API 1608 gebruikers?

ano090422

Gedeactiveerd account
Dismembered
Lid sinds
29 Maart 2003
Berichten
702
Hallo!

Na het onderzoeken van verschillende opties ben ik tot de ontluisterende constatering gekomen dat ik een API 1608 console móet aanschaffen. Omdat ik nu een Toft ATB 32 gebruik wil ik kwa features niet inleveren, ik heb daarom besloten dat het een fully loaded model moet worden (met de 550b en 560 EQ's). Omdat ik een DAW junkie ben heb ik geconcludeerd dat ik het best de automated faders kan nemen – om gain-staging issues te minimaliseren.

Nu vroeg ik mij af of er op het forum API 1608 gebruikers zijn. Ik ben namelijk erg benieuwd naar jullie ervaringen kwa:

– Tracken van VST's door de pre-amps van de API. Belachelijk idee of voegt het iets toe?
– Gebrek aan inserts op de bussen. Lijkt me best een gemis. Workaround of..?
– Automation VS geen automation in combinatie met DAW integratie. Ik vind de tafel niet direct mooier worden door de automated faders, maar ben bang dat ik er niet aan ontkom.

Verder zijn pogingen om mij te behoeden van dit soort buitensporige uitgaven natuurlijk altijd welkom :engel:

Thanks!
 
Laatst gewijzigd:
(oh ja, aan de andere kant zijn suggesties om deze expenditure te rechtvaardigen natuurlijk ook welkom he he)
 
Lijkt mij een geweldige desk, alleen ik moet nog een stuk hypotheek aflossen. Dus ik zou het nooit doen. Zelfs al verdien je je geld ermee dan is het nog een hele grote uitgave. Ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken dus als je het makkelijk kan doen, waarom niet.

Ik heb er geen enkele ervaring mee dus mocht je besluiten er een te kopen dan hou ik mij aanbevolen voor een paar opname dagen ;) Succes met de overweging.
 
@cornerman ik dacht altijd dat GAS een muzikantengrapje was. Maar het blijkt best wel een serieuze aandoening.
 
Nooit mee gewerkt, maar kan me niet anders voorstellen dan dat die unit beestachtig goed klinkt. :)
 
Goed.. Weinig API gebruikers hier kennelijk.. Inmiddels een heel leuke en informatieve sessie gehad bij een API 1608 eigenaar. Voor de

– Tracken van VST's door de pre-amps van de API. Belachelijk idee of voegt het iets toe?
Voegt veel toe! Eigenlijk is het gewoon re-ampen. Maar de pre's van de API 1608 zijn i-d-i-o-o-t goed!

– Gebrek aan inserts op de bussen. Lijkt me best een gemis. Workaround of..?
Totaal geen issue. Zijn heel veel workarounds voor mogelijk. Normaal gesproken zit de insert tussen de pre-amp en de EQ's in, maar omdat de bussen geen separate pre-amp's hebben (duh) is het geen thema. Bovendien heb je sowieso een bak patchbays nodig, dus patchen wordt er ook niet lastiger door.

– Automation VS geen automation in combinatie met DAW integratie. Ik vind de tafel niet direct mooier worden door de automated faders, maar ben bang dat ik er niet aan ontkom.
Omdat de tafel extreem flexibele routingmogelijkheden heeft, is het in mijn geval helemaal niet nodig om automation in te bouwen. Mijn Apollo interfaces gaan tussen de pre-amp out en de pre-EQ in, waardoor gain staging helemaal geen issue is en ik nog steeds volume enveloped kan tekenen in Ableton. Goeien handel. Scheelt toch 10k Euro.

Ik ga dus (nagenoeg zeker) een fully loaded API 1608 zonder automation bestellen. Als iemand benieuwd is naar mijn ervaringen straks, deel ik ze graag. Maar laat het me even weten, want so far had ik het idee dat niemand het echt boeiend vindt hier.
 
Wauw!

