De geschiedenis van de DSP en VA modeling synthese

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Had het er vanavond even over met een maatje van.. hij heeft ooit een Sony DPS-f7 gescoord.. dat is een 19" filter module met daarin, als verassing, synth en drum modeling aanboord (check video's hieronder).
Ik dacht altijd dat de Nord lead/rack 1 de eerste echte dsp VA synth was maar ik twijfel nu aangezien hij dacht dat het de Korg Prophecy was.
Beiden idd in 1995 gemaakt maar welke was eerder te koop. weet iemand dat? Het maakt verder niet uit maar ik vind deze historie gewoon interessant :)
Er hangt voor mij toch een beetje een soort magie omheen omdat het een oplossing leek voor die ouwe brakke bakken, die ook toen al in prijs aan het stijgen waren :D

De VL1 (herinner me nog goed de eerste geruchten die ik er over vernam) was natuurlijk een bizarre ontwikkeling in syntheseland (1993).. maar onbetaal- / bereikbaar.. en was daarnaast niet echt een virtuele analoog.

De Korg Prophecy had ook weer meer modeling vormen (M.O.S.S) maar was tevens een VA en was wat dat betreft ook een revolutie in prijs.. stukken goedkoper als de (overigens onovertroffen) VL1 iig.
Zelf leek mij de Z1 heel interessant toen ik em voor het eerst in de winkel zag.. (en is allemaal goed gekomen later :)). De Nords vond ik eigenlijk nooit echt interessant maar ik ben nu toch om.. Maar ook gewoon omdat het allemaal toch mooie historie is. :)
De Prophecy vind ik ook interessant maar eigenlijk is de Z1 een polyfone Prophecy.. daarnaast heb ik al jaren een Oasys PCI.. en is ook weer een product met een rare historie, met naast VA ook modeling en FX.. maar als geluidskaart niet echt een synthesizer.
Ik ben er zelf niet echt bekend mee maar als ik het goed begrijp is er een soort pre- Oasys synth versie geweest en daaruit zijn de Oasys PCI kaart, de Prophecy en de Z1 uit voortgekomen. Hieronder een plaatje van een tastbare versie dus. Als het goed is dus de allereerste VA (en meer)..

korgoasys1995-PMFXAAEW4V7UoTr_LYKC4s8nnuDCoP23.jpg


Correct me if I'm wrong :)

En hieronder de Sony DPS-F7 uitgekomen in 1994


 
Ik herinner me nog altijd de beurs dat de Prophecy uitkwam en was wel geintrigeerd door dat kleine ding waar die gekke klanken uitkwamen maar heb er nooit eentje gehad... Echt goed klinken vond ik ze eigenlijk niet... Een maat van me had een Z1, ook niet echt mijn ding...

Voor VA's vind ik de Clavia Nord's en Yamaha AN-serie veel beter klinken en veel beter te editeren/bespelen... De Nord's zijn iets ronder, de Yamaha iets agressiever...

Je hebt ook nog de Access Viruses die ook heel populair zijn en die voor mij tussen beide vallen maar ik vind ze persoonlijk een beetje digitaal klinken op een onprettige manier...

Hangt ervan af hoe je VA definieert maar was Kurzweil niet zo'n 5 jaar eerder met zijn V.A.S.T. technology?

Niet dat ik ooit een goedklinkende Kurzweil heb gehoord maar dat doet er niet toe. Ik blijf voorlopig bij Nord voor mijn VA's :D
 
Ik geloof dat VAST meer het soort van virtueel opbouwen was van een patch.. met filter en oscs maar of de oscs ook analoge oscilators emuleren zou ik wel willen weten. :)

