertjes ook leuke dingen opleveren, zeker als je wat overstuurt.
Misschien is de RX950 plugin ook wat voor je..
 
Ok, dan snap ik hem beter :-)
Oude walkman is idd ook een optie. Bij de versies die kunnen opnemen zit vaak ook nog een limiter/compressor op de ingang. Je zou ook nog eens een dictafoon kunnen gebruiken. Bitcrusher in je DAW werkt ook wel. Verder willen oude el cheapo mixertjes ook leuke dingen opleveren, zeker als je wat overstuurt.
Misschien is de RX950 plugin ook wat voor je..
Ja, bitcrushers heb ik al in verschillende vormen, altijd leuk. Die RX950 is er helaas niet in AAX format, anders zou ik die misschien nog wel eens willen proberen.
Maar ik ben dus vooral benieuwd naar die cassette adapter, vooral omdat die maar €5,95 kost... Dus ik denk dat ik er uiteindelijk toch wel 1 ga bestellen om te kijken of ik er iets mee kan. Dat die bij gebruik waar die voor bedoeld was niet best klonk biedt perspectief! :D
 
Denk dat het effect nogal overeenkomt met het oversturen van een analoog mengpaneel, vind dus niet echt de moeite - maar als je een echte cassette gebruikt heb je dus wel tape saturatie en dat heeft wel iets.
 
Laatst gewijzigd:
Daar komt bij dat veel decks je zoiezo het input signaal kan horen voordat het op tape beland. Dus die converter heb je dan helemaal niet nodig.
 
Back
Top