Dat lijkt me zeker boeiend. Kende deze thread nog niet. Ik moet helaas nog aansluiten in het rijtje, geen geld nog... Ben benieuwd naar je ervaringen nonklist :okdan:
 
Heel vet. Ik ben wel benieuwd waarom je voor Api kiest, het is ongetwijfeld goed begrijp me niet verkeerd. Ik bedoel meer de stap van Toft naar Api prijsklasse en kwaliteit/sound. Heb je de tafel gehoord en uitgeprobeerd? (Gewoon benieuwd, niet bedoeld om te zeiken)
 
@virkaz – tof! ik ga deze zeker delen!
@Freezz – er zijn verschillende redenen waarom ik deze tafel ga aanschaffen:

1) sound. de API pre-amps geven een bak punch waar ik normaal gesproken een bak processing voor nodig zou hebben. eigenlijk zie ik de console als een verzameling extreem goeie pre-amps en EQ's EN als een device om heel goed mee te kunnen summen (channel separation is erg goed – plaatsing van je sounds is zo veel mooier, oneindig veel headroom.. waar je normaal gesproken grijpt naar tools als side-chain compressie om geluiden 'ruimte te geven' lijkt het vrijwel niet nodig met deze tafel: er is gewoonweg meer ruimte beschikbaar (figurally speaking).

2) waardevastheid. Waar bijv. SSL zich vooral lijkt te focussen op 'integratie met de laatste moderne technieken', is de core feature van de API vooral zijn sound. wat op dit moment 'de laatste moderne techniek' is, zal over 10 jaar hopeloos verouderd zijn – hieraan ontleent de SSL een groot deel van zijn value. Geweldige sound blijft geweldige sound. Ook over 50 jaar.

3) modulair. de 500 slots zijn extreem fijn – je kunt EQ's swappen, etc.. daarnaast is het mogelijk om expanders aan te schaffen, waardoor je telkens 16 kanalen kunt toevoegen aan je systeem.

4) built like a motherfucking tank. veel meer dan de andere consoles in deze prijsklasse.

Ik heb de Toft een poosje terug gekocht om te 'prototypen' of een mixer workflow me zou bevallen ten opzichte van een ITB workflow. Het bevalt me inderdaad om op deze manier te werken en ik wil graag een 'step up'. Het is (kwa sound) een betrekkelijk compromisloze tafel, dus ook wanneer je hem beschouwt als losse bak pre-amps en EQ's is het een bak met extreem goeie pre-amps en EQ's. Lollig detail is ook dat gelijkwaardige pre-amps en EQ's los ongeveer even duur zijn als de volledige console + pre's en EQ's. Koopje dus eigenlijk :mexico:

Nou ja, dat dus ongeveer. De kinderen waren vanmorgen wat vroeg wakker, dus goeie kans dat de tekst hierboven wegleest als een willekeurige verzameling letters. Ik verwacht dan op zijn minst 10 spelfouten in dit bericht. Zal em morgen nog eens nalezen. Cheers. :smeris:
 
toeval bestaat niet. Die foto van je profiel is al tijden DE gezichtsuitdrukking bij iemand die z'n tracks zit te luisteren die door een API zijn gegaan. Goeie keus voor jou dus en die uitdrukking wordt permanent ben ik bang
 
@mcdjan007 – ha ha ha! mooi!
@Ridder – ik ga inderdaad fully loaded met 550a / b en 560 modules. weet nog niet precies welke, dus tips zijn welkom.
 
@Ridder – ik bedoelde dat ik nog niet precies weet welke op welk channel komt. Daarnaast heb ik redelijk wat 500 modules, dus leuk om bijv. mijn Kush Elektra's en een stereo Elysia compressor op de bussen te zetten.
 
Will do! Sowieso – voor de liefhebber een klein diagram waarin ik mijn assumpties tav de routing uiteenzet. Schieten mag!

UyjgUsz.png
 
Begrijp het plaatje nog niet helemaal. Is het je idee om synths door API preamp en een compressor te gooien om daarna op te nemen in je DAW? En daarna vanuit je DAW de sporen naar 1608 om ze eq treatment te geven?
 
Vind het wel interessant dat je voor een tafel gaat. Tegenwoordig is de trend om juist in de box te mixen. Heel veel top producers werken tegenwoordig volledig in de box. Ik moet er niet meer aan denken om met een tafel te werken. Veel te omslachtig en de kwaliteitswinst is klein.

Maar 't is wel een gave tafel die API 1608.
 
Back
Top