Schakelbare patchbay - welke ?

Hey another nightcrawler ;) je zal mij in ieder geval nooit horen zeggen dat analoog beter is dan digitaal, het gaat om vrijheid, gemak en verder geen gezeik. Als je dan toch (ook) analoge spullen hebt dan vind ik het persoonlijk wel zaak daar zo optimaal mogelijk mee om te gaan.

Ondertussen nog een nieuw diagram gemaakt voor een overview

22885829_1950122368577916_2784051117882821337_n.png

Jaja ik ben een nachtmens. Ik heb geloof ik al eens een topic doorgelezen over deze materie van jou. En het lijkt mij hele mooie tech maar voor een patchbay vervanger zal ik zelf toch eerder kiezen voor flink wat in en outputs met al dan wel of niet een analoge summer. Toch wens ik je veel succes met je project!
 
Bij een simpele patchbay is er al gauw effect op de sound (crosstalk, ground loops, etc.) en dan moet dat bij de X-Bay - die veel complexer is - lijkt mij nog gauwer een probleem zijn. Bovendien lijkt me de kans op uitval bij de X-Bay (veel) groter dan bij een simpele patchbay. Misschien ben ik te sceptisch, maar ik wil / moet het eerst zelf in mijn studio zien / horen.

een handmatige patchbay, zo noem ik het maar even, is een passief geval. Dat het ground loops veroorzaakt is daarmee uitgesloten. De verbindingen die je maakt kunnen wel groundloops geven. Als je ground loops krijgt dan had je die ook gehad met een directe verbinding en dezelfde kabels. Sommige kabels zijn niet wat je denkt dat ze zijn maar dat is een heel ander verhaal. Hum/ruis is overigens niet altijd perse een groundloop, het kan ook een verbreking van het shield zijn door dat een van de apparaten in je setup niet ok in elkaar zit of door verkeerde kabels. Direct input boxes kunnen het symptoom oplossen maar doen niets aan de oorzaak. Idealiter doe je alles met xbay in hetzelfde shield (behuizing) zonder kabels, dat vangt veel problemen al af, zoniet alles.

Crosstalk wordt voornamelijk veroorzaakt door impedantie verschillen in signalen die lang parallel aan elkaar lopen. Als de impedantie verschillen zijn opgelost door zogenaamde buffers, zoals binnen xbay, dan heb je er in theorie geen last van binnen de specs van de chip. De chips kunnen +-12 volt swing aan, als je op line niveau blijft is het uitgesloten dat je last krijgt van crosstalk

500px-Line_levels.svg.png


Verder slijt een handmatige patchbay naarmate de tijd verstrijkt door constant in en uit pluggen. Je kan dit ondervangen door een highend patchbay en kabels te kopen met dik belegd goud. Je bent dan meer kwijt in ieder geval. Een automatisch patchbay slijt niet want je plugt in principe maar 1 keer in, alles heeft zijn vaste plek.

Wat je met uitval precies bedoelt weet ik niet. Het is een elektronisch apparaat zoals alle andere, je moet m geen water geven of anderzijds ernstig mishandelen. Maar dat doe je met de rest van je apparatuur ook niet denk ik :P

Ik kom met plezier een keer naar je studio met een productie model. Het ergens zien draaien en een ander creatief ermee bezig zien is voor mij het leukste wat er is (wat dit betreft)
 
Laatst gewijzigd:
Jaja ik ben een nachtmens. Ik heb geloof ik al eens een topic doorgelezen over deze materie van jou. En het lijkt mij hele mooie tech maar voor een patchbay vervanger zal ik zelf toch eerder kiezen voor flink wat in en outputs met al dan wel of niet een analoge summer. Toch wens ik je veel succes met je project!

dankje, even qua info nav je reactie voor zover het niet al duidelijk was voor jou of anderen, er is 32x32 , 64x64 , 128x128 en 256x256. Elke versie is uitbreidbaar tot 256x256 met matrix kaarten. Analoge mix/split/level/summing module kaart is er ook.
 
@ Anatal
Dankjewel voor je aanbod om naar mijn studio te komen met een productie model en je duidelijke reactie! :)
Een handmatige patchbay slijt gaandeweg inderdaad, en dat blijft service vragen!

...maar je moet zorgen dat mensen zonder enige voorkennis snappen wat je verkoopt. Enfin, iets wat de mensen een beeld in hun hoofd geeft wat voor iets het is, zodat ze de latere info een plaats kunnen geven. Anders kan het wat vaag zijn wat jullie bedoelen met een analoge patchbay, insteekkaarten etc.
Ik heb het topic in het geheel niet gevolgd / gelezen en dan is het inderdaad wel even puzzelen. ;)

Because shipping cost and VAT are different for every country the prices are displayed without VAT and without shipping cost.
X-Bay 128 (= 4 X-Unit`s and an X-Change 128 ) PRICE € 1.195
[X-Change 128 working on pcb drawing]
Vragen:

1)
Is het juist dat dit de 32x32 versie is?

