Als de tijd moet vliegen... (compacte gear tijdens de vlucht)

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
9.983
Locatie
-
Ok.. een lange vliegreis (20 uur of meer) en toch iets willen doen met een apparaatje wat geluid maakt, iets met ritme/compositie..
Er zijn tal van oplossingen maar wat gebruiken jullie zoal? je zit al snel met een lege batterij (als het al op batterijen kan)..

Begrijp dat er bij sommige maatschappijen een USB charge aansluiting voorhanden.. zelfs wifi, * voor zover het werkt..
Er is niet zo heel veel wat op die 5v draait. Boetiekjes boeien standalone niet echt (vind ik).
Voor zover ik het nu heb bekeken is de OP1 het enige wat echt geschikt is, super klein ook en doet het megalang op een batterij lading, (+ USB charge).. maar ik heb daar na 3 maanden nog steeds niet de cohesie mee als bv een Korg E2s, die hier net 3 dagen in huis is.

Er zijn ook niet zo heel veel complete en vooral leuke apparaatjes op batterijen lijkt wel. Voor het compositieding is een Qy70 door het keyboard en het gevarieerde aanbod in klanken wel geschikt maar doet het niet op batterijen.. en zeer gedateerde klanken, niet makkelijk bij het tweaken/ muten-/ unmuten van parts en dat is toch een beetje die interactie die al die gridstyle sequencing dingen zo leuk maakt.

Er schijnen 5 to 9v of andere voltage oplossingen te zijn maar of het werkt weet ik niet.. en dan heb je ook nog het probleem van die exotische adapteraansluingen op appraatjes..

Misschien een Nintendo met de M01D app of iets anders?? maar dan dat pennetje heel de tijd.. krijg je daar geen kramp van?? Hij is wel via USB op te laden iig.. :)
Daarbij wil je uiteindelijk ook iets doen met de inspiratie.. je kunt geloof ik de M01D files exporteren in een DAW ook.. maar syncen in de hardware wereld doet het niet en dat heeft me er tot nu toe steeds van weerhouden het aan te schaffen..

Wat gebruiken jullie zoal tijdens de reis? Er is ook een keur aan iPad apps geloof ik.. wat zijn de leukste?? En vooral die iets met stepsequencing doen..

En hebben jullie ervaring met die 5 to Xv oplossingen?

:)
 
Deluge? iPad is ook een goede en de OP-1 natuurlijk ook. Ik dacht ook ooit tijdens een vliegreis mooi even wat muziek te kunnen maken, maar er was zo veel afleiding en het geronk van de motoren hielp ook niet echt in de mix. Ik hield dat snel voor gezien en ging maar een serie kijken/spelletje doen ;) maar dat is persoonlijk natuurlijk.
 
OP-1 for president!!!!

Maar zonder gein, het is echt een heel heeeel tof ding, werkt super lang op batterijen en kan eigenlijk alles wat je maar wilt. Ik heb als ik lang weg ga een "power-bank" bij mij om hem onderweg nog op te laden. werkt perfect
 
@Marc: Die Deluge is ook interessant idd (zag in jouw jam ook dat ie niet zo gek veel breder is dan de OP1), maar werkt die op batterijen ook? Laatst aleens naar gezocht maar is weinig over te vinden om em te kunnen kopen... wachtlijst ook enzo..

Overspraak/herrie is idd ook een probleem. Heb nu een HD25, die gaat op zich hard genoeg..
Oordopjes sluiten niet echt af.. of het moeten van die gietsel dingen zijn...

@RSB: De OP1 lijkt het meest compatibel idd.. is voor nu ook het meest complete compacte apparaat wat bestaat denkik.. neem er zelfs complete koortjes mee op.. :D
Toch mis ik wel wat zaken die het tijdens het non-stop jammen boeiend houden.. zoals die ultra handige 16 knopjes op apparaatjes die naast sequencen ook vaak dienst doen met instrumenten muten/unmuten/selecteren.. dat is een beetje de leuk van het experimenteren met arrangement..

Er zullen vast ook iPad apps zijn maar ben daar niet echt in thuis.. maar wel benieuwd. :)

Edit: Damn.. ben helemaal de Tenori-on vergeten.. kan ook op batterijen. (De witte versie net weer niet ;{)
Wat ik daarvan wel weer jammer vind is de max 16 steps.. (tenminste dat dacht ik.. )
 
Laatst gewijzigd:
@Marc: Die Deluge is ook interessant idd (zag in jouw jam ook dat ie niet zo gek veel breder is dan de OP1), maar werkt die op batterijen ook? Laatst aleens naar gezocht maar is weinig over te vinden om em te kunnen kopen... wachtlijst ook enzo..

Zit inderdaad een accu in en met de brightness van de lampjes op standje minimaal haalde ik laatst dik 8 uur.. is nog geen 20 uur, maar ook deze is gewoon via usb op te laden (powerbank)
Hij is inderdaad wel moeilijk te krijgen op het moment... In december is er weer stock had ik gelezen.

Overspraak/herrie is idd ook een probleem. Heb nu een HD25, die gaat op zich hard genoeg..
Oordopjes sluiten niet echt af.. of het moeten van die gietsel dingen zijn...

Moet je inderdaad een goed sluitende koptelefoon meenemen.. Ik krijg zelf aardig last van mijn oren met luchtdruk/hoogte verschillen en zo'n ding op, maar dat zal per persoon verschillen.

