piep in SH101 cv/gate - usb module

Luque

Nieuwkomer
Lid sinds
28 januari 2016
Berichten
18
Locatie
Amsterdam
Het gaat over dit product:
https://www.tindie.com/products/valpower/cvgate-midi-usb-plexy/

Het probleem:
Wanneer de module aangesloten is tussen de SH101 en de macbook ontstaat er een piepende hiss op het kanaal.

Piep blijft ook als de SH101 uitgezet wordt. Wanneer de cv/gate kabels beide uit de module haal stopt de piep.

Wanneer ik de SH101 zonder gate/cv gebruik is de piep weg. Hetzelfde geld voor alleen gebruik van een ext clock in. Dus enkel wanneer de cv/gate inputs gebruikt worden in combinatie met de module en de macbook ontstaat de piep.

Iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?
 
Check eerst even je adapter je moet een originele Roland hebben die er bij hoort.
 
Grote kans dat de USB interface de problemen geeft. Ik had met een m-audio midi-interface een piep op de audio output van een (digitale) synth. Kwam er niet achter wat het was tot dat ik de USB interface afkoppelde. Weg piep.

Heb je een volt meter? Misschien even de outputs van de USB interface meten aan de CV/Gate outputs kant.
 
@Dre, waarom dat dan? Beetje vreemd advies...

Een SH101 piept/hummed vaak zonder de goede power supply, maar goed dat zal het hier wel niet zijn omdat die ook piept als de power uit is toch...heb je een powered USB hub geprobeerd? en andere wellicht shielded kabels? (USB en de audio?) ander stopcontact etc.?
 
Inderdaad, het gaat hier echt om de module waar de piep uit komt. Ik ga de tips even bij langs. Update volgt..
 
Ik heb dit op al mijn synths die direct of indirect op USB zitten aangesloten. Sommige wat meer dan anderen. Mn OB-6 en Subsequent kunnen er aardig tegen. Mijn Bassstation II piept aardig. En ook mn CS-15 die net zoals bij jou via een USB/Cv converter zit aangesloten piept.

Dit komt door een combinatie van ongebalanceerde kabels voor audio en een computer die nogal wat hoogfrequente zooi naar de aarde dumpt en daarmee storing introduceert op de aarde van de apparaten via de usb kabel. De echte oplossing is al je synths gebalanceerd aansluiten. Wat lastig is omdat de meeste synths geen gebalanceerde uitgangen hebben, en trafo boxjes worden snel duur als je er 24 van nodig hebt. Of je kan een USB-isolator kopen die de aarde ontkoppelt. Wellicht dat een USB kabel met de aarde niet verbonden ook helpt.

Ik ben tot nu toe te lui geweest om er iets aan te doen eigenlijk. Het gepiep is niet storend momenteel.

Probeer ook eens wat er gebeurt als je je macbook zonder adapter draait. Vaak is bij laptops de adapter de bron van gepiep. Dan doe je opnamen gewoon met de laptop batterij en is het probleem ook opgelost.
 
Ik denk niet dat gebalanceerd je synths aansluiten gaat helpen aangezien je dan gebalanceerd de piep overdraagt naar de ander kant van je kabel.

@Luque Met alle respect voor de midi-Cv/Gate interface die je hebt gekocht maar voor €30,- een goed werkend apparaat hebben lijkt me een utopie. Het is niet voor niets dat een Kenton €170,- kost. Ik wil er om wedden dat als je een goede interface gebruikt het probleem weg is.
 
Ik had het met mijn JP08 toen een paar dingetjes van dit filmpje geprobeerd en dat werkte



Heb het ook met mijn Electribe dat die gaat piepen als ik hem direct op de laptop aansluit/sync nu doe ik het maar via MIDI
 
Back
Top