2)
En klopt het dat er van een X-Change 128 nog geen prototype gemaakt is?

3)
Incl. btw kom ik op een prijs van € 1.446 En dan heb ik nog (4x) D-Sub naar 8x TRS-jack kabels nodig (ca. € 240) En dan nog verzendkosten... Ben ik er dan qua prijs of mis ik misschien nog iets?

Analoge mix/split/level/summing module kaart is er ook.
Waar staat dat? Beschrijving? Prijzen? Afbeeldingen?

Een uitbreiding van mijn audio-interface is niet nodig, en de optie die anoniempje noemt - een Motu 24Ai + 24Au - is dus niet een overweging die ik maak.
 
1)
Is het juist dat dit de 32x32 versie is?

32x32 is de kleinste versie die ook uitbreidbaar is, alle andere versies tot 256x256 zijn ook beschikbaar en op precies dezelfde manier opgebouwd met deze 32x32 matrix kaarten. Als je met 32 begint dan kun je later nog zo'n kaart erbij doen en er een 64 van maken etc.

23032405_1950405558549597_7445469158139933622_n.jpg


2)
En klopt het dat er van een X-Change 128 nog geen prototype gemaakt is?

kort antwoord : klopt

waarom het toch wordt aangeboden : De schakel software die ervoor zorgt dat alle losse matrix chips samen een grotere matrix vormen, is uit den treure getest mbv weer andere testsoftware en draait al minstens 4 jaar met nul fouten. Deze software is generiek, wat betekent dat het op elke matrix past. Ook groter dan 256x256, zoals onderstaande 1024x1024 visualisatie.
23000183_1950416205215199_441760348016651902_o.jpg

De xchanges printplaat tekeningen worden op dezelfde generieke manier automatisch getekend waardoor alles goed is of alles fout. Er zijn perfect schakelende prototypes gemaakt van de 32 en de 64.

Bij een 32 visualisatie kun je de connecties goed volgen

23157201_1950488511874635_371733742615636705_o.png




3)
Incl. btw kom ik op een prijs van € 1.446 En dan heb ik nog (4x) D-Sub naar 8x TRS-jack kabels nodig (ca. € 240) En dan nog verzendkosten... Ben ik er dan qua prijs of mis ik misschien nog iets?

Ik kom zelf op een ander bedrag, heb je op de website gekeken of op kickstarter? De shop op de website ga ik vervangen voor een kickstarter link als die live is. Sorry als dat voor verwarring heeft gezorgd.

Voor een 32 als patchbay is het kist + xbay32 + db25 + btw + verzenden = 1.160

Als je de kabels als stereo of gebalanceerd wilt inzetten dan heb je aan 4 genoeg inderdaad. Je hebt ze vanaf ca 40 euro bij de baxshop. Als je ze mono wilt gebruiken dan heb je er 8 nodig. Je kan multikabel met aan 2 kanten jacks kopen, doormidden knippen en zelf db25 pluggen bevestigen. Die kabels zijn vanaf 25 euro per stuk zodat een db25 kabel je nog maar 12,50 + 0,50 kost, niet ideaal.

Analoge mix/split/level/summing module kaart is er ook. Waar staat dat? Beschrijving? Prijzen? Afbeeldingen?

In de campagne staat het als volgt beschreven en afgebeeld.

Pledge €164 or more
X-Mod split & mix + channel VCA

A module with a 16x16 submatrix that provides mix and split options for any signal. 4 mix VCA's are available on the input channels and 4 split VCA's on the output channels.
8 optional direct external input through db-25 bypassing the main matrix.

Precision mixer and therefore suitable for CV and audio mixing, stays in tune.

22894044_1950496795207140_4378220274227876185_n.jpg


Dit is eerlijk gezegd niet geoptimaliseerd voor kaal patchbay gebruik maar voor de synth modules. Je hebt ook een 64 nodig als je dit er nog bij wilt hebben. Alles kan in principe, het is moeilijker iets te bedenken wat niet kan dan wat wel kan, het moet alleen wel even gemaakt worden. Dat is meer een kwestie van budget dan van tijd. Voor puur patchbay gebruik met summen is het beter als dat geïntegreerd op de db25 kaart zit zodat je geen grotere matrix nodig hebt. Zoiets is nog niet ontworpen dus ik kan er verder niet veel over melden nu. De campagne moet de boel op gang krijgen zodat we middelen krijgen om alles wat je nodig hebt om producties te maken als insteekkaart beschikbaar is.
 