De defenitie van het analoog emuleren van Oscilatoren is dus ook wel een interessant onderwerp. Het meest markante kenmerk is dat de oscilatoren niet worden herstart (zoals bij romplers gebeurt).. juist datgene wat een analoge synth dat levendige karakter geeft als je 2 oscilator (met lichte detune) wat losse staccato nootjes achter elkaar laat spelen zorgt ervoor dat elke noot anders klinkt doordat alleen de envelopes op het VCA en VCF wordt aangestuurd en de oscilators dus niet gereset worden als in een sample.
Of de kleine nuance verschillen per cycle, die een VCO juist zo levendig laten klinken toen ook al werden geëmuleerd durf ik niet te zeggen maar er werd in sommige VAs wel random pitch per oscilator toegepast waardoor het meer leefde.
De Nord 1 heeft dat voor zover ik em nu heb kunnen testen niet echt. Z1 is alweer te lang terug, moet ik es ff onderzoeken.
Maar bij de An1x kon je op de Scene tune een random zetten in de mod matrix via de editor waardoor het geheel stukken levendiger werd..
De Acces synth (B) die ik alleen ken heeft standaard een random pitch per oscilator.

De Prohhecy (en de Z1) bracht onder de afkorting MOSS (Multi Oscillator Synthesis System) naast de VA oscilatoren de volgende emulaties: Toonwheel, trompet, sax, de menselijke stem, de Reed EP (even uit mijn hoofd maar dacht dat er nog 1 was), niet allemaal even realistisch maar wel redelijk innoverend voor de tijd en met wat extremere settings kwam je al snel in een nieuwe wereld :D. Ook had ie verschillende filtertypes..

De Acces Virus A en an1x kwamen volgens het www in 1997. En de Z1 in 1998. De Nord Lead/rack 1 is dus wel de eerste poly VA synth en dan gevolgd door de JP8000 in 1996.

De Microwave II (1997) had ondanks zijn wavetables toch ook een redelijk analoog karakter (vind ik). Heb zelf dan de 1 maar vind de II die ik in een terratec versie heb niet direct minder 'analoog' klinken.. het VCA poppen bij te lage attack settings en het filter wat meer dicht heeft ie iig geen last van... En filters in de II zijn ook multimode, stukken interessanter voor spacy pads vind ik.
 
En na wat zoeken bleek de discussie natuurlijk al lang ergens op het www gevoerd. :)
http://www.harmonycentral.com/forum/forum/Keyboards/acapella-18/317331-/page3

maar ook hier geen duidelijkheid of de Prophecy nu voor of na de Nord van Clavia kwam.
Wel een goed punt in de link is dat de bediening van de Nord wel heel erg doet denken aan een analoge synth.. maar de JD800 deed dat al jaren daarvoor idd.

Ik zag trouwens dat de VAST engine wel in staat is om PWM te emuleren en Sync.. maar ik ben benieuwd hoe het verder zit met de oscilatoren.. het lijkt door het waverom toch meer een rompler te zijn.
Wat dat betreft was de D50 ook wel een exoot. Die beschikte naast het PCM gebeuren over een synth engine die naast een zaag ook een PWM kon reproduceren, en deze kon ook worden toegewezen aan een freerun LFO, iets wat in de latere modellen (D5,10 en 20) alleen aan de velocity gelinkt kon worden.
Het herstarten van de oscs was dan weer een beetje jammer.. zo klonk het met een 2 zaagjes met lichte detune, toch weer als een rompler.
Filters in de D50 klonken wel stukken beter dan de andere D modellen erna. Vooral in de resonance was er die aangename(re) zelf-oscilatie.. :)

Ow.. en ik las in de link iets over de PPG Realizer.. iemand die daar meer over weet? Dateert uit 1986.

realizer.jpg
 
Het onderwerp is n.m.i. enkel interessant, indien eerst een goede omschrijving/definitie van VA gegeven wordt.
Als een Yamaha VL volgens jou geen echte virtueel analoge synth is, waar zijn dan die digitale trompetten ?!

Er is niets eenvoudige dan een blokgolf-oscillator te programmeren, maar dient het dan een VA genoemd te worden ?
Dat lijkt me echter wel de opzet van veel VA-software.

Verder als je het over de geschiedenis van DSP's gaat hebben, mss ook eens kijken naar de Falcon van Atari (geen synth maar... 1992).
 
Ik zag trouwens dat de VAST engine wel in staat is om PWM te emuleren en Sync.. maar ik ben benieuwd hoe het verder zit met de oscilatoren.. het lijkt door het waverom toch meer een rompler te zijn.