Er zullen vast ook iPad apps zijn maar ben daar niet echt in thuis.. maar wel benieuwd. :)

Gebruik zelf geen iPad meer, maar daar zijn geweldig veel apps voor. Korg Gadget zou je een eind mee moeten komen denk ik ;)
 
Een van de leukste apps vind ik zelf dat Korg Gadget, maar dan heb je ipv 4 draaiknopjes (OP-1) er nul, dus ik zie daar weinig vooruitgang in :)

Heb je uberhaupt al een ipad?
 
@ Marc: Die druk verschillen is alleen bij het dalen en opstijgen.. daartussen heb ik niet echt problemen.. ga die Deluge een beetje in de gaten houden.. interessant. :)

@ RSB: Mijn iPad 4 is toe aan een nieuw scherm.. dus misschien moet er maar een air voor in de plaats komen.. scheelt ook weer gewicht. :D

Ga die korg gadget eens bekijken.. :) Een iPad 4 is al stukken lichter dan een Electribe 2 iig..
 
Ben nu al een tijdje op reis en gebruik als oplossing Fruity loops mobile 3 in combinatie met een tablet. 20 uur vliegen betekend een intercontinale vlucht. Deze hebben altijd de mogelijkheid om je mobile device op te laden.
Terug te komen op Fruity. Het wordt geleverd met een paar synths ( die goed en makkelijk te layeren zijn), een hoop samples en de brood nodige effecten. Alle knoppen zijn de automatiseren, je kan er een wave file of mp3 van maken als de track af is en nog meer. Het is redelijk compleet. Als het moet (en je hebt een beetje goede tablet) kan je er een complete track mee maken. Moet zeggen dat ik er creative door word. Normaal werk ik met cubase op een pc, en dit net even iets anders. Volgens mij kan je er zelf een midi keyboard op aan sluiten en extern openen. Sta zelf versteld van de mogelijkheden.

Waar gaat de reis naar toe?
 
Even snel gezocht op Korg Gadget. had het in een verleden aleens gezien denk ik :) maar is heel vermakelijk volgens mij.. :)
Krijg trouwens niet echt een duidelijk beeld wat er nu standaard in dit pakket zit aan synths/drums.. wel loads of synths die je schijnt te kunnen gebruiken.. en je kunt er zelfs audio in zetten.. kan dit ook met de standaard versie?

Ik heb altijd al een soort haat liefde verhouding met de iPad gehad.. onding vind ik het eigenlijk.. Stond altijd garant voor gezeur samen met iTunes als ik weer eens dingen moest synchroniseren.. files eraf halen lukt niet standaard op zo een (on)ding...
 
Garageband voor de ipad is een hele leuke app.
Sinds Apple Camel audio opgekocht heeft en de ontwerpers voor Apple werken zit sinds een tijdje Alchemy ook in de app.
Ik heb 'm nog niet geprobeerd maar indertijd vond ik Alchemy als vst echt een hele toffe plugin.
Audiobus is zowiezo handig als app want dan kan je allerlei apps met elkaar verbinden.

https://www.apple.com/nl/ios/garageband/

Voor jou als keyboardman zit er genoeg in; oa een Hammond, clavinet een lekker rock orgel en een Rhodes en die klinken allen best ok.

Ik weet niet of er de laatste tijd ng meer keyboards zijn bijgekomen maar een jaar of 6 geleden had je deze;

 
Laatst gewijzigd:
Leuke apps.. Heb zelf ook nog even gekeken maar er is echt een oase aan programma's...
Je kunt zelfs een compleet DAW van je iPad maken. Moet er nog even over nadenken of ik dat wel is wat ik wil..

Eigenlijk dacht ik 1 apparaatje mee te nemen dus.. die OP1, maar twijfel nu tussen iets anders of die de Electribe.. al is die natuurlijk best groot.. alhoewel.. niet veel groter dan een tablet..

ow de reis gaat naar Australië maar heb nog even om me te oriënteren.. :D
 
+1 voor Gadget. Gebruik hem thuis/ buitenshuis op de telefoon. Voor langere periodes heb ik ook zo'n externe powerbank, werkt perfect.
Voorheen had ik dikwijls de QY70 mee (bij mij werkt die wel op batterijen) maar daar kwam ik nooit verder mee dan wat genoodle plus de batterijen vliegen op in die unit.
Met die Gadget kun je echt 'serieus' werken ipv van dat gepiel bij andere plug-ins (gebrekkige IAA en midi toestanden). Causic vind ik ook een leuke voor mobiel trouwens, met een heuse modular aan boord :D
 
Minijam studio? ;)

Dingen hebben een paar uur accu en je kunt op de mixer ook opnemen.
Laden op over usb dus een battery-pack en je kunt weer paar uur extra.

Maar na 20 uur gaan ze wellicht wel vervelen :P

Voordeel is wel dat ze stukken goedkoper zijn dan een op-1 (en hebben extra ingang voor een pocket-opperator ofzo)
 
Deluge? iPad is ook een goede en de OP-1 natuurlijk ook. Ik dacht ook ooit tijdens een vliegreis mooi even wat muziek te kunnen maken, maar er was zo veel afleiding en het geronk van de motoren hielp ook niet echt in de mix. Ik hield dat snel voor gezien en ging maar een serie kijken/spelletje doen ;) maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Na een lange omrit toch nog bij de Deluge uitgekomen.. nu een paar weekjes mee aan het puzzelen.. ff wennen, kan zóóóóveel, eigenlijk teveel :D maar zeker belonend om de werking ervan te ontdekken. Echt uniek hoe je clipjes uiteen kunt zetten in de arrangermode, de info en de shortcuts op de matrix.. super compact maar krachtig genoeg om een complete productie mee te doen.. ben erg onder de indruk :)
 
Back
Top