Laatst gewijzigd:
Waarom staat er nou Marc Marc op die pcb? Helpt hij jou of ben jijzelf marc marc? Heb je topic niet heel erg gevolgd namelijk.
 
Because shipping cost and VAT are different for every country the prices are displayed without VAT and without shipping cost.
X-Bay 128 (= 4 X-Unit`s and an X-Change 128 ) PRICE € 1.195
[X-Change 128 working on pcb drawing]
Dat is een citaat dat ook in mijn vorige bericht staat.
En dat is info dat op de website staat! Maar het is de prijs van een X-Bay 128 :halleluja
[NB: per abuis had ik een X-Bay 32 en een X-Bay 128 met elkaar verward. Het verschil is mij nu duidelijk!]

Dus...
X-Bay 32 (= 1 X-Unit and an X-Change 32) PRICE € 298
Dat is de prijs van een X-Bay 32 (excl. btw / verzendkosten) zoals die op de website staat.

Maar ik begrijp nu dat daar nog de prijs van de behuizing, de db25 IO boards en een +-12v power supply unit bijkomt. :)

Voor een 32 als patchbay is het kist + xbay32 + db25 + btw + verzenden = 1.160
Zou je svp nader willen / kunnen specificeren hoe jij op een bedrag van € 1.160 uitkomt? Ga er daarbij vooralsnog vanuit dat ik de kabels mono wil gebruiken en derhalve 8x db25 nodig is.

De kist / behuizing die je aanbiedt is die zoals op de afbeelding hierna (met lade)?

Ik heb nu wel een idee hoe het eruit komt te zien, maar een afbeelding van de behuizing met daarin (duidelijk) zichtbaar een X-Change 32 board, een X-Unit board, db25 IO boards en een PSU zou het een stuk helderder kunnen maken. :) Als ik je een tip mag geven, dan is het die.

En komt er ook een dubbele bodemplaat in de behuizing?
En ik vraag me af of het ook niet in een 1U 19 inch rack behuizing zou passen? 4U neemt nl. erg veel rack space in.

1k0.jpg


Een summing module kaart vind ik minder spannend, omdat ik daar eventueel ook een extra rack mixer voor zou kunnen gebruiken.
 
Waarom staat er nou Marc Marc op die pcb? Helpt hij jou of ben jijzelf marc marc? Heb je topic niet heel erg gevolgd namelijk.

Geeft niet ik vind het wel ok alles nog eens toe te lichten adhv vragen in een verse draad. Het team achter de campagne bestaat uit mij, Ambi-j, MarcMarc qua techniek en Ruud Blom voor onder andere presentaties en verkoop.

Ik heb vanaf het begin af aan een platform willen neerzetten voor hardware ontwikkelaars met als basis een analoge audio matrix waarop alles inprikt. Ambi-j en MarcMarc zijn de eersten die volgens de xbay standaard zijn gaan ontwikkelen.

De hearn morley synthesizer lijn die ik zelf klaar had bleek toen puntje bij paaltje kwam niet produceerbaar omdat de hearn morley modules niet meer leverbaar waren, balen was dat. Gelukkig haakte Marc toen net aan en heeft een andere synthesizer lijn opgezet met meer zekerheid qua levering. Ik heb toen de patchbay pcb's nog eens opnieuw ontworpen op basis van hetzelfde schema om het compacter en efficienter te kunnen produceren.

De ironie wil dat ik ooit eerst met de kale patchbay wilde uitkomen maar niet goed uitgelegd kreeg wat het is. Toen ik het als synthesizer presenteerde viel het kwartje overal keihard. En nu vlak voor de kickstarter release is er opeens interesse voor de patchbay en snapt iedereen het opeens wel :? Ik had net zo lief of misschien wel liever hier willen beginnen met een groupbuy voor 10 stuks 32x32 patchbay.
 
Dat is een citaat dat ook in mijn vorige bericht staat.
En dat is info dat op de website staat!

Ja nogmaals excuus voor dat de website out of sync is. Alle communicatie is op een gegeven moment via forums gegaan waardoor de website is gaan achterlopen. Wel een goeie wakeup call van je, waarvoor dank :okdan:

Zou je svp nader willen / kunnen specificeren hoe jij op een bedrag van € 1.160 uitkomt? Ga er daarbij vooralsnog vanuit dat ik de kabels mono wil gebruiken en derhalve 8x db25 nodig is.

kickstarter prijzen zijn

- xbay32 = 329
- kist met power + assemblage inhoud = 549
- db25 = 64
totaal 942 * 1.21 btw = 1.140
+ 20 shipping = 1.160

8 x 40 = 320 erbij voor kabels van bijvoorbeeld de baxshop kom je op 1.480 totaal

De kist / behuizing die je aanbiedt is die zoals op de afbeelding hierna (met lade)?

correct

Ik heb nu wel een idee hoe het eruit komt te zien, maar een afbeelding van de behuizing met daarin (duidelijk) zichtbaar een X-Change 32 board, een X-Unit board, db25 IO boards en een PSU zou het een stuk helderder kunnen maken. :) Als ik je een tip mag geven, dan is het die.