Kurzweil V.A.S.T. is semi modulair in de de zin dat je ketens van DSP blokken kunt opbouwen. Sommige blokken bestaan uit 1 blok, sommige uit meerdere blokken samengevoegd tot 1 blok (zal vast met de vereiste rekencapaciteit te maken hebben).

Naast de sample (al dan niet uit ROM) als oscillator kent V.A.S.T. ook een DSP blok Waveform. Een VA oscillator blok dat basic golfvormen genereert. Deze golfvorm kan (aanvullend) in het signaalpad gelaatst worden, maar ook als enige oscillator werken (dus zonder sample/ROM signaal waar het signaalpad normaalgesproken mee begint in V.A.S.T).

Overigens worden ROM samples niet anders behandeld dan andere samples in RAM. Beide kun je benaderen en bewerken (start- en endpoints etc).

De PWM implementatie van V.A.S.T. niet echt op pulsebreedte van een puls gebaseerd (als in een % pulsbreedte als parameter). Maar te bereiken met bijvoorbeeld oscilator sync op een oscilator. En eventueel (als het geen blokgolf betreft) in combinatie met overversterking van de oscilator tot boven de digital full scale grens. Waardoor de toppen van de golfvorm afgeknipt worden en steeds meer een echte pulse wordt benaderd.

Of door het mixen en in fase verschuiven van een SAW en een inverted SAW. Dat levert ook PWM op (maar kost wel 2 oscilators). Als statisch fase verschuiven niet kan, dan een heel korte detune van 1 van beide ocillators misschien uitkomst bieden (dan verschuift de fase ook een beetje). Dynamisch kan natuurlijk ook door beetje detune.

Ik zie trouwens dat het een beetje een definitie kwestie wordt. Want wat wordt verstaan onder Virtual Analog?

Is een VA synthesizer een geheel op DSP gebaseerde synthesizer? Dus zonder analoge filters of samples als oscilator?

Of zijn het de eerste apparaten met digitale componenten voor core-functies als oscillators en filters?

Vallen dan hybride analoog/digitaal apparaten als de Roland Juno en de Ensoniq ASR-10 al onder VA? En de Fairlight CMI (1979), is dat VA?

En moet het substractieve synthese zijn? Anders was FM er ook al in digitale vorm in de jaren 70. John Chownings research rond FM begin jaren 70. En de New England Digital Synclavier en de Yamaha DX7?
 
Het onderwerp is n.m.i. enkel interessant, indien eerst een goede omschrijving/definitie van VA gegeven wordt.
Als een Yamaha VL volgens jou geen echte virtueel analoge synth is, waar zijn dan die digitale trompetten ?!

Er is niets eenvoudige dan een blokgolf-oscillator te programmeren, maar dient het dan een VA genoemd te worden ?
Dat lijkt me echter wel de opzet van veel VA-software.

Verder als je het over de geschiedenis van DSP's gaat hebben, mss ook eens kijken naar de Falcon van Atari (geen synth maar... 1992).

Ik probeer juist de geschiedenis in kaart te brengen.. en zie het graag dat ik gecorrigeerd word. Samen weten we een heleboel.. dus... :) ik snap verder de metafoor naar de digitale trompet
Een VL1 was voor zover mijn bekendheid ermee reikt meer iets wat akoestische simulaties deed. ik heb slechts een VL kaart en kan daarmee niet echt geluiden tweaken.. Het is ook al te lang terug dat ik de geluiden heb bespeeld aangezien de module waar ik em in heb ergens opgeslagen is. Maar als er ook virtuele oscilators inzitten zoals in analoge synths, zoals in een Prophecy bv, vind ik dat ie wel in het rijtje virtueel analoge synths thuishoort. :)

@ Kwurqx: thanx voor de insight.. interessant :okdan:
Ik heb helaas niet zoveel tijd meer aangezien ik op pad moet.. maar het cirterium Virtueel analoog is ooit door Clavia geïntroduceerd voor zover ik heb begrepen uit de link op harmony central.
 
Laatst gewijzigd:
Vallen dan hybride analoog/digitaal apparaten als de Roland Juno en de Ensoniq ASR-10 al onder VA?

Ik bedoelde trouwens de Ensonic ESQ-1 (digitale oscillators, analoge filters). De ASR-10 was volgens mij al helemaal digitaal.

