ROM inhoud van Korg Z1 en/of Yamaha AN1x?

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
927
Locatie
Grimbergen, Belgie
Howdie synth-koppen,

Kan iemand hier toevallig de inhoud van een Korg Z1 ROM lezen?

Wat ik met zo'n inhoud zou aanvangen is het in kaart brengen van de presets.

Het MOSS (Multi Oscillator System) van de Z1 zorgt ervoor dat een preset uit verschillende soorten oscillatoren kan kiezen voor OSC1 en OSC2.

Ik zou graag een programmatje schrijven dat gewoon over al de presets loopt en die specifieke informatie (de OSC configuratie) uit de ROM data vist. Indien Korg geen data compressie gebruikt heeft voor de presets op te slaan, dan moet die reverse engineering redelijk eenvoudig zijn...

Grtz,

DB

PS. Gelijkaardige vraag voor de Yamaha AN1x.. nog zo'n beest met interessante preset architectuur.. ;-)
 
Korg Z1

Korg Z1

Ik snap niet precies wat je bedoelt, maar ik weet wel dat iemand conversiesoftware heeft geschreven voor patches van verschillende Korg synthesizers met het MOSS systeem. De patches die hier uit zijn voortgekomen worden aangeboden op een Yahoo user group voor de Z1.
 
@peterdh Iedere Z1 patch definieert in de OSC pagina welk type oscillator OSC1 en OSC2 gebruiken. Bijvoorbeeld, de eerste A001 patch "This is Zee One!" heeft voor OSC1 Resonance_OSC als type (numerisch 4), en voor OSC2 Standard_OSC (1). Die waarden 4 en 1 zullen deel zijn van een data structuur voor iedere patch.. en die zal terug te vinden zijn in de ROM.. kan niet anders.
Mijn uiteindelijk doel zou bijvoorbeeld zijn om een spreadsheet te bekomen met al de patches met hun OSC configuraties. Zo zou men bijvoorbeeld heel snel kunnen zien welke patches de meer exotische OSC types gebruiken van de beschikbare 13 types. De Z1 heeft geen enkele mogelijkheden om presets te zoeken op gelijkwelke criteria, laat staan gebruikte OSC architectuur types.

Met de binaire file van de ROM image denk ik wel de patch definities zelf te kunnen vinden.
 
Da's inderdaad een route die ik zou moeten bekijken. Het is al 25+ jaar geleden dat ik nog eens met Sysex gewerkt heb. Ik heb de Z1 manual gecheckt, en idd, de Z1 zou die informatie zo moeten kunnen uitspuwen!

:okdan:
 
Back
Top