De geschiedenis van de DSP en VA modeling synthese

@ Soul C: Dat van de An1x vind ik ook interessant. Het is wel een typisch, organisch klankje wat ie heeft.. lekker randig.. Niet 1 op 1 hetzelfde met analoog, mist wat detail in het hoog maar ik ben er iig stukken meer van gecharmeerd dan de Alesis ION die ik had. Daarin zaten weer verschillende filters gemodelleerd op een Moog ladder filter. 303 of een Roland JP4 bv.. maar de basisklank van de oscs vond ik sowieso minder dan die van de An1x.. wel een leuke synth die ION verder.. maar ik heb em weggedaan omdat ik eigenlijk weer de Alesis Fusion terugwilde.. :)

helemaal met je eens, hoewel ik de ion iets gebruiksvriendelijker vond in de bediening en ook betere looks / steviger gebouwd dan de an1x, vond ik de laatste beter klinken, idd al in de basis sound. ik heb ze beide weggedaan maar wie weet koop ik de an1x wel weer eens terug :)
 
Niet bandlimited oscillators ?, dat kan niet, dat bedoel ik nou met onzin bla bla.
Hoe kan nou een digitale synth geen bandlimited oscillatoren hebben ?

Een voorbeeld in C code bedoel ik.

Als in dat de oscillators frequenties genereren boven de Nyquist frequentie waardoor digitale aliasing optreed.

Normaalgesproken worden die te hoge frequenties weggefilterd om aliasing te voorkomen....da's dan dus een beperking van de bandbreedte: band limited.
 
Nee nee, je ziet het verkeerd,
1 oscillator op de Nyquist geeft geen probleem,
als je nu 7 oscillatoren tegelijk hebt, geeft dat problemen.
Daarom ga je beter 1 partial onder de Nyquist.

Als het niet bandgelimiteerd zou zijn zou je dat gelijk duidelijk horen.
 
Ik lees toevallig weer eens dit draadje en kan zeggen dat de an1x geen triangle en sinus golfvorm heeft als directe instelling, maar dat je met de “edge” parameter traploos van saw of square waveform verandert kan worden in een triangle en sinus waveform.

Het mooie en slimme van deze “edge” parameter is dat je de saw en square waveforms van verschillende synth fabrikanten kunt nabootsen.

Met name de stijlheid van de flank van de golfvorm maakt net het verschil tussen bijvoorbeeld een Roland blokgolf of een Akai blokgolf.

De Roland golfvormen hebben een iets schuindere flank waardoor ze gelijk al wat ronder en minder hard klinken dan bijvoorbeeld een Akai.

Wat ik even niet meer kan herrinneren is of je deze parameter ook met de modulatie matrix dynamisch kan moduleren.
 
Back
Top