Verder: toch jammer als goedbedoeld graafwerk in de interessante geschiedenis van de synthesizer dreigt te ontaarden in welles/nietes en subjectieve superlatieven.

Zonder een lange reeks baanbrekende innovaties in het verleden zaten we nu nog met stokken op een holle boomstam te meppen.

Tussen de start van het digitale tijdperk (jaren 40-50 van de vorige eeuw) en het heden zijn er al heel snel mensen begonnen met het inzetten van deze nieuwe digitale technieken voor het genereren van klanken en muziek.

In die context was de briljante Alan Turing niet alleen de (mede) schepper van de eerste computers (ten behoeve van Enigma code kraken in Bletchley Park in de 2e wereldoorlog), maar mogelijk ook de eerste computer muzikant/producer

BBC recording of Alan Turing making music on a Ferranti Mark 1 (1951)
http://www.bbc.com/news/magazine-37507707

Maar denk bijvoorbeeld ook het baanbrekende werk op het nederlandse Philips NATLAB in de jaren 50.
 
Wat ik me afvraag is wat er nou zo anders was aan die 'VA' bakken van midden jaren 90 (Nord Lead) etc. Want zoals door anderen reeds opgemerkt, digitale emulatie van analoge subtractieve synthese had je al in de Roland D-50. Digitale filters met resonantie etc. had je daar, in mainstream betaalbare synths.

Met het oog op Moore's Law kan ik me voorstellen dat er steeds meer rauwe rekenkracht gebruikt kon worden voor die digitale emulaties. Maar waar gebruikten ze die extra rekenkracht voor? Wat werd er opeens mogelijk/betaalbaar in die midden-90 VA's?

Ik weet niet hoe goed ik het antwoord zou begrijpen maar ik vind het wel een interessante vraag.
 
VA was toch vooral een marketing term die door Clavia bedacht is, om te benadrukken dat de Nord lead net als een ouderwetse analoge bak volledig via het frontpanel te bedienen is. Zonder menu duiken en zo, maar een knop voor iedere functie. Dit staat los van het feit dat het een analog modelling synthesizer is, wat inderdaad al veel eerder bestond.
 
Leuk om dit eens op te rakelen ;-)

Roland d50 heeft toch ook een soort van virtual analog component binnen de LA-synthese?

edit: oh is al gemeld ;-)
 
Met het oog op Moore's Law kan ik me voorstellen dat er steeds meer rauwe rekenkracht gebruikt kon worden voor die digitale emulaties. Maar waar gebruikten ze die extra rekenkracht voor? Wat werd er opeens mogelijk/betaalbaar in die midden-90 VA's?

Ik weet niet hoe goed ik het antwoord zou begrijpen maar ik vind het wel een interessante vraag.

Het is in niet al te veel woorden een combinatie van toename van brute rekenkracht (meer algemeen technische resources) en slimmere efficiëntere (DSP) algoritmes.

Zie ook de vergelijkbare maar veel recentere ontwikkeling van VST/AU plugins. Begonnen met de Steinberg Neon (1999). Inmiddels geëvolueerd tot complexe en kwalitatief hoogwaardige (virtuele) apparaten.

Met elk stukje extra functionaliteit neemt de hoeveelheid benodigde resources (potentieel) toe. Oscillatoren, filters, modulatiebronnen en effecten bijvoorbeeld.

En ook neemt met de flexibiliteit de complexiteit toe. Hoe meer permutaties (combinaties van functionaliteit) mogelijk zijn, hoe groter ook de kans op cumulatieve effecten die uiteindelijk de beschikbare resources volledig kunnen opvreten.

In de software synths is de hardware nog steeds een belangrijke beperkende factor. Zowel voor kwaliteit als hoeveelheid functionaliteit.

Door wat te schipperen met kwaliteit (simpelere algoritmes, lagere samplerates) en polyfonie (meerstemmigheid) beperk je bijvoorbeeld de kans op tekort aan resources.
 
Als ik het zo bekijk op de vintagesynth timeline is de D50(1987) de eerste synth waarvan zowel de oscs als het filter digitaal was. Ofwel: volledig digitale subtractieve synthese. Is het te kort door de bocht zo de VA samen te vatten? De Roland samplers (S330/550) zou je er evt ook onder kunnen laten valen, de kern het digitaal emuleren van analoge filters.