En komt er ook een dubbele bodemplaat in de behuizing?
En ik vraag me af of het ook niet in een 1U 19 inch rack behuizing zou passen? 4U neemt nl. erg veel rack space in.

Op kickstarter zijn fotorealistische impressies niet toegestaan en heb er daarom geen moeite in gestoken. Ze eisen een werkend prototype dat de indruk geeft dat je kan leveren wat er beloofd wordt en controleren de campagne ook vooraf daarop. We zijn al door die controle inmiddels. Ik kan op dit moment helaas niet laten zien hoe alles tot op de punt komma in elkaar gaat zitten. Het is uberhaupt niet gebruikelijk om de binnenkant van een apparaat te laten zien maar omdat het met kaarten werkt heb ik toch het gedeelte willen laten zien waar je de module kaarten insteekt, zodoende.

Wat je ziet op de afbeelding is de bovenste verdieping. Je ziet de 2 xunits van een 64x64 erdoor steken, voor zijwaarste stabiliteit en de power uitsparing beter op dit plaatje.

23167970_1950911781832308_8660407413973634254_n.png


Het enige wat afwijkt tussen versies zijn de xchange borden. Dat maakt het mogelijk om het op deze flexibele en betaalbare manier aan te bieden. De xbays worden los aangeboden zonder kist voor iedereen die zijn eigen weg ermee wil gaan. Hier kun je bijvoorbeeld je eigen panels maken https://www.rack247.com/custom-rack-panel

De flexibiliteit is zegen en vloek ineen. Als het een keer van de grond mag komen dan wordt ook wel duidelijk waar de meeste vraag naar is en kan dat als pakket worden aangeboden waar 1 prijs aan hangt. Nu is het een beetje een gepuzzel en risico op keuzestress, we zullen zien hoe het uitpakt.
 
Laatst gewijzigd:
@ Anatal

Bedankt voor de antwoorden! :)

Op kickstarter zijn fotorealistische impressies niet toegestaan...
Dat wist ik niet.

De xbays worden los aangeboden zonder kist voor iedereen die zijn eigen weg ermee wil gaan.
Wat is jullie advies qua +-12v power supply? Graag ook een link waar deze (bijv.) te kopen is!
 
Goffedikke vette shit Anatal, keep it up!

Hier sluit ik mij bij aan. En dank voor het antwoord Anatal!

:)

Ik sluit me hier ook bij aan!

Beetje laat maar veel dank :okdan:, ik weet even niet zo goed wat ik voor zinnigs over de campagne kan zeggen. Het is in ieder geval mislukt. We gaan met de patchbay verder omdat er desondanks toch genoeg belangstelling voor is. Het synthesizer gedeelte kan eventueel later in een eigen behuizing aan de patchbay verbonden worden met een multikabel. De patchbay kan daardoor in een 1U behuizing en met veel minder kosten en moeite gemaakt worden. Er is inmiddels al een aangepast ontwerp. Op zich is het wel fijn even afgebakend bezig te zijn, het wordt zo een stuk overzichtelijker. We'll be back.
 
Wat is jullie advies qua +-12v power supply? Graag ook een link waar deze (bijv.) te kopen is!

Op zich niet meer relevant aangezien het je om de rackspace ging. Losse borden gaan we ook niet meer aanbieden omdat het voor zowel ons als gebruikers de moeite niet waard is. Het is nu 1 bord geworden, uitbreiden kan nog steeds omdat de chips in sockets zitten en eenvoudig over te zetten zijn met een speciale tang van 3 euro.
 
Aan de ene kant jammer dat het grote project niet is geslaagd.
Aan de andere kant word ik persoonlijk wel vrolijk van het plan het apparaat te vereenvoudigen tot een schakelbare patchbay in een 1HE behuizing want lijkt me erg interessant.
 
Aan de ene kant jammer dat het grote project niet is geslaagd.
Aan de andere kant word ik persoonlijk wel vrolijk van het plan het apparaat te vereenvoudigen tot een schakelbare patchbay in een 1HE behuizing want lijkt me erg interessant.

Mij ook. Eerst maar eens kijken of je markt aandeel kan pakken. Dan kan je later nog los gaan met de rest.
 
Back
Top