En dan dus de hamvraag, was Roland de eerste met digitale filters?
 
nteressant :okdan:
Ik heb helaas niet zoveel tijd meer aangezien ik op pad moet.. maar het cirterium Virtueel analoog is ooit door Clavia geïntroduceerd voor zover ik heb begrepen uit de link op harmony central.

oops.. Ik was gisteren wat gehaast.. ik bedoelde niet dat Clavia bepaald, maar dat er in het draadje op harmony central te lezen was dat die term door hun is bedacht. :)

Ik bedoelde trouwens de Ensonic ESQ-1 (digitale oscillators, analoge filters). De ASR-10 was volgens mij al helemaal digitaal.

Grappig maar ik zat ook juist aan deze synth te denken.. maar naar aanleiding van een filmpje wat Pepertje postte in een SQ80 draadje Hierin kwam ook de EPS sampler aanbod die ook nogeens de hele filtering via een chip doet.. maar dit is niet echt een DSP toch, meer een gecombineerde chip.
Ik heb mijn ESQ1 helaas al verkocht.. leuke bak maar pakte mij toen niet echt qua sound. De gruizige klank van de digitale golven gaven mij (toen) niet dat instant analoog gevoel. :D
Wat ie wel voor 100% had was hoe de oscilators zich (konden) gedragen in een analoge synth. Geen oscilator reset, en als ik het me goed herinner kon je dit ook selecteren..

En om dan weer de D50 aan te halen. De PWM was redelijk uniek, het filter ook heel realistisch klinkend, maar de oscilators (om ze zo maar even te noemen) worden opnieuw gestart.
Programmeer eens 2 zaagjes, (beetje decay op amp en filter) lichte detune ertussen, en laat arpje een C3 op 16de triggeren op 100bpm oid.. met een stacatto geluidje dus.. Je zou hetzelfde geluid ook uit een sampler kunnen halen. doordat de oscs een reset krijgen..
Bij analoge synths en alle synths die zich virtueel analoog noemen is dit niet. Daar hoor je dat de 2 zaagjes door het arp patroon verschuiven tov elkaar. Dit is naar mijn mening wel een karaktereigenschap van een analoge synthesizer :)

Er zijn trouwens naast de ESQ1 / SQ80 wel meer synths die dit gedrag van oscilators, als een analoge synth hebben. Korg DW6000/8000. Kawai K3/3m. Waldorf Microwave I, Prophet VS bv.. allen wavetable met een analoog circuit voor het filter en amp gebeuren..
 
Laatst gewijzigd:
Verder als je het over de geschiedenis van DSP's gaat hebben, mss ook eens kijken naar de Falcon van Atari (geen synth maar... 1992).

Interessant ook.. ik was altijd wel gefascineerd door de geluidskaartjes van Turtle beach, ik en maatje van me namen daarmee in de ninetees op een ouwe Pentium dingen op.. hij had een Tahiti waar ook een DSP in.
Ik geloof dat de Multisound zelfs in 1991 uitkwam.. maar die werden niet echt voor synthese gebruikt.. :)
Ben niet bekend met de Falcon maar waren er ook programma's waar de DSP voor synthese werd gebruikt? :)

Het is over het algemeen wel veel motorola wat je tegenkomt in Virtuele analoge synths..

https://www.sequencer.de/synth/index.php/Chips_in_Synthesizers schreef:
DSPs
what DSP in what synthesizer? - welcher DSP in welchem synthesizer?

Waldorf

Waldorf Q --- Motorola 56303 (3 of them in the Q KB and raQ, where 2 are for the synthesis and 1 is dedicated to FX only! only 1 but faster DSP works in the micro Q/micro Q KB for all synthesis and FX!)

the Q plus board: / platine des Waldorf Q plus links/left: analogboard from xpole filters (custom) q plus analgue board

the Q naked (non analogue version) BOARD - eine nackte nichtanaloge Kuh PLATINE ;-) (thanks to midicase.com! for the pic of the board!)

waldorf q board

Waldorf MW2/XT --- Motorola 56303 waldorf microwave xt

Korg

Korg Korg Oasys (Synthesis/Effects/IO on a PCI card): DSP Processing MIPS: 480 One 80MHz Motorola 56301, with 384k SRAM Four 100MHz Motorola 56303's, each with 384k of SRAM and 6 MB of DRAM

Radias.. TI TMS320VC5502 16bit, fixed-point digital signal processor - based on the TMS320C55x DSP core - src.

Clavia

Clavia Nord Lead-1 --- Motorola 56002 (4-voices from a Turtle beach Fiji chip) Clavia Micro Modular --- Motorola 56303 Clavia Nord Modular --- Motorola 56303 (4 of) The Nord Lead 3 has 6 Motorola 56362 DSPs, The Nord Lead 2 has 4 Motorola 56002 DSPs The Nord Modular has 4 (expandable to 8) Motorola 56303 DSPs. nord modular

Novation

Novation Supernova --- Motorola 56303 (8x) Novation Nova uses 5 Motorola 56362 (synth engine), and 1 Motorola 56303 (fx unit)

Radikal

Spectralis - Texas Instruments TMS320C6713BPYP200 Floating Point DSPs. one DSP for the Sampling Engine + Effects the other DSP for Hybrid-Synth + Filterbank. Renesas M16C Controller (Processor)

Creamware

Pulsar/Scope, ASB Series (Pro12,Minimax,Prodessey,etc.) - SHARC by Analog Devices

Access

Access Virus A --- Motorola 56303 Access Virus B --- Motorola 56311 virus c - unknown motorola (1x DSP !) virus caccess virus C

Quasimidi

Quasimidi Polymorph --- Dream SAM9707

Symbolic Sound Symbolic Sound - Kyma --- Motorola 56309

Alesis

Alesis Andromeda / A6: Coldfire processor 90MHz for LFos and ENVs,mods, ASICs (real analog custom) same: alesis andromeda

Emu

EMU Coldfire 33Mhz for the Audity2000 and 40Mhz for the Proteus2000

btw: please keep in mind that the only cool 303 is the 56303 ;-)
 
Als ik het zo bekijk op de vintagesynth timeline is de D50(1987) de eerste synth waarvan zowel de oscs als het filter digitaal was. Ofwel: volledig digitale subtractieve synthese. Is het te kort door de bocht zo de VA samen te vatten? De Roland samplers (S330/550) zou je er evt ook onder kunnen laten valen, de kern het digitaal emuleren van analoge filters.

En dan dus de hamvraag, was Roland de eerste met digitale filters?

Ik heb nog een Kawai K5 van 1987 staan die ook geheel (8-bit!) digitaal is. Weliswaar is het hele concept gebaseerd op additieve synthese (1 van de heel weinige synthesizers waarop dit concept is geimplementeerd). En daar zit ook een digitale implementatie van een filter in. Met volledig te zelf bepalen (liniaire) slopes.

Het was wel de Roland D-50 die de digitale synthesizer bereikbaar maakte voor gewone stervelingen.

Maar ik denk dat je voor de primeurs echt verder terug moet dan 1987. Minimaal de jaren 70 (Fairlight, Synclavier).

En afhankelijk van je definitie van VA nog veel verder terug: de eerste experimenten in digitale klankgeneratie/muziek in de jaren 50: Alan Turing/CSIR Mk1 en, Max Mathews/MUSIC. Noch de CSIR, noch MUSIC waren echter synthesizers. CSIR was een computer en kon "toevallig" pitched toontjes genereren die echter niet voor muziek bedoeld waren. MUSIC is een programmeertaal: de eerste stappen in VA/DSP.

Wel nog een eervolle vermelding voor John Chowning's FM research in de jaren 70, maar hij maakte daarbij gebruik van MUSIC, waarvan de ontwikkeling zoals gezegd al in de jaren 50 startte.
 
Als ik het zo bekijk op de vintagesynth timeline is de D50(1987) de eerste synth waarvan zowel de oscs als het filter digitaal was. Ofwel: volledig digitale subtractieve synthese. Is het te kort door de bocht zo de VA samen te vatten? De Roland samplers (S330/550) zou je er evt ook onder kunnen laten valen, de kern het digitaal emuleren van analoge filters.

En dan dus de hamvraag, was Roland de eerste met digitale filters?

De S10 zitten ook filters in.. (1986)... ik denk wel dat Roland het eerste muziekinstrument op de markt heeft gezet met een digitaal filter..
Verder was er volgens mij met de Amiga ook e.e.a. mogelijk.. Weet niet meer welk programma het was waar ik ooit ergens mee gespeeld heb maar ik kom hier iig dit programma uit 1986 tegen..



Het was wel de Roland D-50 die de digitale synthesizer bereikbaar maakte voor gewone stervelingen.

Maar ik denk dat je voor de primeurs echt verder terug moet dan 1987. Minimaal de jaren 70 (Fairlight, Synclavier).

En afhankelijk van je definitie van VA nog veel verder terug: de eerste experimenten in digitale klankgeneratie/muziek in de jaren 50: Alan Turing/CSIR Mk1 en, Max Mathews/MUSIC. Noch de CSIR, noch MUSIC waren echter synthesizers. CSIR was een computer en kon "toevallig" pitched toontjes genereren die echter niet voor muziek bedoeld waren. MUSIC is een programmeertaal: de eerste stappen in VA/DSP.

Wel nog een eervolle vermelding voor John Chowning's FM research in de jaren 70, maar hij maakte daarbij gebruik van MUSIC, waarvan de ontwikkeling zoals gezegd al in de jaren 50 startte.

Interessant.. :)
uiteraard is digitaal voortbrengen van geluid al een tijdje een feit.
Wat ik persoonlijk het meest interessant vind zijn de modellen die, laten we zeggen, collectable zijn.. :verkoght: maar ik vind eigenlijk alles rondom DSPs welkom :)
 
Mijn ouwe Kawai K5 was (en is) zeker een eervolle vermelding waard. Is en blijft een uniek apparaat.

Een dappere poging om Additieve synthese te implementeren (in 1987) op een technisch nog beperkt platform.

2 x 63 harmonischen (parallel of in serie) met eigen amplitudes maar modulatie door "slechts" 4 (6/7-stage) Envelopes (en LFO). En een 11 band EQ (formantfilter). 16 voice polyfony.

Door onder meer beperkte resolutie van modulators niet "smooth" in langzaam modulerende klanken.
Ook de DAC (MONO) is niet zo best. Maar er is heel veel mee mogelijk. En natuurlijk ook veel dat alleen met Additieve synthese te bereiken is.

Draait op een NEC V30 (Intel 8086 kloon). Weet niet wat er nog meer aan chips in zit.

k5.jpg


http://www.vintagesynth.com/kawai/kawaik5.php
http://www.kfuenf.org/



Meer over (historie van) Additieve synthese/synthesizers
https://en.wikipedia.org/wiki/Additive_synthesis
https://www.emusician.com/how-to/all-about-additive

Qua synthesizers (en modules):

Naast de Kawai K5 (en de Fairchild en de Synclavier) was er nog een handvol additieve synthesizers:

DK Synergy (1982)
http://www.vintagesynth.com/misc/synergy.php

Kurzweil K150 (1986)
http://www.vintagesynth.com/kurzweil/k150.php

Waldorf Microwave (1989).
http://www.vintagesynth.com/waldorf/microwave.php
 
Cool die Kuzweil. :)
Misschien moet ik mijn K5000s ook weer eens activeren.. bizarre geluiden.. maar ik ben em na de Fizmo te hebben gekocht een beetje uit het oor verloren. :)

Ik twijfel nog of de Waldorf MW1 er in thuis hoort.. anders hebben we nog een hele waslijst met hybride analogen te benoemen :)

Edit: ik zou er nog aan toe willen voegen..
In mijn beleving was analog modeling eigenlijk een beetje het antwoord op de digitale synthesizer die eerder de analogen onbruikbaar en onverkoopbaar hadden gemaakt maar uiteindelijk niet zo fijn klonken als de exemplaren uit de goeie ouwe tijd. :)
Laten we als criterium stellen dat de hele signaalpad digitaal is, maar geïnspireerd op de klank van een analoge synthesizer :)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top